Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:15

fojoe schreef:
@francis,
ik heb een erg brede mclellan liggen.
ik zeg al maanden dat ik hem ga verkopen, maar ik heb de tijd nog niet gevonden om foto's te maken en een advertentie te plaatsen :o
als ik het goed heb is het een zaldi canadiense http://www.zaldi.net/html/sattel_von_a-z_11.html
alleen is die wschl te lang voor je paardje.
het zadel zou prima liggen op mijn brede tinker, als het zo'n 20 centimeter korter was :\

Hoe breed is heel breed? Hoe lang is het zadel aub?
Ik had een Mc Lellan ook al opgegeven voor een brede rug, vandaar dat ik nieuwsgierig ben.
Ik heb ooit de breedste Malibaud gehad voor een haflinger, die niet eens zo breed was en zadeltje was nog veel te smal.

Iemand vroeg me adres waar ze Mc Lellan's maakten voor korte, brede paarden:
http://huguespetel.free.fr/
Iemand met een Merens heeft daar een zadel besteld en is er zeer tevreden over. Ik heb nu het geld niet om er ene te laten maken en m'n paard is nog te jong voor maatwerk.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:27

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
hoe zit dit zadel voor de ruiter?
breed als in gemaakt voor mannen, of smal genoeg voor dames?

Ten eerste is het van de grootte van het bekken afhankelijk hoe breed het in centimeters is. Bij een kleine man kan dat smaller zijn dan bij een grote vrouw.

Het is verder zo niet te beantwoorden omdat de breedte tussen de heupkoppen niet het enige criterium is: Het kunnen openen van de dijbenen bij/voor afhangen bij achterover kantelen van het bekken is de crux.
Of dat voor een specifiek persoon bij een bepaald zadel lukt is individueel afhankelijk.

Ik kan aangeven dat dit zadel de lat voor de ´modale typische´ vrouwelijke anatomie ver weg legt.
Individueel echter zegt dit NIETS;
1. Ze komen regelmatig te koop met name van vrouwelijke ruiters voor wie het droomzadel een nachtmerrie bleek.
2. Madame de la Huerta zwéért bij dit zadel en is hééél vrouwelijk :+:

Dit zadel is simpel niet vergevingsgezind met betrekking tot de bijbehorende kunde/vaardigheid/anatomie.

Kortom; the proof of the saddle is the riding with it :D

i know, ik bedoelde 'de gemiddelde man' en 'de gemiddelde vrouw' ... mochten die bestaan :+
komt erop neer dat het toch weer uitgebreid getest zal moeten worden.
maar dit "Ik kan aangeven dat dit zadel de lat voor de ´modale typische´ vrouwelijke anatomie ver weg legt." belooft weinig goeds.
met de breedte van 'engelse' zadels had ik nooit problemen, maar op andere zadels kan ik vaak niet goed zitten omdat ze te breed zijn.

francis, thx voor de tip, ik zal eens kijken bij HO.

ik heb het even opgemeten: de lengte van de boom is zo'n 57 cm.
geen idee hoe ik de breedte moet meten eigenlijk, maar breed is echt breed.
hij lag perfect op het paardje van mijn vriendin, en dat is een uit de kluiten gewassen vlaams trekpaard :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:57

Cambiar, voor jou ook... Horseman Outfitter heeft een brede liggen die verkort is. En idd, Malibaud is 'breed' nog vrij smal. Die is gewoon voor een ander type paard gemaakt.

wow, die site ga ik bewaren Cambiar, daar staan knappe zadels op. Coureur de Prairie, alleen de naam al! :D Mooi! Maar ik vind die Cavalerie er ook wel heel fijn uit zien (ja, de bruine met fenders.. hebbuh!) Maar idd... da's voor 'later als we groot zijn (en veul gespaard hebben)

57 gaat met een dergelijk zadel echt te lang zijn voor Ben. Ik moet echt de zadelplek nog es goed nameten maar ik zit volgens mij echt dik onder de 45cm. Met die ronde oplopende kussens van een stocksaddle kom ik misschien nog wel weg maar met een dergelijke lange boom echt niet (rug is niet alleen kort maar ook sterk oplopend kruis)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:02

fojoe schreef:
ik heb het even opgemeten: de lengte van de boom is zo'n 57 cm.
geen idee hoe ik de breedte moet meten eigenlijk, maar breed is echt breed.
hij lag perfect op het paardje van mijn vriendin, en dat is een uit de kluiten gewassen vlaams trekpaard :D

