[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:42

Even een kleine update na mijn gezoek vwb de juiste inlage/pommel. Ik heb nu de bredere maat pommel (L), en naast de standaard inlage heb ik de moosgummi inlage in de pad gedaan. Gisteren heb ik bij wijze van proef onder de pommel aan weerszijde tussen het zadel en de pad een los stukje moosgummi gedaan. Het zadel komt op die manier nog een fractie hoger te liggen aan de voorkant, paard gaf de rug beter en na het rijden lag het zadel beter op haar plaats en minder ingezakt. Dit houden we er dus voorlopig even in :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:15

Fijn dat je een oplossing gevonden hebt!!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:39

Ik vind dat altijd zo heerlijk. Je kan het steeds aanpassen en je wordt zo wel handig in het herkennen wat er anders moet voor je paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:42

waar kan ik trouwens een testzadel aanvragen?
Superliesje in ben verliefd op je barrydale <3

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:33

Onley, kopen? :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 03:18

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 07:42

is het eigenlijk erg als een halfpad nat wordt ?
die niet werkende halfpad onder het zadel zit namelijk wel heeeeeeeeeerlijk onder een longeersingel :P en is nogal nat geregend gister....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:41

SuperLiesje schreef:
Onley, kopen? :P

ja als ik nu zomaar 600 euro had rondslingeren had ik dat vast al gedaan
ik heb totaal geen ervaring met deze zadels en weet niet hoe ze zitten
maar ik wil ze zeker eens testen om te kijken of ze ook echt zo bevallen
dat ze zitten als een huis dat is een feit maar of ik dan erna geen problemen heb kwa lopen moet ik nog bekijken

en dan vind ik het wel duur om zomaar je barrydale te kopen om te testen :P

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:42

:= Haha snap ik hoor! Mocht je getest hebben en "om" zijn, wellicht is mijn zadel er dan nog :D

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:10

Qua stevigheid en drukverdeling, is een BF met VPS dan te vergelijken met een Trekker zadel?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:37

Iemand hier een setje fenders en beugels voor mij te koop staan?

Ze mogen gebruikt zijn en/of flink beschadigd. Maakt niks uit.. zoek namelijk een setje in een lager budget!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 11:49

Ik misschien.

Westernfenders en 1 paar westernbeugels, maar 1 daarvan is beschadigd; de voetsteun, het hout, is gebroken. Ik heb er een lange tijd nog mee gereden en ik had er zelf geen last van, maar nam van iemand anders een endurancefendersetje over.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:09

SuperLiesje schreef:
:= Haha snap ik hoor! Mocht je getest hebben en "om" zijn, wellicht is mijn zadel er dan nog :D

ik ben ermee bezig een testzadel te vinden
alhoewel ik ook naar de london trek wat jij nu hebt (waar heb je die trouwens zo snel vandaan getoverd)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:15

Jippie_G schreef:
Qua stevigheid en drukverdeling, is een BF met VPS dan te vergelijken met een Trekker zadel?

Ik vind dat persoonlijk echt niet te vergelijken :n De zadels zijn op zoveel punten verschillend.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:34

Wil je dat eens uitleggen? Ik heb nu en BF, maar twijfel wel eens of een Trekker niet beter zou zijn. Ook met het oog op lange ritten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:44

Ik heb eerst een tijd met Barefoot zadels gereden en ben nu alweer een hele tijd blij met mijn Trekker zadels. Over het verschil in drukverdeling durf ik geen uitspraken te doen, ik heb bij beide zadels geen problemen gehad qua drukverdeling.
Het voordeel van een Trekker zadel is voor mijn vooral meer steun, ik heb tijdens mij tweede zwangerschap flink zwangerschapsischias gehad en heb ook nog wat blessures in het heup/beken gebied gehad en daar wat restklachten aan overgehouden. Ik merkte dus dat ik een zadel met meer steun nodig had en dat geeft de Trekker super. Ik heb sinds kort een Pro Arte op mijn meg brede Haf en die zit heerlijk smal waardoor ik nu (vrijwel) pijnvrij kan rijden. Wat voor mij ook een voordeel is van de Trekker is dat hij mega breed te maken is, mijn Haf was op een gegeven moment uit de L-pommel van Barefoot gegroeid, de XL-pommel bestond toen nog niet en een zachte pommel vond ik dramatisch. Verder vind ik het fijn dat dat Trekker heel kort is, scheelt toch weer een stuk met Barefoot.
Maar ik denk niet dat het ene zadel beter of slechter is dan de ander, ze zijn heel verschillend en daardoor lastig te vergelijken. Het is belangrijk om te kijken welk zadel het best bij het paard en bij de ruiter past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 12:45

Jippie_G schreef:
Wil je dat eens uitleggen? Ik heb nu en BF, maar twijfel wel eens of een Trekker niet beter zou zijn. Ook met het oog op lange ritten.

