voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:53

even een vraag die misschien niet helemaal in de topic hoort...
Ik vraag me af zou je aan een grandeur of barefoot dekje geen stootriemen kunnen zetten zodat je een bbp over houdt ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:09

Cambiar schreef:
Ik ook, vraag me af hoe de pasvorm voor paard en de zit voor de ruiter is.
Ik vind dit Hidalgo zadel gewéldig mooi bewerkt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MR4OD3P3.jpg
Wou metéén ook zo'n zadel, maar de vraag is natuurlijk of de kwaliteit wel voldoende is om er jonge paarden mee te rijden...
Zijn de zadels al beschikbaar om te testen?

Jij wil meteen het paard er bij, vermoed ik :+
Waarom zou de kwaliteit niet voldoende zijn voor een jong paard, of welk paard dan ook?
Ik heb de zadels net 1 dag binnen dus ik ga ze eerst eens zelf op een paard leggen zodat ik er wat meer over kan zeggen uit eigen ervaring/gevoel. Daarna gaan ze de het testcircuit in....
Citaat:
Hey BZ, jij verkocht Startrekks eerst he? Dat witte geval onder de beugelophanging, die kun je eronder uit halen vertelt 't verhaal, maar kunnen ze er ook terug in als mèt toch beter werkte?

En zo'n springzadel zou ik graag testen, jammer dat je die nog niet hebt. Ik denk dat ik trouwens de Mallorca ook bedoelde, en in de war was met naam boven of onder het plaatje

Ik kan gewoon nog steeds Startrekk bestellen hoor...
Ja, die strips kunnen er uit en er weer in.

De Alicante is en VZ, geen springzadel en je kunt best een klein sprongetje maken op je dressuur.....

@Maris, als je er niet al te veel van verwacht, kan je die constructie best als BBP gebruiken.

Akshay

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:16

Ik lees hier nog altijd mee en heb zojuist wat gelezen over die Hildago zadels.
@buitenzinnig, lees ik het goed dat ze er zijn met draagvlak 43 cm? Is dat dan zittingmaat ''lief klein kind'' of niet?
(het ultiem korte fjordje verhaal.. :P )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:26

Dat zijn de kortste kussens Akshay. Volgens mijn Australische collega, die deze zadels al wat langer verkoopt is dat niet de meest slimme zet, omdat er dan wat veel zadel voor en achter uitsteekt, en als de ruiter dat naar beneden duwt, kan het zijn dat de randjes alsnog in de rug duwen. Ik heb de zadels zelf nog niet gemeten - echt geen tijd gehad anders dan ze uit de doos te halen.... :o
Maar in elk geval is de zitmaat niet "lief klein kind" maar zo te zien ook niet grote zeer forse man (of dito dame)

Nu ga ik naar bed voordat ik nog meer onzin uit kraam :P

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:30

Haha, ik vreesde al zoiets. Dan krijg je veel druk op kleine oppervlakte wat aannemelijk meer nadelige effecten kan hebben dan druk op een groter (waarvan een gedeelte iets minder geschikt) oppervlak. Ik begrijp wat je bedoelt!

iets in mij kreeg spontaan de hoop op een ''normaal'' zadel met steun en hulp enzo.. :+ Helaas, we blijven vriendjes met de Ghost :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:39

Akshay, deze zadels zijn ruim korter dan de Ghost en gezien de vorm van de kussens, geven ze net zo veel vrijheid. Dus het lijkt me wel een alternatief....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:41

Buitenzinnig schreef:
Akshay, deze zadels zijn ruim korter dan de Ghost en gezien de vorm van de kussens, geven ze net zo veel vrijheid. Dus het lijkt me wel een alternatief....

Hmmm... Dan wacht ik vol smart tot jullie een testversie hebben! :)
(en even afwachten of de prognose gaat worden dat ik mag blijven paardrijden of dat ik ermee moet stoppen van arts..)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:44

Van welk model, Akshay? En het lijkt me sowieso beter om op uitsluitsel van je arts te wachten....

