voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:24

of (basis) rechtrichten vanaf de grond en dan erop?

Sheran

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:31

Toch ontdekken waar je paard uiteindelijk het fijnst mee loopt... maar ik ga ook met amouroke mee, eerst op de grond en dan aan het einde erop. Op de grond wordt hij dan al rechter, en als je er daarna nog even op klimt zet dat zich door onder het zadel :)

Ik ben nog steeds blij met mijn London, maar ik heb steeds het probleem van te weinig schoftruimte. De onderkant van het zadel is bij de schoft wat laag. Ik rijd nu met een speciale barefoot pad met dubbele inlages, maar dan nog heb ik dat probleem, terwijl mijn paard geen extreem hoge schoft heeft. Zodra ik erop ga zitten zakt het zo erg in dat er geen ruimte meer is tussen schoft en zadel. Meer inlages pasten er niet in, ik heb er nog een gelpad tussen gelegd en nu is er net een pietsie ruimte, maar een gelpad drukt natuurlijk wel weer wat op de rug en houdt dus de ruggegraat niet vrij... wie heeft dit probleem nog meer?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:38

Rechtrichten op de grond wou ik ook zeggen..Verder blijft het denk persoonlijk,ik vind het fijn te voelen wat er onder mij gebeurt,en met boomzadel heb je dat gevoel veel minder..Een van mijn paardjes kan mij echt scheef drukken zeg maar,maar met boomloos of bbp heb je veel meer invloed met je zit en daar kan ik best wat mee wbt de scheefheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:51

Ik heb een lading zadels gepast,gekocht,verkocht...
Op trekker kon ik mijn zit niet helemaal vinden,maar ben er inmiddels achter dat het ook heel veel aan mij en aan de scheefheid van mijn pony ligt.
We maken elkaar scheef.
Daarom ben ik hem nu eerst rechter aan het maken aan de hand,zelf veel met pilates bezig en als hij weer beter bespierd is,en rechter en soepeler,zullen we zien hoe het met zadel gaat.
Scheef op scheef wordt niks.
Boom of boomloos,dat maakt niets uit...
Hoewel boomloos meer vergevingsgezind is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:59

Safiera schreef:
Ik ben persoonlijk ook van mening dat je aan het einde van de dag nog het beste een boomloos kunt hebben :j

Maar misschien is de redenatie dat een boomzadel stijf is, recht is, paard scheef, zadel blijft recht en paard wordt steeds rechter doordat de belasting 'recht' is met het boomzadel? In die zin zou boomloos scheef mee kunnen gaan, scheef belasten en paard niet rechter laten worden.

Dat zou dus de redenatie kunnen zijn. Ikzelf heb juist het tegenovergestelde meegemaakt, paarden blijven scheef onder een boomzadel, en worden rechter, of makkelijker recht onder boomloos.
Het is de taak van een zadel ook niet om een paard recht te richten. Dat dient een trainer/ruiter te doen!

Je hebt verschillende boomzadels. Ik heb het dan over boomzadels met panelen en geen engelse zadels (ik doe enkel wandelingen, dus heb een zadel nodig die de druk goed verdeelt). Ruiter op een scheve boomloze op een scheef paard, kan zelf onmogelijk recht zitten.
Het is nogal wiedes dat een zadel op zich het paard niet rechtricht, beetje vreemde opmerking, het is de taak van het zadel om gewicht te verdelen en de ruiter in een goede positie te zetten zodat die de rug zo min mogelijk belast wordt. Denk dat het meeste daarmee gezegd is.
Ik vind het nog altijd heel vreemd dat er in bepaalde takken van de paardesport zo gefocussed wordt op rechtrichten en van die circeltjes draaien a la branderup en De Jong, maar dat pure werkpaarden (bij cowboys en dergelijke) tijdens het rijden getraind worden en dat ook precies wel lukt en daar minder problemen over gemaakt worden. Vandaar dat ik denk dat een zadel ook een grote rol speelt hoe een paard de ruiter leert dragen...
Engelse zadels die gebruikt worden bij de dressuur hebben een veel kleiner draagvlak met smallere kussens eronder (als het zadel niet past nog meer piekbelasting), kan geloven dat een paard dan veel meer gebaat is met een boomloos zadel....
Bij zadel met panelen (bvb endurance-achtige zadeltjes) kan je nog werken met een correctiepad/shims, waardoor het zadel toch recht komt te liggen en je zo het paard kan gaan rechtrichten en jij een stevige zit onder je hebt waar je een goede en rechte houding op hebt.

