Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 19:23

Kimmm_ schreef:
Hallo! Ik zit dit topic al een tijdje te volgen en heb aan de hand daarvan deze week geïnvesteerd in de Waldhausen S-Line Sensation, bruin in maat cob.

Gisteren binnengekomen en gelijk gepast. Mijn paard heeft een lastige maat, bij maat cob is de neusriem altijd te klein en de lengte bakstukken goed. Bij full is de neusriem goed en lengte bakstukken te lang. Altijd spannend! Ook bij dit hoofdstel kon de neusriem (gelukkig) net op het allerlaatste gaatje dicht, maar nu vraag ik me af of de neusriem niet te laat zit. Het leer is heel zacht, maar moet nog wel een beetje vormen. Misschien dat ‘ie dan een gaatje hoger kan, nu kan dat nog niet. Verder is de pasvorm perfect, er moet alleen nog een andere frontriem aan. Ze reageerde er wel heel fijn op, dus het lijkt haar niet in de weg te zitten in ieder geval.

[ [url=m/vSmuXI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem op het eerste zicht wel mooi zitten zo. Op deze manier is het jukbeen mooi vrij. Ligt de neusriem op het harde deel van de neus? Hij mag niet op het zwevende neusbot liggen. Als hij daar niet op ligt, ligt hij hoog genoeg.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:25

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:26

Calimero_ schreef:
Iemand toevallig ervaring met deze neusriem?

[ [url=m/xuao1i.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.equibling.nl/product/lequi- ... m-wit-lak/

ik ook! Fijn hoofdstel met fijne neusriem, zit niet te strak maar helpt wel het bit te stabiliseren. :)

Rij inmiddels wel met een andere, maar hier geen slechte mening over.

Afbeelding

Narcissa

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 18:09

Ik heb sinds vandaag de Horsegear Styx voor mijn merrie.

Betere kwaliteit dan verwacht, lekker zachte en soepele teugels ook.

En het staat prachtig :D

Afbeelding

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:03

Wegens verwijderen van een kies (208) heeft de tandarts geadviseerd om dan wel tijdelijk, dan wel voor altijd niet meer met hoge neusriem te rijden. Vooral te maken met de druk op een lege 'plek' (waar de kies dus zat) en dit draagt ook niet bij aan een goed helingsproces.
Nou allemaal leuk en wel, voorheen reed ik heel regelmatig al met lage neusriem maar ben eigenlijk op zoek naar een mooie lage neusriem (liefst lak?) met anatomisch kopstuk. Merrie heeft een heel smal chique koppie en valt altijd tussen jawel, pony - cob en full in..

Als ik google kom ik eigenlijk een beetje op de standaard lage neusriemen uit maar ik sta ook open voor iets anders. Het hoofdstel van hierboven zou bijvoorbeeld ook nog wat zijn, gaat vooral om dat de sluitriempjes niet op de kaak zitten waar de kies is verwijderd! En het is belangrijk dat ik er ooit weer wedstrijden mee kan rijden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:29

tjakka123 schreef:
Wegens verwijderen van een kies (208) heeft de tandarts geadviseerd om dan wel tijdelijk, dan wel voor altijd niet meer met hoge neusriem te rijden. Vooral te maken met de druk op een lege 'plek' (waar de kies dus zat) en dit draagt ook niet bij aan een goed helingsproces.
Nou allemaal leuk en wel, voorheen reed ik heel regelmatig al met lage neusriem maar ben eigenlijk op zoek naar een mooie lage neusriem (liefst lak?) met anatomisch kopstuk. Merrie heeft een heel smal chique koppie en valt altijd tussen jawel, pony - cob en full in..

Als ik google kom ik eigenlijk een beetje op de standaard lage neusriemen uit maar ik sta ook open voor iets anders. Het hoofdstel van hierboven zou bijvoorbeeld ook nog wat zijn, gaat vooral om dat de sluitriempjes niet op de kaak zitten waar de kies is verwijderd! En het is belangrijk dat ik er ooit weer wedstrijden mee kan rijden.

Micklem achtige modellen laten de kies ook vrij toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 10:29

Kun je dan niet tijdelijk zonder neusriem rijden? Dat doen westernruiters immers ook. Een neusriem is normaal niet nodig met rijden. Dan kan het nu genezen en kun je later kijken naar een andere hoge neusriem of lage neusriem.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 11:20

Op dit moment rijd ik helemaal niet (want merrie is hoogdrachtig), maar ik reed met een beetje zelf samengevoegd lage neusriem hoofdstel. Moet gewoon wat knaps voor komen!! Zonder neusriem ga ik ook echt niet doen, daarnaast ben ik ook geen westernruiter...

