voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:04

Duhelo schreef:
... Volgens Nickyu ...

:o wel mede naar aanleiding van je eigen ervaringen met andere singels etc etc ... er is heel wat besproken ;)
en naar aanleiding van heeeel veel info denk ik dat dit voldoende gaat zijn

langere bananen zijn er wel , zoals besproken , maar zijn wel stuk duurder ...
ben wel benieuwd ondertussen of mijn conclusie correct was :o

@sheran .. is je paard misschien stiekum iets overbouwd?
heb je evt foto RECHT van de zijkant zonder zadel ?
heb je weinig ruimte of geen ruimte (zoals pmarena ook al zegt je hebt geen 3cm nodig)

@chambiar .. ben het even kwijt maar was jij de geen die zegt boomloos op scheef paard word op ander nooit meer recht?
.. heb 3 paarden met het zelfde boomloze zadel weer recht gekregen .. waarvan 1 echt rechts en links in de rug centimeters
verschil had in de rug ..denk niet dat zij het met je eens zijn
okee begrijp je schoen theorie ,
maar een rug/spieren heeft geen vaste vormen en tenen die echt het leder uit rekken plaatselijk ..

mijn huidige pown is weer scheef
simpel door alleen weide gang , geen training , dus word automatisch scheef
nu zit zijn afwijking aan de zelfde kant als waar ik een afwijking heb :D
dus gegarandeerd dat zeker de eerste keren ik er echt op moet letten dat ik recht belast
of zadel af en toe moet rechten , omdat het gegarandeerd scheef gaat
met wat training zo weer minder ... maar gebruik echt gewoon het zelfde boomloze zadel als wat
we nu hebben , zadel beweegt leuk mee , maar word echt niet scheef , is eerder ook niet scheef geworden

oja algemene tip :
je moet je tenen niet naar voren willen doen maar je knieen
voeten volgen vanzelf

zorg dat je iemand bij je hebt om te helpen
maar ga zitten op je zadel , ontspannen en op je kont (niet op je m...)
voeten uit de beugels
knieen op 85/90 graden naar voren (100% kan je lijf echt niet)
beugel op maat maken op 2cm hoger dan waar je hak eindigt
Niet je schoen laars maar voet , dan heb je de juiste lengte
als je dan te veel in stoelzit zit is je paard te breed voor jouw bekken
met zadel en bepaalde inlages ed kan je de snit wel iets versmallen
maar dat houd ergens op natuurlijk
dus of er vrede mee hebben , of ander paard kopen , of eigenwijs zijn en je lijf naar de knoppen helpen

je wilt je kuit aan het paard , niet je voet
als je onderbenen afhangen / paard niet raken
kan dat liggen aan een veel te breed liggend zadel voor jouw lijf , als dat niet het geval is (kort zadel? bv )
kan je of je kniebanden verzieken , door het door te buigen naar je paard, beseffen dat je een te smal paard hebt
deze verkopen of vrede hebben met de situatie en dus nog meer met je zit moeten rijden

gaat het niet zoals het moet ... dan moet het zoals het gaat

edit @chambair :o heb hier een heeel erg duur op maat zadel ,
(we hebben het ook niet over 1000 euro bij lange na niet ) zadel past helaas echt niet meer |(
gaat ook nooit meer passen ..
overgestapt op boomloos en dus ECHT NIET OMDAT DIT DE GOEDKOPE OPLOSSING ZOU ZIJN ..
zou hele verkeerde argumentatie zijn
en in jaren tijd iedere keer toch weer boomzadels gekocht
voorliefde gaat uit naar bepaalde modellen welke nu eenmaal ook niet in boomloos verkrijgbaar zijn

denk dat we wel 30 zadels gehad hebben , en dan echt geen 100 euro zadeltjes ..
voor en nadelen eigen zaak en het kennen van veel zadelmakers / zadelaanpassers

soms tijdelijk , maand of 3 , boomzadels gehad , die daarna toch weer niet goed lagen of te krijgen waren ..
iedere keer toch weer terug gemoeten naar boomloos

heb me der nu maar bij neergelegd dat dat voor ons iig de oplossing is
het is nu eenmaal geen hobbelpaard die niet veranderd in de rug , continu .. -O-

