Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:26

@Joepju, rijden met een halsring (of touw) dat hoef je niet geleidelijk te doen.
Ja misschien buiten als je een hete hebt, maar in de bak niet.
Als je je paard op zit en been hebt gereden gaat dat zo Ja

Zelfs voor mij als bitrijdeer, die alleen trekt en plukt...want dat was de defenitie van bit Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:28

Nadya schreef:
Ik heb les in centered riding en ik heb het geluk dat ik een hele talentvolle paardenvrouw als instructrice heb. Ik kan het niet zo 1, 2, 3 op internet uitleggen, maar we doen altijd een sessie grondwerk en dan gaan we rijden. Juist doordat we op de grond al zo met lichaamstaal bezig zijn, snapt Sam het op zijn rug eigenlijk al heel snel.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat met die nekring!!! Interessant, hou me op de hoogte.....

Gaaf hoe jij met je paardje bezig bent... Vork
Ik heb zelf ook wat lesjes in centered riding gehad (in aalsmeer) en heb hier veel van geleerd. Vooral hoe je op je zit bijna alles kunt doen. Ik heb hier bij mijn huidige bijrijpaardje veel profeit van, aangezien ik haar nu makkelijk terugkrijg op mijn zit. We rijden haar nu dressuurmatig met de cook-optoming, en dit gaat best goed, alleen heeft ze snel jeuk van het hoofdstel, aangezien ze een overgevoelig huidje heeft (volbloed)
Dus daarom zit ik er al een tijdje aan te denken om de cordeo uit te gaan proberen, maar dan wél in een lege bak, want ik denk dat mijn stalgenoten het niet echt zullen waarderen....whahah.. Haha!
Ze is soms wel een beetje hyper, en vooral in galop aangezien het een ex-renpaardje is, dus ik ga het langzaam opbouwen. Ben erg benieuwd....ik hou je op de hoogte. En dat hoofdstel van Josien vind ik ook erg interessant. Vork

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:43

Joepju schreef:
Jasmijn; er is in dit topic al veel aangekaart dat bitloos (vooral hackamore) zeker niet altijd vriendelijk is, vooral niet bij een verkeerde ruiter. Lijkt me ook vrij logisch, aangezien de druk bij een hackamore ook erg hoog kan oplopen bij verkeerd gebruik. Dus wat mij betreft hoef je de foto's niet te plaatsen hoor.
Wat ik me wel afvraag; gaan ze enigzins "diervriendelijk" om met de paarden in Costa Rica?

In costa rica rijden ze niet met een hackamore, maar met een soort hoofdstel dat lijkt imo het meest op een sidepull. Het is gemaakt van vrij dun touw. Het heeft geen hefboom of ophaal werking en het kan onder de kin niet aansnoeren. De mensen rijden daar met 1 hand en vrijwel geen druk. De paarden reageren ook heel licht en snel. Ze gaan wel iets minder zachtzinnig om met de paarden dan wij. Een paard is daar gewoon meer een middel. Voor vervoer en voor het werk. Ik mocht een dagje mee een kudde stieren drijven naar een ander gebied, erg gaaf. De paarden moeten er hard werken, maar dieronvriendelijk wil ik het ook niet noemen. Ze zijn erg trots op hun paarden. Geen enkel paard staat er binnen en lopen meestal in grote koppels. Dus als je het totale welzijnsplaatje gaat bekijken is het wel oke. Maargoed, als je zit op zeuren kun je altijd wat vinden om over te vallen. Knipoog

Het is al eerder genoemd, maar ik vind het ook frappant dat kennelijk weinigen geintresseerd zijn naar foto's van misstanden met een bitloos hoofdstel. Je wordt doodgegooid met misstanden met een bit, maar zodra er foto's op komst zijn van misstanden met bitloos doen die er ineens niet toe want dan is het ineens logisch dat het in handen van een verkeerde ruiter schade aan kan richten. Als ik thuis ben zal ik ze even goed plaatsen hoor, voor degene onder ons die wel objectief proberen te blijven. Knipoog
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 16-03-08 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:44

Joepju, dank voor je lieve compliment Bloos en hou me zeker op de hoogte, want van alle ervaringen van anderen kan ik weer een hoop leren. Ja Lachen

Ik hoop ooit met Sam ook met nekring te kunnen rijden, jaaaa, zou zelfs een demootje willen geven aan dit dorp Haha! . Nu vind ik hem nog te jong en onervaren (en ik ben geen held ofzo Bloos ). We zijn nog volop met de africhting bezig. Dus erg leuk dat hij op het op zit goed doet, maar ik heb ook een kind thuis en gedraag me even ''verantwoordelijk'', if you know what I mean. Haha!
Kan me geen ongelukken permitteren en ik vind het op een nog niet geheel afgerichte 3 a 4-jarige wel erg riskant (zeker op die jolige van mij Knipoog ).

