[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:31

Sterrenpony schreef:
Ja een hele moeilijke kleur daarom zit ik te twijfelen om anders maar donkerbruin te nemen omdat dat ook in me zadel zit

Heeeeeel gek idee, maar je zou natuurlijk Ghost kunnen vragen om gewoon een stuk leer te sturen, en daar dan een hoofdstel van laten maken?

Sterrenpony

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:38

Ja maar waar laat ik dan dat hoofdstel maken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:55

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:08

Nala schreef:
Sterrenpony schreef:
Ja een hele moeilijke kleur daarom zit ik te twijfelen om anders maar donkerbruin te nemen omdat dat ook in me zadel zit

Heeeeeel gek idee, maar je zou natuurlijk Ghost kunnen vragen om gewoon een stuk leer te sturen, en daar dan een hoofdstel van laten maken?

Best gek eigenlijk ;) want dat is een hele andere leersoort....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:42

Testzadel nr 2.
Zonder zitverkleiner echt veel te groot, met zit hij een beetje gek maar kan ik wel mee leven, ware het niet dat mijn knieen echt naar voren komen tijdens het lichtrijden. Heb al gespeeld met beugellengte en positie van de ophanging maar doet allemaal niet genoeg.
Heb buitenzinnig een filmpje van het rijden gestuurd, misschien kent ze het probleem al.

Afbeelding

Mijn man past hier wel goed in, en ik ben terug op de medicatie waar ik mogelijk zwaarder op ga worden. Het maakt de keuze allemaal niet echt makkelijker zo maar als ik er niet fijn op kan draven heb ik wel een probleem natuurlijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:34

Soms moet je wennen - ik heb de allereerste keer, 20 jaar geleden wel 3 weken spierpijn gehad..... #) Maar uiteindelijk wil ik niks anders meer....

Welke modellen ben je aan het testen (sorry wanneer ik het niet allemaal meer weet...) Y;(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:49

Kwetal schreef:
Soms moet je wennen - ik heb de allereerste keer, 20 jaar geleden wel 3 weken spierpijn gehad..... #) Maar uiteindelijk wil ik niks anders meer....

Welke modellen ben je aan het testen (sorry wanneer ik het niet allemaal meer weet...) Y;(

Had eerst de buttera piccolo en die zit heerlijk maar is voor het mooie te krap. Nu deze en die is giga en kan ik zelfs met zitverkleiner niet mijn benen stikhouden.
Ivm mijn twijfelachtige gezondheid is extra spierkracht opbouwen waarschijnlijk niet de oplossing.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:22

Azmay schreef:
Kwetal schreef:

Had eerst de buttera piccolo en die zit heerlijk maar is voor het mooie te krap. Nu deze en die is giga en kan ik zelfs met zitverkleiner niet mijn benen stikhouden.
Ivm mijn twijfelachtige gezondheid is extra spierkracht opbouwen waarschijnlijk niet de oplossing.

En de grote Buttera???

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:49

kwetal, ze test nu een buttera normale maat...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:11

Iemand tips voor een zadel voor mijn buffelpaard?

Afbeelding

Ik heb nu dus zoals jullie kunnen zien een Barefoot Madrid. Bewust aangekocht wegens ik het idee had dat hij een flexibel zadel wel fijn vond (aka hij liep beter onder mijn Christ BBP) en het bovendien een licht, ruim aanpasbaar zadel is (want meneer is te dik). Hiervoor hebben we een gewoon roundskirt westernzadel, Bob Marshall, Trekker Pro Deluxe/classic en een custom made Westwood met flextree gehad. Probleem met westernzadels is dat ze voor mij al snel te zwaar zijn om op hem te tillen. Ik ben niet zo groot en hij vindt opzadelen soms nog wat spannend (ik vermoed dat hij een nare ervaring gehad heeft in het verleden) waardoor ik het zadel idealiter met één arm moet kunnen vasthouden.

