[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:22

Ja doe dat eens, goed idee :j

Ik heb er ècht geen verstand van helaas, totaal geen ervaring met mennen en dat is een nieuwe situatie voor mij want normaal gesproken draag ik ideeën bij Barefoot aan vanuit eigen ervaringen / inzichten dus wat dit betreft voel ik me niet bepaald in mijn element zeg maar :o

Ben benieuwd waar behoefte aan is en of dat te realiseren is zonder dat er meteen 10 verschillende versies moeten komen zeg maar :P

Teteltee: als je concrete plannen hebt: neem vooral contact op en dan zal ik kijken op welke manier ik kan bijdragen aan het initiatief :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:31

Dat zal ik zeker doen, dankjewel! Verwacht het voor het einde van het jaar wel concreet te hebben, ben al een heel eind met het schrijven van een plan en het maken van begrotingen.. Zie het best zitten *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:34

Ik hoop dat je er iets van kan maken, zou echt leuk kunnen zijn en nog best veel mensen kunnen helpen +:)+

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:39

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:14

pmarena schreef:
Ik hoop dat je er iets van kan maken, zou echt leuk kunnen zijn en nog best veel mensen kunnen helpen +:)+

Het is ook heel erg leuk om met zadels op pad te gaan en paarden en ruiters het boomloze "gevoel". te laten ervaren.
Jaar of 4 terug dat dus gedaan. Maar had toen geen verkoper achter het idee plan staan. Mijn ervaring is dat men toch graag verschillende merken zadels willen zien en uitproberen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:27

Teteltee, er zijn al een hoop reacties geweest op je idee maar ik wil graag ook nog even een kritische noot toevoegen.

Wat is je doel? Wil je gaan verkopen? Want ik proef dat je wil verkopen maar dat je de huidige verkopers niet tegen het hoofd wil stoten. Of wil je juist niet gaan verkopen? Wil je hobbymatig quitte draaien en zo paarden helpen en nieuwe mensen ontmoeten? Wil je er een klein zakcentje aan verdienen? Wil je er een groot zakcentje aan verdienen? Hoeveel tijd mag het kosten?

Kijk, heel eerlijk, hoewel er in dit topic misschien wat vraag is naar een passervice aan huis, waarbij men het niet 'erg' vind niet bij jou te kunnen bestellen, denk ik dat een dergelijk plan gewoon financieel niet haalbaar is. Wat is jou unique selling point? Wat is de toegevoegde waarde om jou te laten langskomen a 75,- (normaal voor een boomzadel pasconsult) ipv 3x een zadel te passen via een wederverkoper die zadels opstuurt? Wat kan jij bieden wat pmarena of een andere verkoper online niet kan bieden?

Als ik dit vanuit mijn eigen optiek bekijk zou ik alleen iemand willen laten langskomen die meer ziet dan ikzelf of ikzelf kan uitvogelen via internet. Iemand die bijv. fysio of osteopaat is en daar al jarenlang ervaring in heeft. Niet iemand die zelf op zijn/haar eigen paard wat zadels heeft gepast.

Daarbij zou het voor mij wel een probleem zijn als je vervolgens niet bij diegene kan bestellen en ik ga je uitleggen waarom:
- Iemand die geen officieel verkooppunt is van een bepaald merk, zou bij mij argwaan wekken.
- Je gaat af op iemands advies, besteld ergens anders het zadel, maar zadel blijkt achteraf toch niet fijn te zijn, bij wie moet ik dan terecht? Jij hebt iemand immers niks verkocht, dus bij jou kan ik niet terecht, de verkoper van het zadel heeft mij iets 'zonder advies' verkocht, dus terug bij naar verkoper lijkt me ook niet eerlijk.
- Kun jij geheel objectief blijven t.o.v. bepaalde wederverkopers? Of ga je toch mensen doorverwijzen naar bepaalde verkopers? Kun je hier 100% eerlijk in zijn, ook als wederverkopers een bepaald percentage gaan bieden als je nieuwe klanten naar hen doorverwijst bijvoorbeeld?

Het lijkt mij al met al gewoon een gevoelige kwestie naar de officiële verkooppunten. Daarbij zie ik niet hoe het financieel haalbaar is als je er meer uit wil halen dan quitte draaien en voor je eigen plezier hobbymatig af en toe bij mensen langsgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:35

_Nelleke_ schreef:
Wat is de toegevoegde waarde om jou te laten langskomen a 75,- (normaal voor een boomzadel pasconsult) ipv 3x een zadel te passen via een wederverkoper die zadels opstuurt? Wat kan jij bieden wat pmarena of een andere verkoper online niet kan bieden?