Maar goed, rij je al jaren op je paard op zit, dan is het vast een heel ander verhaal. Gaan we aan werken, hoor, zeker!! Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:52

Joepju schreef:
c_alsemgeest schreef:

Waarom niet? Zoals er al 100x is gezegd: om een goede mening te vormen moet je ook de nadelen en risico's van je keuze kennen.
Waarom altijd wel foto's van bit-martelingen... en als een persoon een keer hetzelfde heeft gezien bij bitloos, willen we het opeens niet meer zien? Dromen
Ik voelde weer een oogkleppen opmerking opborrelen maar laat die ditmaal even achterwege ter bewaking van de goede orde Clown

Er staat in haar stuk ook niets over een hack? Verward misschien is dit het wel geweest... maar ze heeft het niet beschreven.
En dat wordt wel meteen aangenomen Clown

Dus tsja... kom maar op met de foto's Tong uitsteken

Reageer je altijd zo vriendelijk alsemgeest? En ik oogkleppen op? Best wel bijdehand om dat gelijk te lopen roepen....heb je mij horen zeggen dat ik anti-bit ben? dacht het niet he alsem....
Dat jij hier zo fanatiek reageert, bewijst alleen maar weer dat jij ook weer zo'n figuur bent die gelijk in de verdediging schiet omdat je met een bit rijd...beetje triest. Wie had hier ook alweer oogkleppen op? Ach gut
En die foto's...die intereseren mij gewoon niet, omdat het vrij logisch is dat er genoeg prutsers zijn in de wereld die nog geeneens met een bitloze optoming kunnen rijden, en daardoor schade aan het paard toebrengen. Oud nieuws....

Wat kan jij slecht lezen... Koe wie zegt dat ik op oogkleppen bij jou doelde? Jij leest duidelijk wat je wil lezen.
De oogkleppen staan bij mij voor de tunnelvisie die sommige mensen ontwikkelen, zowel de pro- bitlozen als degene tegen het bitloze.
En 'zo'n figuur die met bit rijd' laat me ajb niet lachen... je kan echt merken dat jij kwa bokt erg nat achter de oren bent, lees even terug dan kan je terug vinden dat ik ook vaak genoeg bitloos rijd. Tevens de petitie heb getekend voor bitloos in de dressuur... dus ga maar lekker je zelf analyseren en stop mij niet in een hokje. Doei, doei

Dat de foto's jou niet intresseren betekend dan maar meteen dat niemand ze hoeft te zien? Dat jij nou de nadelen die een bitloze optoming kan aanrichten niet onder ogen wil zien betekend niet dat het voor andere niet bruikbaar is Pling Juist omdat er zo vaak gedweept wordt met het feit dat bitloos zo vriendelijk is, zit er een groot risico aan vast bij ruiters met een harde hand... deze rechtvaardigen hun slechte rijden met het feit dat ze een 'zachte' optoming gebruiken.
Bullsh*t volgens mij... want bitloos in de verkeerde handen kan imo evenveel schade aanrichten als een bit in de verkeerde handen.
Juist omdat meer en meer ruiters overstappen op bitloos (wat imo geen verkeerd iets is) maakt dat goede voorlichting belangrijk is... ja ook de risico's van deze optoming moeten worden verteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:57

En veel (lees niet alle) ruiters stappen over omdat ze met bit hun paard niet onder controle hebben... zullen die bitloos ineens zo fijn op de zit gaan rijden?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:58

jasmijn78 schreef:
Het is al eerder genoemd, maar ik vind het ook frappant dat kennelijk weinigen geintresseerd zijn naar foto's van misstanden met een bitloos hoofdstel. Je wordt doodgegooid met misstanden met een bit, maar zodra er foto's op komst zijn van misstanden met bitloos doen die er ineens niet toe want dan is het ineens logisch dat het in handen van een verkeerde ruiter schade aan kan richten. Als ik thuis ben zal ik ze even goed plaatsen hoor, voor degene onder ons die wel objectief proberen te blijven. Knipoog

