voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:54

Wow wat gaaf Ivonne <3
Hij staat ook zo mooi :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:03

thanx anne-mieke <3 :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:08

Gaaf Ivonne, kan inderdaad komen omdat je een veelzijdig gewent bent.
Ik heb altijd dressuur gereden en had er met mijn maat 2 juist last van dat de beugels verder naar voren zaten.
Nu met maat 1 heb ik nergens last van, vind het veel fijner zitten, went vanzelf.
Had in het begin ook zo'n last van mijn liezen, maar ook daar wen je aan, je gebruikt nu spieren heel anders en inderdaad moet het zadel nog soepel worden en naar je paard gaan staan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:30

Mooooooohooi Ivonne85! :j

Ik heb trouwens nog wel last van de beugelophanging "bult", terwijl ik dit niet had met het testzadel..

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:04

Thanx voor jullie reacties.
Vandaag gereden en de beugelophanging ietje pietsje naar voren verplaatst ( 2 a 3 cm ) en dat reedt veel fijner hahaaha is toch een kwestie van uitproberen.
De gesp heb ik naar beneden, maar zonder hoesjes er nu omheen,,, want daar had ik last van.
Moet nog ff opzoek naar van die soepele flexibele hoesjes
En ook naar een leuk kleur dekje :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:59

Ik heb ook mijn beugelophanging een stukje naar voren geplaatst en dat bevalt ook beter.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:21

Gespen naar beneden is ook beter, je hebt anders gauw kans op drukplekken, handig he dat je de beugelophanging kunt verplaatsen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:23

Heb jij nu trouwens een zadel waar die nieuwe lucht kussentjes in de wrongen zitten Ivonne, zo ja bevalt dat een beetje, ben ik wel benieuwd naar.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:27

@ Ivonne, het zadel staat mooi. Ligt ook nog zo mooi hoog. :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:22

wow gaaf Ivonne!! Ikheb inmiddels ook een barefoot cherokee in bestelling, met vps! ben erg benieuwd!
Is het nou zo dat je onder de kniewrong nog een kniewrong met klitteband kan bevestigen?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 10:27

Hoi hoi allemaal,

Ja de nieuwe Cherokee heeft inderdaad dat je de kniewrongen in kan drukken.
Dat is wel prettig,
En omdat het zadel inderdaad nog zo hoog ligt ;) en ik korte beentjes heb :o heb ik de extra kniestukjes met klitteband er nog niet onder bevestigd. Ik had deze er wel aan met het testzadel.
Omdat je dan in de gallop en verlichte zit net wat meer steun hebt bij je knieen.

Dank jullie allemaal voor de positieve reactie's. Hij staat mooi op Apinc vind ik ..
Alleen moet het allemaal nog een beetje inzakken en naar Apinc zijn rug gaan staan.
Maar ben al super tevreden erover.

Had alleen erg dat mijn benen naar achter gingen en ik naar voren ging kiepen.
Dat vond ik irritant en Apinc ook, want die bokte me er dan nog eens zowat af ook :=
Dus vandaar de beugelophanging ietje naar voren verplaatst.
En dat zat een stuk comfortabeler.
:))

Ik heb overigens WEL de dunne schuimrubberige inlages uit de barefoot pad gehaald en er dikke stevige in gedaan,, vanwege dat mijn meneertje nogal een piepertje is ,, en hier sowieso erg aan moet wennen, en dan wil ik dat mijn schokken in het zadel wel een beetje goed worden geabsorbeerd :o
Maar ik maak volgende week weer een paar nieuwe foto's en dan hoop ik dat het zadel al een beetje gesetteld is.

Karev spannend dat je ook de cherokee hebt besteld. Die kniewrongen is net als bij wintec zeg maar er extra onder.
Ik vond hem wat steviger zitten als de cheyenne.

