Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:39

Waat gaat de discussie nu eigenlijk precies over:
-door de 'slag' in de boom krijg je geen spreiding meer over de boombladen en heb je dus een puntbelasting door de zit van de ruiter
of
-door de slag in de boom krijgt het paard de knik in zijn rug wat pijnlijk is en daardoor binnen no-time rijp voor de physio

??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:40

Jodievanmij schreef:

Ik bedoel het ten eerste absoluut niet aanvallend.. Ik snap dat je niet iedereen op zijn woord gelooft vandaar ook dat ik aangaf dat wij het wel kunnen uitleggen maar dat je het gewoon met eigen ogen moet zien vandaar ook de argumenten van sommige bokkers dat een zadel daar eerst voor open moet.. Kijk een diepe zit is niet fout als het maar op een juiste boom gebouwd is en dat is een boom zonder slag. Hoe kan je zien of de boom van jou zadel goed is door hem open te maken. Stubben bomen (de modellen tristan, avalon, scandica de oudere modellen etc..) die zijn eigenlijk allemaal op een vlakke boom gemaakt. Maar de ene stubben scandica is de andere niet. Het ligt er daar maar net weer aan hoe strak die gespannen is..

Heel simpel.. De knegt van Van Triest legde een vlakke houten boom op de bok. Die lag goed. Vervolgens ging hij hem strak spannen zoals dus ook gedaan wordt om een diepe zit te creeren. Hij spande hem aan in positie diepe zit en ik zag die boom wil geen paard meer op zn rug hebben. De uitleg die hij gaf was .. Voor het opspannen, een goede vlakke boom na het opspannen ,, 'Kijk nu heb je een ainsly op de bok!'... Dus het heeft ook te maken met de spanning.. Een stubben die te strak gespannen staat is dus ook niet meer vlak. Dus je kan niet echt aangeven welk merk wel en welk merk niet goed zou zijn. Wel globaal maar dan nog is elk zadel weer anders..

Globaal gezien (waarvan ik dan weet wat vlakke bomen zijn)

* kn de oude modellen dus die met die rode klipjes aan de beugelriemhaken
daar zit nog de zwarte boom in

* stubben
*barnsby

en zo zullen er nog heel wat zadels zijn die ook vlak zijn..

Een vaste boom is volgens de knegt van van Triest wel beter dan een flexibele want de flexibele wordt na verloop van tijd toch wat slapper daardoor kan hij gaan doorzakken..

ps. Heb je kootstra toevallig gesproken?? Die geeft namelijk de volgende uitleg.. Een diepe zit maakt niet uit zolang het maar de lijn van het paard volgt en de ruiter er goed in zit. Maar hij geeft wel aan dat een diepe zit niet altijd een slag in de boom bevat..

Van Triest is het over het algemeen met hem eens alleen op dat punt denken ze net iets verschillend.. Dan wordt het een kwestie van ervaren wie er dan gelijk zou hebben..

Nee, ik heb Kootstra niet gesproken. Ik heb mij enkel geïnformeerd bij Belgsiche zadelmakers/-verkopers. Zij stelden dat een zadel met diepe zit niet schadelijk is voor de paardenrug indien het voor paard en ruiter goed past. Maarja, bij een 'normaal' zadel" gaat dit immers ook op.
Even checken he Knipoog : een zadel met diepe zit (die bijv. gecreeerd wordt door de lepel te verlengen) is dan niet schadelijk voor de rug omdat deze geen knik heeft? Dus dat maakt dan dat Passier- en Schumacher-zadels ook niet schadelijk zijn...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:43

DubbelDun schreef:
Waat gaat de discussie nu eigenlijk precies over:
-door de 'slag' in de boom krijg je geen spreiding meer over de boombladen en heb je dus een puntbelasting door de zit van de ruiter
of
-door de slag in de boom krijgt het paard de knik in zijn rug wat pijnlijk is en daardoor binnen no-time rijp voor de physio

??