Precies... ik huiver ook bij de foto's van de scherpe schaarbitten waarmee paarden een neverending-smile toegedient krijgen... maar ik sluit als "bit" rijder mijn ogen niet voor deze praktijken. Ik leer ervan, en raak makkelijk overtuigd hoe belangrijk een stille ruiterhand is.
Dat zou ook zo belangrijk zijn voor de leken die opeens overstappen op bitloos... helaas leren veel kinderen en volwassenen er niet meteen mee rijden. En door berichten van buitenaf kan men denken dat het nooit schade kan aanrichten en 100x zachter is dan hun huidige optoming... daar schuilt imo het gevaar in Knipoog Daarom zijn ook jouw foto's van belang Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:34

c_alsemgeest schreef:
Waarom altijd wel foto's van bit-martelingen... en als een persoon een keer hetzelfde heeft gezien bij bitloos, willen we het opeens niet meer zien? Dromen
Ik voelde weer een oogkleppen opmerking opborrelen maar laat die ditmaal even achterwege ter bewaking van de goede orde Clown

Lekker makkelijk om achteraf te zeggen dat die oogkleppen opmerking niet voor mij bedoeld was...
Als je mij quote, is het toch niet zo gek dat ik dit soort fijne opmerkingen persoonlijk opvat....
En ja; ik ben natuurlijk nog vreselijk nat achter de oren wat bokt betreft, Rolleyes en hoor nog zeker niet in het hokje; ervaren bokkers...heb je helemaal gelijk in.... ROFL
En wat betreft die foto's....Heb ik gezegd dat ze niet geplaatst mogen worden ofzo?? Dacht het niet...plaatst die foto's maar hoor. Ik gaf alleen mijn persoonlijke mening dat ze mij weinig intereseren, maar als jasmijn ze wil plaatsen....no problem. OK dan!
Misschien ook iets beter lezen? Ik gaf alleen mijn mening...ik verbied niks hier....zou niet durven als groentje hier op bokt. Hyper!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:36

MISTRAL94 schreef:
Roosje1987 schreef:
Dat is apart...Dus zelfs al zou het goed zijn voor je paard, zou je het uit principe niet doen? Goed hoor Knipoog

Ik geloof niet dat het beter is...
Daar komt bij dat bitloos net zo goed nadelen aan kleven, vind jou redenatie een beetje vreemd overigens. Maar goed blijf vooral zwart wit denken zou ik zo zeggen, het zegt dan meer over jou dan over mij Knipoog

Ik heb niet gezegd dat het beter is en denk zeker niet zwart wit. Ik vind jouw redenatie vreemder dan die van mij. Jij doet iets niet omdat mensen het naar jouw zin teveel verheerlijken? Je hebt letterlijk gezegd dat je daarom de keuze niet zal maken om bitloos te gaan. En ik zei, al ZOU het goed zijn voor je paard. Of het goed is voor jouw paard zal ik nooit weten, die ken ik niet.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:37

MISTRAL94 schreef:
Afgod al moet ik zeggen dat het hele bitloos me steeds meer tegen gaat staan door dat verheerlijken van bitloos en ik hierdoor die keus dus niet zal maken om over te stappen

Die er nog maar even bij pakken, voordat je zegt dat je het niet gezegd hebt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:05

Joepju schreef:
c_alsemgeest schreef:

Lekker makkelijk om achteraf te zeggen dat die oogkleppen opmerking niet voor mij bedoeld was...
Als je mij quote, is het toch niet zo gek dat ik dit soort fijne opmerkingen persoonlijk opvat....
En ja; ik ben natuurlijk nog vreselijk nat achter de oren wat bokt betreft, Rolleyes en hoor nog zeker niet in het hokje; ervaren bokkers...heb je helemaal gelijk in.... ROFL
En wat betreft die foto's....Heb ik gezegd dat ze niet geplaatst mogen worden ofzo?? Dacht het niet...plaatst die foto's maar hoor. Ik gaf alleen mijn persoonlijke mening dat ze mij weinig intereseren, maar als jasmijn ze wil plaatsen....no problem. OK dan!
Misschien ook iets beter lezen? Ik gaf alleen mijn mening...ik verbied niks hier....zou niet durven als groentje hier op bokt. Hyper!