Grtz _/-\o_

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:39

Hey leuk Karev toch maar een cherokee, hopelijk heb je hier meer plezier van, heb je de cheyenne nog kunnen verkopen?
Ja Ivonne dat nazakken duurt nog wel even, moet wel zeggen dat de maat cheyenne sneller netjes lag dan de maat 2 , doe nu echt alles met het zadel deze maat zit zo veel beter.Heb er echt geen spijt van.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:37

ja, de cheyenne word morgen gehaald gelukkig. was he binnen 2 dagen kwijt.

Maaa heeft de cherokee dan zweetbladen die je op kan tillen, en daar onder een kniewrong kan plaatsen? Heb hem nog niet live gezien nl,haha

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:39

Ivonne85..
Als je een vpszadel hebt, moet je daar NIET de dikke inlages voor vps-loze zadels in doen.
De dunne inlages voor vpszadels komen er volgens drukmetingonderzoeken het beste uit, niet de dikke "hardere".

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:51

Oh slofje hoezo dan niet??
Als ik lange afstanden ga rijden en mijn paardje aan dit boomloze zadel moet wennen is dat volgens Marcel van www.equixantosbarefoot.nl geen probleem
Hij had zelf ook de stevige inlages onder zijn zadel

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:18

Pmarena op bokt, is degene die barefoot in nederland is begonnen. Je kunt volgens mij zo hier en daar terugvinden dat de dunne inlages er beter uit komen qua druk met een vpszadel. Je kunt natuurlijk wel dubbele vpsinlages in onder je vpszadel doen, maar de dikke en hardere voor de vpsloze zadels veroorzaken meer druk dan de dunne bij vpszadels.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:20

oke slofje
dan is dat toch een beetje vreemd, maar ik ga morgen proberen om met de dunne inlages te rijden,, dan merk ik vanzelf wel hoe Apinc er onder loopt :)
Thanx voor de tip in ieder geval.
Groetjes

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:23

K moet zeggen dat ik vond dat equixantosbarefoot nogal onduidelijk antwoordde op mijn vraag destijds over inlages, misschien verkeerd begrepen van een der kanten?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:26

Ik ben wat aan het rond kijken geweest, maar die HAF pads en inlages dan??
Moet je daar dan ook liever dubbele inlages in doen?
En wie heeft er ervaring met de onderkant van de HAF pads??? dat rubberachtige materiaal??
Zijn wel mooi ademend.

De nickyskeet.nl website doet het even niet meer... wel jammer ,..

Wie heeft welke pad bij de Cherokee maat 1 en welke inlages er dan in zitten??

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:20

hebben haf pads sympanova? Weet het zelf niet maar dacht wel dat pmarena er niet heel erg over te spreken was ivm brekende haren ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:41

Zo even een tijdje niet gereageerd hier , en krijg nu PB's met vragen :P

Hier dus ook maar even :

Een VPS zadel herken je in principe ALLEEN aan de ritsjes : achterop de cantle zit geen ritsje meer , en op de pommel is de rits afgedekt door rolletjes leder bij de "Engelse" modellen met een pommel , en lederen flapjes bij de westernmodellen met fork / knop.

Kussentjes onder het zadel hoeven geen VPS te zijn. Er zat namelijk nog een jaartje ofzo VOOR het VPS , al een setje inlages in het zadel verwerkt. Dit zijn dus ook kussentjes maar dan een simpelere versie.

Betreffende de VPS inlages en de oudere stevigere inlages (die nu ook nog te bestellen zijn), ik plak even uit de PB's die ik gestuurd heb :P : Voor de meeste paarden zijn de zachtere VPS-inlages prima geschikt , deze kwamen nog net iets beter uit de digitale drukmetingen dan de wat meer "rubberen" inlages. Mij verbaast het ook hoor , en ik rij zelf ook met andere inlages (en pad) :o

Maar als je een paardje hebt dat een wat spitser ruggetje heeft of je wilt om andere redenen toch graag wat extra hoogte in je inlages , dan kun je natuurlijk prima een stevige inlage gebruiken. Die kun je er dan bij stoppen in de pad , of in de plaats van de VPS inlage doen....net wat je wilt en wat fijn werkt want dat kan voor elke combinatie natuurlijk verschillend zijn.