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 07:11

Ik vind die Venice I er al gaaf uitzien, haha! De VeniceII helemaal, maar dat is vooral Venice I maar dan met gladleer als ik het goed zie? Dus is qua zitten (op stroefheid van het suedeachtige na) hetzelfde :) edit: ohnee ik zie nu dat de vorm van de lepel wat verschilt. Nouja, de venice I is budgettechnisch ook het handigst iig :P

Dat is echt altijd mijn droom geweest, een dressuurzadel op mijn mormeltje :=

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:40

ik volg hier even mee wat betreft de hidalgo zadels :-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:10

Buitenzinnig schreef:
Jij wil meteen het paard er bij, vermoed ik :+
Waarom zou de kwaliteit niet voldoende zijn voor een jong paard, of welk paard dan ook?
Ik heb de zadels net 1 dag binnen dus ik ga ze eerst eens zelf op een paard leggen zodat ik er wat meer over kan zeggen uit eigen ervaring/gevoel. Daarna gaan ze de het testcircuit in....

Oei nee :+ , geen tinker voor mij ...geef mij maar lusitano's :D
Ik ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen ;-).
Ik zag foto's van vroegere modellen die scheef gemaakt werden. Ik vermoed dat dat nu meer op punt gesteld is.
Mijn voorwaarde voor een zadel is dat het een stevige smalle zit geeft, aanvoelt als een boomzadel dus geen wiebelig ding (zoals de espaniola van startrekk die tot nu toe m'n favoriet is) en je in de goede zitpositie zet (vooral voor het damesbekken mag de seat niet te breed zijn, ik heb erg de neiging om in stoelzit te gaan zitten).
Voor paard: goed verdelen van druk door een minder plooibare structuur en niet te dikke kussens/panelen heeft zodat je nog kan spelen met shims inlages om bvb ongelijke schouders of andere zaken te corrigeren.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:31

Zodra je de 2 duurdere modellen kiest, zullen er geen scheve modellen meer tussen zitten. Boomloos in het algemeen kon/kan nog wel eens scheef uit de doos komen. Logisch, wanneer ze daar met zijn allen een poosje ingepropt hebben gezeten....
Ze zijn behoorlijk stug. De fabrikant geeft ook aan dat - afhankelijk van de intensiteit waar je mee rijdt- het wel eens 30 ritjes kan duren eer de lederen boom zich helemaal gevormd heeft. :oo
Hoe de zitpositie is weet ik (nog) niet, maar ook dat zal voor iedereen verschillend zijn. In stoelzit zitten is ook wat iemand deels zelf doet en komt niet alleen door de constructie van het zadel. Wanneer wij bij het testrijden tegen mensen zeggen dat ze rechtop moeten gaan zitten, duwt iedereen zijn kont naar achteren en maakt de rug hol :\ Dan zitten ze dus zo ver mogelijk achter in het zadel en dan kan je ook in stoelzit komen te zitten, ondanks dat het zadel goed gemaakt is.....
De kussendikte en vorm is een beetje afhankelijk van welke je kiest - ik heb een stel dikkere "keilkussens" onder de Venice Special zitten, dat voor paarden met een wat langere rechte rug, mar wanneer je een ander model paard hebt, zijn de gewone platte kusens beter. Er worden kleine wigjes bijgeleverd, waarmee je voor en achter kant kunt ophogen indien noodzakelijk, maar scheefheid van het paard zal je er toch gewoon uit moeten trainen en vaak komt die scheefheid ook nog door de scheve ruiter. Het is dus zaak om beiden recht te worden :o

Akshay: modellen in prijsklasse l, ll en ll Special zijn alleen in detail anders maar de grote lijnen zijn eender. De Budget lijn is van nubuck, de rest van glad leer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:48