Als ik het goed begrepen heb: een combinatie van beide punten. Door de slag in de boom krijg je een minder groot draagvlak en dus puntsbelasting door de zit van de ruiter. Bovendien wordt de rug van het paard ook in een vorm geduwd (nl. die van de boom). Het paard krijgt rugklachten en is idd rijp voor de fysio.
Do correct me if I'm wrong Vork

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:48

En toch wil ik weten....wáár zit die knik dan? We hebben genoeg boomplaatjes nu hier verzameld toch?

de mensen die het met eigen ogen gezien hebben kunnen het heus wel uitleggen. Im hoor een heleboel poeha, van dat het pijnlijk voor de ogen was, dat het zo duidelijk was, dat ze het niet uitleggen omdat wij het toch niet snappen.

maar er stáát niet eens een uitleg. Ik denk niet dat dat aan ons vermogen ligt, maar gewoon aan het verhaal eerlijk gezegd.

Zeg niet dat het niet zo is, maar wil nog steeds een goed verhaal horen over wat er dan mis is, en vooral wáár het dan mis is en hoe het eruit ziet.

Als je wil kan je zelfs het mechanisme hoge drukspuit woordelijk tot in de kleinste details uitleggen.

Toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:51

Het eerste kan ik goed inkomen en hoeft idd voor een paard niet slecht te zijn. Bij voldoende spierkracht ontstaan door 'technisch' rijden kan een paard best een hogere drukbelasting van de ruiter hebben.
Alles met mate en met beleid opgebouwd natuurlijk.

Of de punt van de slag idd de rug van het paard kan bereiken weet ik niet. De kussen knikken natuurlijk ook mee en door de ruggegraadvrijdheid (de kamer) moet het al erg zijn wil dit deel dan de rug raken.
Me dunkt dat je dit met een simpele rijtest zo kunt aflezen middels de 'dekjes en zweetmethode' Lachen
Een ruggegraat hoort IMO altijd droog te blijven (dus geen druk).

Ik denk dat het niet zozeer erg is dát een paard drukbelasting heeft, maar eerder wáár die dit heeft.
Een paardenrug is al niet echt gebouwd om te dragen, maar het gedeelte wat je hiervoor kunt trainen is niet zo heel groot.
Veel zadels liggen te ver naar voren en dragen dus ook op een verkeerd punt.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:11

Smystique schreef:
En toch wil ik weten....wáár zit die knik dan? We hebben genoeg boomplaatjes nu hier verzameld toch?

de mensen die het met eigen ogen gezien hebben kunnen het heus wel uitleggen. Im hoor een heleboel poeha, van dat het pijnlijk voor de ogen was, dat het zo duidelijk was, dat ze het niet uitleggen omdat wij het toch niet snappen.

maar er stáát niet eens een uitleg. Ik denk niet dat dat aan ons vermogen ligt, maar gewoon aan het verhaal eerlijk gezegd.

Zeg niet dat het niet zo is, maar wil nog steeds een goed verhaal horen over wat er dan mis is, en vooral wáár het dan mis is en hoe het eruit ziet.

Als je wil kan je zelfs het mechanisme hoge drukspuit woordelijk tot in de kleinste details uitleggen.

Toch?

Kijk daar zit het misverstand al.. Het gaat niet om waar de knik zit.. In elke boom zit een soort van knik omdat het anders een rechte plank zou zijn. . Alleen de lijn van de boom tja hoe leg ik dat uit.. De boom is gevormd.. Sommige bomen lopen dus aan de voorkant wel goed maar die gaan in het middel een soort van boog vormen en dan waar dus die knik komt waar de lepen dus omhoog komt daar dragen ze pas weer en dat is dus fout.. Daardoor krijg je als je zadel even niet goed ligt (ook wel als ie wel goed ligt) dat je dus de druk van jou zit niet goed verdeeld krijgt. Stel je voor bij het schouderbinnenwaarts dan zit jij toch in een bepaalde houding om de oefening uit te voeren.. bij een zadel met een slag in de boom zou dit te veel gaan 'schuiven' verliggen zeg maar.. De druk komt dan als het ware alleen op de voorkant en achter kant en als de slag een 'diepe' slag is(heb het niet over een diepe zit maar over een diepe slag) dan zou dat dus puntdrukking geven en druk je de wervels van het paard eruit..