ben echt niet tegen boomzadels , mits het past ..
daar moet minimaal 1 x per jaar serieus naar gekeken worden , zoals je bij boomloos na elke rit
de afdruk bekijkt en de inlages in de gaten moet houden , het is echt niet zo dat welk zadel dan ook
100% goed blijft voor jaren .. veel boomzadel eigenaren kijken pas als er problemen komen
laten ook 3 maanden na aanschaf ligging niet checken , sommige boomloze eigenaren verwachten
ook dat hun zadels en inlages 20jr meegaan , idem voor bv western zadels
ja hoor die zadels kunnen erg lang mee.. betekend niet dat ze nog passen

maar verder dus .. ieder het zijne .. leven en laten leven

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:09

Cambiar, ik heb een bak allergie, als Gull straks onder het zadel mag zal het gros van het rijden ook buiten gebeuren, ook op buitenritten kun je je paard prima gymnastiseren en dresseren. Daar is echt geen bak voor nodig, maar daar hoort bij mij dus ook een boel lengtebuigingen bij
nu heb ik een ijslander zonder extreem korte rug dus godzijdank wel ruimte voor een normaal zadel(boom of loos)
maar bij correct lopen zal de rug van het paard toch in bepaalde mate opbollen , ook het links en rechtsom buigen zal wat welving in de rug geven ik zie daarbij toch ene beperkende werking bij ene boomzadel

ja als het zadel perfect past en de vulling voldoende beweging toelaat is dit geen enkel probleem, maar dit doet het niet altijd. Ook zal ik absoluut toegeven dat mijn zit en balans niet altijd smetteloos is (perfectie is een mooi streven, maar ik leg me er absoluut bij neer dat perfectie niet bestaat)

bij een boomloos zadel is die niet smetteloze zit en balans ook aanwezig, absoluut en bij echt slechte zit en balans zul je hier ook negatieve gevolgen van gaan merken op den duur,
maar het is maar net waar je voor kiest

kijk, als voor jou bijvoorbeeld een mcclellan de oplossing voor dit moment is, moet je dat zeker doen
maar ik denk dat boomloos, zolang dat correct past en de correcte inlages en pad bevat etc , een net zulks goede oplossing is

edit: zie nu net je laatste berichtje, maar dat is ook absoluut zo, er is geen enkele oplossing die voor alle combinaties ruiter/paard opgaat
voor de ene is het een boom, voor de ander loos, weer de volgende zweert bij lucht en weer een ander zal een luchtzadel als suicide poging zien om mee te gaan rijden bij bepaalde paarden . tis alleen wel zo een scheef boomloosje is niet representatief voor de categorie boomloos, een barefoot past bij veel paarden en ruiters, maar niet bij alle, zoals dit voor ieder merk geld.
de spaanse die je nu hebt liggen is op zich heel fijn, alleen hij is scheef gereden(al contact met fabrikant opgenomen of eventuele mogelijkheden om het recht te breien ?) voor mijn verkochtte paard werkte een boomzadel erg fijn, was een topreiter
maar voor mijn huidige merrie zal ik waarschijnlijk naar boomloos grijpen

en nog een edit :+
maar over scheve paarden en zadels, ik vermoed dat ik met een boomloosje veel fijner paarden kan rechtbreien dan met een boomzadel , je voelt met een loosje toch veel meer wat er gebeurt onder je derrière en kan daar veel sneller en subtieler op inspelen
maar aangezien ik nu op dit moment alleen van een ander rijd (die van mezelf is nu 2) rijd ik op de zadels die er bij horen en dat zijn allemaal boomzadels

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:27

Thx voor de antwoorden, mijn post hier is gewoon omdat ik het absoluut niet meer weet en m'n paard wil rijden omdat die staat te bewaaien...lastig...
Sonja, denk je dat het zadel te scheef is om ermee te rijden? Ik zou er een corrector onder leggen met het bijhorende pad voor boomloos (beetje zelfde principe als grandeur). Dat vormt een stevig geheel, dus misschien zal het zadel zo niet storen?

