Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:18

Hoihoi, ik kom even advies vragen ivm de Presteq.
Hoe valt de maat? Mijn paard zit tss full en xfull in, heb nu een xfull hoofdstel van Kramer. Koop ik sws best gewoon de xfull ineens?Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:41

Ik vind het hoofdstel goed op maat vallen. Als dit je x full hoofdstel is zou ik dat van Presteq ook aanhouden (of helemaal fijn; beide maten bestellen en 1 terug sturen).

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:52

xSCWx schreef:
Ik vind het hoofdstel goed op maat vallen. Als dit je x full hoofdstel is zou ik dat van Presteq ook aanhouden (of helemaal fijn; beide maten bestellen en 1 terug sturen).

Ik ben van plan eentje via marktplaats te kopen dus terugsturen gaat dan helaas niet :o
Op hoop van zegen dat de xfull past dan maar

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:07

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:13

Ik heb een normaal full hoofdstel bij mijn paard die tussen cob en full in zit, maar ik zou van de presteq cob moeten. Die zit in full op de kortste gaatjes nog aardig los.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:33

Scum schreef:
Op de site van Prestec staan ergens de maten
https://www.presteq.com/nl/fitting-the-faysport-bridle/

Misschien geb je daar iets aan? Mijn paard had bij zijn gewone hoofdstel Full maar bij de Prestec XF. En zelfs bij XF vind ik de front en keelriem niet heel ruim.

Oh, bedankt! Ik zocht inderdaad afmetingen. Soms zit een xfull dan weer net allemaal op het kleinste gaatje bij hem en elk merk verschilt toch ook wel weer... Moeilijk paard :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:05

Mijn paard heeft eigenlijk altijd maat full. Bij Presteq ook, maar die valt wel erg ruim.
Er zitten verschillende riempjes helemaal op het kortste gaatje.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:50

Hier overigens het resultaat! Paladin full neusriem + Schockemöhle Anatomic Select bakstukken en kopstuk. Frontriem lang geleden gekocht bij de EJ, weet niet welke dat is. Dat is enige wat ik nog zoek, een frontriem met iets meer ruimte aan de voorkant. Ligt me voor het fijne nu net wat te strak op het hoofd.

Paard reageerde er fijn op! Was zachter in de hand. Is hij van nature al, maar had het gevoel dat hij hier wat minder in kon gaan hangen wanneer hij het lastig vond. Ook geen geklooi gemerkt met z’n mond!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:08

Neusriem ligt mooi!

Je bakstuk zit niet fijn. De gesp boven bij het hoofd drukt nu precies op een gevoelige hoofdzenuw daar. Ik zou een maat kleinere bakstukken nemen dat de gesp aan het hoofd lager komt te liggen net als die van de neusriem.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 14:22

Is er nog iemand die wil kijken of mijn hoofdstel goed zit (vorige pagina)? :o

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 15:59

Oh, goed punt inderdaad! Ga een maatje kleiner zoeken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:57

Ik rij nu inmiddels 3 weken met de micklem en ik ben zeer tevreden. Paard is veel stabieler met zijn hoofd, en is veel minder stug en tegen de hand in, wat hij met een gecombineerde hoofdstel wel had. Ik heb de eerste 2 keer met bitclip gereden, daar werd hij erg stug en sterk van. Nu zonder bitclips loopt hij super.

Juniores

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:07

Fijn Michelle933!

Ik heb nu 2x met de micklem gereden en ik vind mijn paard ook stabieler in de aanleuning en minder rommelen met zijn mond.

Heeft er iemand al de micklem 2 in z'n handen gehad? Zit nu een beetje in dubio welke te bestellen de oude of de nieuwe versie. Al neig ik naar de nieuwe als ik zo lees o.a. betere leefkwaliteit, andere frontriem (die van de cob past mijn paard niet de rest van het hoofdstel wel).

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:53

Juniores schreef:
Fijn Michelle933!

Ik heb nu 2x met de micklem gereden en ik vind mijn paard ook stabieler in de aanleuning en minder rommelen met zijn mond.

Heeft er iemand al de micklem 2 in z'n handen gehad? Zit nu een beetje in dubio welke te bestellen de oude of de nieuwe versie. Al neig ik naar de nieuwe als ik zo lees o.a. betere leefkwaliteit, andere frontriem (die van de cob past mijn paard niet de rest van het hoofdstel wel).

Ja echt. Lange tijd wezen rommelen met andere bitten. Maar elke keer liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Nu inmiddels gebruik ik de fager bianca bit en de micklem en ik denk dat deze combi wel echt HET is. Het is soms echt een zoektocht. Ik heb een tweedehands gekocht voor 80,00 euro en het leer valt me zeker niet tegen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:22

Nicole schreef:
Bij ons is sinds gister de Micklem 2.0 binnen gekomen! Vooral de Deluxe is een stuk mooier geworden en leer ook veel beter!

https://hypostore.nl/brands/micklem?pro ... _order=new

Is de kleur bruin heel anders dan die van de ‘oude’. Of lijkt dit door de foto’s?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:05

Urbiezira schreef:
Hier overigens het resultaat! Paladin full neusriem + Schockemöhle Anatomic Select bakstukken en kopstuk. Frontriem lang geleden gekocht bij de EJ, weet niet welke dat is. Dat is enige wat ik nog zoek, een frontriem met iets meer ruimte aan de voorkant. Ligt me voor het fijne nu net wat te strak op het hoofd.