@Don, ik heb mijn eigen idee over zadels, ik heb het niet nodig om die man na te praten. Mijn ideeën zijn gestaafd door wat ik zelf voel en ervaar.
Misschien ben ik mis, dan geef ik dat graag toe, wil alleen het beste voor m'n paardje...het is een bom geld en veel miserie als je een miskoop doet, dus kan niet anders dan de boel zelf analyseren, ik krijg van niemand de oplossing aangeboden.
Zie maar eens het verschil als ik op de espaniola zit, bij een boomzadel:
Aanvankelijk ligt het zadel redelijk recht (ik heb gezorgd dat ik het zadel niet scheef trok bij het opstijgen), maar met rijden zakt het zadel opzij, omdat de rechter schouder hoger staat dan de linker schouder, het zadel zakt dus af naar links:
http://www.youtube.com/watch?v=smcdCX1D6HU
Ik ga daardoor erg scheef zitten (onbewust), heb enkele screenshots gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3FZQ6YJG
Het gaat hier om een nieuw zadel dat nog niet scheef is.
Hier zit ik op een boomzadel, het zadel blijft recht liggen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3FZQ6YJG

Ik richt ook wel recht vanop de grond, maar paard moet dringend bewegen van de osteo, zoniet gaat hij problemen krijgen. Hij staat op kort gras, krijgt enkel mager hooi en is toch mega dik.
rechtuit gaan wandelen, meerdere kilometers is de oplossing naast rechtrichten. Longeren is nu te belastend.
Daarvoor heb ik nu een zadel nodig, redelijk dringend dus.
Ik zou wel eens willen weten of zo'n christzadel iberica type ook zo scheef zou gaan hangen...dat wil ik graag nog eens uittesten...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:37

Cambiar, ik zie 2x de zelfde foto's
Ik zie wel iets dat jij doet - je maakt op het oog heel erg gebruik van de beugels, zodra je een bocht omgaat duw je dat been naar voren en naar beneden... Het zou dus kunnen dat je zelf dat zadel opzij duwt. Het boomzadel blijft hangen achter de schoft.... (denk ik - geen foto's van)

Als jij een zadel recht maakt met shims zit de ruiter recht, maar wordt het paard schever gemaakt....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:43

Dat zou wel kunnen, mijn leraar western had me dat zo geleerd toen ik m'n haf bitloos aan het opleren was, misschien dat ik het nog altijd onbewust doe...ik heb lang zo gereden...
Ik zat ook niet makkelijk op dat zadel, veel te kort qua stijgbeugels...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:06

Bij western doen ze dat idd wel eens - maar je kunt je wellicht voorstellen dat je daarmee het zadel uit balans drukt? Dus al met al geen goede test om het te kunnen beoordelen.

Als je paard scheef is zal een zadel die kant op glijden. Zeker als je een beetje mee gaat hangen. Probeer het eens zonder beugels.

De Iberica gaat niet zo heel erg snel scheef en zelfs al gaat hij scheef is dat net als een dekje dat scheef glijdt -'t kan niet veel kwaad. Maar ik denk dat het een stuk scheelt wanneer je een poosje zonder beugels oefent....dan zit jij meer in balans en komt de scheefheid alleen van het paard af...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:02

Safiera schreef:
Ik ben persoonlijk ook van mening dat je aan het einde van de dag nog het beste een boomloos kunt hebben :j

Maar misschien is de redenatie dat een boomzadel stijf is, recht is, paard scheef, zadel blijft recht en paard wordt steeds rechter doordat de belasting 'recht' is met het boomzadel? In die zin zou boomloos scheef mee kunnen gaan, scheef belasten en paard niet rechter laten worden.
Ja, maar dat is dus precies niet zo. Als het paard scheef is en het zadel recht, dan wordt de rug dus scheef belast. En dan worden juist de delen die terug zouden moeten groeien meer belast... Dus wordt het paard nog schever. Maar... Dat merk je niet, want het zadel blijft recht :+ En wat niet weet, wat niet deert...

Kan iemand me even vertellen hoe ik m'n benen aan m'n paard krijg met een Lexington? :o Qua evenwicht had ik geen problemen, en ik had nèt genoeg schoftruimte (één vinger, maar die kwam niet klem in stap, draf of galop), paard liep ruim en fijn aan de lange teugel. Maar met teugels op maat ging z'n rug weg, en met m'n benen 10cm van z'n buik krijg ik 'm ook niet zo ver om toch weer voorwaarts neerwaarts te gaan...