Aan die eisen voldoet de Madrid dus, en voor een buitenritje is het wel prima. Maar om dressuurmatig te rijden is het niet te doen. Ik zit in spagaat, want hij heeft echt een platte brede rug. Hierdoor kan ik mijn benen niet netjes aanleggen om hem bv. te doen inbuigen. Het voelt alsof ik op een torentje zit en heb absoluut geen close contact gevoel.. :(

Probleem: Paard moet dringend afvallen en dan is rijden wel handig. Maar dat gaat dus lastig zonder zadel. Ik kan uiteraard wel wat rond hobbelen op mijn BBP, die rijdt overigens stùkken beter dan deze BF. Maar ik mis de steun van beugels. Zeker nu we aan het oefenen zijn op de galop en mijn paddock is best smal dus we vliegen soms niet al te elegant door de bochten :') Daarnaast is het ook echt een held op sokken soms en durft hij wel een een schriksprong te maken. Mijn idee was dus om tijdelijk, ondanks ik er tegen ben, toch maar beugels aan de Christ te hangen. Uiteraard mét pad en dikke inlagen eronder en sowieso enkel doorgezeten draf. Ik weeg zelf maar rond de 50 kg dus denk dat het wel te doen moet zijn. Zo intensief rijd ik namelijk ook (nog) niet.

Maar op lange termijn heb ik dus wel een nieuw zadel nodig.. Eisen zijn dus:
- Licht
- Bruin leer/kunststof
- Barok of dressuurachtig, moet lekker zitten voor langere ritten
- Ruuuiiimm aanpasbaar (schommelingen in gewicht)
- Geschikt voor ruiter met korte benen
- Nauwe zit om spagaat gevoel tegen te gaan
- Budget rond de 1000 euro (mag 2dehands)
- Moet kunnen gepast worden in België
- Voorkeur voor semi-boomloos/aanpasbaar boomzadel maar dat is off-topic ;)

Had o.a. al naar Ghost gekeken maar ben niet overtuigd van de drukverdeling. Lijken ook echt torentjes met die dikke panelen eronder en de ribbeltjesstof van de dekjes lijkt mij niet fijn :o Helaas ook goede vrienden met slechte ervaringen dus waarschijnlijk daardoor mijn negativiteit. Barefoot valt voor mij ook af, dus andere modellen zijn geen optie.

Ik besef dat ik nogal kieskeurig ben maar ben het zadeldilemma ook wel een beetje beu eerlijk gezegd :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:17

Ik zou ghost toch een kans geven, voor nog geen 50 Euro kun je een week resten. Het is licht, je zit smal, en ik vind de drukverdeling echt prima.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:20

Jackytje schreef:
Iemand tips voor een zadel voor mijn buffelpaard?

[ [url=m/RQGJso.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nu dus zoals jullie kunnen zien een Barefoot Madrid. Bewust aangekocht wegens ik het idee had dat hij een flexibel zadel wel fijn vond (aka hij liep beter onder mijn Christ BBP) en het bovendien een licht, ruim aanpasbaar zadel is (want meneer is te dik). Hiervoor hebben we een gewoon roundskirt westernzadel, Bob Marshall, Trekker Pro Deluxe/classic en een custom made Westwood met flextree gehad. Probleem met westernzadels is dat ze voor mij al snel te zwaar zijn om op hem te tillen. Ik ben niet zo groot en hij vindt opzadelen soms nog wat spannend (ik vermoed dat hij een nare ervaring gehad heeft in het verleden) waardoor ik het zadel idealiter met één arm moet kunnen vasthouden.

