[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:09

Pmarena: Ja dat is echt slim, van die 'dubbele' zadels. Maar die zijn voor mij als buitenstaander natuurlijk nooit te krijgen. Maar ik schrijf het idee nog niet af hoor, ja het heeft nogal wat voeten in de aarde maar ik heb inmiddels 2 bedrijven gestart en met succes (waarvan ik er 1 nog steeds run) dus ik ben niet bang voor een uitdaging en weet wat er allemaal bij komt kijken. Ik duik weer in Word en de rekenmachine..

maralyn

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:11

Pmarena.
Een Graundeur pad (Hoe je het ook schrijft.)
Ik heb er HD inlages inzitten, aangezien het een VPS loos zadel is.
Dit was eerder niet zo. Maar doordat we veel reden, vond ik dit wel nodig.

Ik heb wel iets.... foto's... die kan ik je wel via pb versturen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:21

hannatjuh schreef:
pmarena schreef:
Nou dan moet ik het toch maar eens vragen aan de bazin van Barefoot of ze er over na wil denken :P

Als jullie het echt graag willen: Zouden jullie een beetje met iets van een plaatje aan kunnen geven wat je bedoelt, welk onderdeel van het tuig je graag zou willen / hoe de longeersingel aangepast zou moeten worden om het daar voor te kunnen gebruiken?

Dan heb ik ook iets concreets te vragen of ze er eens over na wil denken om zoiets aan te gaan bieden, dan moet ze zelf verder maar iemand zoeken die verstand heeft van mennen want ik kan daaron niet echt meedenken :P

ja tof!
Mariett misschien kunnen wij samen tot een wensenlijst met komen via de pb?

Mochten jullie de vraag een beetje in beeld tastbaar kunnen maken voor mij om door te spelen aan de bazin van Barefoot: geef maar een gil, vragen staat vrij immers :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:28

Teteltee schreef:
Pmarena: Ja dat is echt slim, van die 'dubbele' zadels. Maar die zijn voor mij als buitenstaander natuurlijk nooit te krijgen. Maar ik schrijf het idee nog niet af hoor, ja het heeft nogal wat voeten in de aarde maar ik heb inmiddels 2 bedrijven gestart en met succes (waarvan ik er 1 nog steeds run) dus ik ben niet bang voor een uitdaging en weet wat er allemaal bij komt kijken. Ik duik weer in Word en de rekenmachine..

Spciaal voor het testen gemaakte "dubbele" zadels:

'Tuurlijk wel :j
Wat ik kan bestellen dat kan ik leveren ook :j

Ik denk dat het knelpunt er vooral een beetje zit dat je medewerking moet hebben van de leveranciers.
Ik zou in principe voor een dergelijk zadelpas-aan-huis-initiatief best testzadels willen aanleveren voor mijn kostprijs, daar hoef ik geen cent op te verdienen want het is voor mij alleen maar fijn als potentiële klanten van een dergelijke service kunnen profiteren +:)+

En wie weet werkt dat voor andere leveranciers ook wel zo :)

Ik denk dat het probleem er meer in zit hoe het vervolgens verder gaat.

Als je bij mensen thuis zadels gaat passen en je helpt ze met hun keuze, dan zullen ze waarschijnlijk ook het zadel van hun keuze nieuw bij je willen kopen, lijkt mij.

Sowieso is het natuurlijk fijn dat als je iemand betaalt voor een zadel-pas-service, de pas-kosten (deels) komen te vervallen wanneer je ook een zadel bij diegene bestelt. Dat is veel aantrekkelijker voor klanten dan wanneer ze die pas-kosten sowieso kwijt zijn.

Maar dan moet je dus ook daadwerkelijk leveranciers van de zadels kunnen worden...en dat ligt wat lastiger gezien je dan toch snel op tenen gaat trappen van bestaande verkopers van de verschillende merken.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-12-14 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:28

zo'n boomloospasservice zou ik zeker interessant vinden, maar ik denk ook dat het een hele investering is om voldoende variatie te kunnen aanbieden. Al die merken, en binnen de merken dan nog alle modellen, phoew.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:29

Voor mij zou de pas-service met barefoot zadels echt een uitkomst geweest zijn, inmiddels al veel verschillende zadels gehad voor ik bij mijn kleine London uitkwam :) Lijkt me echt een meerwaarde hebben dat je op 1 dag verschillende modellen kunt zien en ook nog eens kunt uittesten zodat je ze echt goed kunt vergelijken, en dan ook nog eens met iemand erbij die er wat meer kijk op heeft zodat je meteen al je vragen kunt stellen.