Bedankt om op te meten. Is inderdaad erg lang, wellicht te lang voor mijn merrie.
Mijn merrie is redelijk kort in de rug (beetje lompe foto van m'n meid, maar was meest duidelijke):
http://i47.tinypic.com/c4006.jpg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:04

Francis schreef:
Cambiar, voor jou ook... Horseman Outfitter heeft een brede liggen die verkort is. En idd, Malibaud is 'breed' nog vrij smal. Die is gewoon voor een ander type paard gemaakt.

wow, die site ga ik bewaren Cambiar, daar staan knappe zadels op. Coureur de Prairie, alleen de naam al! :D Mooi! Maar ik vind die Cavalerie er ook wel heel fijn uit zien (ja, de bruine met fenders.. hebbuh!) Maar idd... da's voor 'later als we groot zijn (en veul gespaard hebben)

57 gaat met een dergelijk zadel echt te lang zijn voor Ben. Ik moet echt de zadelplek nog es goed nameten maar ik zit volgens mij echt dik onder de 45cm. Met die ronde oplopende kussens van een stocksaddle kom ik misschien nog wel weg maar met een dergelijke lange boom echt niet (rug is niet alleen kort maar ook sterk oplopend kruis)

Thx Francis voor de tip. Heb echt nog geen idee wat ik ga nemen, maar moet goed en niet te duur zijn.
Francis, je kunt zadel zien op de site van dit meisje: http://ardennesacheval.free.fr/
Ze heeft verschillende zadels getest op haar Merens. Klikken op foto met dat dikke bruine paardje en dan klikken op De ce côté: Matériel testé pour vous .
Als je 't niet begrijpt, vertaal ik wel even voor jou ;-)
Zijn zadels hebben de naam 'hard' te zijn voor de 'Q' van de ruiter, maar zijn robuuste zadels om lange tochten mee te maken.
De cavalerie is idd heel leuk, heb die ook overwogen voor m'n vorige paard.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:49

Spreek (en lees) idd nauwelijks frans maar ik zie dat zij de Parcour heeft. Lees ik nu goed dat die maar 600 euro gekost heeft? Want dan wordt informeren toch wel interessant...
Harde zadels zijn idd vaak juist beter voor op lange afstanden, hoe meer padding en vulling, hoe eerder je je vaak stuk rijdt. 't Is even wennen maar mijn eerste westernzadel was ook een hardseat en daar kon ik zonder problemen de hele dag op rijden, terwijl ik op m'n padded seated custom zadel na een uur al een doorrijplek had (nu was die padding ook niet afgerond waardoor er een 'rand' langs de seat zat.. ouch!! kan ik u zeggen)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:47

Francis schreef:
Spreek (en lees) idd nauwelijks frans maar ik zie dat zij de Parcour heeft. Lees ik nu goed dat die maar 600 euro gekost heeft? Want dan wordt informeren toch wel interessant...
Harde zadels zijn idd vaak juist beter voor op lange afstanden, hoe meer padding en vulling, hoe eerder je je vaak stuk rijdt. 't Is even wennen maar mijn eerste westernzadel was ook een hardseat en daar kon ik zonder problemen de hele dag op rijden, terwijl ik op m'n padded seated custom zadel na een uur al een doorrijplek had (nu was die padding ook niet afgerond waardoor er een 'rand' langs de seat zat.. ouch!! kan ik u zeggen)

Inderdaad, 600 euro, maar denk dat de prijzen waarschijnlijk wel al wat opgeslegen zullen zijn.
Qua zitting heb je gelijk en als't echt teveel pijn doet kun je er nog een schaapje onder leggen, maar mijn achterste is gevuld genoeg, ik heb daar precies niet zo'n problemen mee...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:07

Hihi.. ik heb ook ingebouwde padding.
Joh, maar 600 euro is niks voor zo'n zadel! Dan ga ik em vandeweek toch es even mailen, tweedehands massimo (waar ik nu al aan zat te denken) kost rond de 750 euro (vaak meer). Dan heb ik toch echt liever die Cavalier voor dat geld. Of van mij part nog iets meer... heb je wel wat je wilt. En zelfs al groeit' ie er uit, dan heb je nog een goed verkoopbaar zadel waar een leuke prijs voor te vragen is volgens mij.
Met zo'n malgeval als HC heeft voor de maat zou het toch goed moeten kunnen gaan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:13

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Ik begrijp je bent niet al te enthousiast over de mcClellan...?

