Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jodievanmij schreef:
Ik bedoel het ten eerste absoluut niet aanvallend.. Ik snap dat je niet iedereen op zijn woord gelooft vandaar ook dat ik aangaf dat wij het wel kunnen uitleggen maar dat je het gewoon met eigen ogen moet zien vandaar ook de argumenten van sommige bokkers dat een zadel daar eerst voor open moet.. Kijk een diepe zit is niet fout als het maar op een juiste boom gebouwd is en dat is een boom zonder slag. Hoe kan je zien of de boom van jou zadel goed is door hem open te maken. Stubben bomen (de modellen tristan, avalon, scandica de oudere modellen etc..) die zijn eigenlijk allemaal op een vlakke boom gemaakt. Maar de ene stubben scandica is de andere niet. Het ligt er daar maar net weer aan hoe strak die gespannen is..
Heel simpel.. De knegt van Van Triest legde een vlakke houten boom op de bok. Die lag goed. Vervolgens ging hij hem strak spannen zoals dus ook gedaan wordt om een diepe zit te creeren. Hij spande hem aan in positie diepe zit en ik zag die boom wil geen paard meer op zn rug hebben. De uitleg die hij gaf was .. Voor het opspannen, een goede vlakke boom na het opspannen ,, 'Kijk nu heb je een ainsly op de bok!'... Dus het heeft ook te maken met de spanning.. Een stubben die te strak gespannen staat is dus ook niet meer vlak. Dus je kan niet echt aangeven welk merk wel en welk merk niet goed zou zijn. Wel globaal maar dan nog is elk zadel weer anders..
Globaal gezien (waarvan ik dan weet wat vlakke bomen zijn)
* kn de oude modellen dus die met die rode klipjes aan de beugelriemhaken
daar zit nog de zwarte boom in
* stubben
*barnsby
en zo zullen er nog heel wat zadels zijn die ook vlak zijn..
Een vaste boom is volgens de knegt van van Triest wel beter dan een flexibele want de flexibele wordt na verloop van tijd toch wat slapper daardoor kan hij gaan doorzakken..
ps. Heb je kootstra toevallig gesproken?? Die geeft namelijk de volgende uitleg.. Een diepe zit maakt niet uit zolang het maar de lijn van het paard volgt en de ruiter er goed in zit. Maar hij geeft wel aan dat een diepe zit niet altijd een slag in de boom bevat..
Van Triest is het over het algemeen met hem eens alleen op dat punt denken ze net iets verschillend.. Dan wordt het een kwestie van ervaren wie er dan gelijk zou hebben..
DubbelDun schreef:Waat gaat de discussie nu eigenlijk precies over:
-door de 'slag' in de boom krijg je geen spreiding meer over de boombladen en heb je dus een puntbelasting door de zit van de ruiter
of
-door de slag in de boom krijgt het paard de knik in zijn rug wat pijnlijk is en daardoor binnen no-time rijp voor de physio
??
Smystique schreef:En toch wil ik weten....wáár zit die knik dan? We hebben genoeg boomplaatjes nu hier verzameld toch?
de mensen die het met eigen ogen gezien hebben kunnen het heus wel uitleggen. Im hoor een heleboel poeha, van dat het pijnlijk voor de ogen was, dat het zo duidelijk was, dat ze het niet uitleggen omdat wij het toch niet snappen.
maar er stáát niet eens een uitleg. Ik denk niet dat dat aan ons vermogen ligt, maar gewoon aan het verhaal eerlijk gezegd.
Zeg niet dat het niet zo is, maar wil nog steeds een goed verhaal horen over wat er dan mis is, en vooral wáár het dan mis is en hoe het eruit ziet.
Als je wil kan je zelfs het mechanisme hoge drukspuit woordelijk tot in de kleinste details uitleggen.
Toch?
Smystique schreef:Kijk dat is tenminste uitleg
Zo had ik het op zich wel begrepen. Ben het met je eens, maar denk niet dat dit bij diepe zadels het geval is. Ben er nog steeds van overtuigd dat de boom hetzelfde blijft als bij een vlak zadel.
