voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:33

Mijn intresse ligt eigenlijk bij de hidalgi dressuurzadels, niet bij de spaanse

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:16

Die van mij wel. als ik maar wel voldoende steun heb.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:21

Daarom heb ik ook 2 types laten komen - het is voor mij nieuw. Qua vergelijk heb ik alleen Startrekk gezien en dit doet er zeker niet voor onder....

Maritje, waar wil je dan steun hebben? Er kunnen wrongetjes onder het zweetblad en de hoge cantle en pommel geven uiteraard veel houvast.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:41

Ja, wrongen onder het zweetblad :)

Ik had bij mn barefoot gewoon totaal geen steun en schommelde alle kanten op.. dat vond ik echt niet fijn. 't was wel een oude, maar toch.

Met mijn wintec heb ik prima steun, maar wil liever semi-boomloos en die Hidalgo is wel een leuke prijsklasse :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:48

@duhelo
als ik de singel / gespen op die hoogte bij mijn pown zou doen , heb ik gegarandeerd rodeo ..
nu is dat wel een extreme "ras zei**rd"
maar dat die daar niet positief op reageerd , kan ik m wel iets bij voorstellen :o

denk dat 85 nog te kort is ..
kan jij eens nameten of 110cm zou passen onder je zadel..
heb een idee en een optie
ben de komende 2 weken amper achter de comp, mailen is misschien makkelijker
ook om het topic niet te veel te vervuilen ..

Leuke zadels , die lederen boom dingen
vooral de spaanse (kom er alleen niet in .., zo hoog wil mijn been niet)
ben bekend met het idee/systeem, helaas niks voor mijn paard

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:21

Duhelo schreef:
het zweten op de ruggegraat kan komen ofwel door dat de ruggegraat niet vrij is, ofwel doordat je paard erg zweet.
de mijne heeft meestal een mooie vrije ruggegraat, maar als het wat warmer is/harder aan het werk gezet is, is ze gewoon van kop tot teen nat, incl ruggegraat, heeft dus niks te maken met het zadel in dit geval.

Dankjewel voor je antwoord! Ze was inderdaad nogal nat en het was die warme week, twee (?) weken geleden. Ik zal met dit koele weer vanavond eens kijken of ze dan nog steeds zo nat wordt daar. Bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:24

nickyu schreef:
@duhelo
als ik de singel / gespen op die hoogte bij mijn pown zou doen , heb ik gegarandeerd rodeo ..
nu is dat wel een extreme "ras zei**rd"
maar dat die daar niet positief op reageerd , kan ik m wel iets bij voorstellen :o

denk dat 85 nog te kort is ..
kan jij eens nameten of 110cm zou passen onder je zadel..
heb een idee en een optie
ben de komende 2 weken amper achter de comp, mailen is misschien makkelijker
ook om het topic niet te veel te vervuilen ..

ohjee, ben ik gewoon al jaren mijn paard aan het pesten ...
maar het rare is dat ze enkel dom doet op het aansingelen, tijdens het rijden zelf loopt ze als een trein!
ik mail je effe ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:03

Ik ga binnenkort een Lexington testen. Ik hoop dat dat wel lukt qua breedte. Het is erg moeilijk voor mij en mijn bekken om een geschikt zadel te vinden. Ik word er wel eens moedeloos van. Heb gemeten met de mallen en ik heb een S pommel nodig.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:24

pmarena komt er in de toekomst ook nog een London of lexington in lichtbruin soft leder... *D :)*

Heb nu een donkerbruine london op mijn ijslander, maar over een paar jaar verdienen wij natuurlijk wel een nieuw zadel :j <<)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:29

Een bruine zal er sowieso binnen nu en een paar jaar wel een keer komen hoor verwacht ik hoor :j

Of een zwart-bruine. Of dat Softleder zal worden...tja :P

En ik denk eerder een London dan een Lexington, omdat de London populairder is.

Of wellicht doen we dan wel een keer een bruine of zwart-bruine Lexington met normaal VPS i.p.v. dat met de verhoogde achterzijde die de Lexington standaard heeft :)

Ik heb hier wel eens naar geïnformeerd en ze waren toen bereid om dat op speciale bestelling te maken, mits we er genoeg tegelijk afnemen.