Aan die eisen voldoet de Madrid dus, en voor een buitenritje is het wel prima. Maar om dressuurmatig te rijden is het niet te doen. Ik zit in spagaat, want hij heeft echt een platte brede rug. Hierdoor kan ik mijn benen niet netjes aanleggen om hem bv. te doen inbuigen. Het voelt alsof ik op een torentje zit en heb absoluut geen close contact gevoel.. :(

Probleem: Paard moet dringend afvallen en dan is rijden wel handig. Maar dat gaat dus lastig zonder zadel. Ik kan uiteraard wel wat rond hobbelen op mijn BBP, die rijdt overigens stùkken beter dan deze BF. Maar ik mis de steun van beugels. Zeker nu we aan het oefenen zijn op de galop en mijn paddock is best smal dus we vliegen soms niet al te elegant door de bochten :') Daarnaast is het ook echt een held op sokken soms en durft hij wel een een schriksprong te maken. Mijn idee was dus om tijdelijk, ondanks ik er tegen ben, toch maar beugels aan de Christ te hangen. Uiteraard mét pad en dikke inlagen eronder en sowieso enkel doorgezeten draf. Ik weeg zelf maar rond de 50 kg dus denk dat het wel te doen moet zijn. Zo intensief rijd ik namelijk ook (nog) niet.

Maar op lange termijn heb ik dus wel een nieuw zadel nodig.. Eisen zijn dus:
- Licht
- Bruin leer/kunststof
- Barok of dressuurachtig, moet lekker zitten voor langere ritten
- Ruuuiiimm aanpasbaar (schommelingen in gewicht)
- Geschikt voor ruiter met korte benen
- Nauwe zit om spagaat gevoel tegen te gaan
- Budget rond de 1000 euro (mag 2dehands)
- Moet kunnen gepast worden in België
- Voorkeur voor semi-boomloos/aanpasbaar boomzadel maar dat is off-topic ;)

Had o.a. al naar Ghost gekeken maar ben niet overtuigd van de drukverdeling. Lijken ook echt torentjes met die dikke panelen eronder en de ribbeltjesstof van de dekjes lijkt mij niet fijn :o Helaas ook goede vrienden met slechte ervaringen dus waarschijnlijk daardoor mijn negativiteit. Barefoot valt voor mij ook af, dus andere modellen zijn geen optie.

Ik besef dat ik nogal kieskeurig ben maar ben het zadeldilemma ook wel een beetje beu eerlijk gezegd :=

Ghost valt we echt een stuk smaller dan barefoot. En naar mijn mening ook makkelijker aan te passen. Rijdt er nu mee op Belgisch trekpaard, en had nauwelijks spierpijn/last van mijn liezen na half uurtje rijden. Terwijl ik met mijn barebackpad na 15 min al flink last had en ook nog aantal dagen erna...
Evt zou je nog een zitversmaller van barefoot kunnen proberen, heb ik destijds een testversie van gehad op mijn notting hill zadel, en maakte weL verschil.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:37

Maar ik heb geen pijn aan mijn liezen, door het hele pakket kan ik gewoon geen goede hulpen geven met mijn benen. Ik heb korte benen + dikke buik + dik pakket zadel en pad = onbereikbaar :P Met mijn BBP heb ik dat probleem dus niet.

Edit: Even de beste foto die ik kan vinden maar je ziet dus dat mijn been 'zweeft'. Basishulpen geven lukt redelijk maar van zodra ik mijn been er echt wil aanleggen om in te buigen oid wordt het super lastig.
Afbeelding

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 05:07

Afbeelding

Ik zeg ook ghost, ik heb een vergelijkbare tank, ben Zelf ook geen lichtgewicht Maar mijn osteo is dik tevreden over zijn rug, en ik vind de barocco ook gewoon erg mooi

