voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:15

De gespen ga ik vandaag inderdaad beneden hangen. Gisteren ging dat niet, ik houd namelijk nogal een lange flap beugelriem over en had geen hoesje of elastiekje bij de hand om die flap vast te houden, en dan euhm flappert die flap zo met rijden :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:16

Ik vind die cherokee wel heel mooi liggen blijheid, wel zou ik ook voor een grotere pommel gaan......vind hem nu al iets krap en als je paardje zo snel gaat groeien :D

Ik blijf ook maar twijfelen, toch wel of niet weer boomloos proberen op mijn jonge paard.....bij de haf heb ik gewoon mindere ervaringen maar het spreekt me zo ontzettend aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:22

herkenbaar Loes hoor, ik rijd trekker maar barefoot heeft altijd het lekkerste gezeten...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:32

Ik heb op Wodan zowel verschillende BF ehad en ook en goed jaar met Trekker gereden.
De Trekker was echt slecht voor ons, het leek allemaal super maar achteraf hadden de kussens zich in zijn rug gegraven en had hij daar gewoon atrofie van, kuilen.....die zijn nu weg maar hij heeft dan nu ook een op maat gemeten boomzadel.
Bij BF bleef ik altijd schommelen met die droge plekken ter hoogte van de beugelophanging, nu jaren later weet ik inmiddels meer over droge plekken, want ja die heeft hij ook onder het boomzadel ;) en denk ik dat ik met toen te druk heb gemaakt om iets wat niet te gek was.

Maar goed, het lijkt me fijn voor onze jonge fjord, hij kan er in meegroeien, en ik wil vooral hem zadelmak maken niet rijden, dus wandelen met zadel, longeren en een keertje erop zitten en dan volgend jaar pas kleine ritjes maken.
Er zijn nu ook heavy duty inlages die lijken me goed.

Ik ben ook wat zwaarder, heb maat 44.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:38

aikon schreef:
Ik hoorde van een vriendin dat er met boomloos soms erg strak aangesingeld word en dat dit dit soort zwellingen geven. Dit zou onderhuids erg veel druk geven en een kneuzing tot gevolg hebben en waardoor de zwelling als reactie ontstaat.

Hoe denken jullie hier over? Heeft ze een punt of niet?

Dat ligt er (wat mij betreft) aan wat zij voor punt wilde maken :)

Is het van: "boomloos" is niet goed want...enz, dan vind ik het een idioot punt, om een zadel de schuld te geven van een ruiter die gewoon lomp aansingelt :P

Over wat voor zwelling hebben we het eigenlijk...? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:44

Maritje1991 schreef:
Ik heb een beetje een gekke vraag misschien, maar ik zit te denken om zo'n hidalgo zadel aan te schaffen voor mijn pony. Zodat ik wat meer steun heb dan bij een barefoot.

Maar kun je in een spaans zadel ook lichtrijden?

Of je er meer steun in hebt is een kwestie van proberen :)

Ikzelf heb juist veel minder steun op een stijver zadel, omdat je dan meer op een zadel dan op een paardje aan het rijden bent :=
En het is juist dat paardje die de bewegingen maakt dus daar voel ik liefst zo veel mogelijk van en daar word ik het liefst zo min mogelijk door gestoord door een zadel dat in de weg zit.

Zo zit ik bijvoorbeeld op mijn Arizona Barefoot met wrong-seatsaver prima stevig, alleen het zadel is nog nieuw en daardoor nog wat stug...waardoor ik op mijn Fellsattel uiteindelijk lekkerder en steviger zit....die is een stuk soepeler en zachter en geeft dus weinig ruis tussen de echte beweging en jezelf waardoor het weinig moeite kost om die beweging goed te volgen, en de fijne verhogingen geven een heel veilig aanvoelend zitkuipje. Net zoals mijn wrong-seatsaver, maar dan van heel zacht materiaal, super hoor +:)+

Spaanse zadels zijn er in principe niet voor gemaakt om licht te rijden. Maarja dat zijn westernzadels ook niet en als je kijkt hoe de beugelophanging op Engelse zadels bevestigd zit dan zijn die er eigenlijk ook niet geschikt voor...dus tja :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:43

pmarena: mocht ik in de toekomst de heavy duty inlages willen moet ik deze dus op tijd bij je bestellen begrijp ik? Ik kijk even hoe het met deze inlages gaat eerst.

