Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:48

Ja van dat schuren heeft mijn merrie ook. Niet dat ze overdreven schuurde, maar ze moest wel altijd even haar neus aan haar benen vegen/schuren bij het uitstappen.
Nu dus niet meer :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:50

Precies, nog iets wat ik gemist heb! Normaal bij het uitstappen gaat hij altijd even gek doen om toch te kunnen stappen maar wel even krabben. Dat heeft hij niet gedaan! Even gek gedaan, maar niet eens raak 'gekrabt'. Dus ik denk gewoon even uit gewente naar beneden zoeken naar een been.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:02

Mijn merrie heeft dat dus 10 jaar (!) gedaan he.. en ik vroeg me dan af of ze nou jeuk aan haar snoet had, of aan haar been. Nou dat is nu wel duidelijk dus: aan haar snoet!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 01:05

M'n competition wordt kennelijk na een paar maanden in gebruik zijnde nog steeds ruimer, vorige week weer een bakstuk (cq neusriem dus) een gaatje korter gemaakt omdat paardlief met het bit aan het rommelen bleef. Ze is nu weer rustiger met haar mond.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:47

:wave:

Wat ik me ook nog afvroeg....
Zijn er hier mensen die ook weleens op KNHS dressuur wedstrijden starten met dit hoofdstel?
zo ja in welke klasse en wat waren de reacties van mensen en bijvoorbeeld juryleden?

:evaw:

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:50

Hier lijkt hij ook wat te gaan lubberen (nu driekwart jaar in gebruik?), de bit-neusriem verhouding ziet er anders uit dan in het begin zag ik op foto's dus ga ook maar weer ff aanpassen.

Fijn is dat hè, van dat schuren! De mijne was dat, die dat ook zo erg deed en met de Micklem helemaal niet meer. :) Dacht al dat ik gek was, maar blijkbaar zijn er meer die dat zo ervaren, top. Paardlief is er nog steeds zielsgelukkig mee. Ik ben er nu aan gewend, en kreeg laatst op concours een nieuwsgierige jury aan mijn broek over mijn ervaringen met dat mooie aparte hoofdstel :D

*edit: ja ik dus, pas nog geweest :) We rijden L1. Zowel jury als omstanders erg positief en een hoop geïnteresseerde vragen gehad.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:48

Ja in het L springen en M1 dressuur. Wel eens gevraagd of ik er ook mee ging starten, vlak voor ik de ring in mocht. Of had ik tijd van hoofdstel te wisselen en vaak naar de voordelen ten opzichte van een "gewoon" hoofdstel. Nooit negatieve geluiden gehoord.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:49

Ik kom even dit topic binnen met een vraagje :-) Ik heb ook een Rambo Multi Micklem gekocht om mijn paardje mee te beleren, maar ik weet niet zo goed hoe ik hem moet afstellen en of hij uberhaupt goed zit. Misschien dat er hier wat kenners zijn die dat weten?

Ten eerste krijg ik het keelriempje maar moeilijk dicht, zit erg strak (misschien nog een gaatje erbij maken?).

Hier heb ik het bakstuk op het eennahoogste gaatje, maar lijkt hij over het jukbeen te liggen: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BOHGQ6XM.jpg

Hier een gaatje lager gedaan, maar ligt de neusriem niet meer boven de inkepingen van de neus, maar eronder/net er tegenaan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-HSDVILWN.jpg

Ook lijkt het leer nog niet erg mooi langs het hoofd te liggen, of komt dat vanzelf als het leer soepeler wordt? Bv hier:
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-7UQM78JR.jpg

En ook kreeg ik het hoofdstel verkeerdom geleverd geloof ik, het pijltje front op het kopstuk wees naar achteren? Net of de inkepingen voor de oren bedoelt waren, maar dat is niet zo volgens mij?

Ik twijfel nog een beetje of ik m terug moet sturen of niet, of dat dit allemaal wel goed zit zo..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:53

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:20

Hier worden ook wedstrijden gereden met de COmpetition.
Eigenlijk nog nooit een opmerking van een jury over gehad.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:47

Helaas, een Multibridle gekocht (2ehands in nieuwstaat) maar zit toch niet optimaal. Neusriem blijkt te groot, hij zit helemaal over het bit heen en dan nog kun je er 5 vingers tussen stoppen. Ook frontriem staat wat zijn hoofd af. Ik denk dus dat oplossing van gaatjes bijprikken weinig zin heeft.

Ik heb een donkerbruine Multibridle in goede staat (helemaal compleet en met zak) maat Full, wie er toevallig hier iemand ruilen tegen een Multibridle een maatje kleiner? Kleur maakt mij niets uit!

