[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:31

Ik heb 3 voor Goya.. Zijn Strada waar ik het meest mee rijd, de Valencia ll en de Relvas (die eigenlijk van het bedrijf zijn, maar waar ik zelf ook wel op rond rij, voornamelijk voor WE)
En ach, de rest van de zadels.. Maar die gebruik ik eigenlijk niet voor Goya.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:33

Hahaha ja hier is ook de barefoot de enigste die past :')

De rest mag er dus allemaal uit!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:34

ik heb er 1 (torsion Island) en poown is na de zomer op zijn vroegst pas oud genoeg voor een zadel :+

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:40

Geryon schreef:
Wat een leuk plan!

Door jullie heb ik ook een zadel verslaving :( , stommerds :P Maar ik heb geen geld dus ga ik denk ik mijn bf weg doen.. Twijfel twijfel!

Die zadel verslaving kan nooit door bokt komen :+

Had een paar weken terug ook drie zadels voor een paardje die al maanden niet gereden wordt :o
Toch blijf je kijken naar een leuk zadel, maar ja uittesten kan dan even niet of ik moet mijn man lief aankijken :j

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:43

Bij mij komt het doordat ik gewoon telkens boomzadels koop en probeer op mijn pony of ze passen en passen ze niet verkoop ik ze weer. Tot nu toe heb ik er nooit tot weinig verlies op gemaakt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:45

jomaro schreef:
adels voor een paardje die al maanden niet gereden wordt :o
Toch blijf je kijken naar een leuk zadel, maar ja uittesten kan dan even niet of ik moet mijn man lief aankijken :j

_O- :') ziet het al helemaal voor zich
"schahat....zou je even ..."

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:02

M_hartje_M schreef:
Bij mij komt het doordat ik gewoon telkens boomzadels koop en probeer op mijn pony of ze passen en passen ze niet verkoop ik ze weer. Tot nu toe heb ik er nooit tot weinig verlies op gemaakt :)

Dat heb ik ook wel een prima reden :) Boomloos op mijn brede haflinger maar ik krijg dan toch bij veel boomloze zadels te veel last uiteindelijk van mijn heup |( Dan gaat het zadel er weer uit en koop ik vaak toch weer een boomzadel terug, maar ja dan zit je weer met het enorme jojo gewicht ook met de lengte en een hele brede boommaat 39. En mijn billen willen toch liever een boomloos zadel :j Ach heb mijn haf pas 11 jaar, aantal zadels is niet meer te tellen :D

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:47

Hoi allemaal! Toen ik vorig jaar op zoek was naar een zadel voor mijn jonge paard kwam ik hier terecht. Dit omdat alle boomzadels die ik tegenkwam ofwel te duur waren voor een veranderend jong dier ofwel te lang waren voor het korte ruggetje van mijn ijslander. :) Ik ben toen research gaan doen voor boomloze zadels. Helaas viel dat ook nog best tegen, omdat ik het graag eerst wilde passen (en bij voorkeur op proef wilde) en er even op wilde zitten om het te voelen. De meeste adverteerders wilden het wel opsturen, maar niet terugnemen als het niet zou passen. En, gezien ik niet het budget had om meerdere zadels te hebben rondslingeren moest het dus in een keer goed zijn. :P

Uiteindelijk kwam ik een advertentie tegen vlak bij ons in de buurt, een dorp verder, voor een Heather Moffett zadel. Zij wilde wel langskomen met het zadel. *\o/* Het was kort genoeg, het enige was dat het niet op proef kon. Aangezien ik toen net 2 x zonder zadel op mijn jonkie had gezeten, en hij nog niet ingereden was, was het testen de eerste keer met zadel op hem. Ik zat er even op, mijn man had hem aan de leadrope, en liet hem wat rondjes stappen. Ik twijfelde nog omdat ik niks wist van het systeem (suberpad; een pad met een soort beanbag-effect dat zich naar de rug van het paard vormt) en niet zoveel van zadels afwist. Uiteindelijk toen ze weg was, merkte ik dat ik en paard allebei ontspannen waren en het erg prettig zat, daarom later die dag besloten het te kopen. :)

Vorige zomer heb ik hem zadelmak gemaakt en voor het eerst los in de bak gereden. Na een winterstop ben ik nu net weer begonnen. Ik heb hiervoor eigenlijk nooit boomloos gereden, en ben altijd erg kieskeurig w.b.t. zitvlak; deze is van traagschuim, dus ook voor mij zit de HM ideaal. Ik ben nog steeds erg blij met het zadel, en ik ben erg benieuwd hoe het het zal doen in the long run voor ons allebei! :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:54

leuk om te lezen , ik blijf het leuke zadels vinden die HM's, dus lees graag de ervaringen :j

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:01

HM zadels werd mij toen afgeraden omdat het niet breed genoeg zou gaan. De verkoopsters van het zadel had een leuk antwoordt op mijn vraag zit het zacht? Ja hoor net of je op een stapel pampers zit :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:02

Leuk Iris, dat het zo goed bevalt !