Mijn zadel blijft nu keurig liggen, heb een rondje erop gestapt met de barefoot singel en hij zou voor het mooie misschien nog iets naar achter kunnen maar ik ben eigenlijk heel tevreden zo :)
Vanaf volgende week beginnen met het echte rijden, ik ben benieuwd!
Even een foto'tje van trotse ik op mijn Barefoot :)

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:21

Ziet er netjes uit +:)+

Ik durf het niet te zeggen, maar ik hoop toch dat ze op een gegeven moment wel beter leverbaar worden :P

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:26

Leuk anne_bento die London op je mooie haf :D
Heb je het gevoel erg breed te zitting of valt het mee, weet niet hoe breed je haf is?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:17

Het valt mee, ze is niet heel breed en ik vrij lang, had eerst mijn beugels 1 gaatje korter en dat zat niet fijn. Zijn nu misschien aan de lange kant maar het zit veel prettiger en steviger. Als je een foto van voren ziet, dan zie je wel dat mijn benen echt afsteken, wat dus eigenlijk wel betekent dat ik erg breed zit. Ik moet er wat meer mee gereden hebben wil ik echt een goed beeld kunnen krijgen denk ik :)
Tot nu toe alleen stapritjes gehad en 2 rondjes in draf, dus kan nog weinig zeggen :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:22

Een foto van voor, ik vind het geen gezicht haha, heb ook echt niet het idee dat ik zo zit. Van de zijkant zie je dat gelukkig niet zo :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:48

Ik ben nog steeds blij :j
Net voor de tweede keer gereden. Nu ook wat draf en galop. Pony liep fijn!
Als extra test heb ik bijna alle draf en galop en het uitstappen ( :') ) in verlichte zit gedaan met veel druk op de beugels, en toch zag de afdruk van het zadel op de rug er nog keurig uit. Ook geen dikke plekken of harde plekken oid, gewoon helemaal mooi zacht en de ruggegraat mooi vrij +:)+
Enige wat me nog opviel was dat het zadel aan de achterkant iets beweegt (klapperen kun je het niet noemen, het is echt weinig) met lichtrijden. Ik gok dat dat komt omdat de pommel voor het mooie net een maatje groter mag :j
Morgen kijkt instructrice nog even mee, en als die ook tevreden is dan is er een dikke kans dat ik een cherokee aanschaf :j

Wel nog een vraag, ik zou ook graag gaan rijden met heavy duty inlages, moeten die dan bovenop de gewone inlages, of zijn die alleen genoeg? En zijn er nog voordelen/nadelen van een grandeurpad ten opzichte van de barefootpad?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:18

Donderdag ga ik een echte Stella bekijken bij Natasja :), ben eens benieuwd zeg!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:00

Ben benieuwd wat je ervan vind :)

Ik wou laatst weer rijden,maar mijn kleine beeb was de hele tijd aan het huilen langs de kant....tja...geen oppas op dat moment.
Dus was het alleen bij longeren gebleven....en als dat 15 min was ,was het lang....
Was met m'n hoofd de hele tijd naar mijn kind gedraaid en pony liep netjes haar rondje := _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:39

Ik heb gisteren een cherokee besteld :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:48

Dat vind ik anders ook wel leuk nieuws! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:51

Anne_bento: hihi, ik snap wat je bedoelt :P

Amouroke: spannend :j

Nientje: dat is ook niet ideaal nee :P Braaf paardje :(:) Nu nog een braaf kind :P

Blijheid: Jaaaaaa hoor!! Leuk man +:)+ Welke, en bij wie ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:04

De cherokee classic in maat 1 :)
Ik vond van de gewone cherokee het zwart/bruin niet zo mooi op een geheel zwarte pony waar ik verder ook alleen zwart tuig voor heb, en pony vond die veters vervelend (ging de hele tijd trillen met zijn vel)
Gelijk ook de heavy duty inlages, en fra pads besteld, vond lamsvel wel een prettiger idee.

