Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BopjeBo schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
I'm in love, afgelopen vrijdag is de Barefoot Wellington gearriveerd!
Helaas hebben m'n paarden ijsvrij omdat we weinig kunnen doen zolang alles nog bevroren is, dus heb er nog niet mee kunnen rijden. Begin januari is Lilianne met het testzadel langs geweest en vond hem zoveel fijner zitten dat ik hem besteld heb, met een hoop mazzel ivm de beperkte leveringen is ie er toch supersnel! Komende tijd gaat ie op m'n gepensioeneerde ruin om buitenritjes mee te maken zolang dat nog kan met hem. Daarna gaat ie naar m'n jonge ruin die waarschijnlijk ergens in 2018 zadelmak gemaakt wordt. Dit leek mij een perfect zadel hiervoor omdat jonge paarden nog zoveel veranderen. En eerlijk gezegd ben ik zo'n typische dressuurmuts die altijd met boomzadel reed. M'n oudere paard heeft altijd problemen gehad met een passend zadel te vinden, heb alle merken wel gehad inmiddels. Totdat we anderhalf jaar geleden overgestapt zijn op een Barefoot Barrydale, toen waren alle problemen met zadels voorbij. Ben er erg enthousiast over, en vertel iedereen in m'n omgeving ook daarover omdat er best veel zadelproblemen zijn waar ik van hoor. Alleen is de stap om het te proberen voor velen vaak toch dat de boomloze zadels er te 'recreatie/western' uitzien (zijn ook allemaal van die dressuurmutsen). De Wellington is daar echt een perfect alternatief voor, met die zweetbladen met wrongen, smallere zit en dressuuruiterlijk. Van het weekend eerst maar eens alles goed gevet, zadel is natuurlijk nog enorm stug en stijf, wel heel mooi degelijk leer. Hoop dat ie snel in vorm trekt, ligt nu nog een beetje vreemd op m'n paard.
Heb er een Kifra Squarepad met schapenvel onder wat prima past, heeft gewoon zelfde maat als de London pads. Heb er wel een extra lusje achterop gemaakt en de lussen vooraan ingekort. En uiteraard gepimpt met een bedrukking. Ben nog beetje aan het uitproberen wat fijn is in gebruik qua onderhoud omdat de onderzijde redelijk snel aankoekt/klontert, zeker in de zomer met veel zweet.
[ [url=m/K1bvrS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vMBzRu.jpg]Afbeelding[/url] ]
LePapillon schreef:Is hier iemand die mijn vraag kan beantwoorden?Is de oude pommel maat M van Barefoot hetzelfde als de nieuwe pommel? Of is de maat anders?
darkadia schreef:LePapillon schreef:Is hier iemand die mijn vraag kan beantwoorden?Is de oude pommel maat M van Barefoot hetzelfde als de nieuwe pommel? Of is de maat anders?
De oude en de nieuwe pommels kunnen sowieso wat anders zijn qua volume. Mijn ervaring is dat de oude oranjerode pommel maat M smaller was dan de huidige rode maar L, maar breder dan de huidige grijze maat M.
DubbelDun schreef:Van een Circly Y-BM is bekend dat ie juist op de schoft wat smaller is, dus het is vreemd dat ie te smal zou zijn. Staat je paard net iets licht gebogen misschien??
Voor de moeder zou ik op zoek gaan naar een Swaybackpad, want die lijkt toch wel een wat hollere rug te hebben.
LePapillon schreef:Dank je voor je reactie. Dan ga ik voor de zekerheid op zoek naar een L. Volgens de zadelpasser moet ik die hebben, maar bij het zadel wat ik gekocht heb zit een oude M.
Azmay schreef:DubbelDun schreef:Van een Circly Y-BM is bekend dat ie juist op de schoft wat smaller is, dus het is vreemd dat ie te smal zou zijn. Staat je paard net iets licht gebogen misschien??
Voor de moeder zou ik op zoek gaan naar een Swaybackpad, want die lijkt toch wel een wat hollere rug te hebben.
Aan de andere kant had ik zelfs nog iets meer over, ze stond redelijk recht
Vormt dat vanzelf of moet ik wachten tot ze meer spieren/ vet heeft?
Swayback lijkt me verplaatsing van het probleem bij boomloos, helpt dat echt?
darkadia schreef:Volgens mij bedoeld Azmay dat paard te smal is voor t zadel, en niet dat t zadel te smal is voor het paard zoals DubbelDun hier zegt?![]()
Ben ook wel benieuwd in hoeverre dat kwaad kan. Bij een boomzadel is een te brede boom/kopijzer een no go, maar hoe zit dat bij boomloos? Als ie verder niet te ver over de schoft zakt?
Sjafrane schreef:Ik lees al een tijdje mee en ben zeker geintresseerd in een boomlooszadel inmiddels. Maar ik heb wel een vraagje. Hoe bevestigen jullie je uitrijdekend?
Ik rij nu al een hele tijd met een fra macon. En dat is opzich ook heel fijn. Alleen mis je soms best wel een de steun van een zadel.
Daphneeeej schreef:Sjafrane schreef:Ik lees al een tijdje mee en ben zeker geintresseerd in een boomlooszadel inmiddels. Maar ik heb wel een vraagje. Hoe bevestigen jullie je uitrijdekend?
Ik rij nu al een hele tijd met een fra macon. En dat is opzich ook heel fijn. Alleen mis je soms best wel een de steun van een zadel.
Mijn boomloosjes zijn gewoon het formaat en bouw van een boomzadel en gebruik de uitrijdeken dus zoals bij een 'normaal' zadel.
Relien schreef:Hier toch een andere ghost aangeschaft.. de huidige die ik gekocht had vond ik toch wat lang voor mijn pony maar ook voor mijn kont.
Maar ik geef toe ben er echt niet op achteruit gegaan.. ben echt verliefd.. morgen er mee rijden ben benieuwd.
[ [url=m/Z6952x.jpg]Afbeelding[/url] ]