[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:45

Edit
Laatst bijgewerkt door _Aine op 23-01-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:02

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
I'm in love <3 , afgelopen vrijdag is de Barefoot Wellington gearriveerd!
Helaas hebben m'n paarden ijsvrij omdat we weinig kunnen doen zolang alles nog bevroren is, dus heb er nog niet mee kunnen rijden. Begin januari is Lilianne met het testzadel langs geweest en vond hem zoveel fijner zitten dat ik hem besteld heb, met een hoop mazzel ivm de beperkte leveringen is ie er toch supersnel! Komende tijd gaat ie op m'n gepensioeneerde ruin om buitenritjes mee te maken zolang dat nog kan met hem. Daarna gaat ie naar m'n jonge ruin die waarschijnlijk ergens in 2018 zadelmak gemaakt wordt. Dit leek mij een perfect zadel hiervoor omdat jonge paarden nog zoveel veranderen. En eerlijk gezegd ben ik zo'n typische dressuurmuts die altijd met boomzadel reed. M'n oudere paard heeft altijd problemen gehad met een passend zadel te vinden, heb alle merken wel gehad inmiddels. Totdat we anderhalf jaar geleden overgestapt zijn op een Barefoot Barrydale, toen waren alle problemen met zadels voorbij. Ben er erg enthousiast over, en vertel iedereen in m'n omgeving ook daarover omdat er best veel zadelproblemen zijn waar ik van hoor. Alleen is de stap om het te proberen voor velen vaak toch dat de boomloze zadels er te 'recreatie/western' uitzien (zijn ook allemaal van die dressuurmutsen :o ). De Wellington is daar echt een perfect alternatief voor, met die zweetbladen met wrongen, smallere zit en dressuuruiterlijk. Van het weekend eerst maar eens alles goed gevet, zadel is natuurlijk nog enorm stug en stijf, wel heel mooi degelijk leer. Hoop dat ie snel in vorm trekt, ligt nu nog een beetje vreemd op m'n paard.
Heb er een Kifra Squarepad met schapenvel onder wat prima past, heeft gewoon zelfde maat als de London pads. Heb er wel een extra lusje achterop gemaakt en de lussen vooraan ingekort. En uiteraard gepimpt met een bedrukking. Ben nog beetje aan het uitproberen wat fijn is in gebruik qua onderhoud omdat de onderzijde redelijk snel aankoekt/klontert, zeker in de zomer met veel zweet.
Afbeelding
Afbeelding

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:11

Mooi zadel :j Het ziet er (nog?) een beetje stijfjes uit, maar schijn kan bedrogen. Ik hoop dat de boel gauw ontdooit, zodat je even lekker kunt testen

tennan

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:12

Die is mooi! <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:16

Anoniem schreef:
En nog een Barefoot vraag...
Een vps loze welke inlagen zijn dan aan te raden?
HD?
Zit wat tweedehands rond te kijken.
Voor max 3 keer per week ritjes.

De zadels zonder VPS worden inmiddels wel serieus ouder natuurlijk, de laatsten zijn gemaakt in 2007 / 2008. Dus op zich zou ik altijd als tip geven om voor een wat nieuwer zadel met VPS te kijken, kan je ook weer makkelijker doorverkopen later als je wilt :)

Tenzij je echt per-sé zonder VPS zoekt natuurlijk omdat je extreem soepel en dun wilt.

Maar ik zou zonder VPS zeker als eerste de HD inlages aanraden, helemaal onder de oudste zadeltjes die helemaal vlak zijn aan de onderkant. Anders heb je wel heel weinig bescherming en ruggengraatvrijheid :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:17

BopjeBo schreef:
<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
I'm in love <3 , afgelopen vrijdag is de Barefoot Wellington gearriveerd!
Helaas hebben m'n paarden ijsvrij omdat we weinig kunnen doen zolang alles nog bevroren is, dus heb er nog niet mee kunnen rijden. Begin januari is Lilianne met het testzadel langs geweest en vond hem zoveel fijner zitten dat ik hem besteld heb, met een hoop mazzel ivm de beperkte leveringen is ie er toch supersnel! Komende tijd gaat ie op m'n gepensioeneerde ruin om buitenritjes mee te maken zolang dat nog kan met hem. Daarna gaat ie naar m'n jonge ruin die waarschijnlijk ergens in 2018 zadelmak gemaakt wordt. Dit leek mij een perfect zadel hiervoor omdat jonge paarden nog zoveel veranderen. En eerlijk gezegd ben ik zo'n typische dressuurmuts die altijd met boomzadel reed. M'n oudere paard heeft altijd problemen gehad met een passend zadel te vinden, heb alle merken wel gehad inmiddels. Totdat we anderhalf jaar geleden overgestapt zijn op een Barefoot Barrydale, toen waren alle problemen met zadels voorbij. Ben er erg enthousiast over, en vertel iedereen in m'n omgeving ook daarover omdat er best veel zadelproblemen zijn waar ik van hoor. Alleen is de stap om het te proberen voor velen vaak toch dat de boomloze zadels er te 'recreatie/western' uitzien (zijn ook allemaal van die dressuurmutsen :o ). De Wellington is daar echt een perfect alternatief voor, met die zweetbladen met wrongen, smallere zit en dressuuruiterlijk. Van het weekend eerst maar eens alles goed gevet, zadel is natuurlijk nog enorm stug en stijf, wel heel mooi degelijk leer. Hoop dat ie snel in vorm trekt, ligt nu nog een beetje vreemd op m'n paard.
Heb er een Kifra Squarepad met schapenvel onder wat prima past, heeft gewoon zelfde maat als de London pads. Heb er wel een extra lusje achterop gemaakt en de lussen vooraan ingekort. En uiteraard gepimpt met een bedrukking. Ben nog beetje aan het uitproberen wat fijn is in gebruik qua onderhoud omdat de onderzijde redelijk snel aankoekt/klontert, zeker in de zomer met veel zweet.
[ [url=m/K1bvrS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vMBzRu.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/* *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:19