Die knik in de boom heeft dus elk zadel anders zouden we op plankjes kunnen rijden maar het gaat dus om die slag.. Het draagvlak van de boom moet dus voor die 'knik' vlak zijn zodat je ziet dat dat volledig over de rug draagt... eigenlijk zou ik het met plaatjes moeten laten zien maar die kan ik er zo gauw niet bij doen.. hoop dat jullie fisiueel ingesteld zijn) Waar het vlakke draagvlak ophoud komt dus die 'knik' en daar gaat het over in de lepel. Dus totaan die 'knik' moet je zadel dragen over de hele oppvervlakte van de boom op de rug.. Het is dus best logish want bij een boom met slag draagt ie alleen op de voorpunten van de boom en dus op de achterkant bij die knik..

Simpel voorbeeld..

Zie het als de voet van een mens..

De mens kan een platvoet hebben die mensne lopen wel, fietsen wel, rennen wel, staan wel etc.. Bij sommige mensen doet dit pijn bij anderen niet en weer anderen hebben wel pijn maar geven er niet aan toe omdat ze het niet bij hun bewegingen hindert. (voorbeeldje van de goed vergevende paarden)

Een voet die op de juiste plaatsen draagt rolt zich dus goed uit en is licht hol. Daarbij liggen de tenen netjes naast elkaar zonder dat er een teen over de andere teen schiet..

Mensen met ingezakte voeten die lopen als het ware op de binnekant van hun voet en geloof mij dit is niet fijn.. (mijn ene voet staat ook niet helemaal goed door een foutje in mn bekken maar door training is het al stukken beter) Je ziet er niks aan en met een goede steunzool lijkt het opgelost (dit zie je dus terug in de argumenten van met de juiste vulling van de kussens merk een paard niest van de slag in de boom, merkt ie misschien niet meer maar het probleem is er nog wel.. )

Kortom .. Een zadel wat niet op de juiste manier op de rug van het paard draagt (een slag in de boom dus) die geeft dus een verkeerde druk op verkeerde plaatsen.. Dit lijkt oplosbaar te zijn door de kussens maar daardoor blijft het probleem. En ja als zn paard dan goedg getraind is lijkt het dat ie dan meer kan hebben dit zal ook wel doordat zijn rug er aan gewend raakt en dus door de spieren best wat kan hebben maar net als bij mensne met steunzolen of 'voetafwijkingen' een schoen die goed om de voet past en waarin de voet goed kan uitrollen helpt daarin het best om de voeten het geen te bieden wat ze nodig zijn..

Een zadel met een slag in de boom kan je een beetje zien als een holle voet.. Die draagt dus op maar 2 punten op het paard voor en achter en niet in het midden waar juist de druk van de ruiter wel weer zit..

Een vlakke boom kan je zien als een platvoet die draagt over het gehele oppvlak..

Voor een mens is een platvoet niet fijn maar om het even in de trand van het paard te zien zou de boom in zadelland dus eigelijk een platvoet moeten zijn....

Zo ik heb hier weer heel wat om te lezen getypt. Nogmaals ik ben geen zadelmaker dus hoop dat mijn uitleg wel correct is heb mn best erop gedaan en hoop dat het overkomt met mijn voeten vergelijking..

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:22

Kijk dat is tenminste uitleg Lachen

Zo had ik het op zich wel begrepen. Ben het met je eens, maar denk niet dat dit bij diepe zadels het geval is. Ben er nog steeds van overtuigd dat de boom hetzelfde blijft als bij een vlak zadel.

