voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:07

Ik heb vandaag de Stella gekocht :o . In't weekend waarschijnlijk uitproberen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:16

"dystrofie en atrofie" zijn synoniemen Cambiar... (volgens het woordenboek :o? ) en gaat op voor veel problemen. In het algemeen "verval van weefsel" Dus door een knellend zadel, andere oorzaken kunnen ook. Ik heb "vinger atrofie" waar ik altijd een ring draag. ;)

Dat ding ken ik (Equiscan) Wij werken wel met een pasmal - ziet er eender uit, maar heeft geen "geheugen" Maar ja, het is geen drama om hem opnieuw te buigen en in het zadel te passen. Scheelt erg veel euro's :$ en het resultaat is identiek - alleen weet je niet meer hoe het geweest is. (of je moet als eigenaar zo'n ding kopen en op maat bewaren)

Er zijn meerdere mensen in Be met een drukmeter - weet alleen zo gauw niet wie.

Heb je al eens aan een Strada gedacht - wel gewoon dressuur, maar semi boom en zeer aanpasbaar. Duur ook wel :wow:

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:30

@cambair .. zou best kunnen , weet je echte naam niet dus kan het niet vragen aan hem
goed leder was toch beetje noord bij die looier verkrijgbaar , die importeerde ook van alles erbij
vraag eens na aan , hoe heette die man ook alweer , de leraar
hij had 3 adressen 2 normaal standaard en 1 die ook specialere leders had
die laatste bedoel ik die zit ergens in het noorden dichter bij ons in de buurt zeg maar
die heeft iig degelijk tuig maar ook zachtere ledersoorten

mijn lichaams bouw is meer geschikt voor mannen zadels 8-)
bij typische dames snit zadels krijg ik juist problemen uh daar zeg maar :o

misschien dat ik daarom zo blij was met de miss nut , ivm het gewicht ben ik over gestapt op de budget
maar ja die kunnen we ondertussen ook niet meer tillen -O-
gelukkig is er altijd wel 1 van mijn 2 sterke mannen mee als ik naar de paarden ga :D

ken het echt niet anders dan dystrofie .. als ik de energie heb zal k t eens exact uitzoeken

ankem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:54

Ik heb posttraumatische dystrofie gehad aan mijn pootje en dan zijn alle processen verstoord.
In mijn geval dus doorbloeding (voet zag blauw zwart), aanmaak van huid (huid viel eraf en liet wonden achter), nagelgroei, temperatuur, gevoel ( kon geen sokken, schoenen of iets verdragen) en verschrikkelijke pijn).
Gelukkig is het na twee keer 9 maanden weer helemaal goed gekomen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:16

Buitenzinnig schreef:
"dystrofie en atrofie" zijn synoniemen Cambiar... (volgens het woordenboek :o? ) en gaat op voor veel problemen. In het algemeen "verval van weefsel" Dus door een knellend zadel, andere oorzaken kunnen ook. Ik heb "vinger atrofie" waar ik altijd een ring draag. ;)

Dat ding ken ik (Equiscan) Wij werken wel met een pasmal - ziet er eender uit, maar heeft geen "geheugen" Maar ja, het is geen drama om hem opnieuw te buigen en in het zadel te passen. Scheelt erg veel euro's :$ en het resultaat is identiek - alleen weet je niet meer hoe het geweest is. (of je moet als eigenaar zo'n ding kopen en op maat bewaren)

Er zijn meerdere mensen in Be met een drukmeter - weet alleen zo gauw niet wie.

Heb je al eens aan een Strada gedacht - wel gewoon dressuur, maar semi boom en zeer aanpasbaar. Duur ook wel :wow:

Heb het even opgezocht, niet veel gevonden, dan gezocht bij musculaire spierdystrofie, blijkt een stoornis te zijn. Spierzwakte en afname van spieren door zadel is geen dystrofie van het spierweefsel, dystrofie heeft een neurologische oorzaak.
Strada, ja, aangeboden gekregen, maar niet mijn ding. Ik ga voor de espaniola's met corrector onder, de scheve ga ik gebruiken, hoop dat de corrector z'n werk doet.
Volgend jaar koop of maak ik m'n eigen mcclellan als ze wat meer gereden zijn.
Voor een ritje langs de baan wil ik wel graag nog twee zo'n Iberica pads (zodat de andere twee ook mee kunnen met buitenritjes), als er weer centen zijn natuurlijk :+ , niemand geen hoofdstelletje nodig, om me te sponseren :):)?