Ikzelf voel dan het meeste voor een zwart-bruine Lexington (zoals de zwart-bruine Barrydale) met plat VPS :j

Maar voorlopig wil ik even geen Specials meer bestellen eerlijk gezegd hoor... ze blijven over het algemeen veels te lang liggen en ik moet eerst wat overtollige zadels kwijt :j (zie aanbiedingen en opruimings pagina op de website :P

En ik heb van de week een bestelling geplaatst voor bruine Arizona maat 1 zadels met een verplaatsbare cantle (zodat de zitting wat langer en korter gemaakt kan worden) en wrong-seatsaver....die moeten dan ook eerst weer weg zijn en ik verwacht die pas in het najaar dus dat duurt allemaal nog wel even ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:31

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:56

Lijkt me de dezelfde oorsprong hebben als die gekleurde freeform-look-a-likes? Ik zou 't in ieder geval niet ongezien kopen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:45

Die staan er al een poosje op, ik vind ze er best aardig uit zien eigenlijk, lijkt een nette prijs :)

De bewerking stelt natuurlijk niks voor, dat is veel goedkoper en simpeler dan bvb. de Nut van Barefoot waar echt vele uren handsnijwerk in zitten, maar het is toch best een geinig dingetje. Mooie hoge cantle, goede brede seatsaver, lijkt absoluut geen enorme rommel terwijl ik dat van die gekleurde Freeform-neppers wel vindt dat ze die uitstraling hebben :o

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:55

Wendy_Chewie schreef:
Welk probleem heb je dan?

ik heb het bij lage sprongen nu redelijk door, maar zodra mijn pony echt enthousiast gaat springen vlieg bij de afzet omhoog en knal ik bij de landing weer neer. ik heb gewoon bijna geen steun aan mn zadel. als ik me van te voren maar goed voor bereid gaat het best goed. maar mijn pony is nog al onzeker met springen(moet het nog een beetje leren) een vaak staat ze voor de sprong bijna stil en dan besluit ze dat ze toch maar moet gaan springen en dan volgt er in eens een mega sprong. en dat is al bij sprongetjes van 50 cm of sprongen die iets breder zijn(zodat ze echt gaat springen ipv huppelt). maar het gaat al steeds beter en een vriendin van mij(die erg goed is in springen) helpt me dus het gaat lukken. ik heb namelijk als doel om eind deze zomer fatsoenlijk een parcour te kunnen springen(niet op wedstrijd, gewoon voor de lol)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:15

Voor wie interesse heeft... Mijn BF Stella Limited Edition is nog steeds te koop (evenals een hafpad van Grandeur). Koper heeft op laatste moment ervan afgezien...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:57

anne_bento schreef:
Ik heb gisteren de barefoot pad binnen gehad. Had deze nog nooit echt gezien, alleen op de plaatjes :)
Maar WOW! Ik schrok eerst van de prijs maar snap nu wel waar de prijs vandaan komt.

Echt knappe kwaliteit, schoftuitsparing, nette bandjes om vast te maken aan het zadel, goede antisliplaag bovenop en super zacht aan de onderkant. Ik vond hem bijna te mooi om op mijn pony te leggen hihi.
Heb hem wel even opgelegd en het zag er een stuk netter uit meteen. Ook even wat rondjes mee gestapt, met mijn vorige pad schoof het zadel daar al wat bij, met deze pad bleef het zadel keurig liggen.

Kon hem helaas niet goed testen nog, mijn pony is behandeld en moet 3 dagen op rust. Van het weekend een dag testen met de banaansingel en een dag met de barefoot singel, ben erg benieuwd hoe dat gaat.

Inmiddels vandaag aan de longeerlijn getest met de banaansingel. Dit dekje is een stuk dikker dan mijn vorige, de singel was dus te kort nu helaas. Toch geprobeerd, pittig aan het werk gezet met zelfs wat gallopjes en wonder boven wonder, het zadel lag als een huis!!
En dat dankzij een barefoot pad. Ik had dit niet verwacht, had wel iets minder schuiven verwacht maar dat hij zo netjes zou blijven liggen had ik niet verwacht.
Woensdag weer, en dan probeer ik de barefoot singel, eens kijken hij dan nog zo netjes ligt, ik hoop het!
Uit alle haast vergeten foto's te maken, ga ik woensdag doen.