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:19

Op Barefoot kon ik op mijn rondgeribde haflinger niet zitten, echt niet zitten, zonder pijn aan mijn knieën en / of liezen. Op freeform trouwens ook niet. Laat staan dat ik dan nog hulpen kon geven. Op Ghost en op Karlslund reed ik zo weg, geen centje pijn, en kon mijn been prima aanleggen.
Helaas schooft de Karlslund op mijn merrie naar voren en Ghost 'kukelde' wat naar voren op haar (heb wel 2 jaar met plezier met ghost rond gereden op haar overigens, en dat zadel is top, ligt nu op de lippi-kruising van mijn trainer). Maar dat ligt aan mijn merrie: die heeft een korte rug die oploopt in de lendenen en in beweging nog wat meer oploopt. Ik rijd haar nu met Wintec en dat blijft keurig liggen en zij loopt er prima onder.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:41

Jackytje schreef:
Maar ik heb geen pijn aan mijn liezen, door het hele pakket kan ik gewoon geen goede hulpen geven met mijn benen. Ik heb korte benen + dikke buik + dik pakket zadel en pad = onbereikbaar :P Met mijn BBP heb ik dat probleem dus niet.

Edit: Even de beste foto die ik kan vinden maar je ziet dus dat mijn been 'zweeft'. Basishulpen geven lukt redelijk maar van zodra ik mijn been er echt wil aanleggen om in te buigen oid wordt het super lastig.
[ [url=m/VQhabL.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn ervaring is dus dat het hele pakket dunner is. Evt zou je nog kunnen kiezen voor een kort zweetblad voor nog minder onder je been. Maar sowieso is het maar een enkel zweetblad, wat al een laag scheelt. Ik kan zelfs op deze Belgische tank prima mijn benen aanleggen. Juist doordat ghost iets smaller zit en je benen dus mooier kunnen afhangen.

Betreft die ribbeltjes onder de pad, ik heb er een kifra onder ipv een ghost, maar ook ghost maakt dekjes met een wollen onderzijde volgens mij.
Zou het toch gewoon eens testen!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:07

Ja, Ghost maakt dekjes met scheerwol of medicinaal wol.

Je zou eens contact op kunnen nemen met Ingrid van Beterboomloos. Zij past Ghost in België.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:34

Ik zou ook voor ghost gaan.
Ik ben het wel eens met je torentje, de nieuwe kussens zijn écht wel heel dik, en op een breed,plat,rond paard zijn die kussens + een pad met inlages wel eens teveel.
Ik heb op mijn trekpaard een antislipdekje (voor het ronde), die eigenlijk een gewoon stevig dekje is, met een soort van neopreen oplagetje (wel heel dun), dus eigenlijk een gewoon stevig dik dekje zonder noemenswaardige inlages) + ghost lipica met nr 3 kussens. Dit werkt perfect.
Leg ik er mijn burionipad onder of mijn kifrapad, dan is het pakket zo dik dat het wiebelig wordt én prikken de beugelophanging in mijn been.
Op mijn pré en oud trekpaard gebruik ik hetzelfde zadel wel met inlages eronder en dat werkt wel perfect.

Dus ik zou zeker de ghost eens testen, maar test ook met verschillende pads.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:32

Hey, vrijdag 7 augustus komt Hilde van participaard die samenwerkt met Charmaine van flexibelezadels naar mij toe helemaal in regio Wervik, West-Vlaanderen. Redelijk ver dus voor maar 1 pasconsult dacht ik. Dus als er iemand uit West-Vlaanderen ook graag nog een zadel van de merken Heather Moffet, Hidalgo, Prince, Edix of Kieffer move wil proberen dan kan die aansluiten op de route. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:49

Ik zou Startrekk Espaniola op dat paard hierboven ook wel "durven" proberen.
Het is het smalste(boom en boomloze...) zadel waar ik tot nu toe op heb gezeten. Het zadel kan wel héél breed hoor, maar door de opbouw zit hij wat smaller. daarnaast niet heel zwaar, en niet veel zadel tussen je knieen waardoor het totaalpakket ook smaller blijft.

