voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:08

Ik zie ook maar heel minimaal scheefheid op de foto en volgens mij is met boomloos juist het voordeel dat het doordat het flexibel is het weer een andere juiste vorm aan kan nemen...Volgens mij blijf je net zo lang kijken tot je iets ziet(ken het)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:10

Anoniem schreef:
Buitenzinnig schreef:
een koe heeft nergens een lichaamsdeel waarbij het lichaam op een schoen lijkt,...

:') niet???? >;)

ik moet ook echt staren om de scheefheid te zien en ga hierin wel mee met buitenzinnig.
het heeft zich scheef kunnen vormen en zal zich ook weer recht vormen lijkt mij?

Zie je dat niet? Scheelt exact een halve centimeter:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OWADKSSJ.jpg
Het zadel is getorsed.
Ik heb het zadel gewoon gechecked vooraleer ik het op mijn paard gebruik, da's toch een minimum verantwoordelijkheid to je paard.
De rigide vorm zal zich niet terug recht vormen, dat kan niet, ook mijn paarden zijn nu nog scheef...
Als je zadel niet recht is, heb je zelf geen referentie meer....
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-06-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:17

pleiada schreef:
Ik zie ook maar heel minimaal scheefheid op de foto en volgens mij is met boomloos juist het voordeel dat het doordat het flexibel is het weer een andere juiste vorm aan kan nemen...Volgens mij blijf je net zo lang kijken tot je iets ziet(ken het)

Bij de espaniola is er een deel dat niet flexibel is zoals bij andere boomloze zadels. Dat kan niet meer echt worden, want ook mijn paarden zijn scheef. Het is de kunst om met een recht zadel, je paard langzaam aan in stap recht te gaan richten. Met een zadel dat meegaat met de scheefheid van je paard, is dat nog moeilijker.
Ik ga voor een McClellan zadel van Len Brown met corrector onder, die veel schoudervrijheid geeft en minder diep over de schouders valt waaronder het paard nog mag veranderen in bespiering. Hij helpt je om de scheefheid op te lossen met shims.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:24

Bij de espaniola is toch alleen de pommel niet flexibel,of heb ik het mis?Dan zou deze scheef zijn en als je er dan een ander in zou doen en evt andere kussens is het opgelost..Of is dat te simpel gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:26

waarom is het moeilijker je paard recht te richten met een meegaand zadel?
ik snap de logica niet...scheef is scheef en recht is recht...
je richt je paard toch recht,ongeacht het zadel?
(hoe leg ik mezelf uit...eh...)
als je paard dan weer recht is/wordt, zal je zadel hier toch in meegaan?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:08

pleiada schreef:
Bij de espaniola is toch alleen de pommel niet flexibel,of heb ik het mis?Dan zou deze scheef zijn en als je er dan een ander in zou doen en evt andere kussens is het opgelost..Of is dat te simpel gedacht?

Neen, dat dacht ik ook, er zit nog een rigide structuur onder het zweetblad, die de druk verdeeld, niet zoals bij de trekker dat de het hele gewicht op bepaalde plaats op de kussens komt.
In feite veel beter zo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:13

Mijn fra dressuursingel van 1 m ( := ) is vandaag verstuurd.
eigenlijk heb ik een banaansingel nodig, maar de langste maat is 75. wegens overtollige kilootjes vind paardlief dit niet meer zo fijn, en probeert me het graf in te helpen tijdens het aansingelen :D
Volgens Nickyu is de FRA dé oplossing (heb die al in 50 cmn, maar die is veel te kort) en zou het zadel hierdoor toch netjes moeten blijven liggen. laten we hopen :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:22

Anoniem schreef:
waarom is het moeilijker je paard recht te richten met een meegaand zadel?
ik snap de logica niet...scheef is scheef en recht is recht...
je richt je paard toch recht,ongeacht het zadel?
(hoe leg ik mezelf uit...eh...)
als je paard dan weer recht is/wordt, zal je zadel hier toch in meegaan?