@NiCkyu, thx voor je antwoord, lees nog even na, moet nu dringend naar paardjes...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:41

Cambiar schreef:
... Ook is er een verschil tussen een dressuurruiter en een wandelruiter zoals ik dat ben.
Ik kan me voorstellen dat je voor in een afgesloten bak waar je wendt en keert, wel enige flexibiliteit nodig hebt (goeie boomloze of pad van christ zoals de Iberica en dergelijke).
Tijdens wandeltochten rij ik vooral rechtdoor, heb gewoon een zadel nodig die mijn gewicht verdeelt over de rug zodat mijn kont niet op een te beperkte plaats doorweegt en zorgt voor te grote belasting op die plaats (bloeddoorstroming voor de spieren). Dan beweegt de rug niet zoveel als in een piste met draai en keerwerk, maar moet je vooral een goede gewichtsverdeling hebben over de rug. Ook bergop bergaf wordt er stabiliteit van het zadel gevraagd en nog altijd goede gewichtsverdeling (ik denk dan met veel verlangen aan de komende tochtjes in de duinen, woehoew! :D )
....

Schouder vrijheid is belangrijk bij elk zadel elk paard
paard moet kunnen inbuigen of je nu in de bak rijd of in het bos

JUIST Dressuur ruiters rijden met een meer constante paarden rug houding
(of zouden iig moeten..)

JUIST bij wandelruiters verander de rug veel
hoofd laag , hoofd iets hoger en de rug is al weer anders

ook zogenaamde wandelpaarden zijn beter af met correct lijf gebruik
zoals ook IEDER MENS , goed achter been = -> buikspieren = -> rugspieren
en dan volgen vanzelf de schouders en ontspanning

wil je zelf sterke rug moet je echt je buik trainen en doe je dit lopend
dan zijn stevige stappen en goede houding echt noodzakelijk , ga maar eens stukje slentern .. dan gebruik je je buik en rug nihil

sterke rug is voor IEDERpaard die een ruiter moet tillen wel fijn :o

goede gewichts verdeling is essientiel voor maakt niet uit welk type zadel

met berg op/af word er vooral van de MENS stabiliteit gevraagt zodat je je paard niet in de weg zit , de klim of afdaling
bemoeilijk of paard uit balance brengt

verder zal dit altijd extra belasting op de huid brengen
en bij boomzadels ook de kans op belasting tegen de schoft

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:54

Dan toch vreemd dat je zoveel probleem verhalen hoort van boomloos tijdens wandeltochten. Zoals Antheman ook die daar veel ervaring mee had....
De McClellan heeft een opening in het midden, dus zorgt voor ruggegraatvrijheid in combi met correctorpad die ook open is in het midden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:54

De halstertouwtest heb ik gedaan. het halstertouw duwde het zadel bijna omhoog en ik kreeg hem er met geen mogelijkheid onderuit :P. Als ik erop zit en ik schuif een vinger tussen de schoft en het zadel (en ik heb hele dunne vingertjes) dan schuift hij alleen maar door als het paard loopt, zeg maar. Dus veel te weinig ruimte naar mijn idee...

Dit is mijn paard:
Afbeelding

En dit is hem met zadel (dit was even de eerste keer kijken hoe hij stond, normaal ligt er een barefoot dekje onder). Als je4 gaat zitten gaat hij dus een halve meter naar beneden :P
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:55

Cambiar schreef:
Thx voor de antwoorden, mijn post hier is gewoon omdat ik het absoluut niet meer weet en m'n paard wil rijden omdat die staat te bewaaien...lastig...
Sonja, denk je dat het zadel te scheef is om ermee te rijden? Ik zou er een corrector onder leggen met het bijhorende pad voor boomloos (beetje zelfde principe als grandeur). Dat vormt een stevig geheel, dus misschien zal het zadel zo niet storen?

