Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:03

Los lusje mag tegenwoordig wel (Nederland) en sperriem is niet verplicht

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:07

Ja hoor maat full zit prima. Zoals gezegd de neusriem is wel wat ronder en staat best wat af. Maar ik vind dat geen probleem. Ik zou het kunnen oplossen door hem strak ergens omheen te trekken zodat hij rond gaat staan maar hey boeiend. Niemand ziet dat toch ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:10

Waidida schreef:
Wiwabalia schreef:

is die op wedstrijd niet toegelaten dan?

Nee sper en keelriem ontbreken

Als er keelriem eraan zat had wel gemogen lijkt mij. Sperriem is niet verplicht

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:11

Keel- of kaakriem is wel verplicht, voor zover ik weet. En een neusriem, maar dat mag ook een lage neusriem zijn, een hoge, of idd gecombineerd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:50

Ik heb de Gently Anatomical Innovation van Kramer, is ook een fijn hoofdstel als je geen sperriem wilt.

Afbeelding
(ze staat te plassen, vandaar het verzadigde hoofd..)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:52

lies schreef:
Ik heb de Gently Anatomical Innovation van Kramer, is ook een fijn hoofdstel als je geen sperriem wilt.

[ [url=m/ltTs1i.jpg]Afbeelding[/url] ]
(ze staat te plassen, vandaar het verzadigde hoofd..)

Die had ik ook nog bekeken ja, alleen zijn er zoveel riempjes aan en dat vind ik minder fijn

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:23

Deze stille meelezer komt onder haar steen vandaan. Ik heb ergens in 2021 de Anatomical Vision Space van de Krämer gekocht voor mijn merrie, en deze zat haar, na een zoek,- en pas-tocht van 2 jaar perfect.

Zij is helaas vorig jaar overleden en nu heb ik sinds 1 maart een Haflinger ruin, maar ik wordt niet helemaal warm van het hoofdstel op hem. Er zit een andere frontriem op die mijn merrie goed zat, maar bij hem vond ik het te krap en dacht dat het hoofdstel daarom "meh" zat, zonder frontriem vind ik hem eigenlijk nog steeds meh... bij mijn merrie lag de boel mooi vrij, ruimte, jukbeenderen vrij.

Verkijk ik mij hier nu heel erg op of is dit gewoon niet zijn hoofdstel zoals mijn gevoel zegt? Ik heb even van zoveel mogelijk hoeken foto's bijgevoegd. Hij zat bij haar ook meer gevormd ondanks dat ze een iets smallere neus/hoofd/kaak had. Heb de neusriemen wel altijd te los :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:09

Ik snap wat je bedoelt ja. Ik zou eens begonnen met het hele geheel twee gaten te laten zakken. Dan wel even het bit wat korter gespen daarna

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:11

Ik snap wel wat je bedoelt, ik denk dat hij in zijn geheel 1 maat groter kan hebben. Het kopstuk lijkt wat op zijn oren getrokken te worden (ook zonder frontriem), de neusriem vind ik nog net aan gaan maar is denk ik een maat groter beter qua pasvorm. Ik zou vooral even goed kijken of zijn oren netjes vrij liggen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:29

Een beetje hetzelfde als wat hierboven al gezegd is, neusriem laten zakken en kijken of de oren genoeg vrij liggen maar volgens mij is de neusriem net een tikkeltje te kort waardoor die dan zo dicht tegen het jukbeen aan ligt en eventueel ook een langere frontriem want die lijkt vrij strak te zitten op je foto´s.
Maar ik vrees dat je gewoon in het algemeen voor een grotere maat zal moeten kiezen. Heb je nu een full?
EDIT: die neusriem die niet zo goed vormt kan je eventueel eeen tijdje rond iets binden zodat die beter aansluit maar dat is natuurlijk vooral voor de mooi. Wel raar dat die bij je vorige merrie dan zo goed aansloot ook al had zij een smaller neusje. Ik zit met hetzelfde probleem met de styx dus laat me weten als je de oplossing gevonden hebt!

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:37

Fijn dat jullie toch hetzelfde zien als ik. Ik zal zometeen even nieuwe foto's maken met jullie tips!

@pluisje88: voor mijn gevoel ligt hij dan te ver op het neusbot, ik zal er straks even een foto van maken.

@xSCWx: dit vind ik dus ook. Het hele plaatje vind ik niet kloppen. Bedankt voor de bevestiging :D

@Waidida: dit gevoel heb ik ook bij de neusriem, hij kan op het laatste (strakste) gaatje maar dit doe ik zelf nooit, ik heb hem op de 3de. De neusriem zelf heeft hierbij veel ruimte maar het riempje van de neusriem is dan ook questionable, de frontriem is er al af. Zou je inderdaad denken met een smaller neusje, maar hij lag mijn merrie zó goed.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:58

Nee hij moet echt lager. De achterkant, bij de kin zegmaar, ligt echt te hoog op het hoofd. Hij moet aan de achterkant op de juiste plek zitten. Als hij dan aan de voorkant te laag is dan is dit niet het hoofdstel voor jouw paard

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:20

Jongens, ik heb het gedaan, mijn bankrekening haat me nu maar ik ben gezwicht voor de anatomical vision space! nu hopen dat hij past en dan past eindelijk alles weer bij elkaar! Ik had de Styx gekocht in het bruin omdat ik toen een tijdje alles in het bruin wou maar op mijn merrie staat zwart toch echt mooier en er kunnen op dit moment echt geen nieuw zadel en laarzen bij :')
Maaarrrr dat terzijde ben ik heel benieuwd naar hoe die haar gaat staan!
Moest deze dus passen dan komt mijn styx te koop, donkerbruin en niet veel gebruikt, is nog als nieuw maar mag voor een leuk prijsje weg.
Anders zit ik er hier weer met een extra hoofdstel bij -O-

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:07

Net een bericht gehad dat de Busse Feeling die ik had besteld binnen is, vanavond maar eens kijken :):)

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:54

Ik heb het hoofdstel vanmiddag even 2 gaten lager versteld:

Hier hoe die valt met hoe strak ik de neusriem normaal heb
Afbeelding

Wil ik dat hij niet op de knevels gaat leunen moet ik hem echt wel op 1 van de strakste gaatjes zetten maar ik vind dit zelf te strak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog steeds het gevoel dat hij bij zijn oren en jukbeenderen echt wel hier mag liggen (hier trek ik vanzelfsprekend zelf naar achter, hij valt niet zo)
Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:00

Ik vind hem niet fijn passend. Lijkt me teveel druk geven achter de oren.

