[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:34

Geen droge vierkantjes hier met mijn Trekkers.. Vind het ook maar bizar!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:36

Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat met een andere pad. Wellicht werken de HD inlagen niet goed icm. de Ghost en jou paard?
De HD inlagen hebben een kunststof plaatje tussen de laagjes. Misschien zit het daar in?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:54

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:54

Dat kan idd. Wel geen afgebroken haartjes oid, dus schuren doet het niet, maar echt gewoon... droog. Had wel de indruk dat ze vrijer liep nadat ik de kussens van de Ghost had aangepast. Heb drie vingers tussen de kussens nu. Morgen dus terug Mattes pad, dan kan ik mooi vergelijken met het zweetpatroon van de mattes. We hebben een lange dag voor de boeg, dus zweten zal wel gebeuren :') Het is nu wel al even geleden dat ik een rit langer dan 20 km heb gedaan, aangezien we meer dressuren nu.

Kaat, ik kan me ook echt geen droge plekken herinneren van vroeger. Maar ja, bij mijn oud boomzadel was alles nat, en dat zat zo fout als het maar kon. :') Zadels, moeilijke dingen...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:52

Buitenzinnig schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat met een andere pad. Wellicht werken de HD inlagen niet goed icm. de Ghost en jou paard?
De HD inlagen hebben een kunststof plaatje tussen de laagjes. Misschien zit het daar in?

Zouden het de HD's kunnen zijn? Was dat bij Hobbelheks ook een factor?
Ik overweeg deze aan te kopen, beetje zonde van het geld als dat contraproductief zou zijn.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:54

Misschien dat inderdaad juist met de hd inlages drukplekjes komen? Dat als de beugelophanging meer druk geeft, de hd inlages niet indeuken onder die druk door dat plaatje, terwijl zachte inlages die extra druk opvangen?

Ik heb nu ook hd inlages onder mij ghost, vooral voor het idee, maar ik zag gister na het rijden ook een vierkantje in de vacht. Eerder met gewone inlages was het wel wat droger achter de schoft, als een normale zweetplek zeg maar, maar geen vierkantjes.

Ik dacht er zelf over om de hd inlages in de kussens van de ghost te doen en dan zachte inlages in de pad, dat lijkt mij voor pony fijner. Misschien dat dat hiervoor ook helpt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:05

Het is sowieso zinvol om zachtere inlagen in de pad te doen. De kussens moeten de wervelkolom vrij houden en dus stevig zijn, de pad moet het contact tussen paard en zadel soepeltjes maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:23

Buitenzinnig schreef:

No way dat het daar aan ligt :=
Dat plaatje is bijna zo groot als de inlages zelf, dat is juist het hele doel er van :j

Dat correspondeert echt niet met zo'n vierkantje.... Y;(

De HD's zijn in principe zeg maar een afgeronde Moosgummi inlage onder, die dus veerkrachtig en schokdempend op het paard ligt.

Met daar bovenop een kunststof plaatje dat overal een stukje van de randen weg blijft zodat het niet gaat prikken en helemaal ruim omsloten is door Moosgummie :j

En daar bovenop dan zeg maar nog een Moosgummi inlage waar eventuele drukpunten van de ruiter / beugelophanging / singelophanging of wat dat ook een beetje in kunnen zakken.

Ik zie echt niet hoe je daardoor van die afgelijnde vierkantjes zou kunnen krijgen.... logischer zou het dan zijn om te denken dat de druk van boven de inlages komt en misschien nog wel op een kleiner vlak dan die vierkantjes....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-05-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:24

Kwetal, welke inlagen zijn dan aan te raden? Ik heb een tweedehands zadel gekocht, maar daar zit geen originele Ghost pad bij.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:40

pmarena schreef:
Ik zie echt niet hoe je daardoor van die afgelijnde vierkantjes zou kunnen krijgen.... logischer zou het dan zijn om te denken dat de druk van boven de inlages komt en misschien nog wel op een kleiner vlak dan die vierkantjes....

Dit denk ik ook inderdaad.

Ter illustratie ( :+ ):

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:43

Behalve dan dat bij de zachte inlages als daar dezelfde druk op komt, die er doorheen gaat en bij de HD nog uitgevlakt wordt tot een wat bredere plek :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me een beetje verkeken heb op de ghost. Het is voor mijn gevoel echt heel boomloos, terwijl de meeste goede boomloze zadels van tegenwoordig meer semi te noemen zijn (zoals barefoot ook). Omdat dat ook nodig is om op lange termijn de rug veilig te stellen.
Jullie hadden het een tijd terug ook niet over drukverdeling, maar over drukpuntvermindering. Terwijl bijvoorbeeld barefoot volgens mij wel wat meer doet dan drukpuntvermindering, als ik mensen mag geloven die tests hebben gedaan?