Ik heb een equiscan laten doen omdat ik de evolutie van de rug wil volgen, als ik zelf een boom zoek voor het zadel die ik wil maken. Het heeft geen zin om een zadel op maat te maken als paard nog veel van enorm verandert...
De data worden opgeslegen en dan kan je na verschillende metingen via een curve de evolutie zien. Interessant...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-06-12 21:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:28

nickyu schreef:
@cambair .. zou best kunnen , weet je echte naam niet dus kan het niet vragen aan hem
goed leder was toch beetje noord bij die looier verkrijgbaar , die importeerde ook van alles erbij
vraag eens na aan , hoe heette die man ook alweer , de leraar
hij had 3 adressen 2 normaal standaard en 1 die ook specialere leders had
die laatste bedoel ik die zit ergens in het noorden dichter bij ons in de buurt zeg maar
die heeft iig degelijk tuig maar ook zachtere ledersoorten

Aan leder kan ik geraken (persoonlijke voorkeur voor Radermecker, is duur, maar prachtige kwaliteit), ken de leraar goed en ook andere zaken waar ze leder verkopen, maar bedoel het leder die past bij het zadel, er zit al sleet en patin op door het gebruik, dus dat zal gans het boeltje veranderen worden als ik het mooi wil doen. Ook het zweetblad dus en de cantle. Kan best wel eens razend interessant worden....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:45

nickyu schreef:
Duhelo schreef:
... Volgens Nickyu ...

:o wel mede naar aanleiding van je eigen ervaringen met andere singels etc etc ... er is heel wat besproken ;)
en naar aanleiding van heeeel veel info denk ik dat dit voldoende gaat zijn

langere bananen zijn er wel , zoals besproken , maar zijn wel stuk duurder ...
ben wel benieuwd ondertussen of mijn conclusie correct was :o

ik denk dat iedereen die jouw een beetje kent wel weet dat er hier al een hele briefwisseling aan voorgegaan is :D
ik kreeg vanmiddag een berichtje dat het pakje toegekomen is *\o/*
helaas heb ik pas zondag de mogelijkheid om te testen -O-
(morgen helaas hele dag werken, dan na werk vlug naar huis, klaarmaken en naar een trouw, en zaterdag keuring met mijn jongste paard :) )
dus zodra getest, meer info (ik heb sinds de mails niet meer gereden met de banaan, maar wel afgewisseld met mijn longeersingel en mijn westip singel (ook al is die te kort) en zadel bleef eigenlijk vrij netjes liggen. paard reageert nog altijd op het aansingelen, maar geen van beide singels is dan ook ideaal (de ene gewoon een lapje stof, de andere veels te kort), dus ik ben benieuwd! (en hoop dat de singel niet te lang is :) )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:40

Ik ga er verder niet meer over zagen, maar wou gewoon eens zeggen dat het zadel inderdaad heel makkelijk terug naar een ander paard kan vormen. Gene paniek dus :D
Heb het open gemaakt en is niets anders dan een lap plooibare materie, zowel leder als de versteviging binnenin.
Voor wie het mocht interesseren, wat foto's van de gestripte espaniola (maar misschien zou ik er beter een apart topic van maken: open eens je boomloosje :D , want ben hier serieus off topic aan het gaan...)
Wel straf dat dat ding zoveel geld moet kosten zeg...paar lappen leder op elkaar genaaid in een of ander onderbetaald land...met een Duits merkje erop en hoppa, meer dan 1000 euro nieuw....
http://www.mijnalbum.nl/Album=PXFVCG4Z

Kopijzer heb ik ook bekeken en is geen ijzer aan de takken die over de schoft komt, maar ook iets plooibaar, dat vond ik een groot pluspunt.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:04

Cambiar schreef:
[
Volgend jaar koop of maak ik m'n eigen mcclellan als ze wat meer gereden zijn.
.

Ik heb nog twee Malibauds te koop voor niet al te veel geld, heb je die al eens geprobeerd?

Wat zit er trouwens in de dikke, verstevigde delen van de Espaniola, wol?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:44

Dat is niet te zien, ik meen dat ik daar waar de vijzen zitten, toch lijk te zien dat het een zwart soort schuim is, stevige versie, weinig samendrukbaar. Ik vermoed dat ze een machine hebben om de mousse in vorm te pressen, waardoor het de vorm en de stevigheid krijgt.
Heb wel brede paarden, ik vermoed dat jij de oudere versie's hebt van de Malibaud...met welke maat komen ze ongeveer overeen?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:44

nouwwww dystrofie is dus eigenlijk (net zoiets als het woord reuma of kanker) een verzamelnaam voor beschadiging
aan de (meestal spier) cellen

volgende expres klein gemaakt .. makkelijker te negeren voor mensen die dat wensen

je hebt tig soorten en tig oorzaken
de een doet zeer , de ander blijft geen zeer doen
en heeft tig verschillende "ziekte"beelden de ene soort klinkt nog erger dan de ander
er is zelfs een bekende zaak welke garandeerd dat het bij paarden niet bestaat .. knap