Als ik daar even op mag reageren; Het unique selling point lijkt me dat je meerdere zadels tegelijk kan testen :j En mij lijkt dat super fijn!
Voor mij maakte het destijds niet zoveel uit of ik bij een dressuur/VZH/spaans zadel zou uitkomen, en alleen al bij barefoot heb je dan dus al de london/lexington/barrydale/Cheyenne/cherokee en madrid die in aanmerking komen :+ Stel dat je er 3 van de 6 wil testen, dan ben je zo lang bezig! Liever iemand die ze allemaal meeneemt en in 1x klaar, of evt het fijnste type alsnog een weekje testen.
Zeker als je verder geen zadel hebt om mee te rijden, dan wil je niet wekenlang op en neer sturen en steeds een tijdje niks kunnen, weer moeten wachten op een ander model etc.
En al helemaal als iemand meerdere merken heeft. Ik vond het echt super om met bert van Skyriding zowel de (oude) ghost, als freeform, als torsion in één keer te kunnen proberen. Ook omdat ik tof vind als iemand minder 'afhankelijk' is van een merk en in mijn ogen ook wat objectiever is daardoor.

_Nelleke_ schreef:
- Je gaat af op iemands advies, besteld ergens anders het zadel, maar zadel blijkt achteraf toch niet fijn te zijn, bij wie moet ik dan terecht? Jij hebt iemand immers niks verkocht, dus bij jou kan ik niet terecht, de verkoper van het zadel heeft mij iets 'zonder advies' verkocht, dus terug bij naar verkoper lijkt me ook niet eerlijk.
- Kun jij geheel objectief blijven t.o.v. bepaalde wederverkopers? Of ga je toch mensen doorverwijzen naar bepaalde verkopers? Kun je hier 100% eerlijk in zijn, ook als wederverkopers een bepaald percentage gaan bieden als je nieuwe klanten naar hen doorverwijst bijvoorbeeld?

Dat vind ik wel heel goeie punten :j
Liever dan ook direct bij dezelfde persoon bestellen, dat is wel zo helder :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:00

Hoi Nelleke, mijn doel is/was in eerste instantie niet om te verkopen. Juist om onafhankelijk te zijn en te blijven en mensen een eerlijk en objectief advies te geven. Met het tegen het hoofd stoten van andere wederverkopers bedoelde ik meer op de testzadels die zij zelf hebben moeten aanschaffen en die je nu dus via internet kan bestellen. Ik doelde er op dat die testzadels dan eventueel minder uitgeleend zouden kunnen gaan worden doordat iemand liever mij langs laat komen met meerdere zadels tegelijk. Ik houd de optie om te gaan verkopen wel open, omdat er ook voordelen aan zitten en dan doel ik voordat op het punt wat je zelf ook noemt, wie is er verantwoordelijk voor een niet tevreden klant, ik - de passervice of de verkoper van het zadel? Dat is inderdaad een punt waar ik goed over na moet denken want ik wil absoluut niet dat hier vervelende geschillen over ontstaan. Ik heb er nog geen pasklaar antwoord op, maar ik wil je wel bedanken voor dit nuttige punt van kritiek!

Mijn USP is in mijn ogen wat Blijheid hierboven aanhaalt. Meerdere modellen in het echt zien, voelen, passen, proberen etc. En dat er iemand meekijkt, meedenkt.

Ik ben geen fysio of osteopaat, maar wat ik méér kan zien dan een ander dat hangt helemaal af van de kennis van die ander. Jij hebt blijkbaar veel kennis omtrent de pasvorm van zadels (dat bedoel ik absoluut niet verkeerd ondanks het omstreden woordje blijkbaar :+), dus jij zou geen genoegen nemen met mij, in dit geval. En dat is je goed recht. Een psychiater met mentale problemen gaat niet naar de Kruidvat voor advies of een pilletje - als je hulp nodig hebt dan zoek je dat altijd hogerop, anders krijg je te horen wat je zelf al weet. Maar er zijn ook heel veel mensen die wél onzeker zijn over de pasvorm van hun zadel, die niet de kennis hebben om te weten waar ze naar moeten kijken. Die het misschien stiekem wel weten, maar toch graag bevestiging krijgen van iemand anders. Voor die groep mensen hoop ik iets te kunnen betekenen, puur op basis van mijn eigen weten en gezond verstand. En natuurlijk doordat ik ook de 'faciliteiten', d.w.z. de zadels, heb.

