Blijheid schreef:Ik heb momenteel de Christ Iberica BBP (ponymaat) op proef. Het zit inderdaad heerlijk zacht en ponymans loopt er best lekker onder (zonder beugels, met durf ik toch niet helemaal aan)
Raar vind ik de plaats en lengte van de singelstoten. Die zitten vrij in het midden van de pad en zijn voor een dressuursingel erg kort, ergens halverwege zijn buik eindigen ze al. Gevolg daarvan is dat de gespen van je singel vrij hoog zitten, en omdat de singelstoten ook vrij in het midden van de pad zitten, zit ik er de hele tijd met mijn been op. Heb al een singel van 75 cm geprobeerd, zodat ik wat lager kan aansingelen, en een van een meter zodat ik hem op het kortst vast kan zetten, maar ideaal vind ik het bepaald nog niet.
Voor een rondje boswandelen zal het niet uit maken, dan heb je het grootste deel van de tijd toch je been er ontspannen af hangen, maar met wat serieuzer rijden (veel overgangen, figuren, wijken, sb) waarbij je je been net wat meer nodig hebt vind ik het nog niet echt handig.
De laatste lichting heeft de singelstoten inderdaad in het midden zitten, dit op verzoek van klanten, die vonden dat ze met de oude plek wat in stoelzit kwamen te zitten. Deze positie is echter te ver naar achteren voor een paar paarden, dus ze gaan nu naar een positie tussen de 2 uitersten in. Dat wil niet zeggen dat dit verkeerd is, het werkt voor veel mensen gewoon goed.
Singelstoten krijgt Christ aangeleverd in 1 lengte, dus bij korte "zweetbladen" zitten ze hoger dan bij lange....
Er loopt een heel topic over de Iberica, daar kan je van alles lezen