Espaniola is niet helemaal meegaand, door de rigide structuur onder het zweetblad (ik wist ook niet dat die erin zat toen ik het zadel kocht, vind het in feite geniaal). Dus met een nieuwe espaniola zie ik het wel zitten, maar dan op letten dat er werk gemaakt wordt van rechtrichten.
Met een slappe structuur, zoals de trekker die gewoon een stijvere lap leder is met wat vilt, meer niet, die je zo kan plooien met de hand, gaat je lijf zo wie zo die scheefheid volgen omdat je zit op iets wat scheef is namelijk de rug van je paard, logisch ook dat je dan niet recht kan zitten (ook al voel je dat zelf niet zo aan, maar schijn bedriegt. Ik denk soms, ik zit mooi recht, maar als ik dan een video bekijk dan zie ik soms dat dat niet zo is, gevoel bedriegt enorm op een paarderug.)
Als je boomloos wil rechtrichten, dan moet je zelf recht zijn in je lijf anders gaat dat rechtstreeks naar de paarderug, verdomd gevoelig zijn om de scheefheid te detecteren en héél goed kunnen rijden zodat je goed weet waar je mee bezig bent, je maakt het jezelf dus erg moeilijk op die manier.
Met een scheef ingereden zadel kun je onmogelijk recht zitten, dan ga je gewoon mee met de scheefheid.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 27-06-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:25

Cambiar schreef:
pleiada schreef:

Neen, dat dacht ik ook, er zit nog een rigide structuur onder het zweetblad, die de druk verdeeld, niet zoals bij de trekker dat de het hele gewicht op bepaalde plaats op de kussens komt.
In feite veel beter zo.

O oke,en loopt dat dan parallel met de rug?Kan me niet helemaal een voorstelling maken waar het precies zit en hoe het werkt..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:27

pleiada schreef:
O oke,en loopt dat dan parallel met de rug?Kan me niet helemaal een voorstelling maken waar het precies zit en hoe het werkt..

Dat is het nu net....zucht, deze vormt zich als een schoen VOLLEDIG naar de rug van je paard...op zich prima en geniaal gevonden, maar dan moet de rug wel recht zijn anders wordt het zadel zo scheef als iets.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:31

Maar als het zich kan vormen kan het toch ook weer een andere vorm aannemen zodat het wel recht wordt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:05

Ik geef het op bij deze discussie - wat Cambiar in haar hoofd heeft, heeft ze kennelijk niet in haar ..... :P
Ik ben het NIET met je eens - maar dat is duidelijk. Het zgn rigide deel in de Espaniola is niet ECHT rigide, het is wat steviger, maar bij lange na niet zo hard als een boom van hout/kunststof of verbinding van deze materialen.
Cambiar vindt dat ze een paard niet meer recht kan richten met een boomloos zadel - ik beweer het tegendeel. Meningen zullen nu eenmaal altijd blijven verschillen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:10

Ja want als het rigide zou zijn kan het zich ook niet naar het paard vormen..
Rechtrichten met boomloos is naar mijn idee fijner omdat je meer voelt,maar dat is natuurlijk voor iedereen anders..

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:29

Ik snap het gevoel dat je hebt wel Cambiar :)

Ik snap alleen niet hoe je dan tot de conclusie komt dat een boomzadel beter zou zijn...want die gaat net zo goed scheef liggen (en de ruiter er dus scheef op zetten) op een scheef paard, als een boomloosje. Naar mijn mening nog erger juist, maar laten we het er for arguments sake even op houden dat beide zadels wat opzij zakken, op een scheef paard :)

Wat denk je dan met een boomzadel te "winnen"....?

Het gaat scheef gezakt liggen net als de boomloze.
En het gaat na verloop van tijd vervormen, net als de boomloze.

Daar komt geen winnaar uit naar voren :)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:32

Ik heb gisteren een Lexington maat 2 binnengekregen om te testen. Eerste reactie: wat zijn die zadels lomp he? :P

Ik wou dat ik in een maat 1 zou passen... En als ik deze zo zie, kan ik me niet voorstellen dat 't niet zou passen. Dus ik denk toch minstens nog een London maat 1 te testen voor ik weer wat koop...

Wat ik pas zat te bedenken he... Hebben die Hidalgo zadels nou helemaal geen pommel oid? Hoe komt het zadel dan aan de goeie vorm?
En als je 30x moet rijden voor het zadel goed naar je paard gevormd is... Met 30x rijden is mijn paard al naar het zadel gevormd ben ik bang...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:35

Een paard dat aan het recht worden is, kan de BOOM niet wegduwen (met het ruitergewicht er op) maar boomloos wel. Voorwaarde is uiteraard dat de ruiter min of meer recht is en rijdt. En zelfs een boomzadel kan scheef worden (kussens) en dan is dat blijvend scheef. Een scheve klomp duwt je voet in een rare vorm, een zacht gympie kan nog meegeven
Citaat:
deze vormt zich als een schoen VOLLEDIG naar de rug van je paard...op zich prima en geniaal gevonden, maar dan moet de rug wel recht zijn anders wordt het zadel zo scheef als iets.