@NiCkyu, thx voor je antwoord, lees nog even na, moet nu dringend naar paardjes...

ik denk ! dat het wel meevalt met het zadel, zolang die stevige delen in zo een zadel niet echt rigide zijn (dus hout, metaal of hard plastic)
dan zou je met een goede pad op zich goed uit de voeten moeten kunnen .
mocht het wel echt heel goed te voelen zijn als je rijd ( dus dat je schever gezet word door het zadel dan dat je paard is) dan zou je er nog kwa paddikte misschien wat mee kunnen spelen.
maar er van uitgaande dat het leder etc is zal het zich echt wel weer vormen , zeker als je er een goede pad onder hebt (die corrector nog even niet goed bekeken eigenlijk) de meeste boomloze zadels zijn maar een half zadel zonder de pad.

het is ben ik bang gewoon echt een kwestie van proberen met goede pad etc er onder en zelf heel alert zijn op de scheefheid van jezel;f, paard en eventueel zadel.
en heel actief bezig zijn met rechtrichten(lengtebuigingen, schoudervoor, binnen, wendingen, wijken , rechtstellen etc
ook allemaal prima buiten de bak te realiseren (ik vind bakwerk zo saaaaaaaaaiiiii)

ik zou zelf alleen wel even kijken of dat de kussens / verdikte delen van het zadel wel recht op je paard liggen als het zadel er op ligt (dus evenwijdig van elkaar op de goeie plek van de rug) en of dat de dikte van die kussens/verdikte delen een beetje overeenkomen , als links bijvoorbeeld 4 cm dik is en recht 3,8 is dat een vrij klein verschil wat door een pad goed gemaskeerd zou kunnen worden, is het ene kussen 4 en het andere 2 cm dik, dan zou ik zelf eens kijken naar een opvulbare pad die je aan de ene kant extra inlages geeft
maar een nog mooiere oplossing bij flink verschil in dikte van die kussens is , zadelmakers, open laten maken en de vulling rechttrekken/vervangen etc

ik weet trouwens niet wat die spanjaarden kwa prijs doen nieuw/tweedehands?
maar als ze redelijk prijzig zijn, is vernieuwen van die stevigere delen in het zadels sowieso een optie mochtje kwa gevoel toch niet zeker zijn van je zaak.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:00

Cambiar schreef:
Dan toch vreemd dat je zoveel probleem verhalen hoort van boomloos tijdens wandeltochten. Zoals Antheman ook die daar veel ervaring mee had....
De McClellan heeft een opening in het midden, dus zorgt voor ruggegraatvrijheid in combi met correctorpad die ook open is in het midden.

mmm, ik weet niet of je direct kan stellen dat er veel problemen zijn met boomloze zadels, zeker niet in relatief gezien
als in , hoeveel boomloosjes dwalen er in de lange afstanden rond, hoeveel boom en welk percentage van beide groepen ondervind problemen?
maar daarvoor ben ik gewoon niet thuis genoeg in die tak van sport.
ik weet wel dat boomloos op een bepaald moment heel explosief is gegroeid kwa marktaandeel en er ook veel over gepraat werd waardoor er ook voldoende negatieve verhalen werden verteld.
maar kwam dat doordat boomloos echt niet goed is voor echt lange afstanden, of de geprobeerde boomloosjes, of lag het aan de pad, combinatie paard/ruiter/zadel of??

inmiddels is de markt natuurlijk ook niet stil blijven staan ...

maar nogmaals, geen idee, ben echt zo niet thuis in endurance etc , ik heb een ijslandse poown en als er wedstrijden komen zijn het O:) gangenwedstrijden en mijn buitenritten duren over het algemeen een uurtje oid. en ik bezit van nature over een vrij flink druk-verdelend vlak zeg maar O:)

mcclellan is een concept wat prima zou kunnen werken..
maar ja, tis net als alle denkbare oplossing, wat voor jou en je paard de perfecte oplossing is , zou voor mij en de mijne de totaal verkeerde kunnen zijn ....
dat maakt het gewoon lastig
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-06-12 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:03

sheran : even stomme vraag, maar de pommel is wel smal/breed genoeg?
misschien dat je met een smallere meer ruimte hebt, maar ja , dan moet dat weer niet te krap worden natuurlijk want naast een redelijk aanwezige schoft (zo vanaf de foto niet extreem, maar wel duidelijk aanwezig zeg maar ) heeft ie ook een aardige schouderpartij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:09

Het beestje lijkt vooral een vrij puntige rug te hebben, niet zo veel bespiering aan de zijkanten van de ruggengraat en schoft? De schoft is niet zo gek hoog, maar als de zijkanten wat ingevallen zijn dan krijg je wel een beetje hetzelfde effect als bij een hoge schoft natuurlijk :)

Dat is altijd een lastige vorm, dan moet je inderdaad behoorlijk gaan stapelen met inlages om de "kussens" van het geheel zo dik te krijgen dat het zadel boven de ruggengraat en schoft vrij komt te liggen.

