Zo even een tijdje niet gereageerd hier , en krijg nu PB's met vragen 
Hier dus ook maar even :
Een VPS zadel herken je in principe ALLEEN aan de ritsjes : achterop de cantle zit geen ritsje meer , en op de pommel is de rits afgedekt door rolletjes leder bij de "Engelse" modellen met een pommel , en lederen flapjes bij de westernmodellen met fork / knop.
Kussentjes onder het zadel hoeven geen VPS te zijn. Er zat namelijk nog een jaartje ofzo VOOR het VPS , al een setje inlages in het zadel verwerkt. Dit zijn dus ook kussentjes maar dan een simpelere versie.
Betreffende de VPS inlages en de oudere stevigere inlages (die nu ook nog te bestellen zijn), ik plak even uit de PB's die ik gestuurd heb
: Voor de meeste paarden zijn de zachtere VPS-inlages prima geschikt , deze kwamen nog net iets beter uit de digitale drukmetingen dan de wat meer "rubberen" inlages. Mij verbaast het ook hoor , en ik rij zelf ook met andere inlages (en pad)
Maar als je een paardje hebt dat een wat spitser ruggetje heeft of je wilt om andere redenen toch graag wat extra hoogte in je inlages , dan kun je natuurlijk prima een stevige inlage gebruiken. Die kun je er dan bij stoppen in de pad , of in de plaats van de VPS inlage doen....net wat je wilt en wat fijn werkt want dat kan voor elke combinatie natuurlijk verschillend zijn.
Het enige nadeel aan het gebruik van andere / dikkere inlages is dat het zadel dan wat sneller schuift en het inrijden van het zadel ook wat langer kan duren. Maar als je daar geen last van hebt en je hebt een beter gevoel bij de stevigere inlages zie ik geen reden om er vanaf te zien hoor !
De modellen met kniestukken (Stella , Cherokee , London , Lexington) hebben zeg maar anderhalf zweetblad.
Het kniestuk kan terug geklapt worden en daar onder zit dan het onderste zweetblad met klittenband , waar je de wrongen op kunt bevestigen. Aan de achterkant is het zweetblad gewoon gesloten.
De Lexington heeft kniestukken die ook echt verhoogd zijn al in een wrong-vorm , maar ook daar kunnen nog extra klittenbandwrongen onder.
De HAF-pads zijn wel fijne pads hoor ! Hebben inderdaad een Sympanova onderkant.
Barefoot heeft een paar jaar geleden (toen ze nog Grandeur-pads verkochten in plaats van eigen merk) ook pads met Sympanova onderzijde in het assortiment gehad. Alleen was dat dan behoorlijk plastic-achtig , plakkerig Sympanova. Was wel erg fijn omdat het toch wat luchtiger was dan de fleece-onderkant en het werkte heel goed anti-slip 
Maar na enige tijd kwamen er klachten van witte haren , soms ook echt hele gemene plekken 
Was vooral bij Haflingers , Fjorden en Arabiertjes. Er kwamen dan echt witte haren op grote plekken. Je zag dan gewoon heel de inlages erin gedrukt staat , of juist het bovenrandje , heel vervelend om te zien !
Blijkbaar konden sommige velletjes er dus niet tegen. Een soort allergie , of toch net iets van schuring of over-stimulatie door de structuur van het spul.... helaas hebben veel mensen deze witte plakken gezien als drukplekken , terwijl het echt irritatie-plakken waren. Maarja , dat kun je de mensen op zich ook moeilijk kwalijk nemen natuurlijk...als je paard zulke witte plekken krijgt kan ik me voorstellen dat je helemaal klaar met dat zadel bent en geen zin hebt om nog eens te gaan experimenteren met een andere pad 
Maargoed , toen dat bleek ben ik gestopt met de verkoop van pads met Sympanova. Heel af en toe bestelde ik er nog wel eens 1 omdat sommige mensen het echt geweldig spul vinden , en dat is het op zich ook wel als je paard er geen problemen mee heeft.
Het Sympanova onder de Hi-Tech pads en HAF-pads is toch een iets ander materiaal , veel zachter en gladder , en daarbij heb ik zelden problemen gezien. Die zijn naar mijn ervaring dus behoorlijk veilig om te gebruiken. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je al weet dat je paardje een behoorlijk gevoelig velletje heeft. Maar zelf rij ik ook gewoon met een Hi-Tech pad hoor , lekker ademend , fijn ding