[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:32

Super!

De quevis is verkocht onder voorbehoud helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:38

Jaaaaa de gele monstertjes hebben het voorbeeldig gedaan en de geestjes ook! De afdruk was ook perfect en ik heb geen pijn aan mijn achterwerk! :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:56

Dat ging snel dan. Haha
Ben benieuwd of ik uiteindelijk voor barefoot of ghost ga.

Super wubwub!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:04

Leuke foto's op de Posbank :)
Soms bokken paarden - hoeft niet perse ergens mee te maken hebben toch?
Inderdaad - een pad onder de Barefoot wegens het schuiven - hoeft niet iets met inlagen te zijn (alhoewel ik de kussens niet ken die er onder zitten)

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:12

Mijn paard bokt ook met boomloos, zeker met aangalopperen maar dat vindt hij gewoon lastig.
Heb nu een weekje een London en die bevalt onwijs goed. Wanneer mijn rekening het toelaat laat ik teteltee komen voor een pasconsult en ik neig dan toch naar de ghost maar dat is afhankelijk van wat er past en goed zit.

Afbeelding
Met de London in actie.

Hiervoor had ik een cheyenne

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:30

Nessa, ja, klopt. Heb een verzamelaar als klant/vriendin :P

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:37

Jinte: Ik vind je echt keurig netjes zitten in de London!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:26

Leuk! Ik dacht dat je London een gewoon boomzadel was toen ik even snel keek. Past mooi bij jullie!

Erg leuke dekjes ook :o

Mijn paardje is weer opnieuw aan het racen (lees: dusdanig ruim lopen en opgooien, zonder rem, dat ik het niet meer lekker vind zitten :') ) met boomloos. Overigens alleen als we dressuur rijden. Ze voelt de vrijheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:11

Ik vind die Kerbl (Agradi) pad helemaal net misstaan onder de Ghost hoor +:)+
En vind het zadel er ook netjes op liggen, geheel staat gewoon prima i.m.o. :j

Geryon: dat is wat ik zei...die eerste versie van het RWC Dressage zadel lijkt gewoonweg te veel op een Engels zadel, en daarbij is de pasvorm veel lastiger. Vaak ligt het dan net niet lekker, erg jammer is dat altijd aan zulke zadels.

Daarom hebben ze dit model ook niet officieel in de verkoop gedaan maar zijn ze verder gegaan en op het nieuwe model uitgekomen :j

Ik vind de London ook wel netjes staan, vind het alleen zo veel kniewrong. Maar dat is maar net wat je persoonlijk fijn vind :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:31

Ponylief bokt niet met boomzadel.. maar misschien komt dat wel omdat een stug ding niet fijn bokt :-)

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het zadel ook goed ligt als hij wat naar achteren is geschoven.

Nog een theoretisch vraagje 8-)
Ik pas nét in een piccolo. Maar zou er meer druk op de voorkant van het zadel komen (en evenveel beugelophanging/pommel) als je wat groter bent zeg maar? Ik had geen zweetafdruk (na ja ik wel maar paard niet hi hi) maar zag wel meer druk voor tot onder zit, maar dat is misschien altijd met boomloos :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:36

Jennyxx schreef:
Ponylief bokt niet met boomzadel.. maar misschien komt dat wel omdat een stug ding niet fijn bokt :-)

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het zadel ook goed ligt als hij wat naar achteren is geschoven.

Nog een theoretisch vraagje 8-)
Ik pas nét in een piccolo. Maar zou er meer druk op de voorkant van het zadel komen (en evenveel beugelophanging/pommel) als je wat groter bent zeg maar? Ik had geen zweetafdruk (na ja ik wel maar paard niet hi hi) maar zag wel meer druk voor tot onder zit, maar dat is misschien altijd met boomloos :-)