Ik ben ook redelijk zadelverslaafd geworden. :=
Die nieuwe Ghosts zijn zó mooi !

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:15

Jomaro, ik heb een best brede pony, bij hem zit het goed! Maar ik heb wel de suberpad versie, waarbij er een beanbag-achtige pad onder zit; die pad is best buigzaam, dus misschien dat het daarom wel goed ligt ondanks zijn breedte? In Nederland is de volledig traagschuim versie het meest populair, die ziet er ook minder breed uit vind ik, maar die heb ik nooit geprobeerd op mijne.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:16

Mews schreef:
Jomaro, ik heb een best brede pony, bij hem zit het goed! Maar ik heb wel de suberpad versie, waarbij er een beanbag-achtige pad onder zit; die pad is best buigzaam, dus misschien dat het daarom wel goed ligt ondanks zijn breedte? In Nederland is de volledig traagschuim versie het meest populair, die ziet er ook minder breed uit vind ik, maar die heb ik nooit geprobeerd op mijne.

Wat leuk om te horen! Heb je zo'n FlexEE? Of is dat weer een andere variatie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:23

_O- Straks moeten we allemaal nog in therapie voor onze verslaving. :P

Jullie kennen die synthetische boomloze zadeltjes toch wel? Zouden die alsnog kwaad kunnen met een pad met HD inlages eronder?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:24

Phillipa: Volgens mij heet het suberpanel, en dan wel gewoon de Fhoenix. Het is verder het zelfde model als die met traagschuim volgens mij, er zit ook klittenband onderop als je de pad er helemaal afhaalt, alsof je daar evt. traagschuim o.i.d. op zou kunnen zetten? Hier een foto van mijn zadel:

Afbeelding

In dat bruine zakje wat aan het zadel vastzit zitten kurkdeeltjes die zich naar het paard vormen. Middenin is vastgestikt zodat het 2 compartimenten zijn en de ruggengraat vrij blijft. Dekjes gebruik ik zodat het niet elke dag gewassen hoeft te worden.

Had er ook nog nooit van gehoord voor ik de advertentie tegenkwam. Ik heb na het passen gegoogled omdat ik het niet kende, in UK zijn ze er erg positief over. :) Daar is 'suberpad' ook een bekend soort pad, en daaruit is dit zadel gekomen. In NL is het volgens mij niet bekend, als ik al HM's te koop zie zijn het eigenlijk altijd wel de traagschuim versies.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:34

Heb je toevallig een foto van de onderkant? Of zijn die bruine zakken zegmaar bevestigd als een soort van boom paneel? Klinkt interessant.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:53

Wel een beetje jaloers op iedereen die gewoon meerdere zadels heeft voor een pony.
Ik heb wel zadels, maar niets lijkt geschikt voor pony..

Die HM komt zo wel heel hoog boven je pony.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:55

Heb eindelijk mijn diploma Beveiliger 2 helemaal gehaald. :):) :):) *\%/* *\%/*

Eerst weer wat sparen en adem hebben en dan zie ik wel wat voor verslaving ik nog op ga doen. :P O:)

jomaro schreef:
Marcella als je bij je paardje ben dan zit je maar 10 km bij mij vandaan :j

Hhhmm ben druk bezig met omgeving verkennen, maar mijn max. is nog 7 km.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:59

Geryon schreef:
_O- _O- Nou zoveel waard is mijn lieve poowneke nie meer. Maar voor mij natuurlijk wel <3

Wat ik nu heb liggen: barefoot, springzadel, vzh zadel, dressuurzadel, dressuurzadel. (waarvan de eerste drie te koop <<))

En het enige zadel dat past is de barefoot :')

Ligt het aan het tijdstip of ben ik gewoon dom dat ik het niet snap :+ De Barefoot past als enige, maar je doet hem wel weg?

Ik heb vanavond met de HAF pad gereden. Het was al donker dus ik zal morgen foto's maken. Het is echt geen gezicht := Zo'n bruin zadel met een spierwitte pad eronder, waardoor mijn paard geel lijkt := En er zit al een bruine veeg op :+

Goed, tot zover het uiterlijke gedeelte. Het functioneert wel! Zo goed zelfs dat ik mijn zadel niet meer recht kreeg nadat ik helaas een cm scheef had opgezadeld hahaha. Ik vind het voornamelijk in draf trouwens erg anders aanvoelen. Waar mijn merrie met de Grandeurpad meer 'hobbelt' is het met de HAF meer 'deinen' als het ware. Bevalt me wel :j En ik heb ook het idee dat het zadel er meteen al een stuk meer 'in' ligt!