Nu het zadel netjes blijft liggen en mijn pony op haar scheefheid na helemaal in orde is, ga ik maandag voor het eerst echt rijden :-) heb er al 3 keer op gezeten en dat ging perfect, maar maandag dan echt een les en echt al wat werken onder het zadel, ik ben zeer benieuwd hoe het ons bevalt want ik heb nog nooit op de barefoot london gereden op wat stapritjes na!

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:29

Ik ben benieuwd welke inlages ik het beste kan gebruiken voor een zadel zonder VPS. Op dit moment rij ik met enkele inlages en heb het idee dat dit niet voldoende is.
En hoe zit het met de heavy duty inlages? Zijn deze geschikt voor een zadel zonder VPS?

Alvast bedankt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:31

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:44

Dankje, heb het net gelezen :)
Naar mijn idee ligt de ruggengraat mooi vrij. Ook schuift het zadel niet en ligt het verder netjes.
Enige probleem is dat zijn rug na een langere rit soms wat gevoelig is daar waar ik zit (zitbeenknobbels). Hoe en met wat kan ik dit het beste oplossen?

Angelke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:03

Voor de geintresseerde
Ik verkoop een boomloos zadel van freeform classic model
Wegens overschakeling op een dressuurzadel.
Intresse stuur een pb

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:41

ankem schreef:
Het is erg moeilijk voor mij en mijn bekken om een geschikt zadel te vinden.

Ik zit zelf ook met mijn bekken en heb zo'n beetje alle zadels van de barefoot getest :=
Bij elk zadel kwam ik er met pijn vanaf na een kwartier stappen en een paar rondjes draven (ik mag nog niet meer doen)
Dit bij de Lexington, London,cherokee en de Barrydale.
Uiteindelijk een Stella aangeschaft en dit was het eerste zadel waar ik zonder pijn vanaf kwam!!
En het zadel zit ook nog eens super lekker :))

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:55

Tjelley schreef:
Ik ben benieuwd welke inlages ik het beste kan gebruiken voor een zadel zonder VPS. Op dit moment rij ik met enkele inlages en heb het idee dat dit niet voldoende is.
En hoe zit het met de heavy duty inlages? Zijn deze geschikt voor een zadel zonder VPS?

Alvast bedankt :)

Ik heb ook een zadel zonder vps en zit ook te twijfelen. Het zadel ligt nu met enkele inlages perfect. Maar als ik wat langer ga rijden zometeen vind ik het toch geen fijn idee. Ik zit zelf te denken aan de heavy duty inlages, ondanks dat ze meer geschikt zijn voor de zwaardere ruiters of degenen die ook springen enz lijkt het mij geen overbodige luxe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:11

Als je het geen ramp vindt dat je nèt wat minder paard-gevoel hebt, dan zijn de Heavy Duty inlages degenen die de meeste bescherming bieden :j

Het jammere is alleen dat ik ze nog steeds amper binnen krijg en ze telkens al verkocht zijn voordat ik weer een stapeltje ontvang.....hopelijk komt de productie nu eindelijk eens op gang :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:37

nientje78 schreef:
ankem schreef:
Het is erg moeilijk voor mij en mijn bekken om een geschikt zadel te vinden.

Ik zit zelf ook met mijn bekken en heb zo'n beetje alle zadels van de barefoot getest :=
Bij elk zadel kwam ik er met pijn vanaf na een kwartier stappen en een paar rondjes draven (ik mag nog niet meer doen)
Dit bij de Lexington, London,cherokee en de Barrydale.
Uiteindelijk een Stella aangeschaft en dit was het eerste zadel waar ik zonder pijn vanaf kwam!!
En het zadel zit ook nog eens super lekker :))

Vraag me toch af hoe dat dan komt... Zit de Stella voor je gevoel smaller dan de andere zadels?

Zelf ga ik een cherokee testen (hiervoor gekozen omdat die het kortst is), maar de stella vind ik zeker ook interessant. Beetje jammer dat hij geen V-singelstoten heeft, maar het kunstleer vind ik weer wel echt een voordeel :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:42

Is weer een typisch apart verhaal want in theorie is er geen reden waarom de Stella smaller zou moeten zitten....het blijft altijd een kwestie van proberen, dat blijkt maar weer :)

In theorie zit de Lexington het smalst.

Een HM HipSaver is ook nog een optie voor op je zadel, maar dan wordt de zit wel wat minder diep omdat je die opvult met die in het midden verhogende seatsaver :)