[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:47

SecretLIN schreef:
Ik blijf maar zoeken naar het juiste haha.. wil toch rondkijke. Naar een westernzadel en nu zag ik dat daar ook prachtige boomloos versies van zijn zoals bob marshall
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gezien mijn tinker nu bijna 4 is en waarschijnlijk nog de breedte in gaat blijft mijn voorkeur bjj boomloos (heb nu nog barefoot london) ik wil alleen maar lekkere buiten ritten maken en zo af en toe in de bak rijden..

Zit zon zadel niet hard of breed?[ [url=m/zDFoCb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/958l1r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een Bob Marshall. Ik vind het juist niet breed zitten, zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld een Barefoot. Stuk minder zadel ook tussen jou en je paard, vind ik ook wel prettig. Paard loopt er super onder. Vandaag sinds láng eindelijk weer een buitenritje kunnen doen. Hij was niet leuk, dikke 700 kilo dynamiet onder je := Maar je zit erin als een huis, ik vind hem ook stabieler zitten dan andere zadels.

Vandaag was overigens de boomloze zadel passervice bij ons op het erf. Wel interessant om het zo vanaf een afstandje te zien.

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:13

Ik ervaar met de BM precies hetzelfde :) alleen buiten rijden doe ik nu voorlopig maar even niet :D

@Berdien; welke passervice was er op het erf ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:15

Ik moet toch zeggen dat ik van mensen die zowel de Arizona van Barefoot als de BM hebben gereden, niet vaak hoor dat ze de Arizona breder vinden zitten. Er zijn zelfs regelmatig mensen die van de BM toch weer terugkeren naar de BF ondanks dat ze de BM vaak wel mooier vinden. Die gaan dan meestal voor de Arizona Nut zodat ze toch nog een beetje tooling hebben zeg maar :)

Mensen vinden een western model vaak ook vooral steviger zitten doordat ze daarop met fenders rijden en voorheen met beugelriemen. Fenders stabiliseren toch wat meer :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:18

pmarena schreef:
Ik moet toch zeggen dat ik van mensen die zowel de Arizona van Barefoot als de BM hebben gereden, niet vaak hoor dat ze de Arizona breder vinden zitten. Er zijn zelfs regelmatig mensen die van de BM toch weer terugkeren naar de BF ondanks dat ze de BM vaak wel mooier vinden. Die gaan dan meestal voor de Arizona Nut zodat ze toch nog een beetje tooling hebben zeg maar :)

Mensen vinden een western model vaak ook vooral steviger zitten doordat ze daarop met fenders rijden en voorheen met beugelriemen. Fenders stabiliseren toch wat meer :)

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de BM. Heb wel ooit een arizona op een rond paard gehad en dat voelde niet zo zeer breed maar wel enorm instabiel terwijl de namaak dat probleem niet leek te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:25

@azmay: ik heb er momenteel 2 liggen, dus als je met paard langs wilt komen om er eentje te proberen doen we een ritje over de Veluwe :D
Moet je alleen wel even wachten tot die weer ontdooid is :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:30

DubbelDun schreef:
@azmay: ik heb er momenteel 2 liggen, dus als je met paard langs wilt komen om er eentje te proberen doen we een ritje over de Veluwe :D
Moet je alleen wel even wachten tot die weer ontdooid is :+

Zou heerlijk zijn maar helaas geen vervoer of paard wat buiten de wei gereden kan worden momenteel.
Maar bedankt voor het aanbod ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 14:45

Instabiel aanvoelen kan ook aan 1001 dingen liggen, verkeerde maat pommel, niet ideale singel of pad, simpelweg zadel wat te ver naar voren of naar achteren leggen tijdens het opzadelen... het is allemaal zo afhankelijk van de precieze situatie of hetzelfde zadel super goed bevalt of met een klein verschil in de situatie plotseling als waardeloos ervaren wordt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:17

Vandaag ben ik bij een bokker een zadeltje gaan halen om te proberen, weet alleen niet of ik er op het eerste gezicht echt fan van ben. Het is een nep barefoot.
Afbeelding

Ik voorzie dat als ik er nu op zou gaan zitten het erg ver achterop gaat drukken en dat het zadel zelfs nog naar achter gaat schuiven. Morgen ga ik eens zien of ik nog wat kan met de "kussens" die er onder zitten.

Dit was meteen het zadel mak maken van het paardje, wat dat betreft vind ze hem niet verschrikkelijk geloof ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:21

Zadel lig te ver naar voren volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:21

Ik begrijp die nep versies nooit zo.
Barefoot is gewoon een prima zadel voor een goede prijs, de nepperds zijn dat vrijwel nooit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:23

Achterop drukken zal wel meevallen, je hebt ruimte genoeg zo te zien. Maar het moet niet naar achteren gaan glijden en het lijkt nu iets voorop te liggen.
Maar als je het naar achteren legt komt de singelplaats niet meer uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:28

DubbelDun schreef:
Achterop drukken zal wel meevallen, je hebt ruimte genoeg zo te zien. Maar het moet niet naar achteren gaan glijden en het lijkt nu iets voorop te liggen.
Maar als je het naar achteren legt komt de singelplaats niet meer uit.