Paard reageerde er fijn op! Was zachter in de hand. Is hij van nature al, maar had het gevoel dat hij hier wat minder in kon gaan hangen wanneer hij het lastig vond. Ook geen geklooi gemerkt met z’n mond!

[ [url=m/4xNdYu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind je neusriem net een tikje te hoog zitten. Ik zou hem een gaatje laten zakken :)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:20

Vraagje; Is de Presteq Faysport te combineren met een pessoa bit? Dus eigenlijk type neusriem als de Micklem. Lijkt mij precies niet heel handig? Ik gebruikt op verplaatsing soms een ander bitje

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 21:04

Ik denk het niet omdat het “bakstuk” (riempje met clipje aan het bit) niet heel kort (/hoog) kan. Dus zou je Pessoa bit te laag komen te hangen. Of je zou daar zelf een ander riempje voor moeten fabriceren. Maargoed zou zomaar kunnen dat het bij jouw paard wel goed past natuurlijk ivm andere afmetingen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:36

lies schreef:
Is er nog iemand die wil kijken of mijn hoofdstel goed zit (vorige pagina)? :o

Ik denk dat dit hoofdstel voor jouw paard net even te groot is.
De frontriem staat van het voorhoofd af en de bakstukken lopen schuin naar achter omdat de neusriem ook erg groot is.

Hieronder een foto vd site om te vergelijken, dit hoofdstel zit beter.
Afbeelding

Ik twijfel wel of de keelriem genoeg lengte heeft voor jouw paard als je hem een maatje kleiner zou proberen. Op zich een mooi hoofdstel, maar misschien niet geschikt voor jouw paard.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:52

Wat vinden jullie hiervan? Is de full van weidegenootje en kan nog ruimer. Zit hij goed?Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:08

Ik vind hem netjes zitten! Zou alleen grotere maat frontriem erop doen, die vind ik wel wat strak zitten (en waarschijnlijk trekt ie dus ook het kopstuk wat verder naar voren dan dat mooi is)

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:12

Drico schreef:
Ik vind hem netjes zitten! Zou alleen grotere maat frontriem erop doen, die vind ik wel wat strak zitten (en waarschijnlijk trekt ie dus ook het kopstuk wat verder naar voren dan dat mooi is)

Dat was ik ook aan het denken idd, wou sws zo'n mooie erbij kopen dus best die dan wel Xfull.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:48

Myca schreef:
Ik denk dat dit hoofdstel voor jouw paard net even te groot is.
De frontriem staat van het voorhoofd af en de bakstukken lopen schuin naar achter omdat de neusriem ook erg groot is.

Hieronder een foto vd site om te vergelijken, dit hoofdstel zit beter.
[ [url=m/yOOx74.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik twijfel wel of de keelriem genoeg lengte heeft voor jouw paard als je hem een maatje kleiner zou proberen. Op zich een mooi hoofdstel, maar misschien niet geschikt voor jouw paard.

Dank voor het meedenken!
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Ze heeft een lastig hoofd :D Een kort hoofd, met een hele fikse kaak. Een cob zou qua lengte van het hoofd prima zijn, maar dat past nooit om haar kaak en neus. Dus ik zit toch wel vast aan full, denk ik.

Ik wou nog even proberen om de neusriem wat lager te doen, kijken of het dan beter lijkt. Op de productfoto zit ie ook een stuk lager. Frontriem heb ik inmiddels verwisseld voor een oude die wat beter aansluit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:37

Drico schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. De frontriem aanhechting zit op de verkeerde plek voor dit paard. Veel te hoog. Het geeft druk op de oren zowel door de frontriem als van achteren. Een langere frontriem gaat dit probleem niet oplossen.

Zou toch een maat groter hoofdstel proberen als je perse wilt vasthouden aan dit model.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:24

pluisje88 schreef:
Drico schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. De frontriem aanhechting zit op de verkeerde plek voor dit paard. Veel te hoog. Het geeft druk op de oren zowel door de frontriem als van achteren. Een langere frontriem gaat dit probleem niet oplossen.

Zou toch een maat groter hoofdstel proberen als je perse wilt vasthouden aan dit model.

Mij lijkt juist omdat de aanhechting wat hoger ligt dat dus de frontriem niet rond het kaakgewricht hangt. Dat is volgensmij de hele insteek van dit hoofdstel. Bij dit paard tonen die ook erg prominent en liggen nu mooi vrij, maar advies van grotere frontriem zal denk ik wel net iets meer lucht geven aan de oren.