Mijn opborreling van de oogkleppen (vreemde zin Clown ) sloeg op een opmerking van mij een paar pagina's terug.
Toen postte ik dat oogkleppen goed samengaan met naturals, dus niet plain gericht naar jou.
Door jouw reactie... en daarbij de zin over het niet willen zien van de foto's kwam dit weer in mij op. Pling
Allereerst bevatte mijn post een reactie op jouw stuk, vandaar de quote. Lijst
Het niet willen zien van de foto's kwam op mij over als, niet geconfronteerd willen worden met de nadelen van bitloos...
Wellicht een verkeerde interpetatie van mijn kant? Is mogelijk... ik lees het ook maar van achter mijn laptopje, maar zo komt het wel op mij over. Wel wordt er veel gesmeten met bit-martel foto's maar deze excemplaren zijn (nog) niet zo veel in omloop, dus leek het mij nuttig dat ze geplaatst zouden worden.
Ik snap enkel niet waarom het je niet intresseerd? Als je bitloos rijd wil je toch ook de keerzijde van de medaille zien? Ook al rij je zelf met minimale druk? Juist deze foto's tonen dat ook bitloos in verkeerde handen een martelwerktuig kan zijn... evenals een bit (Hèt punt waar het in dit topic om draait)

Met het nat achter de oren doelde ik vooral het makkelijke conclusie trekken, zonder je te verdiepen in het hoe en waarom.
Als je wat langer op bokt zit en mij tegenkomt in topics kan je zien dat ik ook voor bitloos ben... juist omdat ik totaal geen verschil zie in beide optomingen... van mij mag de keuze bitloos-bit net zo makkelijk en allerdaags zijn als de keuze voor wat voor soort meusli je paard het lekkerst vind Clown Doe wat het beste bij je paard (en jou) past.
Ik ben juist niet iemand die enkel voor bitten is... ik vind beide een prima methode MITS goed gebruikt, helaas zijn er te veel personen die bitloos heilig verklaren en ieder die kiest voor het bit erop afrekenen. Duivel Dat is zo jammer... en vooral nutteloos. Wat bereik je ermee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:53

c_alsemgeest schreef:
Mijn opborreling van de oogkleppen (vreemde zin Clown ) sloeg op een opmerking van mij een paar pagina's terug.
Toen postte ik dat oogkleppen goed samengaan met naturals, dus niet plain gericht naar jou.

Ach weet je, die oogkleppen kun je ook heel goed omdraaien naar de 'normals', hoor. Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:02

Nadya schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ach weet je, die oogkleppen kun je ook heel goed omdraaien naar de 'normals', hoor. Knipoog

c_alsemgeest schreef:
De oogkleppen staan bij mij voor de tunnelvisie die sommige mensen ontwikkelen, zowel de pro- bitlozen als degene tegen het bitloze.

Huilen van het lachen

Toch zie ik vaak de naturals met meer afkeer argeren tegen het bit dan de reguliere ruiters tegen bitloos op dit forum Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:12

c_alsemgeest schreef:
Ik ben juist niet iemand die enkel voor bitten is... ik vind beide een prima methode MITS goed gebruikt, helaas zijn er te veel personen die bitloos heilig verklaren en ieder die kiest voor het bit erop afrekenen. Duivel Dat is zo jammer... en vooral nutteloos. Wat bereik je ermee?

Juist!
De meeste 'normals' (als je ze zo wilt noemen) zullen echt niet zeggen dat bitloos slecht is, de meeste 'normals' (als je ze zo wilt noemen) zullen juist zeggen dat je datgene moet doen het beste is voor je paard.
Daarentegen hoor ik heel veel (LEES: NIET ALLEMAAL!!) naturals (als je ze zo wilt noemen) zeggen dat bitloos beter/fijner is voor het paard.....

Overigens heb ik nog geen goede argumenten gehoord waarom bitloos beter is voor je paard.. of ik lees er wellicht overheen! Dus waarom wel druk op neus en niet op mond??