Sorry - ik heb gisteren je hele verhaal gelezen en heb er niet op gereageerd :o
Op je paardje is wel plek voor de standaard, mits die dan niet een stuk naar achteren schuift.
Misschien is het voor jou ook beter om voor de Firenze te gaan ipv de Roma. Jammer dat er geen foto is van jou in die piccolo - want nu kan ik niet zien of het net wel, of net niet past ;)
Wat ik absoluut niet vind kunnen is wanneer iemand (teveel) OP de cantle zit -O- dan drukt die in de lendenen van het paard en dat is niet de bedoeling :n En je moet achter de schoft van je paard zitten, niet er bovenop. Kortom, het zadel moet niet alleen op het paard passen, maar ook de ruiter passen en als die laatste aan alle kanten over het zadel puilt, is het zadel te klein. Een groter zadel vind ik in het geval van een Ghost en andere soepele boomloze zadels, geen probleem, dat is de lol van boomloos.

Wanneer het allemaal echt niet past, dan wordt het tijd om of naar een ander paard uit te kijken, of een nieuw achterwerk te laten aanmeten - wat kan bij de Kardashians..... :+ }:0

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:41

:D

Afbeelding

ps hier zat nog wel de inlage er in die de achterkant verhoogd, die heb ik nu vervangen door een dunne :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:45

Denk dat dat wel beter zal zijn inderdaad :j

Mja ik vind het plaatje echt een kwestie van: hoe voelt het voor jezelf. Typisch zoiets dat de 1 fijn vindt zitten en de ander als veels te dwingend / krap / geforceerd ervaart omdat je toch wel behoorlijk klem zit tussen cantle en wrongen zeg maar.

Maar dat kan dus ook juist fijn zijn :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:51

Ja ik vind dat inderdaad fijn zitten. Zit als een huis :-) Ik heb ook op een Florac gereden, de standaard, en daarbij vond ik dat ik net ff te veel ruimte achter mijn billen had. Als hij een beetje hoog opsprong met aangalopperen "gleed" ik een stukje naar achteren.

In de Roma piccolo twijfel ik een beetje aan de voorkant inderdaad. Maar zou de Firenze het genoeg oplossen? Of zal ik toch voor een standaard gaan? Komt er meer druk bij mijn pony aan de voorkant doordat ik zo in dit zadel zit?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:03

Dat is heel moeilijk zeggen, wat voor jou het beste zou zijn. Testen of Teteltee langs laten komen (weet niet of je dat hebt gedaan?) is het beste denk ik!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:55

Jennyxx, de meeste paarden beginnen met bokken als je een tijdje stretcht. :j Onder een boomloos zadel is de rug nog vrijer als onder een boomzadel natuurlijk, misschien is dat de reden dat hij het daar wel bij doet en met boomzadel niet?

pleiada schreef:
Die leren kussens zijn naar mijn ervaring erg glad..Mijn paarden zijn nogal rond en zadels met leren kussens schuiven het ergst bij hun als ik geen grandeur dekje met dat soort neopreen aan de bovenkant gebruik(werkt echt super!)..Kan me voorstellen dat zonder dekje ook veel gladder is!

Wel mooi zadel trouwens!

Bedankt voor je tip! Daar ga ik op letten. En dankje, ik ben er erg blij mee :D

pmarena schreef:
Geryon: dat is wat ik zei...die eerste versie van het RWC Dressage zadel lijkt gewoonweg te veel op een Engels zadel, en daarbij is de pasvorm veel lastiger. Vaak ligt het dan net niet lekker, erg jammer is dat altijd aan zulke zadels.

Daarom hebben ze dit model ook niet officieel in de verkoop gedaan maar zijn ze verder gegaan en op het nieuwe model uitgekomen :j

Ik vind de London ook wel netjes staan, vind het alleen zo veel kniewrong. Maar dat is maar net wat je persoonlijk fijn vind :)

Dat had ik van je begrepen inderdaad. :) Ik vind het wel mee vallen hoor, had het 'erger' verwacht :P. Zadel is niet zo stug, zitten veel verschillende kopijzers bij, tussenkanaal is breed, hoge schoft geen probleem.
Denk dat ik hem wel goed passend krijg :D Breder kopijzer erin ga ik eerst proberen. Mocht dat iets te ruim zijn, dan met een bontje of inlages eronder. Mocht dat niets zijn, dan kleiner kopijzer en inlages aan de achterkant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:01

