Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:22

nikilover schreef:
IK zeg niet dat het slecht is voor paarden om dat te gebruiken.Het is alleen zieliger om een paard verwondingen te schoppen met sporen als een paar keer bandages omdoen Knipoog en ik zeg ook niet dat ze verboden MOETEN worden ik zei dat ze die dingen beter kunnen verbieden als bandages,maar das mijn mening.

Die vergelijking gaat werkelijk helemaal nergens over.

Stel nou dat ze test paarden wel hebben laten doorlopen met bandages tot de pees scheurde door de hitte, zou je die vergelijking dan nog maken??

Ik snap best dat mensen er wat luchtjes over nadenken.
Als de pees van een paard al sterk is kan die natuurlijk heel wat hebben.
Kom nog eens bij dat veel mensen vinden dat zij veel met hun paard doen maar dat dat in werkelijkheid erg tegenvalt.
En als die mensen dan roepen dat zij altijd met bandages rijden en nog nooit een paard heben zien neervallen net als dat zij altijd roepen veel met het paard te rijden dan denken mensen al snel dat zo'n test, zonder harde bewijzen, weer een broodje aap verhaal is.
Toch moeten meer aspecten belicht worden om tot een totaalbeeld en dus oordeel te komen want ik denk dat je een peesblessure vaak moet zoeken in combinaties en niet in 1 oorzaak.
Veel mensen zeggen dan dat bijv. Anky ook met bandages rijd en dat haar paard zoveel waard is dat zij die echt niet zou blesseren.
Het jammere daarvan is dat mensen alleen zien dat zij met bandages rijdt.
Zij weten niet wat Anky weet en zij weten niet wat zij nog meer tegen peesproblemen doet.
En natuurlijk weet ik dat ook niet.
Maar als ik naar mijn paarden kijk dan zie ik dat ze geen bandages nodig hebben omdat ze zich niet aantikken.
Als ik dit topic lees zijn er heel wat paarden die wel aantikken waardoor de eigenaar bandages als noodzaak ziet.
Misschien moeten ze dat maar eens meenemen in het toekomstige fokbeleid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:09

Odje, de hier genoemde onderzoeken zijn niet gedaan met testpaarden maar in het lab, gewoon met cellen in een glaasje. Lachen

Ik heb zelf al op best wat stallen meegelopen, op sommige een dagje, op andere een paar jaar. En die doen echt niets anders dan de mensen hier in het topic noemen: bandageren, al dan niet met ook nog peesjes erover, en na het werk de spuit erover (en zelfs dat laatste niet altijd en niet overal).

Ik weet niet of het meegenomen moet worden in het fokbeleid, vind het wel een mooie discussie. Ik vind nl. wel dat men oog voor beweging moet blijven houden en in de richting dressuur wil je nu eenmaal hoogbenige paarden met lange ranke spillepootjes en genoeg gummi. Nadeel is dus dat die beestjes, zeker als ze jong zijn, zich idd veel aantikken. Op beenstanden wordt al gefilterd dus daar kun je verder weinig mee.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:28

Urielle schreef:
Odje, de hier genoemde onderzoeken zijn niet gedaan met testpaarden maar in het lab, gewoon met cellen in een glaasje. Lachen

Ik heb het over de test die in het maandblad Bit stond en waarbij foto's werden getoond van paarden.
We hebben het dus over verschillende testen en dat is deels mijn fout want ik moet toegeven dat ik niet alle pagina's heb terug gelezen voor ik hier weer reageerde.
Sorry voor dat Lachen

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:51

Ik rij er af en toe mee maaar ik rij eingelijk alleen met peeeskappen Knipoog

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:13

odje schreef:
whitje schreef:
Verder heb ik nog nooit een paard zien neervallen omdat hij bandages droeg, .... julllie??

gelukkig niet, zou je dat willen??

Nee, wat ik wil zeggen is dat er heel erg over gedaan wordt maar ik een beetje het idee heb dat er van een mug een olifant wordt gemaakt (zo zeg je dat toch Clown )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:15

Ik rijd gewoon zonder en met mijn paard is nog steeds niets mis Lachen.
Ik vind het nutteloos om ze te gebruiken...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:49