Afbeelding

Afbeelding

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

@me_marielle. Ik zou het hoofdstel zeker zo houden met de bakstukken een gaatje langer. Het leer wordt wel soepeler. Ik heb mijn Micklems in het begin in een bak met leer-olie ondergedompelt, dat hielp.
Het klopt dat het brede deel van het kopstuk niet tussen de oren moet maar juist richting ruiter.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:28

Dank je wel voor je antwoord! Olie ga ik ook eens proberen! Maar het is dus niet erg dat hij niet boven de neus-inkepingen ligt (wat volgens de beschrijving wel moet)?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:53

Mijn competition is vandaag geleverd.Morgen maar eens passen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:02

:D

Afbeelding

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:54

Jij had die met de sierstiksels besteld toch Ambre? Daar ben ik wel benieuwd naar

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:40

Mooi Leen!! Die frontriem staat er goed bij! :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:10

Ha die frontriem is er mooi bij hè! Hier de zwart-zilveren daarvan op een zwarte Competition. Lusjes zijn ook perfect qua maat :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:28

Klopt San!Ik zal een foto plaatsen zodra ik hem pas!
Zal vrijdag worden,morgen erg druk.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:16

Even hier een stukje wat ik in een ander topic ook gepost had:

Voor Ras is het echt een wereld van verschil. Ik had nooit gedacht dat het zo veel zou doen.
Ras is heel snel gespannen, bang van dingen. Dat uitte hij in op het rennen zetten, stoppen en omdraaien/achteruit/steigeren. De afgelopen maanden werd ik er een beetje moe van. We zijn al 6 jaar een combinatie maar staan nog steeds zogoed als gelijk met het begin. Hij reageert perfect op al mijn hulpen, overgang van galop naar halthouden en weer terug galop, makkie. Maar vraag hem niet om langs een wapperend zeil te lopen, een ton die er niet lag,... Het was gewoon alle keren moeite doen om enigsins op mijn paard te blijven zitten.

Toen ik het hoofdstel de eerste keer om had, verschrok hij verbazingwekkend weinig, ondanks dat het erg waaide (wat hij vreslijk eng vind, alles beweegt). Je zag dat hij wat bang had en erg onzeker was of hij er wel langs zou gaan. Hij ging ook elke keer een pasje sneller en de bocht wat afsnijden, maar absoluut voor mij geen moeite meer om er langs door te gaan.
Nu ik dacht, kan niet aan het hoofdstel liggen. Zal wel een goede dag zijn. De keer erop net hetzelfde, blauw zeil wapperde naast de piste en een ton was omgevallen die wat door de wind heen en weer rolde. Normaal echt horror voor hem, dan snijden we gewoon de helft van de piste af want hij vertikt het om er heen te gaan. Nu deed die het, wel wat sneller gaan, bocht nog ietsie afsnijden, maar zeker niet rennen of protesteren.
Ik dacht, kan toch echt niet zijn! Van een stom hoofdstel. Dus ik even een gewoon hoofdstel aan gedaan, ja hoor. Daar ging het steigeren, omdraaien, lopen,... weer. Bit hangt op exact de zelfde hoogte alleen iets meer op de lagen. Dag erna nog eens met het rambo hoofdstel gereden en hij luisterde weer perfect.

Hij vind dingen nog steeds heel eng, maar er komt verre van zo een hevige reactie op.
Ik ben zelfs van plan om weer lessen te volgen en wie weet toch ooit een een dressuurwedstrijdje te doen. Want hoe hij nu reageert is dat echt wel binnen ons bereik. Terwijl ik dit al jaren geleden opgegeven had.

Ik ben dus supertevreden, zou het nu 300 euro kosten zou ik het er nog voor over hebben (wel pas nadat ik weet wat voor verschil het geeft)

Overigens krabt hij ook niet meer met zijn hoofd na het rijden, terwijl hij dit altijd wel uitgebreid deed. Het liefst tijdens het uitstappen wat hij absoluut niet mocht.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:25

Mooi stukje!!! Fijn zeg!

Mijn micklem heeft trouwens ook een leren aanhechting van de sidepull ringen..

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:37

Kan iemand mij vertellen hoe maat Pony valt?
Valt dat gewoon als pony, kleiner of groter?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:53

Ik heb een maat pony! :j en ik vind hem echt ruim vallen.. Normaal zit ze bij een pony halverwege bij de gaatjes, en halsters zelfs ruim. Maar ik heb hierbij zelfs gaatjes bij moeten prikken omdat hij niet lekker paste. Te ruim bij de neusriem en de bakstukken, en de kaakriem juist strak.

Ik twijfel eigenlijk nog steeds of het wel een maatje pony was... :')
Er staat 'sh' in het bakstuk gestempeld, dat lijkt in mijn beleving op small horse? Of zal het dan toch standard horse zijn..

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:59

Loretteeee schreef:
Ik heb een maat pony! :j en ik vind hem echt ruim vallen.. Normaal zit ze bij een pony halverwege bij de gaatjes, en halsters zelfs ruim. Maar ik heb hierbij zelfs gaatjes bij moeten prikken omdat hij niet lekker paste. Te ruim bij de neusriem en de bakstukken, en de kaakriem juist strak.

Ik twijfel eigenlijk nog steeds of het wel een maatje pony was... :')
Er staat 'sh' in het bakstuk gestempeld, dat lijkt in mijn beleving op small horse? Of zal het dan toch standard horse zijn..

Aah dat is echt jammer ponyvriend heeft namelijk net aan maat Pony
Laten we zo zeggen Shet is te klein en maat pony eigenlijk net te groot :')
Dat wordt wachten of ze ook ooit gemaakt gaan worden in Shet :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:00

Er komen van mij geen foto's,ik heb besloten hem ongepast terug te sturen.
Ik vind de kleur niet mooie en het stiksel lijkt wel rood.
Geloof ook niet dat het bij mij zo'n groot verschil zal maken in de rijerij.