Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:43

Mandyke schreef:
In dit topic komt wel wat zadelkennis bijeen ... Dan maar even de vraag wagen ... Welk zadel is geschikt voor mijn paard??

Mijn paard is erg rond gebouwd (geribd), ze is breed met zeer weinig schoft en wat vooral zadelproblemen opleverd is dat ze vlak achter haar schouders 'bulten' heeft, dit zijn vetophopingen. (het paard doen afvallen tot de vetophopingen weg zijn en dit dan ook zo houden is onbegonnen werk, ze wordt werkelijk dik van lucht) Bij veel engelse zadels worden deze bulten onder de zweetbladen bij het aansingelen bijeen geperst wat uiteraard niet aangenaam is.
Zelf heb ik een erg holle rug met een derierre met een hoog 'beyoncé-gehalte' ;) Dus zadels met een gedwongen zit zijn absoluut een nono.

Iemand voorstellen??

Is dit mss iets voor je? http://www.mijnalbum.nl/Album=78I3UDX4
Gewoon een Trekker endurance pro. Alles is verstelbaar; kussens, wrongen, zitting. Twee posities voor de beugelophanging. Pommel is traploos verstelbaar en het zadel heeft een flexibele boom.
Te koop bij Greendistance en Buitenzinnig.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:29

Francis schreef:
Kijk, dat dacht ik dus ook. Dus die taxes die op die Franse site genoemd worden gelden niet tussen Frankrijk en Nederland, alleen voor mensen buiten de EU.

Dat vraag ik me af hoor?
Als particulier die koopt in het buitenland moet je ook gewoon de BTW (dus taxes) betalen...
Dus van Fr naar NL (maar ook Dl of Eng of Spanje naar NL) betaal je belasting...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:45

Moragh schreef:
Als particulier die koopt in het buitenland moet je ook gewoon de BTW (dus taxes) betalen...

Inderdaad, die regel dat je geen btw hoeft te betalen geldt alleen als je met een btw-nummer iets koopt van een ander bedrijf, niet voor particulieren dus ;)

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:58

Ja, BTW wel, maar het bedrag op die site was meer dan alleen BTW want 't was meer dan 400 euro op een zadel van 600 euro. Da's niet alleen BTW.

Maar goed, 't is even niet meer aan de orde, omdat ik vandaag toch redelijk impulsief een stocksaddle heb mee genomen. Ik paste goed in een 17", ik had een visgraatmal van een vriendin mee en qua breedte was het goed, qua lengte net wat te lang maar vanwege die ronde kussens die zo oplopen heb ik de gok maar genomen. Het zadel moet in het midden nog wat bijgevuld worden omdat Ben's rug holler is en de wol is dusdanig zacht dat ik denk dat het zadel ook nog behoorlijk naar de rug kan vormen, dus ik hoop dat ik er mee weg kom, in ieder geval de eerste tijd voor 't zadel mak maken.
Gelijk even op Ben gelegd (nou ja, 'even' werd wel een complete trainingssessie want 'even' is bij Ben nog niet mogelijk) en 't lag wel aardig. De lengte houdt niet over maar ik hoop dat 't na dat bijvullen net gaat.
Ook nog even de Malibaud op een bokje gelegd, omdat de visgraat in de brede eigenlijk net zo goed lag als in het stocksaddle (wat me erg verbaasde). En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Want wat bleek... 't zat niet lekker! Op zich qua houding zat het heerlijk en dat het 'hard' zat vond ik ook geen probleem, maar ik voelde de bars van het zadel in m'n bovenbenen drukken op een dusdanige manier dat ik me daar geheid op stuk rijdt. 't Zat gewoon echt niet lekker. Dus blij dat ik eerst maar voor 't stockzadel gegaan ben. Wat trouwens op 't breedste punt gemeten iets van 51 cm is dus dat viel reuze mee. Als het bridgen verholpen kan krijgen en 't achterste stukje kussen iets meer 'niet dragend', dan ben ik er al en dat moet met dit zadel goed mogelijk zijn, daar heb ik dan wel weer een 'mannetje' voor.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:52

singasong schreef:
Gewoon een Trekker endurance pro. Alles is verstelbaar; kussens, wrongen, zitting. Twee posities voor de beugelophanging. Pommel is traploos verstelbaar en het zadel heeft een flexibele boom.

Hey... dat is een mooi zadel!
En alles verstelbaar erg aantrekkelijk. Hoe verstel jij de kussens overigens? (wrongen en zitting weet ik wel hoe dat moet ;) )

Edit... oh ik zie het al, klitteband!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:13

scoxxx schreef:
singasong schreef:

Hey... dat is een mooi zadel!
En alles verstelbaar erg aantrekkelijk. Hoe verstel jij de kussens overigens? (wrongen en zitting weet ik wel hoe dat moet ;) )

Edit... oh ik zie het al, klitteband!