Wat leuk BZ dat jullie nu ook hidalgo gaan verkopen :j Ik heb laatst nog op hun site zitten kijken,leuke zadels zitten er bij..Tot nog toe lees je in Nederland nog weinig over dit merk en zou ik het niet durven een zadel te bestellen waar ik weinig van weet..Daar komt bij dat ik ooit een Spaans model heb gekocht op eBay in Duitsland,was best een prima zadel maar wat een slechte kwaliteit leer..Hoe is de kwaliteit van het leer van de budgetlijn eigenlijk qua soepelheid?Die duurdere modellen zijn trouwens ook erg mooi om te zien,ben benieuwd :)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:03

Buitenzinnig schreef:
De Alicante is en VZ, geen springzadel en je kunt best een klein sprongetje maken op je dressuur.....
Nou vooruit, 't zweetblad komt niet zó ver naar voren als met een springzadel, maar het komt toch wel meer in de buurt van nuttig om mee te springen dan 'n dressuurzadel hoor :+ Want mijn paard vind hindernissen van 90cm een "klein sprongetje", alles daaronder is nog cavaletti :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:38

_O- Hester... Wat voor reus heb jij dan?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:54

Komt er binnenkort nu eigenlijk een nieuw model van barefoot of was dat maar een (onwaar) gerucht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:01

Zolang een nieuw model er niet is, is hij er niet natuurlijk :)

Een jaar of 2 geleden waren ze druk bezig met ene look-like dressuurzadel. Ik heb er hier nog 1 van liggen, maar die is nooit uit de test-fase overgegaan in productiefase...het is een hartstikke leuk ding maar qua pasvorm is zo'n stijf zadel natuurlijk veel lastiger dan een "normale" Barefoot.

En nu zijn ze dan bezig met een nieuwe soepele Barefoot, Spaans model. Maar ik kan daar dus nog niks over zeggen, simpelweg omdat die nog niet in productie is. Ze zijn er nog aan aan het schaven en doen, en het is altijd maar afwachten of, hoe en zo ja, wanneer deze op de markt gaat komen....want sommige artikelen komen nooit de ontwikkelingsfase voorbij omdat ze niet aan de eisen van Barefoot voldoen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:07

hier de foto's van mijn london met hkm pad, heb ondertussen mijn ene inlages vervangen door die uit de lookalike grandeurpad van agradi. die waren dunner dan mijn huidige maar wel steviger.
die inlages liggen net onder het zadel, en aan de onderkant de protectorpad die in de hkm pad zit.
daarbij gebruik ik een 75 cm lange banaansingel van kentaur.
dus klinkt in totaal vrij goed, was het niet dat paardlief serieuze singelnijd heeft (altijd al gehad, maar momenteel vrij erg, gericht maaien, mij proberen te pletten, happen, en bij het aanstappen door de benen zakken of met een sprong vooruit springen.)
de singel zit aan beide kanten op het 8 tste gaatje van langs onder.(soms eens een op 9 ander op 8, of beide op 9, afhankelijk hoe dik ze is
(overigens reageert ze enkel op het aansingelen als ik ernaast sta. als ik erop zit kan ik al aantrekken wat ik wil. probleem is dat ik, zelfs met opstapje, er niet opraak voor ik tenminste langs beide kanten op het 6 de of 7 de gaatje zit.
edit:
zou ik beter de foto's er ook bij plaatsen he

vanop de foto's vind ik het zadel te ver naar voor liggen
Afbeelding
Afbeelding
detail schoft:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNUNVIVY.jpg
detail singel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J863GWGW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-P84BVOHN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GDJKRJTX.jpg
paard zonder zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRROYXWW.jpg
zoals je ziet heb ik dus een paard met een vrij lange schoft, in combinatie met een vooruitstekende en brede borst, een grote schouderpartij, een vrij korte rug, en een dikke buik :D
dit geeft, dat als ik het zadel op de voor de rug juiste plaats ligt, die iets te lang durft te zijn, maar dit is nog geen zon probleem, maar ook dat mijn singel ergens halverwege de buik uitkomt (en dat vind paardlief niet fijn)
als ik het zadel goed leg voor de singel, ligt het eigenlijk iets te ver naar voor en op de schouder.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 17-06-12 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:23