Deze uitspraak: - Iemand die geen officieel verkooppunt is van een bepaald merk, zou bij mij argwaan wekken, is voor iedereen persoonlijk denk ik. Mij zou juist een consult van iemand die verkoper is van 1 bepaald merk namelijk argwaan wekken. Dan heb ik het idee dat diegene me toch wel even zo'n zadel aansmeert van het merk waar diegene ook wederverkoper van is. Ik wil beginnen met alleen Barefoot, om de opstart (financieel) haalbaar te houden. Maar zo lang ik geen zadels verkoop, heb ik er ook niks aan om iemand een Barefoot-zadel aan te raden terwijl het niet past. Dus ondanks dat ik dan maar 1 merk 'heb', kan ik toch nog steeds objectief en eerlijk zijn.

Kom ik op je laatste punt, ja ik kan heel-erg-zeker-weten objectief blijven naar wederverkopers of naar wie dan ook. Dat kan ik niet aantonen, dat is wat ik weet van mezelf en wat zal moeten blijken, een vertrouwen en reputatie die moeten gaan groeien. Maar het feit dat ik eigenlijk bewust juist niét wilde gaan verkopen, echt alleen pasconsulten doen, dat zegt toch al aardig wat? Mocht ik bepaalde merken in de toekomst wel gaan verkopen dan zou dat voornamelijk zijn om de goede afhandeling van een pasconsult met daaropvolgend de aankoop van een zadel, zoals je zelf al noemde en ik hierboven ook besproken heb, de situatie van 'wie is er verantwoordelijk bij een ontevreden klant.'

Dat het financieel haalbaar dat kan ik je zo aantonen, maar dan liever via PB. Ik vind het heel fijn om kritiek te krijgen waar ik iets mee kan, en ik kan zeker iets met een aantal van jouw punten. Echter ben ik nog helemaal in het begin van de oriëntatiefase dus vergeef me dat ik nog niet op iedere vraag een waterdicht antwoord heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:53

Juist het niet verkopen van zadels maar puur en alleen het passen aanbieden, zou bij veel mensen vertrouwen wekken denk ik inderdaad :j

Mensen willen toch graag het idee hebben dat je volkomen neutraal er in staat en niet dat je gemotiveerd wordt een bepaald merk te verkopen omdat je daar meer aan verdient dan aan het adviseren van een ander merk.

Denk bvb. aan een SkyRiding, die had dan wel verschillende merken bij zich maar op Barefoot ligt de winstmarge veel lager dan op andere merken....dus is de kans erg groot dat een zadelpasser dan liever een klant richting een zadel "masseert" dat wat meer oplevert bij verkoop, dan een Barefoot...en eerlijk gezegd is me ook wel vaker het 1 en ander ter ore gekomen van ervaringen met zadelpassers met Barefoot en nog andere merken, waarbij de klant echt graag een Barefoot wilde en uiteindelijk ook naar tevredenheid (via een andere weg :P ) gekocht heeft, maar de zadelpasser heel duidelijk probeerde om dat de klant uit het hoofd te praten omdat de passer liever een ander zadel verkocht blijkbaar...met "toevallig" een hogere marge -O-

Door welke reden dan ook zie je dat zadelpassers toch niet lang onafhankelijk blijven en bepaalde voorkeuren gaan ontwikkelen, ene zadel kan je zelf inkopen, andere zadel kan je wellicht iets regelen dat je een soort beloning krijgt wanneer je een klant aanbrengt, die beloning is bij het ene merk hoger dan bij het andere merk....

Weer een ander zadel heeft een dermate starre leverancier die het allemaal prima vindt maar je niks gunt...en ook al gaat het je dan wellicht niet om die beloning, dan nog kan je het om welke reden dan ook een eikel vinden die je liever niet aanraadt aan mensen omdat bvb. ook de klantvriendelijkheid / het meedenken aan oplossingen voor een klant niet echt op hoog niveau is.

Dus aan de ene kant zou volledig onafhankelijk zijn, een grote aantrekkingskracht op klanten kunnen hebben.

Aan de andere kant is dit in de praktijk wellicht lastig vol te houden.

En is het voor veel klanten juist weer vooral aantrekkelijk als je ook zadels kan leveren zodat ze bij jou kunnen kopen.

Dus tja welke kant ga je dan op...? Moeilijk hoor :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:02

Kan je anders niet zelf de zadels kopen bij wederverkopers als iemand een zadel wilt bestellen? Mocht het dan toch niet passen oid komen ze toch eerst bij jou terug en kan jij het verder met de klant uitzoeken. Mocht er echt wat mis zijn met het zadel, dan pas kom je terug bij de wederverkoper.
Op deze manier kan je ook afspreken om bijvoorbeeld tweedehands zadels in de gaten te houden en voor een eerlijke prijs in te kopen.

