Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ivonne85 schreef:Zo pmarena dat is nog eens een duidelijke uitleg. Thanx![]()
Ik schrok al , dat ik niet met de stevige inlages mocht rijden,...
Maar ik ga proberen vandaag met de dunne inlages te rijden.
En kijken hoe dat gaat.
Mijn hafje is nogal een gevoelig paardje in de rug , hij laat zijn spiertjes niet zo goed los en zet zijn rug vast als hij met zn koppie omhoog loopt.. dat was de reden achter de stevige inlages,, die verdelen de druk dan nog wat meer dacht ik dus.
![]()
Heb je ook een plaatje van zo'n Hi - Tech pad?? Ik kan me er geen voorstelling van maken...
En kan ik die eventueel bij jou bestellen??
En zijn ze net zo duur als de HAF pads??
Bij de paardendrogist heb je de blauwe spring HAF pad
zou die geschikt zijn voor onder een cherokee??
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ak/113035/
Of ook weer via een wederverkoper?
Groetjes
joliene schreef:Die hafpad is volgens mij voor onder een boomzadel.Je moeter 1 hebben waar je inlages in en uit moeten kunnen halen.
Deze moet je hebben.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ak/113032/
uudje schreef:Bij agradi verkopen ze ook een soort van hafpads in rood en zwart en soort van geel, zijn alleen een stuk goedkoper dan de hafpad, weet alleen niet hoe de kwaliteit is.
zo op de foto zien ze er wel goed uit.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/zadels/boomloze-zadels/product/4037979/47
Citaat:Onze zadelpads worden geleverd inclusief inlages van PU-schuim voor gebruik onder VPS-zadels.
(alle Barefoots zijn sinds 2010 met VPS)
We hebben echter ook losse sets inlages in het assortiment zitten.
Deze losse sets inlages kun je gebruiken ter vervanging van inlages die wat platter geworden zijn (regelmatig even controleren of je huidige inlages nog overal even dik zijn) of voor extra bescherming voor paarden met een wat spitse / opliggende ruggengraat of zwaardere ruiters.
Je kunt dan simpelweg een extra setje inlages in je pad doen. Door gebruik van een extra setje inlages wordt de vulling in de pad dikker en is er dus meer ruimte voor een hogere ruggengraat of voor het doorveren van de inlages onder een zwaarder gewicht. Door de dubbele inlages kom je uiteraard wel iets hoger boven je paard te zitten en verlies je iets van het close-contact gevoel, wat voor veel mensen toch wel een nadeel is. Een voordeel hiervan is echter wel weer dat je wat minder breed komt te zitten doordat je O-vormige paard van een meer A-vormig "dakje" voorzien wordt waardoor je minder wijdbeens komt te zitten: minder spanning op je heupen dus.
Een variant op het gebruik van 2 inlages bovenop elkaar is het om bijvoorbeeld de bovenste inlage aan de voorkant zo ver in te korten dat hij precies stopt op de plek waar de pommel in het zadel zit. Je krijgt dan dubbele inlages onder de zitting van het zadel waardoor je profiteert van de dubbele laag beschermend en schokabsorberend materiaal en bovendien is de pommel "zwevend" geworden waardoor je absolute zekerheid hebt dat die niet op je paard kan gaan drukken. Een ideale optie voor mensen die toch wat twijfelen en extra voorzichtig willen zijn.
Bij het gebruik van 2 setjes inlages in 1 pad is het altijd het fijnste om de zachtste inlage onderop te gebruiken, aan de kant van het paard dus.
De inlages kun je zelf simpelweg op maat knippen of snijden, je kunt er bijvoorbeeld een randje vanaf halen om ze iets kleiner te maken zodat er makkelijker 2 setjes in 1 pad passen. Voor de stabiele ligging in de pad kun je de inlages eventueel met wat universele lijm (die rubber kan plakken) op elkaar plakken.
Tevens kan er een extra setje inlages gebruikt worden om deze te gebruiken als "shims" : plaatselijke extra padding bij paarden met een wat moeilijke rug. Klik hier voor meer info.
We hebben 2 soorten inlages. Beiden zijn anatomisch gevormd en afgerond voor een prettige ligging op het paard, en voorzien van een uitsnijding ter hoogte van de ligging van het been van de ruiter voor een smaller zitgevoel.
Rubberfoam inlages:
Soepele maar iets stevigere inlages zoals deze de laatste jaren voor de introductie van VPS-zadels in de pads geleverd werden. Deze inlages hebben een zeer lange levensduur en hoeven zelden vervangen te worden. Te gebruiken voor extra padding en voor zadels zonder VPS.
Dikte: ca. 12 mm (laat zich beperkt indrukken)
PU-foam inlages:
zachter en soepeler dan rubberfoam, vlakt alle oneffenheden (bvb. talgbultjes) en drukpunten op de rug goed uit en is als beste getest tijdens digitale zadeldrukmetingen met VPS zadels in gebruik bij "gemiddelde" paarden en ruiters.
Dikte: ca. 15 mm (laat zich makkelijk indrukken)
Let op! Het PU-foam is veel kwetsbaarder dan het rubberfoam. Wanneer inlages in een pad zitten dan zitten ze vaak strak ingepakt tussen de lagen stof van de pad waardoor er veel wrijving is en ze wat moeilijker uit de pad te trekken zijn. Bij de Rubberfoam inlages kun je aardig wat trekkracht gebruiken zonder dat ze beschadigen, maar de PU-foam trek je heel snel kapot door de zachtere en meer open structuur. NIET aan deze inlages trekken dus! Bij het wassen van de pad kun je ze gewoon laten zitten, hier kunnen ze tegen.
ivonne85 schreef:@ Safiera jij schreef: Ik denk dat ik tochj nog maar VPS inlages ga kopen voor extra er bij (wij hebben nu ook alleen de stevige, en nog iets te weinig ruggegraatvrijheid imo)
Maar heb je een zadel met VPS of zonder VPS??
Groetjes Ivonne