beschadiging van spiercellen , de soort waar ik het over heb door trauma (wat klinkt dat zwaar ..)
van buiten af komt voor bij al het levende wezens met een spier , en dat noemt men echt dystrofie
en bij de laatste keer dat ik checkte waren mijn paarden levende wezens en geen houten hobbel gevallen

door beschadiging (kneuzing / wond / of afknijping van voeding (bloed zuurstof) beschadigen cellen etc )
bij lichte schade heb je meer kans op herstellen dan bij zware schade
en als je jong bent gaat de celdeling nog snel en zal lichte schade eerder herstellen

we zullen allemaal wel ergens een deukje hebben na een keer flink stoten wat nooit helemaal weggegaan is
soms pijnlijk op het moment dat het gebeurt maar in de regel blijft dat geen zeer doen of er moet meer
beschadigd zijn

als bv er door constante druk cellen kapot zijn
kan je op jonge leeftijd door de cellen daaronder te versterken/vergroten (spieren kweken)
en dan zie je dat niet meer
maar leeftijd , snelheid van spiergroei (versterken vergroten van de gezonde cellen dus ) en
hoeveelheid van de schade speelt dus mee in de mogelijkheden hoeverre de "schade" weer kan herstellen

op jonge leeftijd komt dat in de regel wel weer goed, hoe ouder des te moeilijker
en op leeftijd krijg je het nooit meer helemaal goed

@cambair , mart komt zoieso mega tijd tekort , doet alleen nog voor lokale klanten kleine tuig herstellingen
alles met de hand uiteraard , we hadden eigenlijk altijd al te weinig werkruimte voor hem voor grotere herstellingen
zadels en grote dingen (als in formaat) die doet die dus uberhaubt niet meer
zelfs nieuwe dingen voor de zaak of zelfs dingen voor ons zelf gebeuren dus niet , heeft die echt geen tijd voor
mijn lederen halster ligt al 3 jaar op de stapel ooit te doen -O- heb nog tig passantjes nodig in bepaalde maat
ben al aan het rondkijken waar ik ze kopen kan :') kennen gelukkig paar goede herstellers
waarvan er helaas 1 stopt .. de beste uiteraard .. maar ja goed betekend in de regel ook druk druk druk

@amuoroke SPANNEND :D
@dehelo ook spannend ... zondag ? wacht rustig af O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:57

Hee Amoureke, gefeliciteerd!! Welke kleur, en welke pad ga je er onder gebruiken? :)

Cambiar: leuk dat je hem open gemaakt hebt. Ik vond het al zo'n raar verhaal met die verstevigingen, ik dacht: joh dat zal gewoon wel gevuld zijn met een neopreen-achtig of ander foam...maar je was zo stellig overal in dat ik dacht: laat ik daar maar niet over beginnen :P

Simpel eigenlijk hè als je zo'n zadel uit elkaar haalt.... ik krijg van hoe dat leer op de foto over komt, wel een enorme neiging om dat ding eens goed op te poetsen, hihi.

Nicky: och arme Mart, jammer is dat hè als er zoveel blijft liggen dat je graag gedaan zou hebben :(:)
Passantjes: niet die grote toevallig, die om een fender / beugelriem kan? Volgens mij kwam ik pas nog een zak tegen namelijk in de oude opslag die ik nu helemaal leeg aan het halen ben :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:59

Leuk dat je hem hebt opgegemaakt,en goed te weten dat het toch niet onomkeerbaar scheef..Is hij nu wel weer helemaal goed in elkaar te zetten?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:03

Haha ja, dezelfde gedachte als ik had, ik lat het ding open liggen tot ik het kan poetsen :) .
Nickyu, ken dat, tijd tekort...ik amuseer me met dingetjes maken voor mezelf en wat proto modelletjes maar als ik onder druk zou moeten werken zou het plezier er volledig af zijn...
Passanten zijn toch makkelijk zelf te maken? Zijn het deze voor rond de beugels of voor aan een hoofdstelletje? Als je iets nodig hebt, wil best wel helpen hoor...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:07

pleiada schreef:
Leuk dat je hem hebt opgegemaakt,en goed te weten dat het toch niet onomkeerbaar scheef..Is hij nu wel weer helemaal goed in elkaar te zetten?

Ba ja, da's piece of cake, paar vijsjes erin en klaar is kees. Ik heb geen stiksels los gedaan, heeft geen zin want ik zou het zelf nooit op die manier kunnen maken, omdat die verstevigingen binnenin duidelijk op maat geprest zijn...
Ik heb zelfs gezien dat er paar vijsjes los zaten (moet bij mezelf ook regelmatig eens checken of er geen vijs los zit, vandaar dat ik erop let haha :+ ), eentje bijna volledig los aan de cantle langs achteren (werd tegengehouden doordat die vast zat tussen de twee lagen leder), dus kan nooit kwaad blijkbaar om de boel eens te checken.

