Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:22

Ik heb het wel in een van mijn tijdschriften gelezen. Maar dit artikel moet ik je dan wel schuldig blijven tot ik van vakantie terug ben!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:33

Heb geen bontje. Vind het onzin, zie niet in waarom ik zo'n heet ding onder mijn zadel moet leggen.
Wordt m'n paard niet vrolijker van denk ik. Heb wel poosje met gelpad gereden onder het zadel op aanbeveling van anderen. Zodat mijn rugklachten dan minder zouden worden.. Maar het hielp niet, dus hier ook mee gestopt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 05:42

Fidele,ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar zgn wetenschappelijke stukken over waarom een bontje dan goed zou zijn onder een goedpassend zadel?
als jij me zo'n artikel kunt geven,dan heb ik nog wel een artikel hier over waarom een bontje onder een goedpassend zadel niet goed is.
ik had je vraag niet opgemerkt nl.

en ja,ik vind het behoorlijk vreemd als je een bontje alleen voor het uiterlijk gebruikt.
of eigenlijk,ik vind het niet vreemd want ik vind het ook mooi,maar ik zou dan een halfpad nemen,ziet er precies hetzelfde uit en beinvloedt de ligging van je zadel niet.
waarom geen halfpad dan?is dat soms minderwaardig ofzo?

Sannnn: je hebt ook gelpads voor op je zadel,is dat niets voor je?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 06:27

Ik rij in principe zonder bontje. Alleen als ze wat terugvallen in conditie om de een of andere reden, merk ik dat het zadel wat ruim komt te liggen en doe ik hem er soms onder. Maar meestal los ik dat dan op met een iets dikkere pad.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:25

Een paar bladzijden terug staat een link naar het artikel van de BIT waarin staat wanneer een bontje wel aangewezen is.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:31

Op onze manege hebben een aantal paarden een bontje eronder.
Paard waar ik meestal op rijd niet.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:43

Snoevie schreef:
Fidele,ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar zgn wetenschappelijke stukken over waarom een bontje dan goed zou zijn onder een goedpassend zadel?
als jij me zo'n artikel kunt geven,dan heb ik nog wel een artikel hier over waarom een bontje onder een goedpassend zadel niet goed is.
ik had je vraag niet opgemerkt nl.

en ja,ik vind het behoorlijk vreemd als je een bontje alleen voor het uiterlijk gebruikt.
of eigenlijk,ik vind het niet vreemd want ik vind het ook mooi,maar ik zou dan een halfpad nemen,ziet er precies hetzelfde uit en beinvloedt de ligging van je zadel niet.
waarom geen halfpad dan?is dat soms minderwaardig ofzo?

Sannnn: je hebt ook gelpads voor op je zadel,is dat niets voor je?

Toevallig heb ik er zaterdag 1 gekocht. Gisteren mee gereden, maar het hielp echt. Met doorzitten stuk minder last :)
Had eerst de goedkopere versie ervan, maar deze hielp toch niet zo. Maar nu die bij divoza gekocht, de dikkere en duurdere versie. Helpt echt! Dus dat is echt fijn. Maar dank je voor je tip. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:52

Ik rijd momenteel wel met bontje. Ik rijd een nog niet zo oud paard (6) wat nog erg veranderd van lichaam is, in vet en bespiering. Dit is al het 3e zadel in 1,5 wat erop ligt, steeds omdat het niet paste. Het zadel waar ik nu mee rijd ligt redelijk goed. Ik kan het zonder bontje gebruiken. Aan de voorkant is hij iets of wat aan de brede kant, waardoor de achterkant heel licht gaat klapperen. Om deze reden heb ik er nu een bontje tussen liggen.
Dit is dus een tussenoplossing. Over een tijdje laat ik het zadel 'op maat' opvullen. Ik wacht hier nog even mee, omdat het nu met bontje gewoon goed ligt en ik anders aan het opvullen blijf nu dit paard lichamelijk aan het veranderen is.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:59

Ik rijd ook met zadelbotje op een vijfjarig paard .
Ik vind het ook mooi !
x

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:36

Ik heb ook een bontje onder mijn zadel liggen.Reden :mijn zadel ligt dan rechter.Paard is nog in de groei en door middel van het bontje ligt het zadel goed.Vindt het nog een beetje zonder om een nieuw zadel aanteschaffen en dat over een paar maanden nogmaals een keer te doen.Heb al een hoop 2 de hans zadels gepast maar dit werkt het beste.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:46

Mijn paard is ook in de groei en moet nog bespiering krijgen (6 weken ohz) dus is een bontje ideaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:59

als tijdelijke oplossing is het ook prima hoor,begrijp me niet verkeerd!
ik vind het alleen raar als je het puur om het uiterlijk doet of als permanente oplossing

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:44

ik vind het mooi staan maar heb er zelf geen, het is niet nodig

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:56

Heb altijd met bontje gereden, maar sinds dat mijn zadel opgevult is, rij ik alleen met de dunne dekjes.