De website van Pmarena vind ik echt heel erg duidelijk, met veel goede foto's erbij, en samen met de leen-zadels kom je dan al een heel eind, maar je kunt moeilijker vergelijken dan dat je echt 2 modellen naast elkaar kunt zien en voelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:32

maralyn schreef:
Pmarena.
Een Graundeur pad (Hoe je het ook schrijft.)
Ik heb er HD inlages inzitten, aangezien het een VPS loos zadel is.
Dit was eerder niet zo. Maar doordat we veel reden, vond ik dit wel nodig.

Ik heb wel iets.... foto's... die kan ik je wel via pb versturen.

Via PB filmpje en foto gezien, filmpjes zijn vaak onduidelijker dan foto's raar genoeg :P
Wellicht kun je de foto ook in het topic plaatsen zodat meer mensen mee kunnen denken...? :)

Wat me opvalt is dat ik het zadel vrij ver op de schoft en schouder vind liggen.
De singel heeft wel een nette afstand tot de elleboog, maar het zadel op zich zou ik echt graag net wat verder naar achteren zien liggen zodat er wat meer schoft en schouder onderuit komt aan de voorkant.

En dan wellicht een goede C-vormige singel erbij om het zadel ook daadwerkelijk wat verder naar achteren te houden, zodat het niet door de singel(groeve) naar voren getrokken wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:34

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo= ... IWMhjGG-70

Okeey...

Nouja, dat is inderdaad een mogelijkheid.

Maar dan komt het punt.
Hoe krijg ik mijn vertrouwen terug in het zadel?
Want het zadel glijd gewoon erg snel.

Ik zadel haar wel altijd op, achter het schouderblad, maar hij wordt inderdaad erg snel naar voren getrokken.

Edit: De singel wat je hier ziet? Is niet haar singel.
Tegenwoordig hebben we een anatomische singel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:37

Is de pommel ook (nog) wel de goede maat? Misschien nog eens voorzichtig uit het zadel halen en los op de rug passen voor de zekerheid?

Vertrouwen is toch iets dat je pas weer krijgt als het een tijd goed is gegaan, als het nu weg is dan zal je wat je ook doet qua (dit of ander) zadel en dekje / inlages toch de eerste tijd onzeker blijven, dat is niet anders...wel balen :(:)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:40

Lijkt wel of er ook aan langere singel aan kan. Helpt ook tegen schuiven toch?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:40

Pommel is aan de kleine kant.
Maar zonder de pad ligt hij beter dan met de pad met inlages..
Maar het is een VPS loos zadel, dan heeft deze echt HD inlages nodig.

Ze is geen makkelijk beestje. EN helemaal als ze hengstig is, of haar zin niet krijgt (Naar de bakdeur lopen en het mag niet) kan ze stevig in het verzet gaan met bokken.
En wel schuin en hoog..

Ze is zoiezo erg gevoelig en laat direct merken als iets niet goed zit.

Hadden we ook met het boomzadel wat we hadden.
Ging heel lang goed, tot het kopijzer te smal begon te worden.
Het was meteen te merken.

Ook met opzadelen... Gaat ze draaien, oren in de nek, stampen. als het niet goed ligt.

Dit heb ik wel met inlages... en zonder inlages niet...
En toen kwam ik er achter, dat het dus enorm drukt achter haar schouder, wanneer ik haar goed heb gezadeld...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:43

Dat hij zonder pad beter ligt dan met bij een wat smalle pommel is eigenlijk heel logisch. de inlages vullen die ruimte namelijk zelf ook op.

HD-inlages zijn pas veel later gekomen dan de vps-loze zadels, dus zou je eventueel niet de moosegummy inlages kunnen proberen, zoals ze eerder bij de vps-loze zadels geleverd werden?

