Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cambiar schreef:Kan iemand even kijken aub? Is dit boomloos zadel scheef of zie ik dat verkeerdhttp://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV (ligt hier wel op een zetelleuning, maar je ziet precies toch dat het leder wat boller is aan de ene kant dan aan de andere kant)?
Mag ik dit zadel gebruiken op mijn paard of zal die dat voelen en zal ik het paard nog meer scheef rijden? Mijn paard is ook scheef in de schoudershttp://www.mijnalbum.nl/Album=RRI4T4AO, dus daarom begin ik meer te letten op zo'n dingen....
Loes'sCorner schreef:Ik heb op Wodan zowel verschillende BF ehad en ook en goed jaar met Trekker gereden.
De Trekker was echt slecht voor ons, het leek allemaal super maar achteraf hadden de kussens zich in zijn rug gegraven en had hij daar gewoon atrofie van, kuilen.....die zijn nu weg maar hij heeft dan nu ook een op maat gemeten boomzadel.
Bij BF bleef ik altijd schommelen met die droge plekken ter hoogte van de beugelophanging, nu jaren later weet ik inmiddels meer over droge plekken, want ja die heeft hij ook onder het boomzadelen denk ik dat ik met toen te druk heb gemaakt om iets wat niet te gek was.
Maar goed, het lijkt me fijn voor onze jonge fjord, hij kan er in meegroeien, en ik wil vooral hem zadelmak maken niet rijden, dus wandelen met zadel, longeren en een keertje erop zitten en dan volgend jaar pas kleine ritjes maken.
Er zijn nu ook heavy duty inlages die lijken me goed.
Ik ben ook wat zwaarder, heb maat 44.......
Cambiar schreef:Kan iemand even kijken aub? Is dit boomloos zadel scheef of zie ik dat verkeerdhttp://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV (ligt hier wel op een zetelleuning, maar je ziet precies toch dat het leder wat boller is aan de ene kant dan aan de andere kant)?
Mag ik dit zadel gebruiken op mijn paard of zal die dat voelen en zal ik het paard nog meer scheef rijden? Mijn paard is ook scheef in de schoudershttp://www.mijnalbum.nl/Album=RRI4T4AO, dus daarom begin ik meer te letten op zo'n dingen....
Safiera schreef:Maar even voor mijn duidelijkheid Cambair, je kwam dit zadel dus tegen tweedehands? Of had je het gekocht en merkte je toen dat het scheef was?
Idd wat Buitenzinnig ook zegt, zadel wat semi-boomloos of boomloos is, kan ook heel goed scheef vormen naar het paard. Klinkt erg logisch. Denk dat BF dat ook wel doet. Die zadels zakken ook in toch, na een x aantal keren rijden... Dan lijkt het me logisch dat je na verloop van tijd ook in het binnenwerk verschil kunt gaan zien.
Cambiar schreef:Die verstevigingen zijn toch wel heel rigide hoor, ik denk niet dat die zich zomaar weer naar een andere combinatie zullen vormen, maar dat weet ik dus niet. Ik ken ook geen enkel boomloos zadel die met zo'n versteviging zit.
Op zich super voor de stabiliteit, beter dan de andere die ik al geprobeerd heb, maar ik ben ervan overtuigd dat je best een nieuwe espaniola koopt, enkel en alleen door die verstevigde structuren.
Duhelo schreef:Cambiar schreef:Die verstevigingen zijn toch wel heel rigide hoor, ik denk niet dat die zich zomaar weer naar een andere combinatie zullen vormen, maar dat weet ik dus niet. Ik ken ook geen enkel boomloos zadel die met zo'n versteviging zit.
Op zich super voor de stabiliteit, beter dan de andere die ik al geprobeerd heb, maar ik ben ervan overtuigd dat je best een nieuwe espaniola koopt, enkel en alleen door die verstevigde structuren.
als ze zich naar die andere combinatie wel gevormd hebben ,dan zullen ze zich naar jouw en jouw paard ook wel vormen hoor!
Safiera schreef:En dat weet ik dus weer niet zo zeker! Als het leer is dat zich vormt (en die versteviging is leer? Dik leer?) dan lijkt het me dat dat zich niet zomaar opnieuw vormt.
Ik zie het als ingelopen schoenen. Je draagt ook geen (wandel)schoenen van een ander met toevallig de juiste maat, vanuit de redenatie dat het materiaal zich wel opnieuw vormt?
Leer kan zich opnieuw vormen, maar zoals het zich de eerste keer aanpast, gebeurt dat niet een tweede keer. Een deel plasticiteit is dan toch weg.