voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:32

Heeft iemand ervaring met de hildalgo zadels?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:41

@ Blijheid.... je hebt dus eindelijk het perfecte zadel gevonden.... Toppie !!

Over dit zadel heb ik ook wel eens nagedacht, maar het nooit getest.
Is dus best een optie zo te lezen :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:50

wow na vele verhalen hier dus eindelijk een boomloos zadel gekocht en SUPERBLIJ! Ik reed altijd zonder zadel omdat ik met zadel veel last van mijn heup en lies krijg (daar zit alles niet helemaal goed zegmaar). Nu kan ik eindelijk weer met zadel zonder pijn rijden! TOP!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:55

Cambiar schreef:
Kan iemand even kijken aub? Is dit boomloos zadel scheef of zie ik dat verkeerdhttp://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV (ligt hier wel op een zetelleuning, maar je ziet precies toch dat het leder wat boller is aan de ene kant dan aan de andere kant)?
Mag ik dit zadel gebruiken op mijn paard of zal die dat voelen en zal ik het paard nog meer scheef rijden? Mijn paard is ook scheef in de schoudershttp://www.mijnalbum.nl/Album=RRI4T4AO, dus daarom begin ik meer te letten op zo'n dingen....

Wil iemand eens kijken naar dit zadel aub? Is dit zadel scheef?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:58

Loes'sCorner schreef:
Ik heb op Wodan zowel verschillende BF ehad en ook en goed jaar met Trekker gereden.
De Trekker was echt slecht voor ons, het leek allemaal super maar achteraf hadden de kussens zich in zijn rug gegraven en had hij daar gewoon atrofie van, kuilen.....die zijn nu weg maar hij heeft dan nu ook een op maat gemeten boomzadel.
Bij BF bleef ik altijd schommelen met die droge plekken ter hoogte van de beugelophanging, nu jaren later weet ik inmiddels meer over droge plekken, want ja die heeft hij ook onder het boomzadel ;) en denk ik dat ik met toen te druk heb gemaakt om iets wat niet te gek was.

Maar goed, het lijkt me fijn voor onze jonge fjord, hij kan er in meegroeien, en ik wil vooral hem zadelmak maken niet rijden, dus wandelen met zadel, longeren en een keertje erop zitten en dan volgend jaar pas kleine ritjes maken.
Er zijn nu ook heavy duty inlages die lijken me goed.

Ik ben ook wat zwaarder, heb maat 44.......

De trekker lag ook mooi op de rug van m'n paard, maar vond het zo'n kloefen van kussens, latex veronderstel ik? Ik stelde me ook al vragen bij, vooral omdat er niet echt een drukverdelend pad bij aangeraden wordt. Kan me goed voorstellen dat zo'n kussens veel druk kunnen geven op de paarde-rug.
Trekker valt bij deze dus ook weg uit m'n optielijst voor een tweede zadel. Ik vind de espaniola panelen veel fijner voor de rug met een drukverdelend pad onder...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:18

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:37

@Cambiar,
Van een foto is niet te zien of dit zadel scheef is. Dat het leder aan de ene kant wat boller is dan aan de andere kant, zegt niets. Waar je naar kijken moet is of alle zadelonderdelen symetrisch zijn bevestigd (of bijvoorbeeld de voorgallerij niet scheef zit, of het ene zadelblad verder naar voren ligt dan het andere) en of de zadelbladen gelijk gesneden zijn.
Waar woon je? Ik zou er wel naar willen kijken, als je bij me in de buurt woont.

Cambiar schreef:
Kan iemand even kijken aub? Is dit boomloos zadel scheef of zie ik dat verkeerdhttp://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV (ligt hier wel op een zetelleuning, maar je ziet precies toch dat het leder wat boller is aan de ene kant dan aan de andere kant)?
Mag ik dit zadel gebruiken op mijn paard of zal die dat voelen en zal ik het paard nog meer scheef rijden? Mijn paard is ook scheef in de schoudershttp://www.mijnalbum.nl/Album=RRI4T4AO, dus daarom begin ik meer te letten op zo'n dingen....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:42

Heel erg bedankt voor je replay. Ik mail je m'n adres via PB ;)
Wat is voorgallerij?
Ik heb nog een tweede espaniola nodig, vraag me dus af of het ok is om deze tweedehands te kopen als ik die scheefheid zo zie op de foto van het leder...nochtans is het het kopijzer die voor stevigheid zorgt en die is mooi recht...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:38

Het kopijzer lijkt me inderdaar recht, maar waar de kussens bevestigd zitten zie ik duidelijk verschil links/rechts. (Zit daar klittenband? Het zwarte steekt iig uit rechts op de foto)
Aan de onderkant lijken de vuilplekken wel symmetrisch.