En ik kan weer normaal aansingelen met de Arizona! Zal vast komen doordat een flink deel van de wintervacht nu al weg is. Paard krijgt zelfs haar appeltjes alweer terug *\o/*

Gefeliciteerd Marcella! :D *\o/*
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 04-03-14 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:00

Philipa, ik heb geen foto van de onderkant helaas. Het is een losse pad / 'zak', het zit alleen vast aan beide kanten aan de voorkant (dat zie je op de foto, het gespje) en 1 gesp midden aan de achterkant.

Dyonne, dat klopt inderdaad, je zit ook wat hoger (met de gewone fhoenix volgens mij ook) en dat is wel even wennen. Het zadel vormt zich na 5 minuten wel naar jou en je paard, je zakt er een beetje in. Ik voel me vaak wat onwennig als ik net ga zitten, maar na een paar minuten wil ik er nooit meer af. :+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:04

Interessant die HM! Gek die zak/pad/gevulde ding :P

Gefeliciteerd Marcella!

Leuk idee, zo'n boomlooszadel-meeting :) Als iemand ooit een Stella of Cheyenne wil proberen zijn ze hier welkom hoor, we hebben 2 hele brave tinkers (sinds deze week 3, maar Bonnie heeft haar eigen boomzadel meegekregen)

Ik kan maar op 1 zadel tegelijk zitten, dus dat vind ik wel voldoende :P Maar soms wordt je wel hebberig van die prachtige zadels. (of zo'n prachtige bont-barebackpad)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:10

Kirsha schreef:
Geryon schreef:
_O- _O- Nou zoveel waard is mijn lieve poowneke nie meer. Maar voor mij natuurlijk wel <3

Wat ik nu heb liggen: barefoot, springzadel, vzh zadel, dressuurzadel, dressuurzadel. (waarvan de eerste drie te koop <<))

En het enige zadel dat past is de barefoot :')

Ligt het aan het tijdstip of ben ik gewoon dom dat ik het niet snap :+ De Barefoot past als enige, maar je doet hem wel weg?

Ik heb vanavond met de HAF pad gereden. Het was al donker dus ik zal morgen foto's maken. Het is echt geen gezicht := Zo'n bruin zadel met een spierwitte pad eronder, waardoor mijn paard geel lijkt := En er zit al een bruine veeg op :+

Goed, tot zover het uiterlijke gedeelte. Het functioneert wel! Zo goed zelfs dat ik mijn zadel niet meer recht kreeg nadat ik helaas een cm scheef had opgezadeld hahaha. Ik vind het voornamelijk in draf trouwens erg anders aanvoelen. Waar mijn merrie met de Grandeurpad meer 'hobbelt' is het met de HAF meer 'deinen' als het ware. Bevalt me wel :j

En ik kan weer normaal aansingelen met de Arizona! Zal vast komen doordat een flink deel van de wintervacht nu al weg is. Paard krijgt zelfs haar appeltjes alweer terug *\o/*

Je snapt het wel, maar het ligt ingewikkeld :+

Ik wil een boomzadel voor het bakwerk kopen (vind bf zelf niet zo fijn daarvoor), en een ander boomloos zadel erbij (heb steeds nar alle tevredenheid barefoot zadels gehad maar wil eens wat anders proberen). Ik heb alleen het geld ervoor als ik wat zadels verkoop (de twee dressuurzadels mogen niet weg). Dusja.. Maar ik heb een reactie gehad van iemand (die ik hier nu tegenkom :D) en ik begin echt meteen weer te twijfelen, zucht..

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:14

Kirsha, kan je zo'n pad niet verven? Of is het echt heel anders dan katoen :D

Marcella gefeliciteerd!

Pff ja ik word er ook hebberig van. Zeker bij barebackpads moet ik me giga inhouden :o (nu weer 2 Christ op de markt!)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:17

Oh vandaar ja, dan snap ik hem :j

Ja geen idee eigenlijk, of dat kan. Als ik internet mag geloven is het bovenste stofje een soort synthetisch iets en daar schijnt die verf niet op te pakken of zoiets :?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:17

Gefeliciteerd Marcella *\o/*

Dat zadel hierboven.. tja het ziet er een beetje gek uit. Dat zou op mijn schoftloze haffie gegarandeerd gaan schuiven