Het kost 6 maanden zoeken, en dan blijkt gewoon het zadel waar ik het meest kritisch over was gewoon het beste te passen. Stom he :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:49

Oja, die is mooi :) Ook leuker zonder dat suffe paardenkopje :P

Ach bij jou was het dan nog maar 6 maanden :P

Het komt best vaak voor dat mensen zelf een goed gevoel hebben bij Barefoot, maar het niet durven vanwege allerlei twijfels en kritiek van stalgenoten en instructeurs enzo...dan zijn ze soms jaren bezig met het ene zadel na het andere, het ene probleem na het andere..allemaal dingen die ze vreesden te krijgen met de Barefoot := En uiteindelijk zijn ze een vracht geld lichter, veel illusies armer, en weten ze het ook niet meer en kopen uit pure nood dan maar even een Barefoot voor die paar ritjes die ze nog maar willen maken af en toe omdat ze er allemaal zo beu van zijn.

En dan bevalt die Barefoot gewoon buitengewoon goed, niks geen gedoe er mee, ik krijg mails van mensen die soms met de tranen in de ogen zitten te typen dat ze zo enorm blij en opgelucht zijn dat ze eindelijk "thuis zijn gekomen" voor hun gevoel en EINDELIJK echt kunnen gaan rijden. Trainen, lange ritten maken, het is ineens allemaal mogelijk _/-\o_ ... allemaal hartstikke leuk en lief hoor, maar ZOOOOO zonde dat ze al die tijd aan het tobben zijn geweest :(:)

Een nieuw zadel moet je toch "proberen" , of het nu een duur of goedkoop, boom of boomloos zadel is...het maakt allemaal geen klap uit: je zult er toch mee aan de slag moeten gaan om te merken of het ècht werkt op de langere termijn, pas dan weet je het :j

Kun je net zo goed die Barefoot proberen toch, of je nu daar wel of geen problemen mee krijgt, of met dat boomzadel...je weet het toch nooit :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:16

@Blijheid; fijn dat je een zadel gevonden hebt dan :D
Nou gisteren met de Arizona Nut weer lekker verder getest, als in, ook voor t eerst ermee gegalopeerd. Rijden ging niet heel lekker(ikzelf wat spanning, ga komend weekend met paard verhuizen van stal, en meneer reageerde hier op door ook gespannen te gaan lopen) maar uiteindelijk ging het goed, en ik voelde me wel gewoon stevig zitten. In galop wel wat moeite om goed te blijven zitten maar dat is ook een beetje het verschil tussen western/dressuur zadel met de meer beenruimte die je hebt :j So far so good dus allemaal :)
Hopenlijk deze week wat meer ermee kunnen rijden want vorige week stond er zoveel wind dat de hekken op stal contstant open waaiden en dat rijd niet echt lekker :=

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:36

Mijn zadel is vandaag binnen gekomen maar tjezus wat zijn die inlages hard! Ga hem vanmiddag gelijk passen!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:47

Wat heb jij gekozen?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:48

ik heb een randolls zadel maar geen idee wat voor inlages erin zitten, ze zijn zwart en best wel hard.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:48

Blijheid: ik vind de classic ook mooier dan de zwart bruine. Zeker ook voor een geheel zwarte pony!
Ik wilde ook niet die bling bling op de Stella waar internet van volstaat met tweedehandsjes :). Zou voor m'n portemonnee beter zijn, maar dat wilde ik echt niet. Daarom ook maar voor de volledig zwarte gegaan :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:48

Kan iemand even kijken aub? Is dit boomloos zadel scheef of zie ik dat verkeerdhttp://www.mijnalbum.nl/Album=JISHBMAV (ligt hier wel op een zetelleuning, maar je ziet precies toch dat het leder wat boller is aan de ene kant dan aan de andere kant)?
Mag ik dit zadel gebruiken op mijn paard of zal die dat voelen en zal ik het paard nog meer scheef rijden? Mijn paard is ook scheef in de schoudershttp://www.mijnalbum.nl/Album=RRI4T4AO, dus daarom begin ik meer te letten op zo'n dingen....