Ik rij regelmatig met bandages, ik weet ook goed hoe ik moet bandageren, ze zijn in die 5 jaar dat ik mijn eigen paard heb nog nooit of te nooit los gekomen. Mijn paard heeft ook nog nooit problemen gehad met zijn pezen.
Ik ken ook redelijk wat mensen die hun paard regelmatig bandageren of peesbeschermers gebruiken en ook deze paarden hebben nog nooit peesblessures gehad.
Er wordt nu al zo lang met bandages gereden maar ik heb nog nooit van paarden gehoord die door het bandageren ernstige peesblessures hebben gehad.
En zouden topruiters met bandages blijven rijden als dit zo schadelijk was voor hun paarden? Die paarden zijn net iets te kostbaar om er zonder verstand van zaken mee om te gaan denk ik.
Maar voor mij maakt het niet echt uit, wil je met bandages rijden, voor mij goed, ik doe het zelf soms ook. Rij je liever zonder bandages, ook goed, dit is een keuze die je zelf moet maken en ik vind niet dat je iemand anders kan opleggen om zonder bandages te rijden.
Goed bandageren blijft natuurlijk een noodzaak!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 08:35

Mijn paard word vanaf dit weekend(is pas sinds gister mijn eigen Knipoog ) wel gereden met peesbeschermers, maar bandages NOWAY.
Ik vind dat niet eens geweldig staan. Tsja, dat mijn vriendin die liever omziet bij haar pony ipv peesjes moet zij weten.

Marnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 03:14

ik ben het er half mee eens,
als je bandages draagt tijdens het springen heeft het inderdaag geen effect maar ben je z dressuur dan rij je toch wel oefeningen die meer vergen van de pezen en dus kan het goed zijn om je paard te bandageren
het is inderdaad zo dat het tegenwoordig meer voor de show word gebruikt en de helft niet weet hoe het omgebonden moet worden, en in dit geval is het beter om zonder te rijden.

ik heb het stuk ook gelezen over beenbescherming en ik ben van mening dat het best goed kan zijn om te gebruiken zolang je ze maar niet dag in dag uit inpakt in van alles en nog wat! en ze drect na het rijden weer af doet zodat de pezen weer kunnen koelen!!!

FirstFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 19:40

het geeft alleen een beetje bescherming bij bijvoorbeeld transport, als je transport beenbescherming te warm vind. maar het bied geen stevigheid, geen bescherming en het word algauw warm.

maar om het nou te verbieden?!

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 02:03

Ik ben ook van mening dat bandages meer kwaad doen dan goed. Maar ik denk wel dat er erg word overdreven. Van een enkele keer met bandages rijden zal er niks gebeuren (tenzij ze verkeerd aangebracht worden)
Ik rijd liever met beschermers, (voor en achter) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook eens een enkele x bandages omdoe, en hij daar ook een stuk fijner mee loopt.
De keren dat ik ze gebruik zijn dan ook als ik een kur op muziek moet rijden, of een keertje netjes voor een clinic, fotoshoot.
Zolang ze maar goed gebruikt worden, en ik vind het belangrijk om de benen daarna wel even goed af te koelen.
Ik vraag me idd nog steeds af waarom ze in de hogere sport en bij dure paarden gebruikt worden als ze zo slecht zijn.
Als ik moet kiezen ben ik het met degenen eens die zeggen dat bandages slecht zijn. Maar verbieden is ook een beetje overdreven.

Wat ik me dan wel afvraag.. Die 3-in-1 beschermers zijn blijkbaar ook slecht, zelfde resultaat als bandages. Maar die Eskadron allround beschermers? Hoe zit het daarmee?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 02:39

Ook liever de peesbeschermer (overigens gebruik ik zelden strijklappen)
Bandage's liever niet, ben bang dat ik het niet goed doe ten eerste
en ten 2de wat hier in de begin post gezegd word heb ik al vaker gehoord dus indd dat het niet (heel) goed is ga ik 100% in mee. Maar verboden tja ik weet niet veel nut heeft het in mijn ogen niet nee!
De reden dat ik wel peesjes om doe is omdat Asra vrij heet kan zijn en de meest rare sprongen onder zadel uit kan voeren, kwam ik vandaag wel weer ff achter..
Ik heb niet alles doorgelezen

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:08

Goh ik rij al 11 jaar mijn paard met bandages en nee er is nog nooit een paard afgemaakt door bandages

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:33

Ik doe ook wel een voor de foto's maar daarna doe ik altijd gelijk afspuiten Knipoog
en 1 keer in de zoveel tijd is het niet egt maar het is wel erg als je bijna elke dag doet, ik vind dat ze niet verboden maar dat het niet vaak mach gebruik worden Knipoog dit is mijn meinig

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:35

Ik gebruik soms ook bandages. Vooral stalbandages voor wedstrijd. Niets mis mee..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:43

Ik rijdt al jaren met Bandages en de paarden gaan ook met bandages in de wei (tenzij het ene blubberzooi is).
Nog nooit geen peesblessures gehad. Benen zijn altijd mooi strak en mijn 14 jarige heeft nog geen enkel galletje of schiefel.
Ik gebruik ze om de doorbloeding te stimuleren, bescherming (tegen aantikken bij een jollige bui die bij mij elk paard op zijn tijd mag hebben). Maar ook wel degelijk ondersteuning. Ken een paard die een beenprobleem heeft en die loopt met bandages (op aanraden van de DA) beduidend beter als zonder of met peesjes.
Ook vindt ik de temperatuur onder bandages erg meevallen na het werk. Vindt het warmer enzweteriger onder de kunstoffen peesjes.