Als iemand dat anders kan uitleggen dan hoor ik dat graag Lachen

Tis zowieso nooit verkeerd om je te verdiepen in zadels Lachen

heb nu alleen wel zin om een aantal zadels te gaan slopen Haha!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:27

Smystique schreef:
Kijk dat is tenminste uitleg Lachen

Zo had ik het op zich wel begrepen. Ben het met je eens, maar denk niet dat dit bij diepe zadels het geval is. Ben er nog steeds van overtuigd dat de boom hetzelfde blijft als bij een vlak zadel.

Als iemand dat anders kan uitleggen dan hoor ik dat graag Lachen

Tis zowieso nooit verkeerd om je te verdiepen in zadels Lachen

heb nu alleen wel zin om een aantal zadels te gaan slopen Haha!

De diepte van een zadel maakt niet uit.. Hoe ver je de lepel doorbouwt ook niet.. Het gaat dus om die holling in je boom.. Dat probeer ik en met mij tig andere bokker uit te leggen.. Een diep zadel kan gebouwd zijn op een vlakke boom wel moet die dan op de juiste manier gespannen staan wil deze nog vlak blijven . En zo is dat ook bij een vlakke boom met normale zit die mag ook niet te strak gespannen staan anders creeer je nog een diepe zit en trek je de boom nog hol..

Het gaat dus om dat holle stukje in de belijningn van de boom.. Die moet vlak (recht) over het paard lopen want welke rug van welk paard loopt nou met een boog zoals de slag van zn boom? Ja precies geen een rug.. En ja dan komt vast de vraag en een paard met holle rug dan? Tja die heb dus een afwijking en dat zou een goede zadelmaker vast kunnen oplossen door iets met de kussens te doen..

Leg je een boom met slag op een rechte paardenrug (een normale paardenrug dus) en maak je die dan ook nog eens extra diep door hem flink te spannen dan krijg je echt een notenkraker effect..

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 22:47

Kijk nu wordt er wat duidelijkere uitleg gegeven Ja
De spanning van de boom was nog niet genoemd volgens mij en maakt het hele verhaal een stuk logischer en duidelijker.

Alleen mijn nekharen gaan altijd overeind staan van mensen die beweren dat je dierenbeul bent als je hun zienswijze niet hanteert of wil hanteren. Dat lijkt verdomd veel op fanatieke idealisten die we al teveel hebben in deze wereld Bloos

Jodievanmij schreef:
En ja dan komt vast de vraag en een paard met holle rug dan? Tja die heb dus een afwijking en dat zou een goede zadelmaker vast kunnen oplossen door iets met de kussens te doen..

En dat is net weer ander punt waar hele topic gezegd werd dat kussens dit niet op kunnen vangen en dat het zadel dan wel goed ligt maar niet perfect en we met minder dan perfect geen genoegen nemen Haha!

Trouwens mijn zadelmaakster (ja een vrouw, een uit Engeland) vertelde nog dat geen enkel zadel perfect ligt omdat paard levend dier is en mens ook. Dan is die wat dikker, dan wat dunner, na periode minder harde training iets minder in spier, en dat dikker en dunner geld ook voor de mens. Of ze hebben rugpijn dus zitten iets uit balans etc.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:18

Ik vat even samen, en mijn excuses als ik het verkeerd doe:
Het is niet de kale boom, met of zonder diepe zit die 'problemen'geeft maar de baleinen/bekleding van die kale boom in het zit gedeelte...

Als ik het zo juist samen vat: dan vertelt van Triest dat wanneer de baleinen te strak staan ( en mischien wel icm het gewicht en kunnen van de ruiter) de boom ergens doorbuigt en dit is dan pijnlijk/slecht voor de paardenrug, waarbij volgens voorbeeld Ainsley zo'n voorbeeld is van te strak gezette baleinen/bespanning.