Huh :?

Jawel hoor, juist wél; zie mijn site ´zadels´.

We hebben drie verschillende types ´McClellan´ die blijven.
Wat ik aangeef is dat er HEEEEEEEEL veel verschíllende!!! zadels gemaakt worden van dit type en dat er dús een wereld is aan variaties in kwaliteit(materiaal én vakmanschap)/geometrie/afmetingen.

Oeps, terminologie verwarring mijnerzijds, begrijp nu UP zadel= mcClellan....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:31

Kuggur schreef:
Oeps, terminologie verwarring mijnerzijds, begrijp nu UP zadel= mcClellan....

Nee, noch steeds in de war.

Up-saddle = van oorsprong cavallery brits gemeene best, later duitsland en zuid afrika
McClellan = van oorsprong US-cavalry

Twee van De Grote Drie doch totáál verschillend.
Zie de reeds gegeven plaatjes-links.

Samengevat:
- Wij hebben een rééks verschillende zadels van het type McClellan getest en hebben er 3 uitgekozen als zijnde +:)+
(we hebben óók twee ecuyers, een vaquera etcetera. voor ánder gebruik...)
Voor jouw paardjes zou dit een geschikt zadel kúnnen zijn.

- Het UP Saddle is een heel intrigerend zadel, wat ik graag zoú hebben.
Ik begrijp niet waarom het in vergetelheid is geraakt omdat het onder zware praktijkomstandigheden een héél succesvol zadel was.
Voor jouw paardjes is dit een ongeschikt zadel.

p.s. Het UP-Saddle is ook een ironisch zadel: het is hét engelse zadel doch niet van ´engels´ type, want het ´engels´ type is een italiaans zadel.
Geweldig :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:07

Francis schreef:
Hihi.. ik heb ook ingebouwde padding.
Joh, maar 600 euro is niks voor zo'n zadel! Dan ga ik em vandeweek toch es even mailen, tweedehands massimo (waar ik nu al aan zat te denken) kost rond de 750 euro (vaak meer). Dan heb ik toch echt liever die Cavalier voor dat geld. Of van mij part nog iets meer... heb je wel wat je wilt. En zelfs al groeit' ie er uit, dan heb je nog een goed verkoopbaar zadel waar een leuke prijs voor te vragen is volgens mij.
Met zo'n malgeval als HC heeft voor de maat zou het toch goed moeten kunnen gaan?

Heb even de voornaamste optie's vertaald voor je ;-)
Model: CAVALERIE
BASISMODEL 565 € TTC (hors taxes et export: 472.41 €)
OPTIONS (prix TTC):
-SOEPELE MOUSSE ZADEL 30 €
-DOORGESTEKTE ZITTING (zo ruitjes figuren in de zitting) (sur siège ferme uniquement) 50 €
-VEILIGHEIDSSTIJGBEUGELS 65 €
-LEDEREN PANELEN en SOEPELE MOUSSE type ENDURANCE 290 €
-REGELBARE AANSINGELING 80 €
-AANSINGELEN ONDERAAN ZONDER SUPPLEMENT
-Fenders types LD, V , L, GR 65 €
-Fenders type E 205 €
-KOPEREN KNOP ZADEL 80 €
-Koperen knop zadel overtrokken met leder 90 €
-Lederen strings met conchas:-la paire 20 €
-Tapaderos 75 €
-Pontets supplémentaires: la pièce 4 €
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-12-09 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:14

Bedankt voor de uitleg HC (Ik was er ergens al bang voordat ik het nog niet begrepen had...).
Zal me er sowieso beter in moeten verdiepen voor ik me aan een dergelijke aanschaf zou wagen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:31

Cambiar, weet jij wat voor taxes dat zijn? Als iemand uit frankrijk zo'n zadel voor mij koopt en dat particulier naar mij toe stuurt (of ik haal 't op van mij part, betaal je die taxes dan ook? Want voor 565 plus wat extra's wil ik wel zo'n zadel! Ik wil d'r alleen gewone fenders bij, verder de standaard versie voor zover ik 't kan beoordelen (weet alleen niet wat het verschil met die aansingelmethoden is).
Morgen eerst tentamen doen maar dan zondag ofzo es even voor een mailtje gaan zitten in de hoop dat meneer engels spreekt (als ik z'n site zie verkoopt 'ie ook naar Amerika dus wie weet is het zo'n zeldzame fransman die wel engels spreekt).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:46

Francis schreef:
Cambiar, weet jij wat voor taxes dat zijn?