Het enige nadeel aan het gebruik van andere / dikkere inlages is dat het zadel dan wat sneller schuift en het inrijden van het zadel ook wat langer kan duren. Maar als je daar geen last van hebt en je hebt een beter gevoel bij de stevigere inlages zie ik geen reden om er vanaf te zien hoor !

De modellen met kniestukken (Stella , Cherokee , London , Lexington) hebben zeg maar anderhalf zweetblad.
Het kniestuk kan terug geklapt worden en daar onder zit dan het onderste zweetblad met klittenband , waar je de wrongen op kunt bevestigen. Aan de achterkant is het zweetblad gewoon gesloten.

De Lexington heeft kniestukken die ook echt verhoogd zijn al in een wrong-vorm , maar ook daar kunnen nog extra klittenbandwrongen onder.

De HAF-pads zijn wel fijne pads hoor ! Hebben inderdaad een Sympanova onderkant.

Barefoot heeft een paar jaar geleden (toen ze nog Grandeur-pads verkochten in plaats van eigen merk) ook pads met Sympanova onderzijde in het assortiment gehad. Alleen was dat dan behoorlijk plastic-achtig , plakkerig Sympanova. Was wel erg fijn omdat het toch wat luchtiger was dan de fleece-onderkant en het werkte heel goed anti-slip +:)+

Maar na enige tijd kwamen er klachten van witte haren , soms ook echt hele gemene plekken :oo

Was vooral bij Haflingers , Fjorden en Arabiertjes. Er kwamen dan echt witte haren op grote plekken. Je zag dan gewoon heel de inlages erin gedrukt staat , of juist het bovenrandje , heel vervelend om te zien !

Blijkbaar konden sommige velletjes er dus niet tegen. Een soort allergie , of toch net iets van schuring of over-stimulatie door de structuur van het spul.... helaas hebben veel mensen deze witte plakken gezien als drukplekken , terwijl het echt irritatie-plakken waren. Maarja , dat kun je de mensen op zich ook moeilijk kwalijk nemen natuurlijk...als je paard zulke witte plekken krijgt kan ik me voorstellen dat je helemaal klaar met dat zadel bent en geen zin hebt om nog eens te gaan experimenteren met een andere pad :(:)

Maargoed , toen dat bleek ben ik gestopt met de verkoop van pads met Sympanova. Heel af en toe bestelde ik er nog wel eens 1 omdat sommige mensen het echt geweldig spul vinden , en dat is het op zich ook wel als je paard er geen problemen mee heeft.

Het Sympanova onder de Hi-Tech pads en HAF-pads is toch een iets ander materiaal , veel zachter en gladder , en daarbij heb ik zelden problemen gezien. Die zijn naar mijn ervaring dus behoorlijk veilig om te gebruiken. Ik zou er alleen niet aan beginnen als je al weet dat je paardje een behoorlijk gevoelig velletje heeft. Maar zelf rij ik ook gewoon met een Hi-Tech pad hoor , lekker ademend , fijn ding +:)+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:48

Ah zo dus :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:54

Zo pmarena dat is nog eens een duidelijke uitleg. Thanx :D
Ik schrok al , dat ik niet met de stevige inlages mocht rijden,...
Maar ik ga proberen vandaag met de dunne inlages te rijden.
En kijken hoe dat gaat.
Mijn hafje is nogal een gevoelig paardje in de rug , hij laat zijn spiertjes niet zo goed los en zet zijn rug vast als hij met zn koppie omhoog loopt.. dat was de reden achter de stevige inlages,, die verdelen de druk dan nog wat meer dacht ik dus.
:?
Heb je ook een plaatje van zo'n Hi - Tech pad?? Ik kan me er geen voorstelling van maken...
En kan ik die eventueel bij jou bestellen??
En zijn ze net zo duur als de HAF pads??
Bij de paardendrogist heb je de blauwe spring HAF pad
zou die geschikt zijn voor onder een cherokee??

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ak/113035/
Of ook weer via een wederverkoper?

Groetjes

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:58

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:04

@ joliene
oke thanx.
Had niet in de gaten dat die andere niet met uitneembare inlages was.