Hoor graag of mijn visie een beetje klopt of niet.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:02

Ik denk dat het van de ruiter, de combinatie (dus het paard) en de gebruikte accessoires afhangt. Ik denk niet dat Barefoot meer doet aan die "drukpuntvermindering" dan Ghost. Sommige dingen werken gewoon niet voor de ene persoon, maar wel super voor de andere.

Drukverdeling haal je alleen met een hard voorwerp dat onder alle omstandigheden de ondergrond volgt. En zelfs bij een plank, meet je een hogere druk onder de persoon, wanneer die bij de rand staat.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:04

Geryon,
Ik heb zelf inderdaad ook het idee dat de ghost minder druk verdeelt dat de barefoot. Ik heb er zelf daarom ook voor gekozen HD inlages te gebruiken, maar als dit weer andere problemen oplevert...

Ik kreeg het zelf nooit voor elkaar de barefoot zo even om te buigen, maar met de ghost gaat dat zomaar.

Aan de ene kant vind ik het wel een voordeel dat er hierdoor minder druk op de schoft van mijn pony komt zodat ze daar beter kan bijkomen in de bespiering, maar aan de andere kant zou ik niet lekker met de ghost rijden voor langere tijd achter elkaar (zoals een lange buitenrit) zonder eerst zeker(der) te zijn van voldoende drukverdeling/puntdrukvermindering/hoe je het maar wilt noemen.

BZ had het over stevigere kussens, dat lijkt mij ook wel wat. Of gewoon de HD inlages op maat maken en in de kussens stoppen.

Of misschien stel ik me gewoon een beetje aan :)

pmarena schreef:
Behalve dan dat bij de zachte inlages als daar dezelfde druk op komt, die er doorheen gaat en bij de HD nog uitgevlakt wordt tot een wat bredere plek :)

Hangt er denk ik een beetje van af hoe diep het drukpuntje is; als het maar weinig uitsteekt, voelt het paard er niet zo veel van denk ik?
Laatst bijgewerkt door Runa op 20-05-16 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:04

Ik denk niet dat dat helemaal klopt. :)

De semi boomlozen hebben vaak een stel laagjes leer die een soort van 'boom' nabootsen. Zijn een stuk stugger. Ook die geven bij veel mensen drukpunten (zoek maar eens hier op bokt op bijvoorbeeld de trekker).

Barefoot is echt niet semi. gewoon lekker flexibel. Goed zadel, maar ook barefoot geeft bij sommige combinaties drukpunten en Ghost net zo.

Het ene zadel is niet slechter of beter dan de ander in mijn opinie. Het is vaak de combinatie van ruiter, paard (bouw/soort rug) en rijkunsten van de ruiter (of gebrek aan) hebben er ook mee te maken.
Dan vervolgens is het type pad wat je kiest ook van belang (het ene paard reageert niet goed op sympanova en de ander heeft weer niks met wol) en de inlages... ook die vallen weer per paard/ruiter/zadel combinatie anders....

Dus het is niet zo zwart wit, is mijn ervaring :)

(edit: wat Kwetal zegt)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:10

Bedankt Kwetal :)

Wubwub hoe semi boomloos in elkaar zit verschilt, hoeft geen lederen 'boom' te zijn. Barefoot is niet 'gewoon' boomloos meer sinds het vps. :)
Alle goede zadels zijn dat niet. Er moet iets zijn dat de drukverdeling van de boom deels vervangt.

Runa, dat inderdaad. Het is niet echt een stevig zadel. Ziet er niet uit alsof het een 'kern' heeft, een stevige basis die de druk verdeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:19

Dan is Ghost dat ook niet want die heeft kussens? :o

Dan zouden eigenlijk alleen de namaakjes en torisons en dat soort zadels boomloos zijn en alles wat 'iets' extra's heeft semi boomloos?