Zadel valt wel erg naar voren (zelfde probleem als mijn startrekk) maar een kleinere pommel zou weer knellen, en die atrofie moet juist ruimte krijgen om weg te trekken... En een inlage verknippen voor een testzadel vind ik ook niets...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:09

Hester schreef:
Ja, maar dat is dus precies niet zo. Als het paard scheef is en het zadel recht, dan wordt de rug dus scheef belast. En dan worden juist de delen die terug zouden moeten groeien meer belast... Dus wordt het paard nog schever. Maar... Dat merk je niet, want het zadel blijft recht :+ En wat niet weet, wat niet deert...

Daar moet je zelf natuurlijk op letten é? Dan ga je dat zadel aanpassen zodat die recht ligt. Dat moet de zadelpasser doen. Daarvan staat een artikel in de cap. Als je je paard niet eerst laat checken door bvb een equiscan en daarna je zadel vergelijken, dan ben je ook niet goed bezig...
Nogmaals, het zijn de oefeningen die ervoor zorgen dat het paard recht wordt, niet het zadel. Het zadel dient voor de ruiter, zodat die het paard zo min mogelijk belast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:14

Sheran schreef:
Ik ben nog steeds blij met mijn London, maar ik heb steeds het probleem van te weinig schoftruimte. De onderkant van het zadel is bij de schoft wat laag. Ik rijd nu met een speciale barefoot pad met dubbele inlages, maar dan nog heb ik dat probleem, terwijl mijn paard geen extreem hoge schoft heeft. Zodra ik erop ga zitten zakt het zo erg in dat er geen ruimte meer is tussen schoft en zadel. Meer inlages pasten er niet in, ik heb er nog een gelpad tussen gelegd en nu is er net een pietsie ruimte, maar een gelpad drukt natuurlijk wel weer wat op de rug en houdt dus de ruggegraat niet vrij... wie heeft dit probleem nog meer?

Dat is op zich wel raar, de London wordt ook zat gebruikt op paarden met een ècht hoge schoft en van die ruiters hoor ik juist dat ze verbaasd zijn dat er zoveel ruimte is dat dat prima gaat :)

Kan het niet zijn dat je er te veel van verwacht, dat je nog met de 3 vingers ruimte van de boomzadels in gedachten zit...? :)

Het hoeft maar nèt vrij te liggen, had je de halstertouw-test gedaan? :)

Ja, ik krijg het halstertouw er dan niet onderuit...

Dit is mijn paard:
http://i47.tinypic.com/2sbv794.png

Met zadel (dit was de eerste keer, dekje eronder voor de foto, normaal ligt er een barefoot pad onder)
http://img207.imageshack.us/img207/5677/cimg5826.jpg

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:17

En welke "de zadelpasser" is dat dan? Zegt de cap dat ook? Dat is namelijk een vrij beroep. Dus ik ben prive-zadelpasser :j en de "publieke" zadelpasser die op stal komt is meer een paard-passer, daar lopen paarden rond met letterlijk een zadelvorm in de rug. Maar geen knelpunten dus het zadel ligt goed :j

_O- Ik mishandel m'n paard wel he? Heb nog nooit 'n equiscan laten doen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:32

De zadelpasser heeft een objectief meetbaar instrument, dat instrument liegt nooit, want meten=weten.
Ook moet je zadelmaker zijn, zodat je aan zadels kan werken.
http://www.youtube.com/watch?v=t0qMNfMd2Fk
Die persoon handelt voornamelijk in Engelse zadels, niet mijn ding, maar de equiscan is ontwikkeld door Riesser, die voornamelijk western/endurance zadels maakt van heel hoge kwaliteit http://www.rieser-sattel.de/start.htm (maar ook onbetaalbaar).
Als je zo'n zadel laat aanmeten, hoef je geen boomloos zadel te gebruiken.
Boomloos is een oplossing voor mensen die de centen niet hebben (zoals ik nu ook) om een boomzadel van kwaliteit aan te schaffen en zich van a tot z te laten bijstaan door professionelen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-06-12 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:34

Cambiar, al met al, waarom ga je dan niet gewoon voor een nieuwe versie van dat scheve zadel? :)

Je vond het toch een mooi concept verder?

Nu lijkt het alsof je een scheef boomloos zadel vergelijkt met een recht boomzadel, waardoor je dan kiest voor het rechte boomzadel, maar je hebt natuurlijk ook gewoon de keuze voor een rechte boomloze...? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:36

Hester: heb je foto's van jou / paard / zadel? :)

De Lexington heeft natuurlijk die verhoogde achterkant dus dat gevoel van naar voren vallen is erg logisch, om dat te verminderen kun je beter een ander model Barefoot testen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:38

Cambiar schreef:
Boomloos is een oplossing voor mensen die de centen niet hebben (zoals ik nu ook) om een boomzadel van kwaliteit aan te schaffen en zich van a tot z te laten bijstaan door professionelen.