Alleen wordt een kunststog boom dus niet voorzien van baleinen en alleen voorzien van leder en vulling.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:21

Jodievanmij schreef:

De diepte van een zadel maakt niet uit.. Hoe ver je de lepel doorbouwt ook niet.. Het gaat dus om die holling in je boom.. Dat probeer ik en met mij tig andere bokker uit te leggen..

En laat nu dit topic gaan over een diepe zit en de rug van een paard, en niet een willekeurige boom die verkeerd of te strak voorzien wordt van baleinen of dergelijke....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:35

@jodievanmij
je hebt de boel weer wat wijzer gemaakt hier, denk ik Haha!
maar zoals je ook al zei, een voorbeeld zou handig zijn.. komt eraan Vork
hoeveel uur was ie kwijt daar, ze nemen daar echt de tijd voor je, ik heb er al heel wat uurtjes doorgebracht Tong uitsteken

jodievanmij schreef:
De diepte van een zadel maakt niet uit.. Hoe ver je de lepel doorbouwt ook niet.. Het gaat dus om die holling in je boom.. Dat probeer ik en met mij tig andere bokker uit te leggen.. Een diep zadel kan gebouwd zijn op een vlakke boom wel moet die dan op de juiste manier gespannen staan wil deze nog vlak blijven . En zo is dat ook bij een vlakke boom met normale zit die mag ook niet te strak gespannen staan anders creeer je nog een diepe zit en trek je de boom nog hol..

maar die holling in de boom gaat bijna altijd samen met een (te) diepe zit
als je naar de oudere zadels kijkt hebben die zelden een diepe zit
van de nieuwe modellen kun je het vaak al aan de buitenkant zien

het is niet zo dat elk zadel met een hele diepe zit vlak gemaakt kan worden, door de boom anders te spannen, dat krijgt hij nooit 100 % goed
zadels van voor '95 hebben gewoon een betere vorm boom,want de bomen zijn vlakker
het is vooral van de laatste 12 jaar dat ze die "slag" erin maken

Precious20 schreef:
Ik heb hier al meerdere malen gevraagd WELKE MERKEN dressuurzadels produceren die toch nog een vlakke boom hebben... En dan krijg je één of ander vaag antwoord in de trent van: "tja omdat zeker te weten moet ie open". Kan best zijn, maar ik kan in de winkel niet alle zadels gaan openhalen om te zien welke boom erin zit hé, ofwel soms?

die zijn er niet
bij een nieuw dressuurzadel is het (bijna) onmogelijk om er een zonder slag in de boom te kopen
het beste is op zoek naar een goed oud zadel Sigaar
of een goede boom laten aankleden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:38

MAW Passier en Kieffer liegen over het feit dat hun boom de laatste tig jaar niet veranderd zijn?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:40

Mijn complimenten dat er eindelijk een echte uileg is gegeven OK dan!

Maar mijn enige vraag is nog steeds, waarom kan het punt niet aangegeven worden zonder bok/paard.
En ja ik heb ondertussen ook al gelezen dat dit niet kan omdat de kale boom niet gespannen is, maar laat nou net een foto die ik geplaatst heb gespannen zijn.. (Met een diepe zit)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:52

sronnie schreef:
Mijn complimenten dat er eindelijk een echte uileg is gegeven OK dan!

Maar mijn enige vraag is nog steeds, waarom kan het punt niet aangegeven worden zonder bok/paard.
En ja ik heb ondertussen ook al gelezen dat dit niet kan omdat de kale boom niet gespannen is, maar laat nou net een foto die ik geplaatst heb gespannen zijn.. (Met een diepe zit)

heb je toch een stukje gemist, nl dat het bij zommige zadels wel te zien is zonder het zadel uit elkaar te halen...

na tig kale bomen te hebben laten zien ed is het te zijn aan een compleet zadel (bij sommige merken)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:55

Als ik het doorbuigen goed begrepen heb, en dan laten doorbuigen met een kale boom, dan gebeurd dat toch door lepel (achterkant) tegen de buik te zetten en dan met 2 handen de bomm vast te pakken in de kamer en dan naar je toe te bewegen/trekken (zoals je doet als je wilt controleren of de boom gebroken is).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:56

Skipper schreef:
Kijk nu wordt er wat duidelijkere uitleg gegeven Ja
De spanning van de boom was nog niet genoemd volgens mij en maakt het hele verhaal een stuk logischer en duidelijker.