Binnen de EC alleen BTW.

Van buiten betaal je invoerrechten en BTW (incl. over de invoerrechten).

Met een koerier vanuit de VS betaal je vrijwel zeker invoerrechten. Met de US Post vrijwel zeker niet.

Bedenk dat Zwitserland buiten EC valt en je dus invoerechten verschuldigd bent. Idem koerier, post.

Het verschil tussen koerier en post is dat de koeriersdiensten een inklaringsdienst heben welke je ook betaalt. Niet inklaren = minder omzet, dus klaren ze altijd in :)*
De post vervoert gewoon en als de douane geen steekproef doet, dan gaat het gewoon door.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:34

Ja ok, zoiets vermoede ik al wel, vanuit Amerika betaal ik tegenwoordig ook veel meer. Omdat hier zo'n hoog bedrag genoemd werd (ruim 400 euro) wilde ik 't wel even zeker weten, maar dat zal dus voor binnen europa niet zo hoog zijn.
't Wordt erg interessant zo. Morgen eerst even naar de Horseman Outfitter, toch even kijken naar de stocksaddles want da's een mooie oplossing voor 'inrijzadel', maar zijn die te lang (gister gemeten en ik kom op 42 cm), dan toch maar een mailtje richting Frankrijk en dan maar direct een maatwerkje.
Ben erg blij met dit linkje, want dit soort zadels vind ik toch ook meer bij mij en Ben passen dan een iberisch zadel...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:35

Huertecilla schreef:
Francis schreef:
Cambiar, weet jij wat voor taxes dat zijn?

Binnen de EC alleen BTW.

Van buiten betaal je invoerrechten en BTW (incl. over de invoerrechten).

Met een koerier vanuit de VS betaal je vrijwel zeker invoerrechten. Met de US Post vrijwel zeker niet.

Bedenk dat Zwitserland buiten EC valt en je dus invoerechten verschuldigd bent. Idem koerier, post.

Het verschil tussen koerier en post is dat de koeriersdiensten een inklaringsdienst heben welke je ook betaalt. Niet inklaren = minder omzet, dus klaren ze altijd in :)*
De post vervoert gewoon en als de douane geen steekproef doet, dan gaat het gewoon door.

Er is nogal wat veranderd met douane en inklaren sinds juli? dit jaar (ander bedrijf doet dit nu, dacht TNT zelf ipv douane). Ga er maar vanuit dat voor alles van buiten de EU zeker 20% aan BTW/inklaringskosten/whatever berekend wordt. En dat is vaak incl. de verzendkosten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:45

tamary schreef:
Er is nogal wat veranderd met douane en inklaren sinds juli? dit jaar (ander bedrijf doet dit nu, dacht TNT zelf ipv douane). Ga er maar vanuit dat voor alles van buiten de EU zeker 20% aan BTW/inklaringskosten/whatever berekend wordt. En dat is vaak incl. de verzendkosten.

Dat is dan koerier, dus dienst, dus kassa. Pech dat dit geprivatiseerd is dan.

De berekening is:
productprijs + verzendkosten
x invoerrechten
x btw
+ kosten voor inklaren
= totaal KASSA!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:14

Ja klopt, tegenwoordig gaat het via TNT, vandaar dat dingen uit Amerika bestellen (wat ik als westernruiter uiteraard vrij veel deed) minder interessant is geworden.
Maar we hebben het nu over een zadel van Frankrijk naar Nederland dus binnen EU. En zoals gezegd, als't mot haal ik em zelf op...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:32

Francis schreef:
Maar we hebben het nu over een zadel van Frankrijk naar Nederland dus binnen EU. En zoals gezegd, als't mot haal ik em zelf op...

Binnen de ec is vrij verkeer van goederen en personen.
Je kan hierdoor nu ook heel gunstig kopen in voormalig oostblok lidstaten die nu nieuwe ec leden zijn.
Vaak kan je zelfs in euros betalen en is gratis betalingsverkeer mogelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:42

Kijk, dat dacht ik dus ook. Dus die taxes die op die Franse site genoemd worden gelden niet tussen Frankrijk en Nederland, alleen voor mensen buiten de EU.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:44

Francis schreef:
Kijk, dat dacht ik dus ook. Dus die taxes die op die Franse site genoemd worden gelden niet tussen Frankrijk en Nederland, alleen voor mensen buiten de EU.