@ Dobel: Gefeliciteerd zeg! Staat paardje goed ook. Ruggegraat ook mooi vrij?

@ Blijheid: ook gefeliciteerd. Fijn dat je wat gevonden hebt. Ik heb ook een cherokee classic :D

@ Pmarena: het is inderdaad wat je zegt, pas wanneer je een zadel koopt en langduriger mee traint, weet je of het écht goed genoeg is. Ik ervaar dat ook bij mijn pony. Heb de cherokee gekocht omdat ik iets moest en ik positief was over Barefoot. Nu blijkt dat het voor mij toch nog wat te breed zit, en ook bij dit zadel (al zij het minder dan bij de London) kom ik niet mooi bij de kniewrongen voor steun.
Ook heeft mijn paard een droge plek op zijn rug, maar daar heeft hij volgens mij gelukkig geen last van.

Mijn eerste ervaring met BF was ook gemengd trouwens. Pony van zusje had enorm zadelprobleem. Beestje is licht overbouwd, alles schoof op de hals... Jaren met gebroken boomzadel gereden, pijn aan de rug etc etc. Plus grote ruiter/kleine pony...
Zusje wilde toen heel graag boomloos, ik me er in verdiept en bij BF uitgekomen vanwege prijs/kwaliteit vooral.
Cheyenne drytex gekocht, eerste zadeltje dat niet naar voren schoof. Wat ons wel gelijk gebeurde was een drukking door de flexibele pommel. Leverde witte haren op. Dat opgelost, toen bleek de ruggegraat te weinig vrij. Zelf een halfpad gemaakt, veel proberen, en nu gaat het goed.
Wel heeft ook deze pony twee droge plekken na het rijden. Tja, wat ik daar mee moet? Pony is wel spectaculair verbetert onder die BF. Never change a winning team, maar aan de andere kant groeit mijn zusje wel uit de maat 0, heeft ze te weinig steun met crossen, en dus die droge plekken...

Volgens mij blijft de zadelzoektocht er een die nooit ophoudt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:49

Misschien heeft dat zadel van Cambiar wel op een scheef paard gelegen? Of een hele scheve ruiter gehad? Dan is het naar het paard gaan staan en kan het weer terugkeren in de goede vorm. Maar met de foto's zo gedetailleerd is het soms moeilijk te bepalen of het echt scheef IS, of dat het scheef LIGT. Die bankleuning is geen paard. :P Mogelijk heeft het bij de vorige eigenaar wat verwrongen gelegen in een kast? En door naar de onderkant van de CorrecTor te staren word ik ook niets wijzer....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:36

ruggengraat inderdaad mooi vrij, leuk dat je het effect van die inlages zo ziet. Ik ben over..dit is echt ideaal!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:31

Ik heb de panelen eens afgenomen en zie nu waar het probleem zit en hoe scheef het zadel werkelijk is.
De startrekk heeft versteviging aan de binnenkant http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F3PLVLA4.jpg die ervoor zorgen dat het zadel een stevige structuur krijgt, veel beter dan bvb de trekker die ook semi boomloos is (ik heb die ook gehad).
Die versteviging ziet er ook scheef uit, moeilijk te zien, maar ik merk het wel. Best voor elk paard zijn eigen boomloze espaniola want deze vormt zich wel echt heel duidelijk naar het paard:...http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SI3VQJCS.jpgKussens verschillen ook miniem, maar toch zichtbaar:http://www.mijnalbum.nl/Album=MXSU88ZJ
Jammer dat niemand me daarvoor gewaarschuwd heeft ;( , had anders direct een nieuwe gekocht (daarom wou ik het er ook even over hebben, dat mensen dit weten dat je hiervoor moet opletten...). Tweede zadel wordt dus zeker een nieuwe en geen tweedehandse...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:35

Maar even voor mijn duidelijkheid Cambair, je kwam dit zadel dus tegen tweedehands? Of had je het gekocht en merkte je toen dat het scheef was?

Idd wat Buitenzinnig ook zegt, zadel wat semi-boomloos of boomloos is, kan ook heel goed scheef vormen naar het paard. Klinkt erg logisch. Denk dat BF dat ook wel doet. Die zadels zakken ook in toch, na een x aantal keren rijden... Dan lijkt het me logisch dat je na verloop van tijd ook in het binnenwerk verschil kunt gaan zien.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:37

zal het zadel niet naar jou paardje gaan vormen na een tijdje dan Cambair?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:48

Safiera schreef:
Maar even voor mijn duidelijkheid Cambair, je kwam dit zadel dus tegen tweedehands? Of had je het gekocht en merkte je toen dat het scheef was?