Dit is dan echt een geval van wat experimenteren met inlages, pommelmaat en eventueel het verknippen van inlages zodat je bvb. nog een halve inlage (door de lengte) bovenop legt, of een smalle pommel neemt voor de hoogte, en dan eventueel de bovenste inlage wat inkort zodat de pommel "zwevend" komt te liggen, of ik heb zelfs wel eens iemand gehad die voorheen een Startrekk had gehad die niet goed wilde liggen, waarvan ze dan de extra dikke kussens in de pad van de Barefoot stopte, om het zadel voldoende te liften boven die puntige ruggengraat :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:12

Wat betreft endurance: de pech is dat boomloos / Barefoot net lekker aan het opkomen was in dezelfde periode dat de HAF pads en Sympanova erg in opkomst waren.

Doordat Sympanova witte haren kan veroorzaken, zagen mensen wiens paard daar last van had, dit als schuld van het zadel bovenop de pad...vaak Barefoot dus vanwege de Grandeur pads met Sympanova die er destijds veel bij besteld werden, VOORAL door ruiters van de lange afstanden vanwege de anti-slip werking en het minder broeierig zijn dan de fleece nepvacht die de andere optie was...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:13

@sheran - je paard heeft dan geen enorme schoft
maar wel enorme distrofie , kan me der op verkijken
maar het lijkt zodanig dat onze standaard, in de regel tijdelijke, inlages die we daarvoor gebruiken niet genoeg zijn
denk dat jullie beter af zijn met zoiets
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... s/gr121006

ben dan geen endurance ruiter .. maar reed toch met het boomloosje ritten al dan niet met bepakking
van 35 a 50km , en neh .. niet alleen stappend :o
zonder problemen
een kennis van me heeft ook zo'n zadel waar jij zo over te spreken bent
is der ook super blij mee , is uiteindelijk na zoektocht van jaren bij deze terecht gekomen

wat voor de een een ideale combinatie is is voor de ander bagger
dat ligt echt per combinatie paard/ruiter/doel anders

aan "ons" de ruiter , de leuke fijne taak , om uit te zoeken wat voor ons paard het minst belastend is 8-)
Laatst bijgewerkt door nickyu op 28-06-12 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

princesissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:19

Ik heb een cheyenne drytex zadel voor mijn tinker.
Het is echt een superfijn zadel, je zit echt als een huis!

Voordeel ; Je kan nooit van je paard afvallen met zo'n zadel. Met buitenritten zit het geweldig.
Nadeel ; Ik heb een slechte balans in dat zadel, dekjes zijn overigens onwijs duur en niet geschikt voor in de les.

Veel plezier met je nieuwe zadel!:)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:25

princesissi schreef:
Ik heb een cheyenne drytex zadel voor mijn tinker.
Het is echt een superfijn zadel, je zit echt als een huis!

Voordeel ; Je kan nooit van je paard afvallen met zo'n zadel. Met buitenritten zit het geweldig.
Nadeel ; Ik heb een slechte balans in dat zadel, dekjes zijn overigens onwijs duur en niet geschikt voor in de les.