En BLIJFT die rug volgen, OOK als die weer vervormd naar recht, DAT is de kracht van boomloos -:)
Maar goed, ik proef de indoctrinatie van HC nog in je denken, daar valt niet tegenop te redeneren ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:37

Hester schreef:
Wat ik pas zat te bedenken he... Hebben die Hidalgo zadels nou helemaal geen pommel oid? Hoe komt het zadel dan aan de goeie vorm?
En als je 30x moet rijden voor het zadel goed naar je paard gevormd is... Met 30x rijden is mijn paard al naar het zadel gevormd ben ik bang...

Ze hebben een pommel van laagjes leer, maar dat is flexibel.
Een collega van mij schijnt ze in te rijden zonder de kussens, maar met een boomloze pad er onder, dan gaat het sneller :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:44

Dat is een goede opmerking over Hildago, Hester. Vraag me het ook wel af.

Wat jij zegt pmarena over boom of boomloos sluit ik me volledig bij aan. Ook boomzadels vormen (ook vaak leer bijv.). Ook die worden scheef.
Ik denk alleen wel dat een boomlooszadel dat na verloop van tijd naar een paard is gaan staan, ook wel mee rechter zal kunnen worden, maar dat het totaal 'opnieuw' vormen naar een ander paard lastiger of zelfs onmogelijk zal zijn.

Ok, koe heeft geen schoenvorm. Maar leer dat pas van de koe komt, is beter naar een schoen te vormen, dan leer dat al een jaar in een schoen zit en je wil het weer plat maken of zo. Het is toch geen onzin dat leer een deel plasticiteit verliest?!

edit: geloof dat ik een beetje hetzelfde zeg als jij, Buitenzinnig :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:45

Hmm inrijden zonder kussens,misschien een goed idee als ik er een koop :)

Binnenkort komt bz met hidalgo zadels bij mij zodat ik ze kan zien passen en even kan testen,zo ook trekker zadels..Ben zeer benieuwd...In principe lijkt een spaans hidalgo zadeltje mij het mooist,maarja het moet ook lekker zitten en passen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:49

Hoe erg anders is een ander paard? Die zijn toch niet ineens vierkant of gegolfd of zo??? En hoe denken jullie dat een boomzadel zich opnieuw kan vormen??? Die kan zich helemaal NIET vormen, die moet gewoon passen....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:57

Nee, een boomzadel kan zich niet vormen. Tenminste, wat heet. Wolgevulde kussens en leer vormen zich iets.
De boom niet.

Ik redeneer vooral vanuit de plasticiteit van het materiaal. Die gaat ook uit een boomloos zadel. Heb het idee dat paarden toch een stuk meer van elkaar verschillen (en ruiters ook) dan vaak gedacht wordt. Dus misschien is meerdere paarden met één zadel gewoon minder geschikt.

Aan de andere kant gebeurt het zo veel, gaat het zo vaak goed, ook met tweedehands zadels...
Dan zal het verschil ook wel meevallen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:05

Ongeacht hoe je er over denkt betreffende het weer terug of anders kunnen vormen van een in een bepaald model gereden boomloosje, ontgaat het mij nog steeds totaal hoe een boomzadel daar beter in zou kunnen scoren O:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:13

Ik ben persoonlijk ook van mening dat je aan het einde van de dag nog het beste een boomloos kunt hebben :j

Maar misschien is de redenatie dat een boomzadel stijf is, recht is, paard scheef, zadel blijft recht en paard wordt steeds rechter doordat de belasting 'recht' is met het boomzadel? In die zin zou boomloos scheef mee kunnen gaan, scheef belasten en paard niet rechter laten worden.

Dat zou dus de redenatie kunnen zijn. Ikzelf heb juist het tegenovergestelde meegemaakt, paarden blijven scheef onder een boomzadel, en worden rechter, of makkelijker recht onder boomloos.
Het is de taak van een zadel ook niet om een paard recht te richten. Dat dient een trainer/ruiter te doen!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:05

_/-\o_ Safiera

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:20

pleiada schreef:
Maar als het zich kan vormen kan het toch ook weer een andere vorm aannemen zodat het wel recht wordt?

Ja, hoe dan? Mijn paard is ook scheef...dus rechter zal het zadel er niet van worden...
Dan kan ik nog als volgt redeneren, misschien is een zadel dat de scheefheid volgt van mij paard beter en past het perfect :D ?