Het zijn gewoon heel verschillende zadels, waardoor je appels met peren probeer te vergelijken.
De Trekkers hebben kussens, zijn veel stugger. De barefoots zijn flexibeler, werken met een pad.
Het een vind ik niet persé beter dan het ander, dat zal per combinatie verschillen. Ik kreeg zelf bijvoorbeeld de trekker true talent niet passend op mijn pony, óf het kneep in de schouder óf (als ik de pommel breder maakte) het lag op de schoft. Barefoot kreeg ik wel goed passend.
Voor mij en mijn pony zou de drukverdeling van de trekker dus zeker niet beter zijn dan bij barefoot. Bij andere combinaties is het weer anders.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:23

*\o/* M'n hidalgo testzadel (caracas 2) binnen en vanmorgen meteen even mee gereden.
M'n moeder heeft foto's gemaakt, maar die moet ik nog gaan bekijken, zitten op haar toestel. Maar zo op het eerste gezicht lijkt het zadel goed te liggen op pony. Zit in stap ook heel fijn. Draf ben ik nog wat minder tevreden over. De randen van de zweetbladen en de beugelriemen zitten vervelend tegen mijn been. Maar ik had ook geen laarzen of chaps aan en ben western fenders gewend dus dat ik wel even wat anders. Ook kwam ik met lichtrijden af en toe tegen het voorboogje. Maar ook dat ligt waarschijnlijk aan mij. Nieuw zadel moet ik m'n balans nog even in vinden en we reden in een redelijk natte bak waar m'n pony ook nooit echt lekker in balans loopt omdat hij plasjes en bagger stukjes wil ontwijken.
Galop gaat niet echt in ons kleine bakje en zeker niet als er overal plassen liggen.
Maar ik wilde het toch eerst even in de bak testen voordat ik een buitenrit ga maken.
Zadel is nog wel helemaal nieuw en stug, wat dat betreft had ik liever een wat ouder testzadel gehad die al wat ingereden is, maar daar kan ik wel doorheen kijken.

Foto's ga ik straks bekijken en zal ook wel wat plaatsen hier voor jullie mening.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:09

Ik begrijp dat het twee heel verschillende systemen zijn. Maar juist dat verschil maakt het voor het ene doel geschikter dan het ander. Dus stel je wilt lange ritten rijden en beide zadels liggen ip goed op je paard, wat zou dan de beste keuze zijn? Puur qua druk(punt)belasting? Even los van het comfort voor mij (ook niet onbelangrijk, maar nu buiten beschouwing). Ik dacht dat de Trekkers bekend stonden om de goede drukverdeling/ geschikt voor endurance. Maar als dat met de BF met VPS net zo goed is, zou het zonde zijn hem hiervoor weg te doen ;-). Misschien moet ik gewoon eens een Trekker testen :-).

@Viola: Veel plezier met testen! Hopelijk is het wat voor jullie. En met beugels zonder chaps is inderdaad niet heel fijn. Zeker als je die relaxte fenders gewend bent :z

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:22

Ik heb al verschillende lange ritten gemaakt met mijn trekker, en nooit problemen gehad met de drukverdeling, iets wat ik wel had met mijn barefoot stella..maar daar zat ik ook minder lekker in, dat werkt weer door op mijn houding, en dat komt de drukverdeling vast niet ten goede.. Dus dat hoeft niet direct aan het zadel te liggen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:42

En watcme net opviel is ook nirt goed heb foto's genaakt van zweetafdruk en midden zijn 2 rondjes niet nat
Wat kan dat zijn de beugelophanging of dat ik de gesp wel boven aan het zoals een boomzadel.

http://i277.photobucket.com/albums/kk48/BrammetJee/20130920_144528_zps2358cc3e.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk48/BrammetJee/20130920_144519_zps8ef1a829.jpg

http://i277.photobucket.com/albums/kk48/BrammetJee/20130920_144543_zps8772060c.jpg
http://i277.photobucket.com/albums/kk48/BrammetJee/20130920_144535_zps3db2fbce.jpg

Op de foto lijkt het minder maar dat rondje was helemaal droog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:22

Jippie_G, als ik jou was zou ik gewoon een trekker testen en kijken wat voor jou en je paard het fijnst is

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:06

hoe zou je de libra het beste schoon kunnen maken?
is een soort suede. gewoon een vochtig doekje?
ben zegmaar met het paard omgedonderd in de modder :o

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:30

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:04

Okee nu wel even de tijd genomen om het zadel goed erop te leggen en heb dus met krukje opgezadeld.. En heb even een beetje gehobbeld in de bak.

Net opgezadeld en al minder blij.
Afbeelding
Na even rijden en kaarsje uit. :+
Afbeelding
Afbeelding

Eerste probleem fenders zijn dus inderdaad te lang voor mijn korte pootjes. := Daarbij kan ik merken dat er heel vaak de linkerkant is gebruikt om op te stijgen dus er zit iets verschil in lengte van de fenders tussen links en rechts. Ga dus morgen even kijken of mijn EZ-rides het wat korter kunnen maken.