Waar ik het wel mee eens ben is dat verkeerd bandageren een hoop ellende kan aanrichten. En er zijn maar weinig mensen die tegenwoordig correct bandageren. Iets wat op HAW veel te zien is. het zit erom voor de foto maar op zo'n manier zie ik het dan liever zonder.

En als het inderdaad zo slecht was dat bandageren dan liepen er een enorme bult top spring en dressuur paarden niet op dat niveau wat ze nu lopen.

Marnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 00:50

nou inderdaad,
ik heb ze een tijd gebruikt bij mijn pony toen die een peesblessure had als steunverband. ik denk dat het enorm heeft geholpen..! maar nu rij ik d'r weer zoveel mogelijk zonder gewoonweg omdat het nu overbodig is

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:48

Wilawander schreef:
Ik gebruik ze om de doorbloeding te stimuleren,

Dat is onzin. De doorbloeding word juist geremd. Waarom denk je dat de benen er zo mooi strak uitzien als je ze af doet?

Ben geen tegenstander van bandages (in tegendeel, ik rijd er altijd mee ivm peesblessure), maar hier wilde ik even op inhaken. Dit is gewoon onzin.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:06

Bandages worden ook gebruikt als mensen bijv Z-oefeningen doen dat ze de benen niet openhalen
dan vind ik dat het juist niet verboden moet worden
zolang ze maar goed zitten Ja

xKarrlynnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:08

Ik gebruik zelf altijd peesbeschermers voor. Mijn paard raakt soms zijn eigen been. Doe ik dit niet heb ik de kans dat hij zijn eigen been te hard raakt.

Ik gebruik alleen bandages op de trailer. Dan zit er ook nog vilt onder.

Liefss

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 11:59

Ik gebruik altyd peesbeschermers! Maar ik ryd western.. Dus dan is het wel wat anders ^^ by het spinnen byvoorbeeld, dan heb je een grote kans dat het paard zyn voorbenen tegen elkaar stoot, of met het maken van slidingstops dat hy by zyn achterbenen iets verbrand door het zand. Dus ik vind het by western ryden (en dan vooral Reining!!) eigenlyk noodzakelyk om peesbeschermers om te doen.

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:52

Ik heb er speciale dingen onder..
nooit ergens last van gehad...... en ze zijn bij mij nooit afgezakt.
ik ben van mening dat de peesbeschermers net zo warm zijn als ik ze eraf haal.

want er zitten gaten in het beschermding wat ik eromheen doe en niet om de peesbeschermers...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:40

Annemeik schreef:
Wilawander schreef:
Ik gebruik ze om de doorbloeding te stimuleren,

Dat is onzin. De doorbloeding word juist geremd. Waarom denk je dat de benen er zo mooi strak uitzien als je ze af doet?

Ben geen tegenstander van bandages (in tegendeel, ik rijd er altijd mee ivm peesblessure), maar hier wilde ik even op inhaken. Dit is gewoon onzin.

Gelukkig heb ik hier het bewijs op stal staan dat ze wel degelijk de doorbloeding stimuleren. Knipoog Mijn paard heeft een doorbloedingsprobleem in de ondervoet. Door bandageren is deze doorbloeding veel beter = minder problemen. Bandageer ik niet, krijgt ze wel problemen met de doorbloeding. Die duidelijk zichtbaar zijn.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:30

Wilawander schreef:
Gelukkig heb ik hier het bewijs op stal staan dat ze wel degelijk de doorbloeding stimuleren. Knipoog Mijn paard heeft een doorbloedingsprobleem in de ondervoet. Door bandageren is deze doorbloeding veel beter = minder problemen. Bandageer ik niet, krijgt ze wel problemen met de doorbloeding. Die duidelijk zichtbaar zijn.

Kun je mij uitleggen hoe je denk dat dat werkt dan? Lachen Naar mijn weten werken werkbandages juist door steun te geven en verminderd daardoor de doorbloeding. Stalbandages stimuleren wel de doorbloeding doordat je de benen warm houd.

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:27

Ik gebruik nooit bandages, ik vind het wel mooi staan, maar dan zou ik het voor een keertje misschien doen als er foto's gemaakt worden. Met rijden doe ik wel peesbeschermers om, in ieder geval in de bak, mijn pony is nogal een stresskip Haha! Met buitenritten gebruik ik niks Lachen