Als ik het zo bezie, is de opbouw van de espaniola wat gebaseerd op de Bentaiga Campo flex, dus op een vaquero zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Album=RRNKUFI7
http://www.mijnalbum.nl/Album=PXFVCG4Z

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:36

Zijn die fotos van de espaniola of van de bentaiga campoflex?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:57

De eerste link is de campo flex, de tweede is van de espaniola. Je ziet dat het idee wat overeenkomt, bij de campo zijn het plooibare latjes die voor de stevigheid zorgen, bij de espaniola een soort foam/schuim, uitgezonderd waar de benen komen en aan de ruggegraat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:44

Poeh, hele discussie ontketend over dystrofie/astrofie!

Een smallere en dus hogere boom heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk ook niet dat het helpt, omdat het het deel ónder de boom is dat op de schoft drukt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:55

Ah oke,dus de campo flex is ook een soort boomloos zadel..Heb je toevallig een foto van dat zadel in zijn geheel?

Ik zag hier op bokt een nieuw boomloos zadel staan een recado van art-et-cuir
Ben wel benieuwd wat jullie hier van vinden?Het is geloof ik een soort gaucho zadel..Niet echt mijn type zadel denk ik maar het ziet er wel mooi uit voor zover ik het zien kan..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:52

Sheran schreef:
Poeh, hele discussie ontketend over dystrofie/astrofie!

Een smallere en dus hogere boom heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk ook niet dat het helpt, omdat het het deel ónder de boom is dat op de schoft drukt?

Er IS geen boom in een Barefoot hè ;)

Bij zadels (boom of boomloos) waarbij je de vorm rond de schoft kunt veranderen, heeft dat niks met een boom te maken maar gaat het om een kopijzer, pommel of desnoods voorboogje....of zelfs nog voorboom als je per-sé het woord boom wilt gebruiken, maar dat is al echt een tenenkrommer hoor, het is eigenlijk gewoon een pommel bij de Barefoots :P

De boom is dat ding dat onder de hele lengte van de zitting zit bij boomzadels, waaraan / op het hele zadel opgebouwd wordt :)

Zou je voor de beeldvorming eens een foto van je paard met paint kunnen bewerken, zodat je in paint even met een pijltje ofzo aangeeft wat het probleem nu eigenlijk is? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:56

Ik was niet wakker, ik bedoelde de pommel natuurlijk _O-. Ik weet best wat een boom is en wat boomloos is _O-
Ik zal het even bewerken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:07

Nou het stikt van de mensen die de pommel hardnekkig "boom" noemen, dus als ik het tegenkom leg ik het altijd nog maar even uit voordat er weer hele volksstammen dat lezen en het meteen weer overnemen, gelijk corrigeren :P

Maargoed, zo heb ik behalve aan het verkeerde gebruik van het woord boom (i.p.v. kopijzer of pommel) ook een pesthekel aan het gebruik van het woord "panelen" als het goed om de kussens van de zadels.

Het is ZULK fout en irritant woordgebruik...je krijgt er heel veel langs elkaar heen praten van, want wat bedoelt iemand nou, de boom of het kopijzer? En bedoelen ze nou dat ze het hebben over gewoon een zadel met kussens, of echt een zadel met flexibele panelen in het binnenwerk zoals een Orthoflex e.d. :P

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:46

:wave: Even een vraag in de hoop hier de oplossing te vinden.

Ik rij inmiddels al een paar jaar op mijn barefoot caramello limited edition, met western fork en fenders. Tot vorig jaar nergens last van gehad met lange buitenritten. Maar inmiddels is mijn paard een stuk breder geworden en met ritten van meer dan 2 uur krijg ik gigantische pijn in mijn bekken/heup? De pijnscheuten schieten erin en ik moet soms hele stukken lopen om vervolgens weer verder te kunnen rijden.

Ik rij met een grandeurpad met dubbeldikke inlages, en naar mijn idee komt deze pijn doordat ik behoorlijk breed zit op mijn paard.

Hebben jullie oplossingen, ideeen of komt het misschien heel ergens anders door? Ik zit er ook aan te denken om mijn beugels 1 gaatje korter te doen (ik rij altijd met vrij lange beugels). Ik ga vrijdag weer 4 dagen naar de Veluwe en elke dag zoveel pijn is echt niet leuk.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:53

Misschien een idee om een extra laagje inlages onder het zadel te doen? Dan zit je (op mijn pony's in elk geval) iets smaller. Misschien net genoeg om de pijn te vermijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:55

julius_juut schreef:
Misschien een idee om een extra laagje inlages onder het zadel te doen? Dan zit je (op mijn pony's in elk geval) iets smaller. Misschien net genoeg om de pijn te vermijden. :)

Nog een laagje? Ze heeft al dubbeldikke inlages in der grandeurpad