Voila idd!!! De uitleg van Jodievanmij is tenminste vrij volledig en onderbouwd (wat we niet van iedereen kunnen zeggen Bloos )
Dus m.a.w. is het niet zozeer de boom die schadelijk is, maar de manier waarop deze aangespannen wordt!

Ik vind wel dat Alane nog een goed punt heeft: in een kunststoffen boom zitten geen baleinen... Hoe verklaar je dat dan?

Hier volgt wederom mijn vraag: is het dan werkelijk bij alle (nieuwe) dressuurzadels dat de boom te strak aangespannen wordt (en ik heb het dan niet over Anky's ofzo, maar bijv. over Passier), of gebeurt dit meer bij wijze van fabrieksfout?

En hoe komt het dat je nu ineens wél van de buitenkant kan zien of een boom te strak aangespannen is???

En hoe zit het met de 'verlengde lepel'-kwestie? Zijn de bomen van deze zadels ook te strak gespannen of niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:14

@Unamie: wanneer kun je je zadel(s) weer ophalen bij van Triest?
Maak je dan een video met tekst en uitleg van van Triest over zadels en hun bomen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:22

Alane schreef:
Als ik het doorbuigen goed begrepen heb, en dan laten doorbuigen met een kale boom, dan gebeurd dat toch door lepel (achterkant) tegen de buik te zetten en dan met 2 handen de bomm vast te pakken in de kamer en dan naar je toe te bewegen/trekken (zoals je doet als je wilt controleren of de boom gebroken is).

Ik weet niet of ik een echt goede uitleg kan geven, maar ik zal het proberen.

Er wordt eerst gespannen vanaf de lepel naar de kamer, doorbij wordt niet getrokken.
Dat wordt in een V-vorm gedaan, dus bij de kamer beginnen de 2 banden op hetzelfde punt, maar eindigen gescheiden op de lepel.
Vervolgens wordt over de breedte een 3 tal banden gespannen (naast elkaar) waarbij het band goed aangetrokken wordt.
Hierdoor worden dus de banden vanaf de lepel naar de kamer naar beneden 'getrokken'.
Bij sommige zadels worden er meerdere banden in de breedte gespannen, en bij andere wordt er een kunststof plaat geplaatst vanaf de lepel richting zitting.

Om het duidelijker te maken, heb ik even met paint voorbeelden gemaakt, alleen wil het uploaden op een 1 of andere manier niet lukken, die volgen dus nog.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:35

Alane schreef:
@Unamie: wanneer kun je je zadel(s) weer ophalen bij van Triest?
Maak je dan een video met tekst en uitleg van van Triest over zadels en hun bomen?

eind van deze maand gaan ze er aan beginnen
ws zijn ze begin augustus klaar..als het meezit
geduld is een schone zaak Sigaar
Feike (de hulp van van Triest) zou nog een week naar een zadelmaker gaan in Italie om daar te gaan werken/leren (of hij kan hun iets leren Tong uitsteken )

ik wil ook eens een topic openen over kamerbreedte van zadels
die worden zo vaak te krap aangemeten, terwijl het meestal vrij makkkelijk te zien is op een foto
moet ik even kijken of ik hier wat zadels kan lenen met een te krappe boom, maar die zijn nogal makkelijk te vinden, half nederland rijd n.l. met een te krappe boom Verward