Bij Micklem achtige zitten er wel veel riempjes in het gebied van de kies die verwijderd is, dat vind ik dan wel lastig..
Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 12:29

Maar dat riempje is toch niks anders dan wat normaal gesproken een bakstuk zou zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 13:08

Ik wou net zeggen. En juist de normale hoofdstellen met een lage neuriem lopen daar allemaal gewoon langs. Veel anatomische sparen juist daar nog een beetje ruimte uit.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 15:49

Ik zou dan bijna denken aan de Hööks fairfield Lingus of de Horsegear styx. Die hebben geen gesloten neusriem maar geven wel stabiliteit doordat je wel het stuk over de neus hebt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 16:27

PS of Sweden heeft een actie dat je aan gratis dekje krijgt bij aanschaf van een hoofdstel, misschien interessant voor mensen hier.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:44

Gisteren de Hooks Lingus binnen gekregen.
Vandaag meteen gepast en mee gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er blij mee. Paard liep er ook fijn mee weg. Heb alleen wel het idee dat hij nog wat moet vormen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:26

Iemand een idee
Ik zoek de lingus in bruin full maar die is niet leverbaar.
Mijn tuig is cognac maar dat geef ik maar op.
Maar die van horsegear die er op lijkt is nog donkerder en heeft bling (hou ik niet zo van)

Waar zou ik iets soortgelijks kunnen vinden?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:32

IrishDraught schreef:
Iemand een idee
Ik zoek de lingus in bruin full maar die is niet leverbaar.
Mijn tuig is cognac maar dat geef ik maar op.
Maar die van horsegear die er op lijkt is nog donkerder en heeft bling (hou ik niet zo van)

Waar zou ik iets soortgelijks kunnen vinden?

https://www.mbfequestrian.com/product/3 ... l-a-cognac

Eventueel de sperriem eraf laten halen door een zadelmaker.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:08

Zijn er mensen in dit topic met een presteq faysport? Ik heb deze en wil nu een andere frontriem maar ik mis 'eigen' foto's ipv de standaard productfoto's. Ben benieuwd naar jullie afbeeldingen :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:51

Lys_PPA schreef:
Zijn er mensen in dit topic met een presteq faysport? Ik heb deze en wil nu een andere frontriem maar ik mis 'eigen' foto's ipv de standaard productfoto's. Ben benieuwd naar jullie afbeeldingen :D

Afbeelding
Dit is mijn paard met een bruine Presteq en de frontriem met steentjes

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:51

Ik zit ook naar een Presteq te kijken. Mag je hier mee starten? Ik vind die clipjes niet zo mooi maar ik hoor er wel veel positieve verhalen over. Ik heb nu een micklem maar ik vind deze toch te strak..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:10

Ik ga mijn micklem multi verkopen. 2x gebruikt maar paard kan hem niet waarderen. Mocht er iemand interesse hebben: hij gaat van de week op marktplaats

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:34

DonDon schreef:
Ik zit ook naar een Presteq te kijken. Mag je hier mee starten? Ik vind die clipjes niet zo mooi maar ik hoor er wel veel positieve verhalen over. Ik heb nu een micklem maar ik vind deze toch te strak..

Ja mag :).

Ik heb voor beide paarden ook de presteq, ene paard is heel gevoelig en loopt hier prima op.
Andere paard wissel ik af want ik vind hem stiekem de Micklem mooier staan. :')

Voor mijn vriend ook ideaal, die weet nooit op welk gaatje hij het moet vastmaken dus ik moet het altijd checken; met de Presteq geen last van haha.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:36

DonDon schreef:

Alleen als je de keelriem eraan hebt zitten.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:02

@Daannvd92 mijn pony is ook erg gevoelig dus dat is goed om te horen!

@Scum thnx voor de info!

Fijn dat er al zulke snelle reacties zijn. Ik had hem gezien op EJ en kon daar met valentijn destijds 25% korting op krijgen. Wacht rustig af tot een nieuwe actie. Ze zijn erg prijzig maar als deze perfect zit, hoor je mij niet klagen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:46

Hi

Nu mijn huidige Rambo Micklem stuk is, ben ik op zoek naar een nieuw hoofdstel.

Ik twijfel tussen de volgende:
- Micklem 2
- Waldhausen S-line sensation
- Passier Starlight
- Busse Modena
- L’Equi Kingston

Zijn er hier mensen die 1 van bovenstaande hebben en mij daar wat over kunnen vertellen?

Ik vind de maat lastig… cob is krap, full is ruim.

Mijn dametje met de Micklem in maat full

Afbeelding
Afbeelding

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 21:54

Tip; Divoza heeft een nieuw hoofdstel, staat nog niet op de site maar hing al wel in de winkel. De Rossner Freedom; is een soort look a like Micklem, maar stukken zachter onderlegd en met een (vond ik) mooier gevormd kopstuk. Wel alleen verkrijgbaar in het bruin, prijs was €90,- dacht ik.
Ik vond het wel een fijn hoofdstel, paardlief dacht daar helaas anders over -O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:03

Ik ben altijd zo'n pieperd...dat als ze ergens fijn op lopen, ik hetzelfde terug zou kopen :')