[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:57

ff nog een keer mijn vraag herhalen, want er is denk ik overheen gelezen,
kun je ook western pads gebruiken onder de arizona?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:08

Als je ruggegraatvrijheid in de pad hebt zitten wel. Voelt wel breder aan.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 22:33

mmm ok
zit bij colt al wel heel breed
had spierpijn de 2e keer rijden hihihi

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 23:04

Ik ga denk ik even kijken of ik mijn mattes pads iets zou kunnen aanpassen zodat daar inlages in passen mocht het nodig zijn.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:22

Hallo,

Hierbij wat beeldmateriaal van mijn nieuwe bruine barefoot London maat 1, en mijn "probleem" met de pad.
Ik ben allereerst benieuwd hoe jullie vinden dat het zadel ligt? (excuus, mijn paard was in relax modus := )

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik, zoals ik al eerder aangaf, het gevoel dat de pad niet helemaal lekker onder mijn zadel ligt.
Op deze foto, maar ook op bovenstaande foto's kun je dat (volgens mij) goed zien.
Afbeelding

Het lijkt net of het model van de pad verkeerd is ofzo. Ivm de singel lus kan ik de pad er niet op een andere manier onderkrijgen, want dan trekt hij de singelstoten samen.

Als laatste heb ik nog een vraag over de Stretch & Breath singel van Barefoot
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals hopelijk op de foto's is te zien zijn er in het elastiek achter de gespen 2 bobbels gekomen. Deze zijn "hard" en niet meer terug te drukken. Ze drukken ook in mijn paard zijn buik, en ik merk dat hij het niet fijn vind om aangesingeld te worden, terwijl hij eerst geen kick gaf. Zijn er meer mensen die dit probleem ervaren? Zo ja, hoe is het op te lossen? Ik haal de singel er na het "rijden" altijd helemaal af en in mijn kast ligt hij op het zadel.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:22

@ pmarena: komen er nog seatsavers met dijwrongen in het bruin gemaakt van drytex in de collectie ? :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:38

Hallo Superliesje! Je zadel is mooi zeg! De pad....lijkt idd een ander model. Misschien 1 singelstoot door de lus aan de pad?
Wat betreft de stretch&breath: die heb ik ook sinds enige tijd. Ik heb geen bobbels, wel is dat stuk waar die bobbels zitten bij jouw singel van een stevig soort elastisch weefsel. Zou het helpen als je de singel zonder het neopreen even weekt in een lauwwarm sopje van bv wolwasmiddel, dat is niet agressief, maar verwijderd wel vuil en daarna zien of die bobbels eruit gaan? Is maar een idee wat zo ineens bij me opkomt. .....

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:43

Jetta, bedankt voor je antwoord!! In een sopje, of gewoon water leggen had ik zelf ook al aan gedacht inderdaad, dat is zeker het proberen waard! En ik zal eens kijken hoe de pad ligt als ik maar 1 singelstoot door de lus doe!

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:07

Ik heb ook nog een vraagje.
Ik heb een QHP halfpad nu onder mijn dekje liggen en daarop mijn freemax evo zadel.
Maar op de een of andere manier blijft het niet lekker liggen.
Als ik de halfpad goed heb liggen dan trekken de lussen van de halfpad mijn dekje helemaal naar achteren, ook als ik de lussen van mijn dekje heb vastgemaakt.

Kan ik mijn halfpad ook op het dekje tussen het dekje en het zadel leggen?
Of wordt daarmee de ruggengraatvrijheid beperkt?
Naar mijn idee zal het wel gewoon hetzelfde effect moeten geven.

Is er iemand die daar ervaring mee heeft?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:16

Dus je bedoeld ipv
pad dekje zadel
dekje pad zadel?

Als dat zo is zou ik niet doen dat wordt volgens mijn inderdaad de ruggengraatvrijheid beperkt.
Doordat het dekje strak wordt getrokken als je hem tussen pad en zadel heb ook wel maar door de inlages die er onder zitten blijft de ruggegraat vrij. Ik rij zelf zo regelmatig dus Pad,dekje,zadel maar ook niet dagelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:25

Pad-dekje-zadel is inderdaad de beste volgorde als het gaat om ruggengraatvrijheid.

Is het geen optie om je half pad gewoon los er onder te leggen? Dan trekken de lussen ook je dekje niet naar achteren.
Persoonlijk maak ik dekjes/pads nooit aan het zadel vast, blijft altijd prima liggen :j

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:31

Ja dat bedoelde ik inderdaad.