Naast een grotere pommel, want ook dat kan flink protest opleveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:44

Zo het hele verhaal meenemend zou ik zelf in dit geval kiezen voor bredere pommel er in en goed opletten dat het zadel wat verder naar achteren ligt, komt het naar voren doordat de singel er aan trekt, een goede C-vormige er aan en gaan met die banaan :)

maralyn

Mizora schreef:
Dat hij zonder pad beter ligt dan met bij een wat smalle pommel is eigenlijk heel logisch. de inlages vullen die ruimte namelijk zelf ook op.

HD-inlages zijn pas veel later gekomen dan de vps-loze zadels, dus zou je eventueel niet de moosegummy inlages kunnen proberen, zoals ze eerder bij de vps-loze zadels geleverd werden?

Naast een grotere pommel, want ook dat kan flink protest opleveren.

Moosgummy begin ik niet meer aan.
Heb ik een tijdje geprobeerd. Maar daar had ik te weinig ruggengraat vrijheid en dat was te merken.

jokari

pittig ding, zo te horen. :D

Ik had er zaterdag ook zo eentje onder mij, die behoorlijk boos was toen wij op terugweg naar stal een stalgenootje tegenkwamen dat vertrok op wandeling en waar mevrouwtje niet achter mocht gaan. _O-
Vond wel dat mijn Ghost toch wel redelijk onstabiel lag, had er niet veel vertrouwen in en zag mezelf al met zadel en al opzij glijden...
Kom ik op stal, hangt die singel gewoon los ! _O- Wel nog vast aan beide kanten, maar dus overduidelijk niet aangesingeld, ik kon zo tussen singel en buik doorkijken. := Pluim voor de Ghost dat ie toch maar mooi is blijven liggen in galop en bij de dwaze kuren van ponylief.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:48

Jokari: Och jeetje, maar wel fijn dat je dan zag wat de oorzaak was :')

Ik krijg ook wel eens mails van klanten die zich rot schrokken toen ze bij thuiskomst zagen hoe los hun singel zat, en dat ze verbaasd waren over hoe goed het zadel dan was blijven liggen onderweg en hoeveel geluk ze blijkbaar hadden gehad tijdens die hele rit.. met ook soms best spannende stukken erin als je bedenkt dat het zadel er zowat los op lag :oo

De Heavy Duty inlages zijn in principe ook gewoon Moosgummi :)
Alleen dan met een drukverdelend plaatje er in, en afgerond aan de paard-kant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:49

jokari schreef:
pittig ding, zo te horen. :D

Ik had er zaterdag ook zo eentje onder mij, die behoorlijk boos was toen wij op terugweg naar stal een stalgenootje tegenkwamen dat vertrok op wandeling en waar mevrouwtje niet achter mocht gaan. _O-
Vond wel dat mijn Ghost toch wel redelijk onstabiel lag, had er niet veel vertrouwen in en zag mezelf al met zadel en al opzij glijden...
Kom ik op stal, hangt die singel gewoon los ! _O- Wel nog vast aan beide kanten, maar dus overduidelijk niet aangesingeld, ik kon zo tussen singel en buik doorkijken. := Pluim voor de Ghost dat ie toch maar mooi is blijven liggen in galop en bij de dwaze kuren van ponylief.

Hihi, zow, dat is dan ook wel pittig!! haha!!

Naast dat ze eerder niet op de HD inlages reageerde, was het voor vriendlief ook een stuk prettiger om zijn achterwerk in dat zadel te drukken.

Jaaa... ze heeft soms kuren. Sinds ze pepers krijgt is het wel minder hoor...

Ze staat nu nog met vakantie. Omdat we veel grondwerken doen.
Straks komt de osteopate erbij omdat ik da graag wil. (Jaarlijks, vind ik fijn)
en tandarts hebben we ook al gezien.

Mijn instructeur heeft haar ook met een boomzadel gereden. Een Ideal Crown.
En tot mijn verbazing liet ze geen grijntje nijdigheid zien.