Ik hoop dat het gaat lukken :j

Ja er zit wel iets flexibiliteit in, maar ik waarschuw liever iets te veel dan iets te weinig wat dat betreft, dan kan het alleen maar meevallen als je het hebt gekocht :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:06

Jennyxx schreef:
Ja ik vind dat inderdaad fijn zitten. Zit als een huis :-) Ik heb ook op een Florac gereden, de standaard, en daarbij vond ik dat ik net ff te veel ruimte achter mijn billen had. Als hij een beetje hoog opsprong met aangalopperen "gleed" ik een stukje naar achteren.

In de Roma piccolo twijfel ik een beetje aan de voorkant inderdaad. Maar zou de Firenze het genoeg oplossen? Of zal ik toch voor een standaard gaan? Komt er meer druk bij mijn pony aan de voorkant doordat ik zo in dit zadel zit?

Ik denk dat je dan gewoon ook even die Firenze moet proberen, maar eigenlijk ziet dit er zeker niet verkeerd uit.
De wrongen, van beide modellen, zorgen er voor dat je niet te ver voor in het zadel komt te zitten - de extra lengte zit vooral achter de beugelophanging, niet er voor.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:19

Oke dank jullie wel :-)

Ga ik mijn ghostje denk ik toch maar te koop zetten en een Firenze piccolo proberen. Even nachtje over slapen :(:) :D

Buitenzinnig/kwetal: zit bij de Firenze de wrong alleen schuiner of ook ietsjes meer naar voren? Dacht dat laatste een keer gelezen te hebben?
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 13-08-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:20

De kniewrongen van de London zijn inderdaad wel "veel" maar op mijn draver zit ik er veel stabieler door. Op de cheyenne stuiterde ik echt op zn rug en nu heb ik een veel stillere zit :)

Edit: even een foto ter vergelijking. Dit is de 1e die ik zo snel vind.

Afbeelding

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:31

@jinte, welke halfpad gebruik jij onder je London? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:35

Jennyxx, Ik denk persoonlijk dat de roma piccolo die je nu hebt voor jou beter is, want in de firenze is voor jou (geen brede of lange bovenbenen) meer ruimte voor een stoelzit, waardoor je wat meer achter in het zadel gaat zitten, en daar heb je geen ruimte meer voor zo te zien.
Je zit lekker in dit zadel zeg je zelf. Het ziet er ook gewoon goed uit en ik zie niet in dat er meer druk dan goed is, op een bepaald punt zal zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:08

Mijn zadel is zo goed als passend! *\o/* Met een breder kopijzer lag zadel rechter, maar de schoft alsnog vrij :D. Zadel schoof minder naar voren. Had een langere singel eraan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het rijden:
Afbeelding

Betekent wel dat er één zadel weg moet. *huilie huilie*. -O- Wordt de trekker classic denk ik. M'n barefoot (adjustad) is toch net even wat makkelijker.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 18:00

Jennyxx schreef:
Oke dank jullie wel :-)

Ga ik mijn ghostje denk ik toch maar te koop zetten en een Firenze piccolo proberen. Even nachtje over slapen :(:) :D

Buitenzinnig/kwetal: zit bij de Firenze de wrong alleen schuiner of ook ietsjes meer naar voren? Dacht dat laatste een keer gelezen te hebben?

Beide inderdaad! Iets schuiner en klein stukje verder naar voren.

De firenze piccolo geeft voor mensen die er precies wat tussenin hangen zoals bij Jenny net iets meer ruimte door de wrongen. Ook hierbij geldt weer, dat kan gebeuren maar is voor iedereen persoonlijk!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:30

Geryon, bedankt voor de tip. Ik zal inderdaad opletten dat ik niet in de stoelzit kom. Denk dat ik de roma ook nog even wat langer probeer voor zowel mij als mijn bokkende kinderpony :')

Wat fijn dat je zadel nu beter past. Ik vind het een mooi zadel om te zien! Zit het wat minder breed dan de "normale" barefoots?

Buitenzinnig en de anderen, bedankt voor de info.