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:18

Zeker geen bontje!

maakt de boom van je zadel alleen maar kleiner!

Je zadel licht als het goed is, goed op je paard z'n rug!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:17

Ik had een bontje onder mijn zadel omdat dat zadel een leenzadel was. Vandaag is de zadelmaker geweest en heeft het zadel goed gemaakt. Ik wilde opstijgen en mijn pony schrok en begon te bokken enzo. Dat was onder het zadel zonder bontje. Nu hebben we het bontje er weer onder gedaan en toen ging het goed. Ze zei dat als ik zonder bontje wilde gaan rijden ik het rustig moest proberen. Het zadel ligt goed. Ik denk dat ze de overgang een beetje raar vond. Ik ga haar nu rijden met een gelpad onder het zadel ipv het bontje. Dat kon ook volgens zadelmaker.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:38

wat raar dat je pony zo heftig reageerde vanwege het bontje wat eronder uit was.
dan lag ie schijnbaar toch wel anders.

een gelpad geeft toch een andere pasvorm als een bontje,of ben ik nu gek?

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:11

ik wou eraltijd wel 1 maar mij nzadel past 100% goed dus is absoluut niet nodig

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:46

sommige vinden het mooi staan maar het is eigenlijk voor paarden met een gevoelige rug!!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:55

Ik denk dat somige mensen het ook hebben omdat het "luxe" uitstraald. Ik heb er zelf ook één. Maar dat komt omdat ik met een niet goed passend zadel rij (hellaas)

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 01:03

Ik heb een bontje zonderbont aan de binnenkant, toch een bontje, maar zonder nadelen :))

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 05:53

paarden115 schreef:
sommige vinden het mooi staan maar het is eigenlijk voor paarden met een gevoelige rug!!

veel mensen gebruiken het argument gevoelige rug,maar een gevoelige rug is het meest gebaat bij een goed passend zadel.

een bontje is goed als tijdelijke oplossing als je zadel even niet helemaal goed ligt.
het geeft trouwens geen garantie dat een bontje het zadel altijd wel goed doet liggen.

carientje93,dat is toch prima :)
en niemand die het verschil ziet tijdens het rijden

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:32

M'n instructrice zegt altijd als iemand een bontje wil moet je er zoeen nemen die onder het zadel een sjabrak lijkt en aan de kanten waar ie eruit komt gewoon een sier randje .
als je er een neem met alles bont dan gaat het zadel er alleen maar slechter van liggen :z

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:28

Bij mijn vorige paard gebruikte ik een bontje. Mijn zadel lag prima, dat was het niet, alleen had hij zo'n hoge, uitstekende ruggengraat, dat het niet veel zou schelen of de onderkant van de kamer kwam ertegen. Een ander zadel, met smallere kamer, zou dit probleem niet oplossen, omdat de kussens dan weer te dicht tegen de ruggengraat zouden komen.

Bij mijn huidige paard gebruik ik precies hetzelfde zadel, echter zonder bontje. Het past echt geweldig goed, dus doe hem er niet meer onder.

Sannnn schreef:
Toevallig heb ik er zaterdag 1 gekocht. Gisteren mee gereden, maar het hielp echt. Met doorzitten stuk minder last :)
Had eerst de goedkopere versie ervan, maar deze hielp toch niet zo. Maar nu die bij divoza gekocht, de dikkere en duurdere versie. Helpt echt! Dus dat is echt fijn. Maar dank je voor je tip. :)

Wat bedoel je met het dikgedrukte stuk? Jij hebt het denk ik over een bontje voor OP het zadel?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:27

Ik hád een bontje. Dit omdat mijn zadel heen en weer wiebelde (op de plek)
Nu had mijn pony rugpijn, en dacht ik dat het aan mijn zadel lag. Ik reed die keer weer voor het eerst zonder bontje. Iemand had mijn zadel zien klapperen aan de achterkant.
Ik heb mijn zadel laten nakijken, en die lag goed. Ik moest het bontje eronderuit houden (Met bontje klapperd hij niet)
Onder het rijden is mijn zadel ook nagekeken, en het klapperen ligt aan mijn eigen rijstijl. (Zodra mijn pony onder me uit rent kan ik haar niet bijhouden met lichtrijden, en raken we allebei uit het ritme, hierdoor gaat het zadel klapperen.