Idd wat Buitenzinnig ook zegt, zadel wat semi-boomloos of boomloos is, kan ook heel goed scheef vormen naar het paard. Klinkt erg logisch. Denk dat BF dat ook wel doet. Die zadels zakken ook in toch, na een x aantal keren rijden... Dan lijkt het me logisch dat je na verloop van tijd ook in het binnenwerk verschil kunt gaan zien.

Ik heb het gekocht en toen pas gemerkt...
Ik had juist boomloos gekocht omdat ik dacht dat die niet scheef konden worden. Dat heb ik nergens gelezen... Ik wist ook niet dat er zo'n versteviging in de espaniola zat, die zich zo heel hard naar het paard gaat vormen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:49

Dobel schreef:
zal het zadel niet naar jou paardje gaan vormen na een tijdje dan Cambair?

Ik weet het niet, er is eentje waar het super op past en die wat zelfde model heeft als het paard waarvoor het gebruikt geweest is. Ik ga er toch wel mee rijden en er een goed pad onder leggen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:56

Ik zie het hele probleem niet zo? Het zadel is zacht genoeg om zich steeds weer opnieuw naar een paard te vormen. Het verschil in de kussens kan komen doordat de ruiter meer op 1 kant heeft gezeten. Een goede pad is altijd aan te bevelen... je kunt rustig het zadel op verschillende paarden gebruiken, alleen de pommel zal niet op elk paard passen. Van Startrekk zijn de Comfort en de Espaniola de makkelijkste modellen....
Uiteraard kan een zadel wel scheef GEMAAKT zijn - het is tenslotte mensenwerk en ook al worden de onderdelen naar een mal uitgesneden, is het nog altijd een mens die het in elkaar naait en mss. wat spanning op de naden heeft staan, of het niet helemaal 100% symmetrisch in elkaar heeft gezet... Dus als je denkt dat het scheef in elkaar is gezet - meet dan alles na - als dat klopt en het dus niet scheef is gemaakt, dan zal het zadel zich netjes opnieuw naar het paard vormen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:04

Die verstevigingen zijn toch wel heel rigide hoor, ik denk niet dat die zich zomaar weer naar een andere combinatie zullen vormen, maar dat weet ik dus niet. Ik ken ook geen enkel boomloos zadel die met zo'n versteviging zit.
Op zich super voor de stabiliteit, beter dan de andere die ik al geprobeerd heb, maar ik ben ervan overtuigd dat je best een nieuwe espaniola koopt, enkel en alleen door die verstevigde structuren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:20

Cambiar schreef:
Die verstevigingen zijn toch wel heel rigide hoor, ik denk niet dat die zich zomaar weer naar een andere combinatie zullen vormen, maar dat weet ik dus niet. Ik ken ook geen enkel boomloos zadel die met zo'n versteviging zit.
Op zich super voor de stabiliteit, beter dan de andere die ik al geprobeerd heb, maar ik ben ervan overtuigd dat je best een nieuwe espaniola koopt, enkel en alleen door die verstevigde structuren.

als ze zich naar die andere combinatie wel gevormd hebben ,dan zullen ze zich naar jouw en jouw paard ook wel vormen hoor!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:26

Duhelo schreef:
Cambiar schreef:

als ze zich naar die andere combinatie wel gevormd hebben ,dan zullen ze zich naar jouw en jouw paard ook wel vormen hoor!

En dat weet ik dus weer niet zo zeker! Als het leer is dat zich vormt (en die versteviging is leer? Dik leer?) dan lijkt het me dat dat zich niet zomaar opnieuw vormt.
Ik zie het als ingelopen schoenen. Je draagt ook geen (wandel)schoenen van een ander met toevallig de juiste maat, vanuit de redenatie dat het materiaal zich wel opnieuw vormt?
Leer kan zich opnieuw vormen, maar zoals het zich de eerste keer aanpast, gebeurt dat niet een tweede keer. Een deel plasticiteit is dan toch weg.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:06

Safiera schreef:
En dat weet ik dus weer niet zo zeker! Als het leer is dat zich vormt (en die versteviging is leer? Dik leer?) dan lijkt het me dat dat zich niet zomaar opnieuw vormt.
Ik zie het als ingelopen schoenen. Je draagt ook geen (wandel)schoenen van een ander met toevallig de juiste maat, vanuit de redenatie dat het materiaal zich wel opnieuw vormt?
Leer kan zich opnieuw vormen, maar zoals het zich de eerste keer aanpast, gebeurt dat niet een tweede keer. Een deel plasticiteit is dan toch weg.