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:26

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:28

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:29

Staan hele mooie foto's op... helaas ook foto's waarbij duidelijk te zien is dat het paard hinder ondervind van de ruiter... mèt een bitloos hoofdstel Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:37

c_alsemgeest schreef:
Vlinder32 schreef:
zap, kijk even op http://www.bitloos.nl

been there... done that Vork

Hier ook... maar ik vind geen antwoord op mijn vraag:
Waarom wel druk op neus, maar geen druk in de mond?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:39

idd... een meisje vind ik een heel mooi voorbeeld op de site bitloos rijden.
Zij rijd haar paard tijdelijk bitloos door gebitsproblemen van het paard zijn kant, ze voelt geen verschil en aan de foto's te zien loopt het paard super.
Geen verschil? Is dat niet iets wat wij 'normals' al het hele topic proberen te zeggen? Bloos!
Druk = druk... waar het gegeven wordt is de keuze van de ruiter... die het af hoort te stemmen op het paard Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:49

c_alsemgeest schreef:
Zij rijd haar paard tijdelijk bitloos door gebitsproblemen van het paard zijn kant, ze voelt geen verschil en aan de foto's te zien loopt het paard super.
Geen verschil? Is dat niet iets wat wij 'normals' al het hele topic proberen te zeggen? Bloos!
Druk = druk... waar het gegeven wordt is de keuze van de ruiter... die het af hoort te stemmen op het paard Knipoog

Haha! Haha! Haha!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:01

zap schreef:
c_alsemgeest schreef:

Haha! Haha! Haha!

Tja meer woorden zijn er niet voor. super gezegd!

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:41

somige mensen heben gewoon laks aan de reegels..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:45

nathan_ schreef:
somige mensen heben gewoon laks aan de reegels..

? Verward
Ik snap je volgens mij niet helemaal Haha!
Verklaar u nader Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:37

@ nadya, nou en of, hihi!

overigens ziet dat hoofdstel van PmP er ERG goed uit, ik vind die kruisbandjes dus ook niet erg fijn (nou ja ik, mijn paarden dus, Flicka kon er helemaal niet tegen), de ervaring is dat de release onvoldoende is, bovendien vind ik het niet zo prettig dat ze onbeperkt door kunnen snoeren.

ik heb op de mijne stops gemaakt (gewoon teugelstops van een teugel af en die op de juiste hoogte op het kruisbandje), zodat het niet volledig dicht kan trekken. nu moet ik erbij zeggen dat ik minimaal op teugel rijd, met mennen is dat natuurlijk ietsje anders maar goed ook daar kan je licht zijn... desondanks bevonden mijn dieren het vast kunnen snoeren van de kruisriempjes als niet optimaal, aangezien je met die hoofdstellen altijd zowel op de neus als onder de kaak druk hebt. en dat is imo helemaal niet nodig.

even nog een kleine toevoeging, de eerste keer dat ik op Faram zat was langs een weggetje, tijdens een wandeling besloot ik dat het eigenlijk wel tijd was om er eens op te gaan. Faram was oud en wijs genoeg. ik ben erop geklommen en naar huis gereden (goed was een achterpad en paard kende de weg, desondanks iets waar ik trots op ben!). ALS mijn veulen Snatje groot genoeg wordt voor mij (wat nu nog de vraag is), wil ik het bij hem ook zo doen, lekker eenvoudig, één stapje tegelijk. wél vind ik het zaak dat ik het bit bij hem probeer, mocht hij het niet willen dan is dat dat, maar als hij er geen problemen mee heeft vind ik dat wel zo prettig, dat dier kan wel 40 worden en STEL dat er ooit iets gebeurt en hij moet weg... vul maar in.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:19

c_alsemgeest schreef:

ik heb me verder nog niet echt met de discussie bemoeit en weet er misschien ook nog te weinig vanaf, heb tot nu toe alleen maar mét bit gereden en wil bitloos gaan proberen...

maar vind je niet dat er wel het verschil is dat het bit er altijd in hangt en het paard de aanwezigheid altijd voelt ook al rijd je met een losse teugel en dat is op de neus niet....

je ziet dat de meeste halster/hoofdstellen los op de neus hangen..... dus als je teugels los hangen voelen ze die (bijna) niet....

én een stuk ijzer waarmee je de mond flink kan beschadigen óf een stuk leer of nylon (waarbij ik dan doel op de bredere uitvoeringen die dus 'vriendelijker' zijn) lijkt me ook nog wel een verschil voor het paard zelf.......

ik ben verder nog vrij neurtaal in deze discussie, wat ik al zei ik heb tot nu toe altijd met bit gereden en zoals buitenrijden zal ik ook zeker niet onder doen! ik en mijn pony houden van een crossje, maar ik wil ook nog kunnen remmen ook in haar enthousiasme.......