Als iemand dat anders kan uitleggen dan hoor ik dat graag
Tis zowieso nooit verkeerd om je te verdiepen in zadels
heb nu alleen wel zin om een aantal zadels te gaan slopen
Jodievanmij schreef:En ja dan komt vast de vraag en een paard met holle rug dan? Tja die heb dus een afwijking en dat zou een goede zadelmaker vast kunnen oplossen door iets met de kussens te doen..
Jodievanmij schreef:
De diepte van een zadel maakt niet uit.. Hoe ver je de lepel doorbouwt ook niet.. Het gaat dus om die holling in je boom.. Dat probeer ik en met mij tig andere bokker uit te leggen..
jodievanmij schreef:De diepte van een zadel maakt niet uit.. Hoe ver je de lepel doorbouwt ook niet.. Het gaat dus om die holling in je boom.. Dat probeer ik en met mij tig andere bokker uit te leggen.. Een diep zadel kan gebouwd zijn op een vlakke boom wel moet die dan op de juiste manier gespannen staan wil deze nog vlak blijven . En zo is dat ook bij een vlakke boom met normale zit die mag ook niet te strak gespannen staan anders creeer je nog een diepe zit en trek je de boom nog hol..
Precious20 schreef:Ik heb hier al meerdere malen gevraagd WELKE MERKEN dressuurzadels produceren die toch nog een vlakke boom hebben... En dan krijg je één of ander vaag antwoord in de trent van: "tja omdat zeker te weten moet ie open". Kan best zijn, maar ik kan in de winkel niet alle zadels gaan openhalen om te zien welke boom erin zit hé, ofwel soms?
sronnie schreef:Mijn complimenten dat er eindelijk een echte uileg is gegeven![]()
Maar mijn enige vraag is nog steeds, waarom kan het punt niet aangegeven worden zonder bok/paard.
En ja ik heb ondertussen ook al gelezen dat dit niet kan omdat de kale boom niet gespannen is, maar laat nou net een foto die ik geplaatst heb gespannen zijn.. (Met een diepe zit)
Skipper schreef:Kijk nu wordt er wat duidelijkere uitleg gegeven
De spanning van de boom was nog niet genoemd volgens mij en maakt het hele verhaal een stuk logischer en duidelijker.
Alane schreef:Als ik het doorbuigen goed begrepen heb, en dan laten doorbuigen met een kale boom, dan gebeurd dat toch door lepel (achterkant) tegen de buik te zetten en dan met 2 handen de bomm vast te pakken in de kamer en dan naar je toe te bewegen/trekken (zoals je doet als je wilt controleren of de boom gebroken is).
Alane schreef:@Unamie: wanneer kun je je zadel(s) weer ophalen bij van Triest?
Maak je dan een video met tekst en uitleg van van Triest over zadels en hun bomen?
unamie schreef:foutmelding
harnessmaker schreef:De knik die je aangeeft is er niet bij nieuwe zadels maar treed (zelden ) op bij oudere zadels.
juist alleen de nieuwe zadels zo'n knik/slag
De oudere bomen zijn zwaarder en veel starrer dan de nieuwe bomen waardoor ze sneller vervormen. Dit effect wordt sneller bereikt door brugvorming van de kussens. Dit effect is op te lossen door de boom aan te passen.
harnessmaker schreef:De "knik" zoals ik ze tegenkom is meer een versterkte welving van de boom. Bij kunstof bomen treed dit echter niet op, tenzij zij van vorm zijn verandert ( uitbuigen van de boom).
Dit is dus de reden naast sterkte verlies dat ik weiger bomen te verbreden. de lammellen moeten de druk opvangen van de veranderde boom en zijn daar niet op gebouwd.
Wat je voor aanpast moet je ook midden en achter aanpassen anders krijg je problemen.
unamie schreef:@Pressious
die foutmelding
ik had mijn bericht getypt en kon ineens niet meer inloggen daarna was mijn hele bericht weg op de quote na![]()
had geen tijd meer om een nieuwe te typen, had haast