Bedoelen ze geen btw? Die geldt niet voor mensen buiten de ec namelijk. Die kunnen deze terugvorderen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:02

Francis schreef:
Ja ok, zoiets vermoede ik al wel, vanuit Amerika betaal ik tegenwoordig ook veel meer. Omdat hier zo'n hoog bedrag genoemd werd (ruim 400 euro) wilde ik 't wel even zeker weten, maar dat zal dus voor binnen europa niet zo hoog zijn.
't Wordt erg interessant zo. Morgen eerst even naar de Horseman Outfitter, toch even kijken naar de stocksaddles want da's een mooie oplossing voor 'inrijzadel', maar zijn die te lang (gister gemeten en ik kom op 42 cm), dan toch maar een mailtje richting Frankrijk en dan maar direct een maatwerkje.
Ben erg blij met dit linkje, want dit soort zadels vind ik toch ook meer bij mij en Ben passen dan een iberisch zadel...

Blij dat je er misschien iets aan zult hebben. Dus da's de prijs zonder BTW, interessante prijzen dan!
Als je hulp nodig hebt als hij geen Engels praat wil ik wel bellen hoor met hem ;-), maar de Hugues zal waarschijnlijk wel een man van de wereld zijn en Engels praten, met zo'n zaak.
Succes ;-)!

NB: ik heb me ook zot gezocht naar een goed kort en breed stockzadel. Als je die vindt zal je heel veel geluk moeten hebben. Laat me 't dan zeker weten, want heb dringend een zadel nodig om zadelmak te maken en 't mag niet teveel kosten en moet er vast in zitten (wordt geopereerd en zou niet graag vallen na operatie).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:29

In dit topic komt wel wat zadelkennis bijeen ... Dan maar even de vraag wagen ... Welk zadel is geschikt voor mijn paard??

Mijn paard is erg rond gebouwd (geribd), ze is breed met zeer weinig schoft en wat vooral zadelproblemen opleverd is dat ze vlak achter haar schouders 'bulten' heeft, dit zijn vetophopingen. (het paard doen afvallen tot de vetophopingen weg zijn en dit dan ook zo houden is onbegonnen werk, ze wordt werkelijk dik van lucht) Bij veel engelse zadels worden deze bulten onder de zweetbladen bij het aansingelen bijeen geperst wat uiteraard niet aangenaam is.
Zelf heb ik een erg holle rug met een derierre met een hoog 'beyoncé-gehalte' ;) Dus zadels met een gedwongen zit zijn absoluut een nono.

Iemand voorstellen??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:56

Cambiar, HO maakt zelf die stocksaddles, zijn er in maatje trekpaard qua breedte, alleen de lengte weet ik dus (nog) niet. Wat kun jij zo'n beetje kwijt qua lengte? Ik ga er morgen heen om te kijken.

Mandyke, ik denk dat je eerst moet bedenken wat jij met het zadel wilt. Wij kunnen hier wel een type zadel noemen, maar als dat zadel niet de rijstlijl ondersteunt die jij wilt rijden, dan schiet je daar nog weinig mee op. Ik kan bijv. op mijn korte Merens best een engels zadel gooien, die zijn er zat te koop. Maar ik wil niet zo rijden dus zou ik van zo'n zadel niet happy worden. Dan ga ik dus kijken wat ik wel wil en zoek in die hoek een zadel dat wel past.
Wat ik je wel kan zeggen is dat mijn ervaring met mijn Paintmerrie was dat die op de ronde spierbundels op haar schouders (die had dus naast haar schoft zeg maar twee ronde 'hammen' maar puur spiermassa) geen boom kon velen, ookal was de boom breed genoeg. Het harde wat op de spier drukte veroorzaakte ongemak/pijn. Voor haar bleek boomloos (maar dan heb ik 't wel over een stevig boomloos westernzadel, geen 'vodje' als de barefoot) de beste oplossing. Maar daar gaat dit topic dan weer niet over.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:37

Mandyke schreef:
Iemand voorstellen??

Ja:
1. lees het hele topic
2. lees mijn site, kopje ´zadels´
3. werk zélf uit wat het gebruiksdoel is; wat de randvoorwaarden zijn
Het zadel is slechts een afgeleide; een interface.