Soms lees ik dat het wel kan maar ik lees wel weer reacties dat het de werking belemmerd.
Ik kwam ook weer op een site waar ze de barefoot halfpad verkopen en daar geven ze ook weer aan dat beiden kan.
Lekker verwarrend dus :P

Blijheid: dat is ook nog wel een goede optie. Mijn halfpad is antislip aan de onderkant dus die zou inderdaad gewoon moeten blijven liggen.
Ga ik morgen als ik ga rijden wel eens proberen. Bedankt voor de tip!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:33

Ik denk eigenlijk ook dat het niet zo heel veel kwaad kan :o

Door de pad met inlages komt er toch geen druk op de plaats van de ruggengraat ?
Of daar nou een lapje overheen ligt of niet ...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:44

Tuurlijk wel, de pad heeft een soort goot erinm voo de wervelkolom. Als je daar een dekje onder doet, mis je de goot, want die wordt opgevuld door dekje.
Dat geeft minder als je een paard hebt waar de ruggevrijheid al is ingebouwd (model wijnvat met een regengoot in het midden :-) ), maar bij mijn ouder warmbloed moet ik er niet aan denken, is vragen om problenen m.i..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:45

Ik raad het altijd af.

Je hebt een gootje tussen de inlages van een cm hoog ofzo.
Leg je daar een dekje onder dan gaat de rugbies van dat dekje dat gootje vol zitten frotten....en weg is je ruggengraatvrijheid.

Uiteraard kun je een dekje met inlages bovenop een normaal dekje leggen en daar weer je zadel bovenop :j
Je kan er ook een levend schaap tussen stoppen :P

Of het efficiënt / comfortabel is dat is een ander verhaal :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:48

Voor het schaap zeker niet -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:49

Een levend schaap lijkt me niet echt comfortabel nee :')

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:51

Bedankt voor de reacties!

Ik kan me er inderdaad wel iets bij voorstellen. Nu heb ik wel een haflinger van het oude type (incl. teveel vet) dus de ruggengraat ligt amper bloot maar ik ga in eerste instantie eens kijken of het werkt als ik de pad en dekje niet vastmaak aan het zadel.
Als het dekje gewoon blijft liggen dan is het daar eventueel mee opgelost en kan ik mijn halfpad gewoon op de rug leggen zoals ik het nu ook al doe. :)

Haha en dat levende schaap tja... t zou inderdaad kunnen maar dat geeft zo'n geluidsoverlast... :D

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:34

Tja ik denk dat het best kan maar je moet er wel voor zorgen dat t dekje niet strak trekt en kijken naar de hoogte van de schoft. Op een paard met bijna geen schoft maakt hetdenk ik weinig uit heb t 1x geprobeerd paard liep perfect had nergens last van anders laat ze t wel merken. Met spitse schoft lijkt het me geen goed idee. Zweet afdruk na t rijden zag er ook goeduit

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:38

@pmarena, zou je misschien ook even naar mijn post hierboven ergens willen kijken? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:41

*Zoek*

Die pad? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo, pad is toch best mooi de juiste vorm? :)

Ik zie dat de voorste singelstoot ietsjes inknikt door het lusje, bedoel je dat?
Als je dat een probleem vindt dan doe je toch alleen de achterste stoot door lusje?

Singel is wel raar inderdaad!

Zou inderdaad even kijken of het materiaal hard en stug is geworden door huidvet, en weer terug recht te krijgen is :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:05

@pmarena: had je mijn pb van twaalf september al gezien? Ben benieuwd naar je reactie!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:14

Hè....? zover ik weet heb ik alles van iedereen altijd beantwoord... :?

Ik ga even zoeken :)

Edit: Huh?! Inderdaad, zie hem staan, grijzig dat hij al gelezen is maar ik lees hem voor het eerst :o

Zeker een keer aangeklikt waarna het venster gesloten werd ofzo terwijl ik dat niet wilde, en er daarna niet meer aan gedacht heb...?
Is wel een paar keer gebeurd, heel fijn zo'n laptop die besluit dat *dit* wel een mooi moment is om even wat voor zichzelf te gaan doen _-:(

Anders weet ik het ook niet Y;(

Ik ga je meteen even antwoorden, moment :)

Hihi je hebt wel lang gewacht trouwens met navragen, bikkel :D
Hoop niet dat je je al te erg hebt zitten ergeren erover ofzo :=

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:24

Haha, kan gebeuren hoor. En neuh, ik erger me niet zo snel. (Behalve over mijn gister gecrashte foon, waardoor ik bijna al mijn nummers kwij ben, ook van klanten, grrrrrrmpf......)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 14:48

Bedankt voor het kijken!
Ik zal vanavond of morgen even proberen of her beter wil als ik maar 1 lus gebruik! En ga inderdaad de singel even weken in de hoop dat hij weer rechttrekt! Gelukkig heb ik een reservesingel :)