Voor de foto gleed hij wel naar achteren, had hem opnieuw opgelegd voor de foto maar ik vrees dat hij nu te ver naar voren ligt.

Zadel met een singel op de juiste plek gaat nooit lukken vrees ik, dan moet de singel meteen onder de pommel liggen en dat gaat niet.

Ben bang dat deze hem niet word maar ik kijk morgen eventjes verder, leg ik hem ook even bij haar moeder op. Die verteld het me wel als het niet comfi is ~~}>

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:56

Singelplaats direkt onder de pommel kan prima hoor, kwestie van een Full Rigging zoeken
Afbeelding
Met een dubbele D kom je dan een heel eind
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:58

DubbelDun schreef:
Singelplaats direkt onder de pommel kan prima hoor, kwestie van een Full Rigging zoeken
[ Afbeelding ]
Met een dubbele D kom je dan een heel eind
[ Afbeelding ]

En met welke zadels kan dat dan?
Kan met niet herinneren dat ik ooit een Ghost, Barefoot of ander zadel heb gezien waarbij dat kan..

De Freemax heeft hetzelfde probleem bij haar moeder maar dan nog een stuk erger omdat die een dikke pens heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:00

De nieuwe Silverado's hebben een dubbele D, maar of de voorste Full is moet ik even nakijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:02

DubbelDun schreef:
De nieuwe Silverado's hebben een dubbele D, maar of de voorste Full is moet ik even nakijken.

Gaat het dan ook niet enorm "klapperen" trouwens?
De Freemax kan ik al een flink eind optillen achter waarbij hij echt draait van voor tot achter om de fork zeg maar.

Mijn bedoeling was eigenlijk niet om een fortuin uit te gaan geven aan nieuwe zadels trouwens, vandaar ook dit probeersel :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:03

Deze ziet er behoorlijk Full uit
https://www.silverado.de/media/images/o ... -1-Neu.jpg

Een Full zadel kan idd wel meer beweging geven als je longeert, maar zit je er op heb je daar geen last van. Overigens kun je er natuurlijk ook altijd een achtersingel aan doen om dat tegen te gaan.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:20

Ik heb de Freemax vandaag ook eens op mijn paard gezien. Qua lengte was het nét aan. Als je meer op de cantle zou zitten zou je idd het probleem hebben dat het zou ingraven, omdat de skirt net niet lang genoeg is voor een goede drukverdeling zoals bij een regulier westernzadel en het juist ook niet te kort is om meer te liggen zoals een engels zadel.

Vond het anders wel een mooi zadel. Maar leek niet echt geschikt voor mijn merrie haar rug. (Kan ook wel zijn dat het zadel al zodanig gevormd was naar de Haf van wie het zadel was..) Achteraan kon ik makkelijk een vuist kwijt en stond de skirt helemaal omhoog. Vooraan moest ik flink duwen om mijn hand tussen de schouder en het zadel te krijgen. Dat kan wel liggen aan het feit dat de pommel al dan niet geschikt voor haar was.

Ik wacht dus nog altijd met smart op mijn sjablonen en zadelpasmetertje van Silverado. De grote verscheidenheid aan kussens lossen wel gelijk dat probleem op dat ik bij de Freemax had. Bij de Trekker heb ik ook last van lichte bridging door die verschrikkelijk rechte kussens. Mijn merrie haar rug is eerder gewelfd. (Of hoe zeg je dat :+ )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:37

Ga toch internet in de gaten houden voor een bob marshall ..liefst een roundskirt en zo min mogelijk versieringen er op haha
Voor erbij wil mn barefoot london ook niet kwijt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:36

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:46

Bedankt!! Gelijk lid geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:52

Mooie zadels.
Wie weet als ik ooit een ander paard heb zonder onmogelijk kort ruggetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:36

En nog een Barefoot vraag...
Een vps loze welke inlagen zijn dan aan te raden?
HD?
Zit wat tweedehands rond te kijken.
Voor max 3 keer per week ritjes.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:54

Ik heb mijn maat 1 te koop staan met heavy duty en normale inlages.
Wat je nodig hebt ligt aan jou en je rijdier.
Hier lag hij op een oude ijslander met die inlages en voor mijn jonge pony enkel de normale inlages. :)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:07

kan iemand mij helpen? Mijn zadel schuift opzij tijdens het rijden, heb een barefoot cherokee met een barefoot pad er onder. In het begin had ik dit niet zo erg nu denk ik dat de pad glad wordt door vuil, hoe onderhouden jullie die?Helemaal wassen? zijn er ook geschikte pads voor barefoot die minder schuiven?