Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:30

geen bontje!!!!!!!!!! alleen als je zadel op meerdere paarden word gebruikt dan misschien maar als het mar voor 1 paard word gebruikt nooit doen en het is ook echt bewezen dat het GEEN klappen opvangt dus is ook niet voor paarden met een slechte rug....
kortom bontjes voor de ''sier'' is onzin en kan je paard alleen maar belemmeren..... wel kan je een gel padje gebruiken als een paard last heeft van zijn rug die vangen de klappen wel een klein beetje op maar dan ook alleen de hele goede gelpadjes

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:37

[/quote]

Toevallig heb ik er zaterdag 1 gekocht. Gisteren mee gereden, maar het hielp echt. Met doorzitten stuk minder last :)
Had eerst de goedkopere versie ervan, maar deze hielp toch niet zo. Maar nu die bij divoza gekocht, de dikkere en duurdere versie. Helpt echt! Dus dat is echt fijn. Maar dank je voor je tip. :)[/quote]

vind je paard het ook fijn is de vraag ..... met dit hete weer al helemaal!! ik zou er niet aan moeten denken met zoon hete rug als paard zijnde moeten te rijden met dit weer.... ik heb veel van die dikke pads en daar rij ik al niet meer mee met dit weer alleen dan met die anky pad want die is echt luchtdoorlatend...... en je zecht het al IK vind het fijner met doorzitten maar vind je paard het ook fijner want eigenlijk als je een goed passend zadel hebt past het zadel niet meer goed met bontje want het word allemaal strakker....

Nell_

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:40

Ik vind bontjes ook mooi, maar ik ga er echt geen voor de sier gebruiken. Ik dacht dat ik mijn paard er een plezier mee deed, ik wist de werking/het doel er van niet echt. Dacht gewoon leuk voor de sier :D Ik heb hem nog wel, maar gebruik hem dus niet meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:43

Tja bontjes voor mijn eigen billen oke.

Bontjes voor tussen het zadel en paard, doe ik niet, want dan is er iets niet goed, en daar moet je wat aan doen ipv een bont te gebruiken.

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:03

ik gebruik het niet

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:06

als je zadel harde kussens heeft kan het wel zinvol zijn om met bontje te rijden..dan liggen de kussens niet rechtstreeks op de paardenrug maar is het aangenamer voor het paard als er een bontje tussen ligt. (heb ik overigens niet zelf bedacht hoor, heb ik van de zadelmaker).

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:08

Ik vind bontjes ook mooi. Maar gebruik het niet, mijn zadel past prima zo :).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:27

als kussens te hard gevuld zijn is dat imo een fout van de zadelmaker

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:33

heb ooit iets gehoord over drukverdeling? xd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:04

ja hoor.
die hoort gewoon bij een passend zadel goed in orde te zijn.
als de kussens te hard zijn is de druk verdeling ook niet goed.

je kan dat ook op een normale manier zeggen

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:05

als het zadel niet goed ligt, en je geen geld hebt voor een betere is een bontje best een goede oplossing

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:09

dan wel ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:43

tja als tijdelijke oplossing is het geen probleem,maar imo niet als permanente.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:00

ik gebruik wel een bontje voor onder me zadel

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:02

Ik Gebruik wel een bontje,
dit doe ik omdat het zadel een beetje schuift op zijn rug omdat hij een hele lage schoft heeft. Natuurlijk staat het ook mooi, maar ik gebruik hem voor de ligging van het zadel, En hij loopt er gewoon goed mee! :)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:24

Ik heb nu wel een bontje eronder. :)
maar krijg binnenkort nieuw zadel,
en dan schaf ik hem denk ik af :o

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:32

Mijn paard heeft een heeel fijngevoelig velletje. Op plaatsen waar het tuig zijn huid raakt, verdwijnen de haartjes. Ook onder het hoofdstel en halster bijvoorbeeld. Met een echt (!) bontje is dit meteen verholpen. Inderdaad wel warm in de zomer maar ik geloof dat de temperaturen onder een gelpad helemáál oplopen!!
Goede ervaringen met het bontje dus.. maar géén bontje tussen het zadel en een dekje want dat wordt proppen en dan gaat het zadel schuiven.

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:41

geen bontje.
zonder bontje ''voel'' je je paard ook meer. als ie bijv. kreupel loopt

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:42

ik doe het wel voor de zekerheid maar als het zadel goedpassen is dan hoeft dat niet persee

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:43

waarom doe je het voor de zekerheid?ligt je zadel niet ok?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:53

Tegenwoordig zijn er veel zadels fit 1 2 3 of 4. Kan me voorstellen dat je paard er precies tussen inzit ( dus bij 3 te breed en 2 te smal) en de iets bredere maat kiest en er een bontje onderlegt. Er rijden zoveel topruiters met een bontje dat ik me het niet kan voorstellen dat het slecht is. Oke als je zadel goed past heb je het niet nodig. Ik vind het zelf wel erg mooi en ga er binnenkort 1 aanschaffen. Z'on nepding waar je alleen de bontrand van ziet maar geen echte onderlegger is. 8-)

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:53

t is onzin om te zeggen dat harde kussens per definitie te verhelpen zijn. sommige zadels zijn zo gemaakt of moeten opgevuld worden om ervoor te zorgen dat ze goed op je paard liggen. Dat kan tot gevolg hebben dat een zadel harde kussens heeft. en aangezien niet iedereen geld heeft om een nieuw en zacht zadel aan te schaffen, is een bontje een prima oplossing.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 05:46

goed per definitie is overdreven,maar er is zoveel keus ook in wat voordeligere en 2de hands zadels dat je imo niet dat als excuus voor een bontje hoeft te gebruiken.
en als een zadelkussen zo hard moet opgevuld worden dat ie dan pas past,dan lijkt dat me ook niet zo fijn voor je paard.
trouwens,als je kussen echt te hard gevuld is,dan ligt het zadel ook niet lekker omdat de drukverdeling dan niet meer goed is.

nogmaals,als het tijdelijk niet helemaal lekker ligt,prima.
maar als het permanent zou moeten zijn ligt je zadel naar mijn mening(ik zeg het er even bij)niet goed.

Marleen79,je hoeft helemaal geen nieuw zadel aan te schaffen.
2de hands is toch ook prima als je er minder geld aan uit kan geven.

Lynske78: als je paard bij een bepaald zadel tussen 2 maten invalt,dan moet je die niet kopen denk ik.

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:57

Een bontje kun je wel tijdelijk gebruiken, maar op de lange duur zou ik het niet aan bevelen. Je kunt dan beter je zadel na laten kijken.
Bovendien kan een zadel te nauw worden als je er een bontje tussen legt. Dit lijkt me niet echt prettig voor het paard.

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:44

ik heb geen bondje onder het zadel. het is wel beter voor de rug van het paard om het wel te doen. ik ga er daarom ook eentje aanschaffen