Zit nu echt maar een beetje te brainstormen hoor. Dus misschien zitten hier enorm veel maar-en aan :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:10

Voor mij zou een pasconsult pas aantrekkelijk zijn wanneer er meerdere merken te proberen zijn.
Alleen van Barefoot heb je wel verschillende modellen, maar ik zou juist benieuwd zijn naar het verschil tussen standaard modellen van verschillende merken.
Ik wil eerst een idee krijgen welk merk fijn zit en fijn op mijn paard blijft liggen, dan ga ik vervolgens zelf wel een testzadel aanvragen (voor een week bijv.) en/of een tweedehandsje kopen.

Wat wel fijn zou kunnen zijn wellicht, is iemand die met tweedehands boomloze zadels aan huis komt passen en die deze ook verkoopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:23

Hummm dat is ook nog een idee om er bij te doen, zadelpasservice en meteen wat verkoop op die manier.

Zit je alleen met het inkopen van gebruikte zadels en die dan weer zakelijk verkopen en daar genoeg marge op houden i.v.m. het als bedrijf moeten afdragen van BTW :)

En natuurlijk weer "het luchtje" er aan dat je graag een zadel wilt verkopen dat je kwijt moet... en dan misschien eerder dat aanbeveelt dan wat anders.

Ik weet van mezelf ook dat ik het mensen eerlijk vertel als ik denk dat een ander zadel (dat ik niet zelf verkoop) beter bij hen past, maar het is logisch dat niet iedereen daarop durft te vertrouwen :) Dat vertrouwen moet je toch verdienen inderdaad en dan nog blijft het natuurlijk iets waarvan er altijd mensen denken dat het niet kan dat je als verkoper zo denkt / werkt :P

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:01

Hallo! lang niets meer van me laten horen, maar wilde het volgende even delen met jullie :P

haha, Barefoot zadels zijn niet alleen geschikt voor paarden... Ze worden ook voor koe-rijden gebruikt :Y)

http://www.uitzending.net/gemist/282922 ... rland.html

Ik werd er net door mijn vader over aangesproken :P hahaha hij zei: oh nu weet ik waar die boomloos zadels voor dienen... Ik vond het maar een flauwe grap }> haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:29

Ik vond het ook lastig qua passen.
Mijn probleem was ook nog eens dat ik een beperkt budget had, dus een nieuwe trekker had niet gekund, een nieuwe Ghost wel.
Ik heb een website gezien met passervice, maarja dan laat je zo iemand komen en vervolgens kan je geen nieuw zadel van die persoon afnemen.
Dat schiet ook niet op voor die persoon zelf!
Verder hadden zij ook veel duurdere zadels als het gaat om boomloos..
En daarbij dus geen barefoot of ghost zadels.

Dus opzich is het idee van een passervice geweldig, en ik zou ook best willen betalen voor zo'n service of ik nou wat koop of niet.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:36

Vandaag met de Ghost Florac op een 4,5 jarige PRE gereden. Dit paard is sinds een paar maanden onder het zadel maar omdat hij zo breed en rond is hebben we er een Ghost op gelegd. Dit paard is van een vriendin van mij, ze heeft in haar collectie boomzadels op dit moment geen passend boomzadel. De Ghost lag prima op hem! Ik reed hem en hij vond het maar raar dat er een hond in het hooi lag te rollen tijdens het rijden. Hij maakte daardoor even een sprong maar het zadel bleef prima liggen.
De Ghost is wat mij betreft ook een prima zadel om paarden mee in te rijden/ door te rijden! We gaan van de winter nog 2 merries inrijden, dit zal ook met de Ghost gebeuren door het minimalistische en omdat hij zo lekker licht is.
Volgende keer hopelijk ook rij foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:54

First_Unique schreef:
Hallo! lang niets meer van me laten horen, maar wilde het volgende even delen met jullie :P

haha, Barefoot zadels zijn niet alleen geschikt voor paarden... Ze worden ook voor koe-rijden gebruikt :Y)

http://www.uitzending.net/gemist/282922 ... rland.html

Ik werd er net door mijn vader over aangesproken :P hahaha hij zei: oh nu weet ik waar die boomloos zadels voor dienen... Ik vond het maar een flauwe grap }> haha

En je mooi klaar mee zo'n vader haha

Ik heb het net even bekeken. Het was overigens een freemax, maar dat maakt niet uit, maar ik vond het best sneu om te zien. Beessie heeft een opliggende ruggengraat zoals elke koe en er ligt een goedkoop zadeltje, met een gewoon dekje op. Geen inlages geen ruggengraadvrijheid. Op een koe rijden prima, ieder zijn hobby, maar niet zo -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:01