Ik zou op zoek gaan naar een ander model

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:04

Akkoord met Saaams, hij lijkt te knellen achter de oren en ik zo te zien krijg je hem gewoon onmogelijk helemaal passend. Je wil inderdaad natuurlijk niet dat de neusriem op de knevels gaat steunen. ik zou ook op zoek gaan naar iets anders...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:50

Ja dit ga je niet lekker passend krijgen ben ik bang.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:54

Nee ik vind het ook te strak achter de oren, en de neusriem zit niet mooi zo.

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:11

Fijn om te lezen dat mijn gevoel klopt :o bedankt allemaal, we gaan weer een zoektocht starten :Y)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:29

Ik heb mijn Waldhausen S Line ook nog steeds te koop in maat full, mag voor een klein prijsje weg.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:38

denisesilver schreef:
Net een bericht gehad dat de Busse Feeling die ik had besteld binnen is, vanavond maar eens kijken :):)

Kunnen jullie meekijken en je oordeel vellen :)

Afbeelding

Hoop dat het een beetje duidelijk is :+

nicole31997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:44

Ik kom zojuist dit tegen. Nog nooit gezien, 1 van jullie misschien?

Afbeelding

"Het Contour Physio hoofdstel is anatomisch gevormd waardoor het perfect op maat afgesteld kan worden en een extreem comfortabele pasvorm heeft voor vrijwel ieder paard. Het bekende zacht onderlegde Contour-kopstuk laat de aanzet van de halswervels vrij liggen en biedt extra ruimte voor de oren: ideaal voor gevoelige paarden.

Het Y-stuk op de kaak zorgt voor de goede verstelbaarheid waarbij het bakstuk steeds mooi laag langs het hoofd geplaatst kan worden, op ruime afstand onder het oog. Dit in tegenstelling tot normale hoofdstellen waarbij de bakstukken vaak onprettig dicht bij de ogen liggen. Alles kan versteld worden: de lengte van het kopstuk, de keelriem en bakstukken is verstelbaar.

Het hoofdstel kan gebruikt worden voor alle soorten hackamores en bitten en natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de Shape-It side-pull neusriem of de Cavesson / kaptoom neusriem (zie onderaan deze pagina). Doordat het hoofdstel perfect op maat gemaakt kan worden ligt het bij bitloos gebruik veel stabieler rond het hoofd dan andere hoofdstellen. Wanneer een paard extreem gevoelig rond de oren is kan zelfs de frontriem weggelaten worden waardoor het hoofdstel op dezelfde manier als een halster aangetrokken kan worden en de oren en voorpluk niet meer tussen kopstuk en frontriem doorgehaald hoeven te worden: een grote opluchting voor paarden die er niet van houden als men de oren aanraakt."

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:46

Ik heb die barefoot gehad. Zat wel aardig maar ik vond dat leren riempje door dat leren gleufje niet praktisch. Ik heb hem toch weer verkocht uiteindelijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:47

nicole31997 schreef:
Ik kom zojuist dit tegen. Nog nooit gezien, 1 van jullie misschien?

[ [url=m/i6DlYN.jpg]Afbeelding[/url] ]

"Het Contour Physio hoofdstel is anatomisch gevormd waardoor het perfect op maat afgesteld kan worden en een extreem comfortabele pasvorm heeft voor vrijwel ieder paard. Het bekende zacht onderlegde Contour-kopstuk laat de aanzet van de halswervels vrij liggen en biedt extra ruimte voor de oren: ideaal voor gevoelige paarden.

Het Y-stuk op de kaak zorgt voor de goede verstelbaarheid waarbij het bakstuk steeds mooi laag langs het hoofd geplaatst kan worden, op ruime afstand onder het oog. Dit in tegenstelling tot normale hoofdstellen waarbij de bakstukken vaak onprettig dicht bij de ogen liggen. Alles kan versteld worden: de lengte van het kopstuk, de keelriem en bakstukken is verstelbaar.

Het hoofdstel kan gebruikt worden voor alle soorten hackamores en bitten en natuurlijk ook voor bijvoorbeeld de Shape-It side-pull neusriem of de Cavesson / kaptoom neusriem (zie onderaan deze pagina). Doordat het hoofdstel perfect op maat gemaakt kan worden ligt het bij bitloos gebruik veel stabieler rond het hoofd dan andere hoofdstellen. Wanneer een paard extreem gevoelig rond de oren is kan zelfs de frontriem weggelaten worden waardoor het hoofdstel op dezelfde manier als een halster aangetrokken kan worden en de oren en voorpluk niet meer tussen kopstuk en frontriem doorgehaald hoeven te worden: een grote opluchting voor paarden die er niet van houden als men de oren aanraakt."

Ja, deze bestaat al een tijd, ik heb deze gehad in combinatie met de kaptoom neusriem. Heb nog wel ergens foto’s, maar dan moet ik even gaan graven in het archief.