Buitenzinnig: De spaanse zadels, geeft dat veel steun?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:37

@Buitenzinnig, wat leuk die Hidalgo zadels :D heb je er ook een testzadel van? Wat denk je, geschikt voor fjordje?
En zittingmaat ook 18''?

Zijn er al ervaringen bekend, en hoe zit het met de drukverdeling?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:05

Safiera schreef:
_O- Hester... Wat voor reus heb jij dan?
1.80 istie :) Net met springles hield ie op met springen bij het kruisje van 40cm, dat ging ook gewoon in een drafpas :+ En toen de hindernis op 90cm ging begon ie pas echt aan te trekken naar de hindernis. We zijn 1m geweest vandaag. Hoe B springen ooit voor beginnende springers kan zijn... Ik geloof niet dat ik ooit zo'n goeie beginner zal worden.

Vorige springles was de drukverdeling prima, maar nu was 't niet goed ter hoogte van de beugelophanging. Hmmz... Misschien toch maar aan heavy-duty inlages denken. 'n Boomzadel, daar wil ik nog niet aan... In ieder geval ga ik eens zonder de witte gevalletjes proberen. Met gewoon dressuren zie ik soms de vorm van die witte dingen aan de rand van de zweetplek.

Hey BZ, gaan de Hidalgo zadels eigenlijk met 'n speciaal pad, of met 'n gewoon shabrak?

Er staat 'hildalgo' in de tab, trouwens, zeg maar boven de adresbalk ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:27

Ik heb een vraag, waar jullie hopelijk een antwoord op hebben. Nouja, eigenlijk twee vragen.
Na het rijden laatst was ook de ruggengraat van mijn paard bezweet. Betekent dit dat de ruggengraat niet vrij ligt, of is het gewoon het dekje (dikke pad) dat ervoor zorgt dat ze daar zweet? En als de ruggengraat niet vrij ligt, is dit bij een Heather Moffett zadel dan een probleem? Op de site las ik (dacht ik) dat dit niet zou uitmaken, omdat het toch allemaal memory foam is, en dat die geul in het midden meer voor laterale stabliteit is dan voor ruggengraat-vrijheid.
En dan nog iets :) Kan ik een schapenbontje gewoon zelf maken, of is zoiets slecht onder een boomloos zadel? Misschien hele domme vragen, maar ik weet het antwoord niet!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:55

het zweten op de ruggegraat kan komen ofwel door dat de ruggegraat niet vrij is, ofwel doordat je paard erg zweet.
de mijne heeft meestal een mooie vrije ruggegraat, maar als het wat warmer is/harder aan het werk gezet is, is ze gewoon van kop tot teen nat, incl ruggegraat, heeft dus niks te maken met het zadel in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:55

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 00:13

Hidalgo kan met een gewoon dekje, maar sommige paarden hebben ook met een boomzadel wat extra's nodig.

Bedankt voor de tip - zal het aanpassen! _/-\o_

De zitting van de Venice llS is 17" - mogelijk kunnen ze ook grotere maken - bij boomloos is het niet zo precies qua ruimte, het geheel geeft immers mee

Ik heb zelf geen ervaring, maar het bestaat al langer dan vandaag - ik moet afgaan op de ervaring van de kritische collega in Australie... :o

Je zit behoorlijk vast in de Spaanse zadels - ten 1e hebben ze een suède zitting en ten 2e heb je die hoge cantle en pommel om je op je plek te houden.

Het is geen Barefoot qua soepelheid - duidelijk meer zadel - meer zoals de Trekker.