Overigens zit ik met hetzelfde "probleem" met name op 1 van mijn paarden krijg ik enorm snel last van mijn knie(en/of heup) maar ik heb besloten om éérst naar een fysio te gaan(speciaal voor ruiters!) en met haar samen te puzzelen. Ligt het aan het zadel, aan mijn houding, aan iets wat ik kan veranderen, of moet ik bijv. (wil ik pijnvrij rijden) maar accepteren dat ik meer in stoelzit moet zitten, en het eventueel met een zweepje oplossen ipv met been.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 14:14

Ja jeetje, met de zweetbladen + nog een schaap er overheen + kniewrongen is het ook wel 1 van de bredere Barefoots die je zo kan vinden...... ik weet niet welk Christ Fellsattel je nu hebt?

Maar een Barefoot / zadel versie van de Fellsättel met dijwrongen is de Lazy Mountain / Happy Valley. Die zit een pak smaller dan de Madrid en wellicht vergelijkbaar met je BBP maar dan dus wel een echt zadel :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:18

Die Barocco is echt prachtig! <3
Die gaat erbij op mijn lijstje!

Zijn jullie meer fan van Ghost of Barefoot en waarom?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:25

Cynthia82 schreef:
Die Barocco is echt prachtig! <3
Die gaat erbij op mijn lijstje!

Zijn jullie meer fan van Ghost of Barefoot en waarom?

Ik rijd mijne nu beiden met een boom zadel...

Maar ik vind Barefoot makkelijker qua afstellen. Pommel makkelijk kaal te passen. Ghost dan weer flexibele pommel zit fijner en smaller. Zitting zelf vind ik bij Ghost weer net iets harder. Meest lastige aan ghost vind ik om de kussens gelijk onder te plakken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:38

siskeh schreef:
Ik zou Startrekk Espaniola op dat paard hierboven ook wel "durven" proberen.
Het is het smalste(boom en boomloze...) zadel waar ik tot nu toe op heb gezeten. Het zadel kan wel héél breed hoor, maar door de opbouw zit hij wat smaller. daarnaast niet heel zwaar, en niet veel zadel tussen je knieen waardoor het totaalpakket ook smaller blijft.

De Espaniola heb ik altijd wel tof gevonden, helaas nieuw wel buiten mijn budget momenteel. Nadeel met tweedehands is dat passen altijd zo een gedoe is. Ben ook al teleurgesteld geweest qua schade na aankoop van een tweedehands zadel -O-

pmarena schreef:
Ja jeetje, met de zweetbladen + nog een schaap er overheen + kniewrongen is het ook wel 1 van de bredere Barefoots die je zo kan vinden...... ik weet niet welk Christ Fellsattel je nu hebt?

Maar een Barefoot / zadel versie van de Fellsättel met dijwrongen is de Lazy Mountain / Happy Valley. Die zit een pak smaller dan de Madrid en wellicht vergelijkbaar met je BBP maar dan dus wel een echt zadel :)

Ik heb een Christ Premium Plus overigens. Zag op recente foto wel dat mijn benen daar dus ook bij uitsteken, maar wegens het geheel veel dunner is kan ik mijn been wel nog aanleggen. Meneer heeft sinds vandaag wel een graasmasker icm meer beweging hoop ik die spekbuik wel wat weg te werken :=
Afbeelding

Ik heb destijds de Arizona en de Soft Walk nog getest van Barefoot. Maar die vond ik toch ook niet wow.
Afbeelding

Eigenlijk wil ik liever naar semi-boomloos. Voor mijn merrie heb ik een Silverado en dat vind ik echt een heerlijk zadel. Voelt gewoon als een boomzadel, maar is lichter en heeft toch close-contact gevoel en geen dikke lagen pad en inlagen eronder. Alleen wil ik dus geen westernzadel meer, anders zou ik gewoon terug zo eentje aanschaffen (en hij schommelt ook zo veel in gewicht, waardoor ik de Silverado net te onhandig vind om vaak aan te passen :o )

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:49

Afbeelding

Deze beauty is naar mij onderweg om een week te testen <3 <3 <3