Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:18

Die montar monarch vind ik ook wel heel mooi. Bij mijn vorige paard pastte het niet fijn helaas maar misschien wel een optie voor het jonkie. Bedankt :D
Ik wil er eigenlijk nu een paar bestellen en dan even rustig goed passen. Elke dag 1 ofzo aangezien meneer het nog niet echt gewend is.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:16

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:35

Granoek schreef:
Marigo schreef:
Iemand ervaring met het Hunter hoofdstel van Montar? Leerkwaliteit? https://www.ej.nl/hoofdstel-montar-hunter_bruin_55922.html

Ziet er fijn uit en is onwijs afgeprijsd. Ik kom in de verleiding….

Ziet er fijn uit

Omg als deze er was in extra full dan was hij al onderweg }>

Via de website van Montar is ie er in XFull. Heb de Monarch ook via hen in XFull. In bruin, en inmiddels met wat onderdelen ook in Full. Neusriem, frontiem en kopstuk. Hele set is te koop voor een liefhebber.

Marigo

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:47

Dank voor jullie reacties! Hij is inmiddels besteld en onderweg ;) zal hier wel even delen hoe die bevalt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:56

Ik wil er nu echt werk van gaan maken. Ik ben op zoek naar een bruin hoofdstel voor bij mijn springzadel. Ik zoek een hoofdstel met een 'stoere' uitstraling. Ook vind ik een (te) dunne neusriem niet mooi op mijn paard :o Echter zie ik door de bomen het bos niet meer :+

Presteq staat eventueel wel op mijn lijstje, maar ik vind die bakstukken niet zo mooi :o
Ik heb zelf een Hooks hoofdstel (Fairfield immer) liggen, maar qua kwaliteit vind ik die niet top.. Die gebruik ik enkel om te longeren. Verder gebruik ik altijd mijn PS of Sweden hoofdstel, die is prachtig maar de prijs ook :+ En aangezien ik niet zoveel spring, wil ik liever niet over 150 euro gaan, maar dan wel fijn en anatomisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:01

Tja als je de kwaliteit wil van PS maar dan voor een mindere prijs dan ben ik bang dat je teleurgesteld gaat raken :=

Equibling heeft ook wel bruine hoofdstellen dat vind ik ook wel fijne kwaliteit. Maar PS is wel een ander level zegmaar :P

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:05

Ik besef dat ik dezelfde kwaliteit niet ga vinden in de lagere prijsklasse.. Maar 200 - 300 euro voor een hoofdstel voor maar erbij, vind ik beetje gekkenwerk...
Maar mijn Hooks hoofdstel is dan weer net karton vergeleken met PS, dus het moet beter :D

Deze vind ik wel mooi, iemand ervaring mee? QHP Devi
https://www.ej.nl/hoofdstel-qhp-devi_bruin_61602.html

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:20

Als je nagenoeg nieuw tweedehands wil, mijn bruine Montar monarch mag voor die prijs wel weg. Kopstuk, frontriem en neusriem in maat full. En heb ze los nog in extrafull erbij. Bakstukken passen ook voor full. Teugels erbij. Set is nieuw dik over de 400 euro. Ik wil het niet eens weten eigenlijk haha. Het paard dat het droeg is kort na aanschaf met vervroegd pensioen gegaan. Jonge paard past hem niet lekker.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:26

Verleidelijk :D
Maar kan je aan die neusriem nog iets aanpassen? Ik heb van PS ook de high jump liggen, maar die krijg ik niet passend dus ik heb een beetje schrik dat het met de monarch hetzelfde probleem zou zijn? Wat is de werking trouwens van zo'n neusriem, is die niet wat scherper?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:43

Zo'n neusriem is niet scherper hoor. Het probleem bij je high jump is dat die veelste groot is :)

Daarom krijg je hem niet passend.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:58

Je kunt de monarch schuiven, de neusriem zit ‘los’ aan de bakstukken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:31

Spenk schreef:
Zo'n neusriem is niet scherper hoor. Het probleem bij je high jump is dat die veelste groot is :)

Daarom krijg je hem niet passend.

Op mijn paard van 1m75 met heel groot hoofd paste hij inderdaad wel.
Mijn huidige PS is nochtans ook full, maar ik had nog een oud hoofdstel van mijn ander paard, neusriem maat full veel te groot. Dus neusriem maat Cob erbij besteld, kreeg ik die niet eens toe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:48

Nee maar dat ligt aan het model. Het model wat jij hebt valt super klein :j daar heeft mijn paard ook full van nodig en dan is het riempje eigenlijk nog te kort.

Maar de pioneer en high jump vallen heel groot! Die heb ik beide in cob neusriem (rest wel full)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:08

Oh echt? Wat stom!
*edit ik heb even zitten googelen en hier staan alle maten erbij per onderdeel. Misschien interessant voor anderen :)
https://www.houghtoncountry.co.uk/ps-of ... guide-i117

Nu heb ik geen idee welke maat ik nodig heb als ik bijvoorbeeld voor die montar zou gaan :') Vallen deze groot/klein?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:11

Niet super anatomisch, maar wel een mooi gevormd en niet te breed kopstuk. En een sperriem die er ‘onzichtbaar’ afgehaald kan worden.
De Kavalkade Rose

Wij zijn er blij mee!