Ben ik helemaal mee akkoord. Ik denk ook dat er leder zit binnenin, die zorgt voor de rigide structuur. Lijkt me ook dat die niet zomaar zal vormen naar een ander paard.
Wel vreemd dat daar nog niets over geschreven is...
Ook zie ik nu in dat boomloos nog niet dé oplossing is, je rijdt de scheefheid er gewoon in blijkbaar, maar paard krijgt wel de kans om spieren op te bouwen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:25

Hier nog even een foto om te verduidelijken hoe scheef het zadel geworden is:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OWADKSSJ.jpg
Dit stuk leder onder het zweetblad is verstevigd door iets binnenin en zeer rigide en kan zich NIET meer naar een ander paard vormen, het zal scheef blijven!
Ik denk dat boomloos ok is, als je er zelf voor zorgt dat je paard tijdens het dragen van het zadel rechtgericht wordt (te beginnen met een check up van de voeten. Je kan al veel doen in stap om het paard te leren de schouders gelijk te belasten. Als je blijft rijden met een scheef paard kan dit ernstige gevolgen hebben en rij je de scheefheid gewoon in je zadel, zo heb je natuurlijk geen referentie meer van wat recht is, als je zadel al scheef is. Lijkt me toch niet...ideaal...weer veel bijgeleerd door deze miskoop ;(
Dus ontopic: dit is een GROOT NADEEL van boomloos!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:36

Vervelend dat je zadel scheef is, al kan ik het niet goed beoordelen vanaf de foto's in hoeverre dit nu echt een probleem zou zijn :)

Maar...dat heeft toch geen fluit met boomloos te maken.... :?

ELK zadel kun je scheef rijden, met een boomloos heb je dan nog de mazzel dat het flexibel is dus zich toch nog aanpast als je het op een ander paard legt. Er zit dan wel een zeker model in, maar het beweegt nog steeds.

Ik zou persoonlijk veel liever een scheef gereden (soepel) boomloosje op mijn paardje willen, dan een scheef gereden boomzadel. Doordat er een boom in zit kan die zich al niet aanpassen aan de rug, en dan bovendien nog scheef ook :=

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:47

Zo kun je alles naar je toe redeneren Cambiar. Het is een keer scheef geworden, dus kan het ook nog weer anders van vorm worden. En denk je dat een BOOMzadel recht blijft wanneer het steeds maar scheef getrokken wordt? (denk aan opstappende ruiters die zich aan de boom omhoog sjorren)
Je zou kunnen overwegen dit zadel nat te maken en op een gelijke/symmetrische ondergrond op te laten drogen (dus niet op die bankleuning en ook niet op je paard) Alles wat van leer is, zal zich weer terugvormen, vraag maar aan een vakbekwame leerbewerker (misschien is gewoon water een beetje te simplistisch, maar nat leer kan in een andere vorm worden gedwongen, een koe heeft nergens een lichaamsdeel waarbij het lichaam op een schoen lijkt, maar op de leest wordt het leer wel in die vorm gedwongen)
Het VOORDEEL van boomloos is dat het MEEGAAT met de vorm van het paard waar het op ligt en zich ook opnieuw aanpast aan het volgende paard (binnen redelijke grenzen)
Ik weet niet wat voor materiaal de versteviging is die in jouw zadel zit - die zadels zijn te duur om ze voor de lol en je eigen bevrediging te openen, maar er zijn mensen die er wel ooit 1 hebben geopend. Wie weet is het kunststof? Of rawhide (lijkt me stug, is best duur) Bel of mail naar Deuber en vraag wat ze er van vinden.... (http://www.deuber.de)
Persoonlijk verwacht ik dat als je dit zadel even laat rusten, zodat het zich kan "ontvormen" (nieuw woord voor de Dikke Van Dale? Net als ontvrienden? :+ ) en eventueel nieuwe kussens er onder zet, je er dan nog veel plezier van kunt beleven. Zo scheef is het niet, als we er allemaal naar moeten staren om het te kunnen zien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:56

Buitenzinnig schreef:
een koe heeft nergens een lichaamsdeel waarbij het lichaam op een schoen lijkt,...

:') niet???? >;)

ik moet ook echt staren om de scheefheid te zien en ga hierin wel mee met buitenzinnig.
het heeft zich scheef kunnen vormen en zal zich ook weer recht vormen lijkt mij?