Veel plezier met je nieuwe zadel!:)

:Y) kijk dat bedoel ik , :')
ik flikker gegarandeerd van mijn paard als daar een cheyenne op ligt , en zeker met buiten ritten :o

waarom zouden de dekjes niet geschikt zijn voor in de les?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:38

idd, ik ook met de Cheyenne :). Hoewel, hij heeft me een paard keer serieus uitgetest en onverwachts meters opzij springen of over grachten vlammen in volle galop, ben ik niet afgedonderd maar heb wel serieus bang gehad :). Die inlages in jouw dekjes van HKM nickyu, zijn die vergelijkbaar met de inlages van de barefoot pads( grandeur)? Straks ga ik kijken naar een Stella, maar zou er liever een dekje van jou onder leggen, om toch een beetje kleur te hebben..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:59

Ik vind het wel leuk dat jullie reageren als er iets gevraagd wordt, ben bij deze wat gerust gesteld en ga voor de boomloze, zeker nu in het begin.
Is inderdaad wat afwachten wat de scheve espaniola zal doen, maar ik ga er een nieuw pad voor kopen, corrector kost toch ook algauw boven de 300 euro en verdeelt als ik de site les wel mooi de druk, dus hoop dat het goed is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:01

nickyu schreef:
een kennis van me heeft ook zo'n zadel waar jij zo over te spreken bent
is der ook super blij mee , is uiteindelijk na zoektocht van jaren bij deze terecht gekomen

Nickyu, was je post aan mij gericht? Welk zadel heeft je kennis nu? Over welk zadel ben ik zo te spreken? De espaniola of de McClellan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:04

Wat is distrofie? Google-en maakt me ook niet veel wijzer...

nickyu schreef:
@sheran - je paard heeft dan geen enorme schoft
maar wel enorme distrofie , kan me der op verkijken
maar het lijkt zodanig dat onze standaard, in de regel tijdelijke, inlages die we daarvoor gebruiken niet genoeg zijn
denk dat jullie beter af zijn met zoiets
http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... s/gr121006

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:07

Ng even terugkomend op de vraag of er serieuze endurance ruiters rondrijden met boomloos: JA :j
Ze hebben zelfs tot 2x toe de Tevis Cup gewonnen op een Freeform.... (Google maar even voor Tevis Cup, neem daarna een Valiumpje in en kijk nog een keer met je ogen open.... :+ )

Ook de Torsion heeft gepresteerd in Endurance. En ik vermoed dat er hier en daar ook wel een Barefoot, Startrekk en Trekker in de hoogste regionen heeft meegedraaid.

Maar op weer even terug te grijpen op mijn persoonlijke stokpaardje: het doet er niet toe wat voor zadel je er op legt, of het nu duur of goedkoop is, boom, of boomloos. Zolang het maar PAST en zelfs dat laatste is nog niet eens zo heel belangrijk - want dat paard heeft van een niet passend zadel niet zo veel last, het gaat pas fout als er een ruiter op gaat zitten. 8-)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:09

Distrofie is toch een zeer zwakke ingezakte spier ??
Ik weet ook niet zeker

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:10

@Chambiar - de McClellan , kwam er net ff niet op , mooi , kwalitatief leuk zadel ,

vind sommige spaanse zadels ook zo gaaf , dat het zowel op mijn voormalig spaanse paard
als op huidige pown , echter :o ben zo stijf (oa reuma) dat ik daar dus echt niet meer in of uit kom
al heb ik op spaanse zadels gezeten met echt vel in de zitting en gaaf maar vooral lekker
dat ik er ook eigenlijk niet uit wou :D

@sheran , verdwenen spieren - afgestorven - beschadigde spiercellen ,
in de regel veroorzaakt door een te smalle boom zadel
bij jonge paarden wil dat soms nog wel wat goed komen , in de middelbare en oudere leeftijd soms of een beetje
maar in de regel niet,ligt aan betreffende paard , de ene krijgt sneller bespiering dan de andere
, de manier van trainen en hoe lang die met dat zadel gelopen heeft

je ziet het veel bij oudere manege paarden , dat het zadel wel in het paard gegroeid lijkt

ter vergelijk/duidelijking
kijk bij mensen met een bril bijvoorbeeld
in het begin als ze die afzetten , zie je niks aan ze
hebben ze de bril al langer zie je de pootjes nog in staan en zal je het blijven zien

trekt soms wel wat weg , maar bij oude mensen echt niet meer
idem voor bv de trouwring ..