Ja, de kussens kun je er helemaal afhalen dmv klittenband ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:24

Maar Singasong, zit er nu wel of geen boom in? Daar kom ik via de site's niet helemaal achter.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:29

ja hoor, dit is een boomzadel, maar volledig verstelbaar.
ik heb met Esther van Greendistance heen en weer zitten mailen over dit zadel, maar hij bleek toch echt te lang te zijn voor mijn paardje.
ik vind het eigenlijk niet zo mooi :o , maar ja, de gustibus et coloribus non disputandum :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:37

Francis schreef:
Mandyke, ik denk dat je eerst moet bedenken wat jij met het zadel wilt. Wij kunnen hier wel een type zadel noemen, maar als dat zadel niet de rijstlijl ondersteunt die jij wilt rijden, dan schiet je daar nog weinig mee op. Ik kan bijv. op mijn korte Merens best een engels zadel gooien, die zijn er zat te koop. Maar ik wil niet zo rijden dus zou ik van zo'n zadel niet happy worden. Dan ga ik dus kijken wat ik wel wil en zoek in die hoek een zadel dat wel past.
Wat ik je wel kan zeggen is dat mijn ervaring met mijn Paintmerrie was dat die op de ronde spierbundels op haar schouders (die had dus naast haar schoft zeg maar twee ronde 'hammen' maar puur spiermassa) geen boom kon velen, ookal was de boom breed genoeg. Het harde wat op de spier drukte veroorzaakte ongemak/pijn. Voor haar bleek boomloos (maar dan heb ik 't wel over een stevig boomloos westernzadel, geen 'vodje' als de barefoot) de beste oplossing. Maar daar gaat dit topic dan weer niet over.

Ik ben maar een simpele recreatieruiter die geen hoge eisen stelt aan haar paard. Als een buitenrit 2 à 3 uur duurt ben ik al meer dan tevreden. In de piste kunnen we ons maar een half uurtje entertainen en dan hebben we het wel gehad. Dus in dit geval liggen alle opties open. Ik kijk liever eerst naar mijn paard, waar kan zij het makkelijkst mee uit de voeten, wat past het beste op/voor haar en dan zal ik wel zien of ik er lekker op kan zitten en of het voor mij haalbaar is (ik bedankt bijvoorbeeld voor loodzware zadels wegens rugproblemen van mijnentwege).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:39

singasong schreef:
Mandyke schreef:
In dit topic komt wel wat zadelkennis bijeen ... Dan maar even de vraag wagen ... Welk zadel is geschikt voor mijn paard??

Mijn paard is erg rond gebouwd (geribd), ze is breed met zeer weinig schoft en wat vooral zadelproblemen opleverd is dat ze vlak achter haar schouders 'bulten' heeft, dit zijn vetophopingen. (het paard doen afvallen tot de vetophopingen weg zijn en dit dan ook zo houden is onbegonnen werk, ze wordt werkelijk dik van lucht) Bij veel engelse zadels worden deze bulten onder de zweetbladen bij het aansingelen bijeen geperst wat uiteraard niet aangenaam is.
Zelf heb ik een erg holle rug met een derierre met een hoog 'beyoncé-gehalte' ;) Dus zadels met een gedwongen zit zijn absoluut een nono.

Iemand voorstellen??

Ziet er niet slecht uit. Echt mooi vind ik het niet, maar dat is bijkomstig natuurlijk. Ik twijfel echter aangezien je hier weer met zweetbladen zit die haar spier/vethammen achter de schouder kunnen gaan vast zetten.
Heb je overigens met dit zadel dat gevoel van echt breed te zitten zoals met andere boomloze zadels?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:52

Kijk eens naar een lichtgewicht podium (podium champion =3kg). Die ligt meer op je paard, want geen zweetbladen.
Afbeelding
Lekker om mee buiten te rijden, veel feedback van je paard door close contact (geen zweetbladen immers) dus ook stukje dressuur is goed te doen.

(plaatje via goedhard.nl)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:36

tamary schreef:
Kijk eens naar een lichtgewicht podium (podium champion =3kg). Die ligt meer op je paard, want geen zweetbladen.

Over Engelse types van zadels gaat het topic echter niet ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 00:47

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:32

Mandyke schreef:
Ziet er niet slecht uit. Echt mooi vind ik het niet, maar dat is bijkomstig natuurlijk.

Voor jou is het passen bij jouw anatomie de kritische factor. Holle rug en bolle billen sluiten De Grote Drie en daarop gebaseerde zittypes vrijwel uit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:40

scoxxx schreef:
Maar Singasong, zit er nu wel of geen boom in? Daar kom ik via de site's niet helemaal achter.