Ik vind het er echt niet uitzien op die koe..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:10

Was idd. een Freemax-achtig zadeltje, en ik vond het ook wel sneu voor de koe eigenlijk :(:)

Leuk snoetje heeft het paardje BZ :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:51

Mooie foto's Buitenzinnig! Vind de Ghost ook erg mooie zadels inderdaad. Maar ik heb er veel minder feeling mee dan met Barefoot dus als ik alles al van de grond krijg zou ik voorlopig geen Ghost zadels gaan passen, dan moet ik me er eerst veeeeel meer in verdiepen. Plus, jij doet het al :)

Over het verkopen van zadels vs. onafhankelijk zijn/blijven: Ik vind het een lastige kwestie. Ik denk dat onafhankelijk advies geven uiteindelijk echt uit jezelf moet komen, of je nu wel of geen belang hebt bij het verkopen van een bepaald merk. En dat dat een reputatie is die je moet opbouwen. Als geen enkel zadel van Barefoot bijvoorbeeld goed ligt op het paard waar ik op dat moment aan het passen ben, dan zou ik toch echt adviseren om verder te kijken dan dat merk. En ik zou er nog wel wat suggesties bij geven ook. Liever een keer eerlijk zijn dan toch iets uit eigen assortiment aansmeren en dan over 2 weken een ontevreden klant op de stoep. Daar hebben beide partijen veel langer wat aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:56

Daarom, dat doe ik ook altijd :j

Ben ook altijd erg voorzichtig met klanten iets aanraden, wil op geen enkele manier achteraf gezeur kunnen krijgen dat ze het gevoel hebben dat ik ze iets aangesmeerd heb -O-

Mensen kunnen naar mij toe komen, vertellen wat ze zoeken, dan geef ik aan waar hun wensenlijstje me aan doet denken en als dat iets is dat bij een ander merk beter past: prima +:)+ Dan wijs ik ze gewoon die kant op :j

Ik ga niemand binnen hengelen, ze moeten uit eigen initiatief naar me toe komen en later eventueel bestellen, dat ze het zelf echt willen :j

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:03

Wat een enorm leuk paard buitenzinnig!

Het zou voor mij wel echt een enorme plus zijn als ik bij iemand meerdere merken zadels kan testen, en kan vergelijken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:15

Buitenzinnig gaaf hoofdstel! Heb je het
bontzadel al in huis?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:10

Die pasconsult lijkt mij een erg goed idee. Ik zou het fijn vinden om in 1 dag veel verschillende zadels te testen. Dat je niet alle soorten en merken zadels in 1 keer kunt aanschaffen, snap ik. Maar zou je dan niet een deal kunnen maken met wederverkopers of dealers van andere merken? Bij de meeste merken kun je zadels voor een bepaald bedrag 1 week uitproberen. Stel een klant wil Barefoot en Ghost uitproberen. Zou je dan niet tegen een gereduceerd bedrag 2 Ghost paszadels van 1 van de wederverkopers mee kunnen krijgen? Immers: de zadels worden maar 1 dag getest ipv een week en ze worden onder jouw ogen getest, wat voor de wederverkopers ook een garantie geeft dat er goed mee om wordt gegaan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:10

Dank jullie!
Ja hij heeft zo'n lekker koppie en fijn dier om mee te werken.
Jomaro, Dank! Is en micklem hoofdstel.
Nee bontzadel nog niet in huis, wat vertraging met de post helaas.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:30

Staat m best, die micklem. Blijft een fijn ding, vind ik dan ;)
Ben er bijna doorheen, ga ik binnenkort maar weer eens nieuwe bestellen in Ierland.

Hier nog steeds de Quilty niet geprobeerd. Rug werkt niet mee en het ding is alweer de deur uit naar een tester. :+

Ik heb bewust (want zoals Pmarena al aangeeft, het is gewoon een enorme investering!) maar een paar testzadels waaronder een Barefoot just adjust. Dat is een redelijk representatief zadel voor de barefootcollectie, wat door zijn verstelbaarheid in maat extra handig is als testzadels. Ik merk dat het fijn is als een zadel wat langer geprobeerd kan worden dan alleen even kort (tijdens een consult) Vooral als het nieuw is voor de combinatie (paard-ruiter) kan het behoorlijk wennen zijn en is het echt fijn om onder verschillende omstandigheden het zadel een paar keer te gebruiken. Mijn ervaring is, dat met hulp op afstand (telefoon/mail) en lekker uitproberen, mensen een heel eind komen.