Dat ben ik toch echt niet met je eens.
Als ik op dit moment een boomzadel compleet op maat zou laten maken dan weet ik zeker dat het over een paar maanden niet meer past, omdat mijn pony erg veranderd. Hij zal ook blijven veranderen, omdat zijn training (door mijn eigen gezondheidsproblemen) op en af gaat. Soms een paar maanden fanatiek, soms een paard maanden bijna niet rijden. Ik geloof niet dat je dat met een boomzadel kan opvangen, in elk geval niet zonder hulpmiddelen (pads ed). Dat is mijn reden om voor boomloos te kiezen, ik wil iets dat meeveranderd met mijn pony.

Cambiar

pmarena

Cambiar schreef:

Oef, daar maak je vrienden mee :=

Ik kan je wel zeggen dat het voor mij persoonlijk toch wat andere redenen heeft om voor boomloos te gaan op mijn paardje :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:40

Blijheid schreef:
Cambiar schreef:

Dat ben ik toch echt niet met je eens.
Als ik op dit moment een boomzadel compleet op maat zou laten maken dan weet ik zeker dat het over een paar maanden niet meer past, omdat mijn pony erg veranderd. Hij zal ook blijven veranderen, omdat zijn training (door mijn eigen gezondheidsproblemen) op en af gaat. Soms een paar maanden fanatiek, soms een paard maanden bijna niet rijden. Ik geloof niet dat je dat met een boomzadel kan opvangen, in elk geval niet zonder hulpmiddelen (pads ed). Dat is mijn reden om voor boomloos te kiezen, ik wil iets dat meeveranderd met mijn pony.

Ik bedoel dit niet denegrerend é van dat geld? Ik zit net in dezelfde situatie....
Weet je wat die mannen doen? Ze controleren geregeld het zadel met de equiscan, veranderd paard, dan gaat de boom in de cnc en wordt terug aangepast, naar het paard. Het is gek, maar blijkbaar kan het....
Er zijn 98 meetpunten en al deze data gaan in de computer, en daaruit wordt een gepaste boom gemaakt.
Dan heb je natuurlijk nog deze man, Len Brown, die werkt met de corrector http://thecorrector.net/id32.html. Ik heb nu ook een corrector liggen onder de espaniola.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:43

Ik snap dat je het niet denigrerend bedoeld, maar dan nog :)
Ik heb liever een zadel dat zichzelf aanpast, dan een zadel waar ik elke twee maanden iemand bij moet halen om het te laten aanpassen. Dat is een bewuste keuze, die ik niet maak om het geld, maar omdat ik echt denk dat het het beste is.
Daar kunnen we over van mening verschillen uiteraard :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:45

Cambiar schreef:
dat denk ik niet , boom of loos, het heeft beiden zijn voor en nadelen
de 1 kiest voor het ene pakketje voor en nadelen, de ander voor het andere pakketje voor en nadelen .

ik kan beide kanten op, heb geen specifieke voorkeur, maar ik zie van beide de pluspunten wel.
probleem met rigide boomzadels is en blijft alleen dat het rigide is en de paardenrug dit niet is dus het past niet ten alle tijden tijdens het bewegen
en als een dier verandert van vorm kan het al snel niet meer perfect passen.
maar daardoor kan het het paard ook beperken in het veranderen(spieropbouw etc) je blijft met een boomzadel toch een beetje achter de feiten aanlopen, paard verandert, zadel ligt niet meer perfect, zadel aanpasser moet komen, maar in de tussentijd blijft het zadel niet perfect liggen totdat die aanpasser is geweest
dan ligt het weer even goed, tot het paard weer verandert en dan moet je weer met een niet perfect zadel rijden tot de aanpasser is geweest und so weiter
en daarnaast, dan ligt het zadel perfect op de stille rug maar dan ga je bewegen, lijft beweegt aan alle kanten , maar dat zadel beweegt alleen voor zover de vulling dit toelaat...

ik rijd persoonlijk net zo makkelijk weg met een goed passend boom als een goed passend loos zadel, maar loos heeft toch het voordeel de rug niet te beperken in welke beweging dan ook en het beperkt het dier niet in de ontwikkeling en natuurlijke verandering van het lijf.. dat er ook nadelen aan kunnen zitten is natuurlijk evident, maare persoonlijk vind ik dit toch een heel grote plus
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-06-12 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:48

Cambiar: Maar dan loop je dus altijd achter de feiten aan, paard past op het moment dat de zadelmaker wegrijdt goed onder het zadel (hoop je dan maar := ) en gaat spieren opbouwen, waarna de zadelmaker de volgende keer constateert dat het geheel te krap is geworden, en het weer gaat verbreden. Waarna het weer goed zit.