je ziet de zadellijn ook aflopen naar voren

kan er echt grandioos naast zitten als ik me heel bv erg vergis in de leeftijd
dan is het gebrek aan rugbespiering en is het raadzaam paard de ruimte/mogelijkheid te geven
om die optebouwen , liever niet een zadelpas op maat gemaakt boomzadel die die ruimtes geheel opvult bv
dan is het erg heel erg moeilijk die op te bouwen

@buitenzinning , vooral die laatste alinia _/-\o_ _/-\o_

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:17

Cambiar schreef:
De zadelpasser heeft een objectief meetbaar instrument, dat instrument liegt nooit, want meten=weten.
Ook moet je zadelmaker zijn, zodat je aan zadels kan werken.
http://www.youtube.com/watch?v=t0qMNfMd2Fk
Die persoon handelt voornamelijk in Engelse zadels, niet mijn ding, maar de equiscan is ontwikkeld door Riesser, die voornamelijk western/endurance zadels maakt van heel hoge kwaliteit http://www.rieser-sattel.de/start.htm (maar ook onbetaalbaar).

Hier gaat iets mis. Die equiscan is een thermograaf en meet dus warmte en geen druk. Handig voor het opsporen van onstekingshaarden e.d., maar van geen enkele waarde bij het zadelpassen. Daarvoor heb je namelijk een drukmeter nodig. De warmte die ontstaat onder een zadel en de verdeling daarvan wordt namelijk door meerdere factoren bepaald, waaronder fysiologische factoren die niets te maken hebben met het aldanniet passen van het zadel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:31

Nickuy: bedankt voor de uitleg. Het kan dat zijn, of gebrek aan bespiering, hoewel ik het laatste vermoed omdat ze nauwelijks wordt gereden en nu alweer een maand stilstaat wegens kreupelheid. Ze heeft echter ook een slecht passend zadel op gehad.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:40

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:44

Xanne schreef:
Cambiar schreef:
De zadelpasser heeft een objectief meetbaar instrument, dat instrument liegt nooit, want meten=weten.
Ook moet je zadelmaker zijn, zodat je aan zadels kan werken.
http://www.youtube.com/watch?v=t0qMNfMd2Fk
Die persoon handelt voornamelijk in Engelse zadels, niet mijn ding, maar de equiscan is ontwikkeld door Riesser, die voornamelijk western/endurance zadels maakt van heel hoge kwaliteit http://www.rieser-sattel.de/start.htm (maar ook onbetaalbaar).

Hier gaat iets mis. Die equiscan is een thermograaf en meet dus warmte en geen druk. Handig voor het opsporen van onstekingshaarden e.d., maar van geen enkele waarde bij het zadelpassen. Daarvoor heb je namelijk een drukmeter nodig. De warmte die ontstaat onder een zadel en de verdeling daarvan wordt namelijk door meerdere factoren bepaald, waaronder fysiologische factoren die niets te maken hebben met het aldanniet passen van het zadel.

Owwwww verkeerde filmpje :D
Dit is de equiscan:http://www.youtube.com/watch?v=FHSNqOEWMWQ
Nu we het er toch over hebben, wie heeft in België zo'n drukmeter?

Nickyu, ik denk dat we elkaar kennen, of althans je man, zat die niet bij mij in de les zadelmakerij?
Ik heb ook wat McClellans geprobeerd, maar die zaten veel te breed vooraan, was niet geschikt voor de vrouwelijke anatomie. Len Brown heeft er ene gemaakt die langs voren smaller is voor een goede pasvorm ....maar die kost tussen de 1400en 1800 dollar, dus nog effie doorsparen...
Ondertussen heb ik de andere tweedehandse ook gekocht, zou in orde moeten zijn.
Ik ga de oudste espaniola eens openen, als ik weet wat erin zit, is het mogelijk om zo'n ding zelf te maken...moeilijkste zal zijn om het goede leder te vinden...

Spierdystrofie is een neurologische ziekte, het spierweefsel dat wegkwijnt ter hoogte van de schoft ligt wellicht aan het feit dat de bloedtoevoer afgekneld raakt, waardoor zuurstofgebrek ontstaat in de spier en deze dus door de slechte toestand wegkwijnt. Maar da's geen dystrofie toch? heb fysio gedaan, maar heb studie niet afgemaakt, dus kan het mis hebben...