Conclussie, het zit m dus wel ergens in het zadel.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:00

Pmarena: Ja dat vind ik ook lastig inderdaad, op zich zou ik zelf wel betalen voor een passervice ook als ik dan niet via diegene het zadel daadwerkelijk zou kunnen kopen. Ik heb namelijk nog nooit een nieuw boomloos zadel gekocht, maar altijd nette tweedehandsjes. Ik denk dat veel mensen dit doen, gezien de levendige handel in tweedehands boomloze zadels. Ook dan is het fijn als je eerst alle modellen kunt passen en proberen, zodat je weet waar je naar op zoek moet. Maar natuurlijk is het ook fijn als mensen via mij een nieuw zadel kunnen bestellen, op een manier waarbij ik de dealers hier in de buurt niet in de weg zit. Mijn hersens draaien overuren want er moet vast een constructie te bedenken zijn waarbij we juist een win-win situatie creëren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:13

Heb je ook weer gelijk in :)

In mijn geval is het zo dat de wederverkopers er net als ik ook niet bijzonder veel zin in hebben om met zadels bij klanten langs te gaan, wat dat betreft is er wel echt een "gat in de markt" alleen is de vraag hoe groot dat gat is, of het haalbare kaart is om er levensvatbaar, en liefst natuurlijk met een leuke bron van inkomsten, in te springen :)

Het slagen zal denk ik ook wel afhankelijk zijn van of je "alle" merken aan kan bieden om te testen.
Stel dat je een bepaald bekend merk net niet hebt dan zullen veel potentiële klanten toch afhaken denk ik.

Zou als ik jou was zeker inventariseren in hoeverre je de verschillende merken ook daadwerkelijk zou kunnen leveren want dat zou natuurlijk wel een fijn bron van extra inkomsten zijn waardoor de passervice wat makkelijker gefinancieerd wordt ook :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:32

Nouja, ik wil beginnen met Barefoot. Het liefst zie ik mezelf natuurlijk meteen met alle merken en modellen rondrijden, maar meteen vanaf de start is dat (financieel) niet haalbaar en een te groot risico, vind ik. Ik begin liever behapbaar en groei dan met mijn bedrijf mee, wanneer ik merk dat de tijd daar rijp voor is. En eerst maar eens kijken hoeveel aanvragen ik überhaupt krijg. Nu zit ik qua Barefoot-dealers helaas in een ongelukkige hoek haha, dus dan wordt zadels leveren/wederverkopen al lastig. Je kent mijn idee nu in ieder geval, als jullie het leuk vinden kan ik jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen (en waarschijnlijk nog regelmatig om feedback vragen :o). En wie weet wat de toekomst brengt qua zadels ook daadwerkelijk verkopen..!

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:44

Misschien een idee Teteltee: Mensen zelf de, verschillende, testzadels laten bestellen die ze willen passen en dat jij dan langs kunt komen om te boel te beoordelen, zo kun je toch meerdere zadels in een keer passen/beoordelen zonder meteen een al grote investering te hoeven doen.
Iig succes met je plannen!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:46

ik heb ook wel interesse in een barefoot men tuig en wil zeker meedenken!! loop ook tegen het probleem met het schoftje aan. :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:49

Bedankt voor het idee pommetje1! Alleen betaalt de klant dan dus én voor de zelf bestelde testzadels én voor mijn consult. Ik ben echt van plan om, om te beginnen, de zadels van Barefoot zelf bij me te hebben om deze dubbele kosten te voorkomen, maar voor zadels die ik niet op voorraad heb zou ik wel zo'n constructie kunnen gebruiken, dat ik tegen een gereduceerd tarief alleen langskom om mee te kijken/denken en te beoordelen bij een testzadel dat een klant zelf heeft besteld.. Dankjewel :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:54

Goed idee!

En ik loop ook tegen het probleem van het schoftje aan.
Afbeelding

Afbeelding

Vaak is deze te smal, nu ook voor mijn fjorden.
Je hebt dan shet, pony, cob of full tuigen.
Maar geen bredere of smallere shofttuigen in die maat.

Foto's via google ;)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:03

Mariett en ik hebben ondertussen pb contact. Zal ik een topic aanmaken om met zijn alle te praten over barefoot en schofjes?