Iemand tips voor een zadel voor mijn buffelpaard?
[ [url=m/RQGJso.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb nu dus zoals jullie kunnen zien een Barefoot Madrid. Bewust aangekocht wegens ik het idee had dat hij een flexibel zadel wel fijn vond (aka hij liep beter onder mijn Christ BBP) en het bovendien een licht, ruim aanpasbaar zadel is (want meneer is te dik). Hiervoor hebben we een gewoon roundskirt westernzadel, Bob Marshall, Trekker Pro Deluxe/classic en een custom made Westwood met flextree gehad. Probleem met westernzadels is dat ze voor mij al snel te zwaar zijn om op hem te tillen. Ik ben niet zo groot en hij vindt opzadelen soms nog wat spannend (ik vermoed dat hij een nare ervaring gehad heeft in het verleden) waardoor ik het zadel idealiter met één arm moet kunnen vasthouden.
Aan die eisen voldoet de Madrid dus, en voor een buitenritje is het wel prima. Maar om dressuurmatig te rijden is het niet te doen. Ik zit in spagaat, want hij heeft echt een platte brede rug. Hierdoor kan ik mijn benen niet netjes aanleggen om hem bv. te doen inbuigen. Het voelt alsof ik op een torentje zit en heb absoluut geen close contact gevoel..
Probleem: Paard moet dringend afvallen en dan is rijden wel handig. Maar dat gaat dus lastig zonder zadel. Ik kan uiteraard wel wat rond hobbelen op mijn BBP, die rijdt overigens stùkken beter dan deze BF. Maar ik mis de steun van beugels. Zeker nu we aan het oefenen zijn op de galop en mijn paddock is best smal dus we vliegen soms niet al te elegant door de bochten

Daarnaast is het ook echt een held op sokken soms en durft hij wel een een schriksprong te maken. Mijn idee was dus om tijdelijk, ondanks ik er tegen ben, toch maar beugels aan de Christ te hangen. Uiteraard mét pad en dikke inlagen eronder en sowieso enkel doorgezeten draf. Ik weeg zelf maar rond de 50 kg dus denk dat het wel te doen moet zijn. Zo intensief rijd ik namelijk ook (nog) niet.
Maar op lange termijn heb ik dus wel een nieuw zadel nodig.. Eisen zijn dus:
- Licht
- Bruin leer/kunststof
- Barok of dressuurachtig, moet lekker zitten voor langere ritten
- Ruuuiiimm aanpasbaar (schommelingen in gewicht)
- Geschikt voor ruiter met korte benen
- Nauwe zit om spagaat gevoel tegen te gaan
- Budget rond de 1000 euro (mag 2dehands)
- Moet kunnen gepast worden in België
- Voorkeur voor semi-boomloos/
aanpasbaar boomzadel maar dat is off-topic 
Had o.a. al naar Ghost gekeken maar ben niet overtuigd van de drukverdeling. Lijken ook echt torentjes met die dikke panelen eronder en de ribbeltjesstof van de dekjes lijkt mij niet fijn

Helaas ook goede vrienden met slechte ervaringen dus waarschijnlijk daardoor mijn negativiteit. Barefoot valt voor mij ook af, dus andere modellen zijn geen optie.
Ik besef dat ik nogal kieskeurig ben maar ben het zadeldilemma ook wel een beetje beu eerlijk gezegd