Afbeelding

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:00

Farjen schreef:
Ik besef dat ik dezelfde kwaliteit niet ga vinden in de lagere prijsklasse.. Maar 200 - 300 euro voor een hoofdstel voor maar erbij, vind ik beetje gekkenwerk...
Maar mijn Hooks hoofdstel is dan weer net karton vergeleken met PS, dus het moet beter :D

Ja deze heb ik! Bevalt heel goed :D

Afbeelding

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:09

Farjen schreef:

Dit is een heel fijn hoofdstel! Ik wil hem ook voor mijn jonkie :D

MuchoViento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:54

Heeft er iemand ervaringen met de Hööks lingus fairfield? Ik ben helemaal weg van het hoofdstel! Ik heb nu de Micklem competition, maar ik ben hier een beetje op uitgekeken. Ook vind ik een hoge neusriem toch wat prettiger voor m'n kind. := Valt deze groot of klein? Ik heb de Micklem maat cob, bij de keelriem en neusriem maar 1 gaatje over (nu heeft de lingus geen neusriem dus dat scheelt!). Het bakstuk heeft dan wel weer gaatjes over maar dan hangt de neusriem te laag.. De frontriem daarintegen past echt alleen Full, die van micklem zelf was écht te klein; maar ander merk paste cob ook niet. Ik twijfel dus tussen cob en full. Het is een PRE van 1,60. Heeft niet persé een groot/klein hoofd, eigenlijk gewoon 'normaal' :') Ik zal foto's bijvoegen!Afbeelding
Afbeelding

MuchoViento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:11

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb de Lingus en daar een keelriem aangemaakt zodat ik er mee mag starten. Voor mijn super gevoelige draak echt de oplossing. Nummer 2 is inmiddels onderweg voor mijn andere paard.
Keelriem zit nu onder het kopstuk zodat je het niet ziet.

[ [url=m/efpkYj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke maat heb je?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 00:37

Er zijn er hier genoeg met een lingus. Ff een zoekfunctie aan wagen. Ik heb hem al jaren. Ben er nog steeds blij mee

MuchoViento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 07:29

pluisje88 schreef:
Er zijn er hier genoeg met een lingus. Ff een zoekfunctie aan wagen. Ik heb hem al jaren. Ben er nog steeds blij mee

Ga ik eens doen, dankjewel!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:41

Ik heb de Montar Monarch overgenomen. Supermooi hoofdstel, maar ik krijg hem niet helemaal goed.
Vooral de sperriem is veel te groot. Ik heb alleen wat schrik dat een Cob dan weer te klein gaat zijn..
Ik heb wat verschillende hoogtes geprobeerd qua neusriem. Als hij net onder het jukbeen zit, valt de neusriem het mooiste. Maar ik veronderstel dat ook met dit type je 2 vingers eronder moet kunnen doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen het kopstuk staat wat open. Ook te groot of zou het een beetje "uitgerrokken" zijn en nog wat moeten vormen?
Afbeelding

Afbeelding

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:04

Heb al even wat in de zoekfunctie zitten kijken maar kon zo 123 niets vinden. Ik ben langzaam voor mijn paard aan het kijken naar een nieuw anatomisch hoofdstel. Hij loopt nu op een micklem, en dat is het enige waarmee ik hem ooit heb gereden.

Zijn punten zijn:
- gevoelig in de mond
- snel erachter kruipen
- zet zijn kaakgewricht vast bij spanning
- opent zijn mond als hij kracht mist en iets lastig vindt
- druk op het neusbot vindt hij zeer onprettig

Uiteraard is hij nagekeken, onder behandeling van fysio en tanden zijn goed. Neusriem zit zeker niet te strak, eerder te los.

Prijs maakt mij niet zo uit, maar zit te tobben over welk hoofdstel voor hem fijn zou zijn. Micklem doet hij het in principe goed op, maar is aan vervanging toe en wil eigenlijk wel upgraden naar iets nog fijners/mooiers. Waar zouden jullie zo op uitkomen?

Edit: zie nu het bericht van Farjen pas, excuus! Ben je hier nog wijs uit geworden, Farjen? Het ziet er inderdaad uit alsof het niet helemaal lekker zit.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:24

@Farjen, er zijn ook wel neusriem die direct onder de wang doorgaan en ik denk dat dit ook zo'n type is. Heb je nog een gaathe tussen deze foto's in? Ik denk dat je dan genoeg vrijheid hebt van het jukbeen en bij mooi onder het bit doorgaat.
Kopstuk vind ik moeilijk te beoordelen.

@Urbiezira, heb je ook al naar het bit gekeken? Deze problemen zijn in mijn ogen te groot om met alleen een hoofdstel op te lossen. Ik merk wel verschillen met een hoofdstel, maar zeker niet zo groot.

Dat gezegd hebbende, wat heb je al geprobeerd naast de Micklem? Ik had mijne ook met een Micklem lopen en die liep ook fijn met de Schockemohle Equitus Beta (kreeg hem alleen niet lekker passend) en soortgelijke hoofdstellen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:27

Mijn paard heeft ook een hekel aan druk op haar neus. Eigenlijk op haar hele hoofd. Ze heeft 1 specifiek bit, de hh R-roll en daar is ze heel fijn op. De rest van de bitten kan ze niet waarderen. Haar heb ik heel blij gemaakt met de lingus. Zonder alle poespas en riempjes dus. Het kopstuk van de anatomic vision space vindt ze ook heel fijn achter haar oren. De rest vindt ze weer wat minder. Hopen op een kruising tussen de lingus en de vision space ooit ;)