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:00

Als je de knik door strakke bespanning bedoelt kan ik je wel wat voorbeelden laten zien.
Maar geloof me een boom zo strak bespannen dat de boom doorbuigt dat red je niet met de hand.
Bovendien als je te strak spant komt je webbing op de nieten op scheurspanning en dat wil je absoluut niet.
Dat zou nl. betekenen dat je zitting zou uitscheuren met rijden.
De knik die je aangeeft is er niet bij nieuwe zadels maar treed (zelden ) op bij oudere zadels.
De reden hiervoor is zelfs te wegen!
De oudere bomen zijn zwaarder en veel starrer dan de nieuwe bomen waardoor ze sneller vervormen. Dit effect wordt sneller bereikt door brugvorming van de kussens. Dit effect is op te lossen door de boom aan te passen.
Dat de bomen wat vorm betreft niet zijn verandert zoals o.a. passier aangeeft klopt, echter is de "kwaliteit" verandert om prijstechnisch mee te kunnen in de markt.

De "knik" zoals ik ze tegenkom is meer een versterkte welving van de boom. Bij kunstof bomen treed dit echter niet op, tenzij zij van vorm zijn verandert ( uitbuigen van de boom).
Dit is dus de reden naast sterkte verlies dat ik weiger bomen te verbreden. de lammellen moeten de druk opvangen van de veranderde boom en zijn daar niet op gebouwd.

Wat je voor aanpast moet je ook midden en achter aanpassen anders krijg je problemen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:21

foutmelding

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:24

unamie schreef:
foutmelding

?????????????????
Enige toelichting mss?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:53

harnessmaker schreef:
De knik die je aangeeft is er niet bij nieuwe zadels maar treed (zelden ) op bij oudere zadels.
juist alleen de nieuwe zadels zo'n knik/slag

De oudere bomen zijn zwaarder en veel starrer dan de nieuwe bomen waardoor ze sneller vervormen. Dit effect wordt sneller bereikt door brugvorming van de kussens. Dit effect is op te lossen door de boom aan te passen.

wat kun je dan precies aanpassen en hoe doe je dat?

harnessmaker schreef:
De "knik" zoals ik ze tegenkom is meer een versterkte welving van de boom. Bij kunstof bomen treed dit echter niet op, tenzij zij van vorm zijn verandert ( uitbuigen van de boom).
Dit is dus de reden naast sterkte verlies dat ik weiger bomen te verbreden. de lammellen moeten de druk opvangen van de veranderde boom en zijn daar niet op gebouwd.

Wat je voor aanpast moet je ook midden en achter aanpassen anders krijg je problemen.

[/quote]

de reden lijkt mij eerder dat je zelf ws (nog) niet genoeg materialenkennis hebt, om dit veilig te kunnen doen
van Triest verbreed al 25 jaar bomen zonder dat ze ooit zijn gescheurd/gebarsten
terwijl sommige zadels al meedere keren zijn verbreed
de grootste oorzaak van een breuk bij zadels is een te krappe boom op een te breed paard Ja
en aangezien half nederland met een te krappe boom rijd....
verder is het misschien voor jou interessant, om eens bij van triest langs te gaan,
je steekt er uiteraard altijd het één en ander van op.
vooral zijn symetrische vultechtiek (mét waterpas) en het vakkundig verbreden van een boom
is misschien interessante gespreks-stof
van tries kennende vind hij het vast leuk, om eens met iemand uit het vak over dat soort dingen te vertellen
voor concurentie is hij niet bang want hij heeft werk zat

@Pressious
die foutmelding
ik had mijn bericht getypt en kon ineens niet meer inloggen daarna was mijn hele bericht weg op de quote na Rolleyes
had geen tijd meer om een nieuwe te typen, had haast Haha!
Laatst bijgewerkt door unamie op 15-07-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 13:55

unamie schreef:
@Pressious
die foutmelding
ik had mijn bericht getypt en kon ineens niet meer inloggen daarna was mijn hele bericht weg op de quote na Rolleyes
had geen tijd meer om een nieuwe te typen, had haast Haha!

Aaahh! Haha! Ik dacht al!