Waaslander schreef:
kan iemand mij helpen? Mijn zadel schuift opzij tijdens het rijden, heb een barefoot cherokee met een barefoot pad er onder. In het begin had ik dit niet zo erg nu denk ik dat de pad glad wordt door vuil, hoe onderhouden jullie die?Helemaal wassen? zijn er ook geschikte pads voor barefoot die minder schuiven?

De onderkant kan je ook af en toe stofzuigen om het haar er uit te halen, en borstelen met zo'n honden / katten borsteltje met die stevige geknikte metalen pinnetjes kan ook goed werken. Ook ideaal voor lasvel en het schoonmaken van klittenband :j

Maar wassen kan natuurlijk ook alhoewel het wel een flinke dot is zo'n hele pad in je wasmachine.
Stevige inlages zou ik er daarom sowieso uit halen. De zachte originele inlages (in pads van de laatste jaren) kan je laten zitten maar als je ze er uit wilt halen ivm. het verkleinen van het volume in de wasmachine, dan moet je dat héél voorzichtig doen zonder er aan te trekken want je trekt er heel snel een scheur in of een stuk af -O-

Je mag de pads op 30 graden wassen maar 40 gaat meestal ook gewoon prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:24

Ah dus de vps is er ook alweer zolang.
Dank pmarena!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:36

Hier ook last van redelijk snel vieze onderzijde, zeker in de zomer. Na rijden laat ik de pad gewoon drogen en vlak voor het opzadelen borstel ik het opgedroogde vuil zoveel mogelijk uit de wol met een haarborstel met van de punten. Maar ga ook zo'n hondenborstel proberen. Heb nu meerdere pads om af te wisselen en wat vaker te wassen, denk dat dat toch echt de beste remedie is omdat ik op een gegeven moment echt aangekoekte harde randen met vervilte wol heb. Ben nu nog aan het proberen of het scheelt met echt schapenvel en synthetisch kunstvacht, de Barefoot pads zijn wel van echt wol maar zonder de huid dan.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:02

dank je wel voor de tips van het onderhoud, pad geborsteld met hondenborstel en gestofzuigd en hij is als nieuw zonder wassen!!! wol weer mooi zacht. Ga ik nu maar vaker doen :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:10

Mooi zeg BopjeBo! Hoop dat het zadel snel een beetje inklinkt inderdaad, maar dat komt vast goed :j

Het is immers gewoon een normale Barefoot en de zitting is slechts een kapje, als die zitting lekker gaat "liggen" zal het er een stuk mooier uitzien :)

Wat een gave pad heb je er onder, kende die vorm helemaal niet van Kifra. Erg stoer en sportief zo zeg +:)+ Ik stuur je even een PB.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:11

1x per week met de stofzuiger op de hoogste stand er over scheelt ook aanzienlijk in vieze pads :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 12:12

Waaslander schreef:
dank je wel voor de tips van het onderhoud, pad geborsteld met hondenborstel en gestofzuigd en hij is als nieuw zonder wassen!!! wol weer mooi zacht. Ga ik nu maar vaker doen :-)

Super +:)+

Bij glijden kan je natuurlijk ook voor een pad kiezen met Sympanova onderzijde maar dat zou ik echt alleen in uiterste noodzaak doen, als ècht niks anders helpt. Het blijft toch een risico met dat structuurtje, dat het de huid er door gaat irriteren :(:)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:44

Hoop ooit nog een bruine london maat 1 te vinden

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:53

Thanx!
Leer voelt al wat minder stug na het invetten, zal vast wel goedkomen.

