Maritje1991 schreef:Ik heb een beetje een gekke vraag misschien, maar ik zit te denken om zo'n hidalgo zadel aan te schaffen voor mijn pony. Zodat ik wat meer steun heb dan bij een barefoot.
Maar kun je in een spaans zadel ook lichtrijden?
Of je er meer steun in hebt is een kwestie van proberen 
Ikzelf heb juist veel minder steun op een stijver zadel, omdat je dan meer op een zadel dan op een paardje aan het rijden bent 
En het is juist dat paardje die de bewegingen maakt dus daar voel ik liefst zo veel mogelijk van en daar word ik het liefst zo min mogelijk door gestoord door een zadel dat in de weg zit.
Zo zit ik bijvoorbeeld op mijn Arizona Barefoot met wrong-seatsaver prima stevig, alleen het zadel is nog nieuw en daardoor nog wat stug...waardoor ik op mijn Fellsattel uiteindelijk lekkerder en steviger zit....die is een stuk soepeler en zachter en geeft dus weinig ruis tussen de echte beweging en jezelf waardoor het weinig moeite kost om die beweging goed te volgen, en de fijne verhogingen geven een heel veilig aanvoelend zitkuipje. Net zoals mijn wrong-seatsaver, maar dan van heel zacht materiaal, super hoor 
Spaanse zadels zijn er in principe niet voor gemaakt om licht te rijden. Maarja dat zijn westernzadels ook niet en als je kijkt hoe de beugelophanging op Engelse zadels bevestigd zit dan zijn die er eigenlijk ook niet geschikt voor...dus tja