Maar in de tussenliggende periode heeft je paardje daar wel lekker mee rond moeten lopen....

Doe mij dan maar een boomloze die zich gewoon constant zèlf aanpast, elke maand, week, dag, elke stàp :)

Anders loop je zo achter de feiten aan.

En dan ben je ook niet afhankelijk van een expert die wel eens een foutje kan maken, en op een soepel zadeltje voel ik veel meer paard (ik wil paard rijden, geen zadel rijden :P ) en zit ik veel comfortabeler, èn paardlief loopt er veel lekkerder onder omdat we meer contact samen hebben en ze daardoor meer rust en vertrouwen heeft.

Dat de prijs gunstig is van zo'n zadel is dan (mijns inziens) pure mazzel, al zouden de mooiste op maat gemaakte boomzadels (die echt wel mooier zijn dan de Barefoots :P ) een stuk goedkoper zijn: ik hoef die stugge rotzakken niet op mijn paardje :n

Het is gewoon een hele bewuste keuze, heeft voor mij niks met geld te maken :)

Maargoed, in veel gevallen willen mensen inderdaad gewoon 500 euro uitgeven aan een zadel en er nooit meer naar om kijken, in dat geval heb ik persoonlijk ook liever dat ze een fatsoenlijk boomloosje kopen dan een boomzadeltje, als ze er op die manier mee om gaan :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:50

Goed, goed, ik ben inderdaad niet de rijkste, en kan zelfs een goed boomloos zadel niet kopen... maar zelfs al had ik genoeg geld, dan zou ik waarschijnlijk alsnog voor een boomloos (richtig christ bbp) gaan. Gewoon omdat het flexibel is, je je paard beter kan voelen, plus alle andere voordelen die ik hier niet ga noemen. Ik wilde eerst zelfs helemaal zonder zadel gaan rijden, maar dat is niet goed voor zowel mijn als Cascades rug.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:56

Ik ken er niet genoeg van dus ik kan geen klaar antwoord geven, maar wat ik begrepen heb, verandert de bovenste lijn van een paard niet zo veel tijdens de beweging op de plaats waar een zadel ligt, omdat er ribben zitten die zeer weinig beweging toelaten.
Ook is er een verschil tussen een dressuurruiter en een wandelruiter zoals ik dat ben.
Ik kan me voorstellen dat je voor in een afgesloten bak waar je wendt en keert, wel enige flexibiliteit nodig hebt (goeie boomloze of pad van christ zoals de Iberica en dergelijke).
Tijdens wandeltochten rij ik vooral rechtdoor, heb gewoon een zadel nodig die mijn gewicht verdeelt over de rug zodat mijn kont niet op een te beperkte plaats doorweegt en zorgt voor te grote belasting op die plaats (bloeddoorstroming voor de spieren). Dan beweegt de rug niet zoveel als in een piste met draai en keerwerk, maar moet je vooral een goede gewichtsverdeling hebben over de rug. Ook bergop bergaf wordt er stabiliteit van het zadel gevraagd en nog altijd goede gewichtsverdeling (ik denk dan met veel verlangen aan de komende tochtjes in de duinen, woehoew! :D )
Als je dan een zadeltje hebt met veel schoudervrijheid en een opening in het midden voor ruggegraatvrijheid, met een correctorpad onder voor de verdeling van druk en als buffer tussen rug en zadel om eventueel correctie's aan te brengen als dat nodig is, dan denk ik dat dit toch ideaal is...http://thecorrector.net/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/web_mcclellan012.jpg
Ik weet niet of mijn espaniola's hier geschikt zouden voor zijn om tochten te rijden...anders koop ik iets dergelijks er volgend jaar nog bij.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 28-06-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:00

Tja Sonja, ik heb nu ook voor boomloos gekozen, dus ik volg je redenering wel.
Toch, die stugge rotzakken kunnen voor bepaalde paarden wel een oplossing bieden als ze gepakt en gezakt rond trekken.
Ik vraag me af, rijden er nog mensen op hoog niveau endurance boomloos?