Pad is de Kifra square pad, geloof dat ze eruit gaan bij Becidor want waren in de aanbieding (heb hem ook in het paars inmiddels :o). Heb hem dus wel bij de lussen aangepast zodat ie bijna zelfde is als een barefoot pad.
Hoop dat Barefoot zelf ook zulke dekken gaan produceren o.a. voor de Wellington, dressuurmutsen willen over het algemeen niet met een zadelvormig pad in het zwart rondhobbelen, maar liefst vierkant model in leuke kleurtjes en zeker wit voor de wedstrijden. Denk dat er zeker wel markt voor is ;)

Had voor onder de Barrydale ook een half-pad zodat ik met wedstrijd een gewoon standaard wit dekje kon gebruiken. Voor een keer ging dat wel, maar toen ik poosje geleden eens die half-pad gebruikte met ander dekje (barefoot pad zat in de was) merkte ik toch dat m'n paard de stroeve onderzijde niet fijn vond, draafde meteen aan bij opstappen. Maar die van mij is heel gevoelig, zag verder niets aan z'n vacht of zo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:59

Ik moet helaas door omstandigheden 2 van mijn paarden weg doen. Gisteren was ik even aan het kijken welke spullen ik dan wel of niet wil houden bij de paardjes die ik houd.
Op mijn dikkie mijn London gelegd. Even een grote pommel geleend want normaal ligt hij op mijn smalle draver.
Het was even puzzelen en 10 keer op en af stappen. Maar uiteindelijk lag hij goed en reed het super fijn!
Die houd ik dus lekker haha!
Hier een foto van toen hij er net op lag.
Afbeelding
En als ze ff 150 kilo afvalt dan ligt hij waarschijnlijk nog veel beter. Deze wil ik dan voor bakwerk gaan gebruiken en de arizona nut voor buiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:39

dianaw33 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Mijn BF Barry Dale blijft toch naar achter schuiven .
Niet extreem maar eigenlijk net te veel .
Wat zou ik eraan kunnen doen ?

Dat heeft waarschijnlijk, net zoals bij mijn kwart Gelder, te maken met die hele soepele beweeglijke rug die onze paarden hebben. Daar zit zoveel schwung in, alles beweegt. Het enige waarmee bij mij boomloos blijft liggen (al schuift bij mij alles naar voren of opzij, niet naar achteren) is sympanova, Haf-pads. Al die bont-vanonderdekjes worden letterlijk onder het zadel uit geschoten, en als ik ze vastzet, gaat het hele zadel mee. En ik heb een langere singel dan bij boomzadels, 10 cm langer maakte bij mij heel veel verschil in stabiliteit.

Heb een 90 cm singel eraan .
Langer kan niet want zit je weer met zenuw punten .
Wil eens zo'n anti slip gel onderlegger proberen nog .
Het is niet schrikbarend ver naar achter maar r schuift wel wat naar achter
Sympanova wil ik liever niet gebruiken

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:50

Hadden jullie deze al voorbij zien komen??? *D

Afbeelding

voor als je dacht dat het niet gekker kon...... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:48

Ik had m al gezien, ja. Ik ben gek op dat soort dingen! Jammer dat ik geen geld over heb, want anders had ik wel 10 zadels, denk ik!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:40

Azmay schreef:
DubbelDun schreef:
De nieuwe Silverado's hebben een dubbele D, maar of de voorste Full is moet ik even nakijken.

Gaat het dan ook niet enorm "klapperen" trouwens?
De Freemax kan ik al een flink eind optillen achter waarbij hij echt draait van voor tot achter om de fork zeg maar.

Mijn bedoeling was eigenlijk niet om een fortuin uit te gaan geven aan nieuwe zadels trouwens, vandaar ook dit probeersel :+

Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde fork maat :+ De Freemax behoor je niet "een flink eind" op te kunnen tillen. Heb je al eens een banaan/maan singel geprobeerd om het schuiven tegen te gaan? En wat voor pad gebruik je? Ook hier kan een flink verschil qua ligging in ontstaan.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:42

Kwetal schreef:

[ [url=m/kYkXvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk zadel, welk zadel is het? :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:49

Kitty_ schreef:
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde fork maat :+ De Freemax behoor je niet "een flink eind" op te kunnen tillen. Heb je al eens een banaan/maan singel geprobeerd om het schuiven tegen te gaan? En wat voor pad gebruik je? Ook hier kan een flink verschil qua ligging in ontstaan.

Geheel toevallig vandaag een barefoot pommel maar M uit een zadel gesloopt omdat ik dacht dat die veel te smal zou zijn maar die was zelf iets te breed :oo
Dus mogelijk kan ik bijna 2 forkmaten inkrimpen. Hoezo vetjes kwijt :')

Singel is neopreen 33" en de pad is grandeur met antislip onderkant.

Vandaag even die nep barefoot onder mijn kont gehad maar in de split rijden is toch niet echt mijn ding.. Zat wel mooier rechtop dan in de freemax, zou dat ook beter worden met een passendere pommel?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:46

wauw kwetal, dat is wel een hoop bling! Ik blijft dat model wel heel erg leuk vinden, western maar toch die fijne wrongen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:46

LianaDV schreef:
Kwetal schreef:

[ [url=m/kYkXvq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk zadel, welk zadel is het? :P

Een Ghost USA, maar dan met wrongen en zonder knop - en een hoop bling inderdaad 8-)