Ja, een boom van vilt (dat is steviger dan het klinkt).
Als je het zadel vasthoud dan is het voor je gevoel een leren boomzadel, wel wat lichter dan een gemiddeld zadel denk ik. Maar het is absoluut niet dubbel te vouwen ofzo.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:41

fojoe schreef:
ja hoor, dit is een boomzadel, maar volledig verstelbaar.
ik heb met Esther van Greendistance heen en weer zitten mailen over dit zadel, maar hij bleek toch echt te lang te zijn voor mijn paardje.
ik vind het eigenlijk niet zo mooi :o , maar ja, de gustibus et coloribus non disputandum :D

Ik geloof dat hij 53 cm. lang is.
Ik vind hem ook niet mooi :+ maar was zo blij dat ik een passend zadel had gevonden dat ik dat voor lief heb genomen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:44

Mandyke schreef:
Ziet er niet slecht uit. Echt mooi vind ik het niet, maar dat is bijkomstig natuurlijk. Ik twijfel echter aangezien je hier weer met zweetbladen zit die haar spier/vethammen achter de schouder kunnen gaan vast zetten.
Heb je overigens met dit zadel dat gevoel van echt breed te zitten zoals met andere boomloze zadels?

Klinkt als het postuur van mijn Haflinger. Die heeft ook van die vetkwabben op zijn schouders en een korte holle rug met spekbillen.
Ja, op die van mij zit je heel breed. Hij staat ook op zijn wijdst. Toen Esther hier kwam zei ze dat hij boommaat 46-47 zou hebben van bijv. een Massimo.
Ik weet niet hoe het zit op een smaller paard.
De pommel loopt niet zo ver door in het zadel als bij een boomzadel.

Ik heb trouwens een Freeform hiervoor gehad en die zat minder breed.
Laatst bijgewerkt door singasong op 14-12-09 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:47

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:26

singasong schreef:
Dit zadel is echt niet boomloos.

Het zit ergens op de schaal van boomloos en flexboom.
Niet het topic. Daar zijn zat ándere topics voor.
Waar de marketing en klanten het op die schaal willen; waar het ook geschikt voor zou zijn; het is écht niet dit topic :)*

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:28

Bandida schreef:
tamary schreef:

Over Engelse types van zadels gaat het topic echter niet ;-)

't is op een westernboom... dus niet helemaal engels ;)
Maar niet echt kort, en persoonlijk vind ik het ver van close contact, je zit erg ver bij je paard weg...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:46

Vanmorgen weer eens bij www.dmequitacion.com langsgegaan.
Is een heelerggroothandel die alles levert van artesenaal gereedschap en leer tot en met poetsdozen.
Stonden pallets klaar voor Polen, Canada, België en Oostenrijk...

We waren er zeker drie jaar niet geweest, want we hebben gewoon weinig nodig. De laatste keer was voor een halve koe ales stuk leer en een assortiment beslag.
Is gewoon léuk; dezelfde mannen als 9 jaar geleden alleen elke keer een paar wat kaler en ééntje meer met bril.
Ze zijn ook altijd blij als we binnen komen vallen, terwijl we daar echt wat omzet betreft geen goede klant zijn. Nu ook weer slechts 16 euro voor een zak met meuk.
We moesten beloven om de volgende keer, en liefst snel, Bor weer mee te nemen.

Ze hebben daar allerlei kale bomen voor vaqueras, españolas etcetera in soorten en maten. Is erg leerzaam en informatief. Je ziet er elke keer toch weer wat méér aan omdat je zelf meer referentiekader hebt.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:31

@Mandyke, mijn paard heeft ook van die vetkwabben op/achter haar schouders :o . Bij mijn zadel (Omega, zie verder terug in dit topic) komen die netjes voor het zadel te liggen ;).

quintusgl

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

Ik heb het snel doorgelzen moet ik eerlijk bekennen.....dus hoop niet dat ik het alsnog gemist heb, maar is er in nederland ook iemand die met een kale boom komt passen en vanuit daar een zadel maakt? (vaquera) en die natuurlijk ook goed is??
Ik vraag het even voor een kennis, heeft een criollo en een Andalusier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:24

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:38

Huertecilla schreef:
Mandyke schreef:
Ziet er niet slecht uit. Echt mooi vind ik het niet, maar dat is bijkomstig natuurlijk.

Voor jou is het passen bij jouw anatomie de kritische factor. Holle rug en bolle billen sluiten De Grote Drie en daarop gebaseerde zittypes vrijwel uit.

Kan je even 'De Grote Drie' verduidelijken? Weet niet wat je ermee bedoeld. :o