Ik ben denk ik nog vanuit het tijdperk dat alles boomloos en boom was en dat daar alleen leren laagjes zadels onder semi boomloos vielen, heb de update niet gekregen blijkt :o :D

Edit: Ik zei overigens dat semi boomloze zadels vaak leren laagjes hebben. Dus niet altijd ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:33

Ik heb met Pluis vaak genoeg met Ghost en Grandeurpad met hd-inlages rondgecrosst, nooit vierkante afdrukjes gehad.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:44

Ik twijfel een beetje over de combi Ghost-mijn pony... Het zadel lijkt te breed te zijn voor haar ruggetje in de basis waardoor de kussens bij het aansingelen wat om haar rug heen lijken te trekken in plaats van dat het 'op' haar ligt. Ik heb dat vanavond voorkomen door te rijden met een pad met inlagen en een Grandeurpad met inlagen, maar daar wordt het weer zo'n toren van. Lastig lastig...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:46

Ook Ghost heeft een stevige basis en opbouw. Ik heb zelf ook een tijdje een Barefoot en een Ghost naast elkaar gehad en ik vond weinig tot geen verschil in de stevigheid zitten. En haal voor de grap maar eens de kussens onder een Trekker zadel vandaan en schroef de pommel eraf en kijk eens wat er dan gebeurt, dan heb je ook ineens maar een 'vodje' over.
Ik vind het zelf bijzonder wat voor conclusies er nu getrokken worden over een fijn en voor veel combinatie's goedwerkend concept. Dat het bij bepaalde combinatie's niet werkt (al is een zweetafdruk in mijn ogen te weinig basis om dat te concluderen) is natuurlijk erg vervelend voor de combinatie's in kwestie maar zegt in mijn ogen niks over het zadel concept. Een zadel maken dat voor elk paard en elke ruiter werkt is een utopie en juist daarom is al die keuze zo super.
Het is natuurlijk heel vervelend als je heel blij bent met een zadel en het blijkt toch niet te werken. Ik ken de frustratie en teleurstelling die dat met zich meebrengt maar al te goed. Wat heb ik gebaald als een zadel het toch weer niet bleek te zijn en wat heb ik me schuldig gevoeld over de witte haren die mijn Haf over heeft gehouden aan de Barefoot. Maar het is nooit bij me opgekomen om een zadel 'de schuld' te geven, dat een concept niet werkt voor ons als combinatie betekent natuurlijk niet dat het voor anderen niet kan werken. Uiteraard is het goed om bij een concept te blijven ontwikkelen en altijd goed de vinger aan de pols te houden. Gelukkig zijn de meeste grote merken daar erg goed mee bezig en wordt er continu doorontwikkeld. Ik vind het geweldig om te zien hoe snel en hoe veel er ontwikkeld is in de 10 jaar dat ik boomloos rij en ik ben heel benieuwd wat de toekomst nog gaat brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:04

Nou dat dus... Amen _/-\o_

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:05

Moest je van die beschermhoesjes voor de singel vinden BZ, laat het me zeker even weten, ik heb zeker interesse :)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:07

Zo, ik ben bijgelezen. Wat een interessant tipic dit!!

Heeft er iemand ervaring met een barefoot madrid?

Zijn ze geschikt voor lange buitenritten? ( vooral stap)

En zijn ze ook geschikt voor grote en dikke ruiters? (Heb 18inch nodig in een 'gewoon' zadel)

Voor het paard, zijn ze geschikt voor paarden met wat rondere bouw en minimale schoft? Storen ze niet bij een brede schouder?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:08

Volgens mij probeert niemand hier een merk af te kraken hoor. :)

Voor de een is de zoektocht naar wat werkt gewoon wat moeilijker dan voor de ander en de problemen waar men tegen aan loopt, worden dan hier sneller besproken dan de succesverhalen :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:42

Runa schreef:
Volgens mij probeert niemand hier een merk af te kraken hoor. :)

Voor de een is de zoektocht naar wat werkt gewoon wat moeilijker dan voor de ander en de problemen waar men tegen aan loopt, worden dan hier sneller besproken dan de succesverhalen :)

Exact dit. Ghost is helemaal niet inherent slecht oid omdat ik toevallig drukplekken krijg - ieder paard is anders en iedere ruiter is anders. Ik heb bv. Scoliose, wat wilt zeggen dat ik snel naar één kant meer gewicht gooi. Mijn paard is een traditionele haflinger met nul komma nul schoft en is zo rond als een ton. Het kan aan zoveel factoren liggen - dat wilt gewoon zeggen dat je stof hebt om over na te denken en weer op zoek kunt naar een oplossing.

Ik zeg het, wij paardenmensen, wij zijn allemaal masochisten. Weer een probleem hier, weer een probleem daar, we discussiëren over het gezegde probleem, we gaan weer verder. Altijd chaos als je paardjes hebt _/-\o_