voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:33

Blijheid schreef:
Ik heb momenteel de Christ Iberica BBP (ponymaat) op proef. Het zit inderdaad heerlijk zacht en ponymans loopt er best lekker onder (zonder beugels, met durf ik toch niet helemaal aan)
Raar vind ik de plaats en lengte van de singelstoten. Die zitten vrij in het midden van de pad en zijn voor een dressuursingel erg kort, ergens halverwege zijn buik eindigen ze al. Gevolg daarvan is dat de gespen van je singel vrij hoog zitten, en omdat de singelstoten ook vrij in het midden van de pad zitten, zit ik er de hele tijd met mijn been op. Heb al een singel van 75 cm geprobeerd, zodat ik wat lager kan aansingelen, en een van een meter zodat ik hem op het kortst vast kan zetten, maar ideaal vind ik het bepaald nog niet.
Voor een rondje boswandelen zal het niet uit maken, dan heb je het grootste deel van de tijd toch je been er ontspannen af hangen, maar met wat serieuzer rijden (veel overgangen, figuren, wijken, sb) waarbij je je been net wat meer nodig hebt vind ik het nog niet echt handig.

De laatste lichting heeft de singelstoten inderdaad in het midden zitten, dit op verzoek van klanten, die vonden dat ze met de oude plek wat in stoelzit kwamen te zitten. Deze positie is echter te ver naar achteren voor een paar paarden, dus ze gaan nu naar een positie tussen de 2 uitersten in. Dat wil niet zeggen dat dit verkeerd is, het werkt voor veel mensen gewoon goed.
Singelstoten krijgt Christ aangeleverd in 1 lengte, dus bij korte "zweetbladen" zitten ze hoger dan bij lange....
Er loopt een heel topic over de Iberica, daar kan je van alles lezen

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:48

Van die lange singelstoten moet je ook niet willen vind ik, is bij de Barefoots ook zo onzinnig :P

Je wilt de singel toch zo hoog mogelijk bijna tegen het zadel aan hebben omdat "singel" op de vacht veel comfortabeler is dan "singelstoot" :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:14

Trekker heeft ook va die einden en de nieuwe Hidalgo's hebben ook geen kleintjes - mogelijk hebben al die ontwerpers een Clydesdale om te rijden en passen ze de maat stoot daar op aan :+

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:18

Nou pmarena, het is ook alleen maar positief :-) dus kan niets anders zeggen. Is het ook mogelijk om via jou een pad London maat 0 te bestellen en is die ook in bruin?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:19

Heb even gekeken naar die Hidalgo zadels, dat is ook interessant zeg! Alleen werkt de website niet helemaal, als ik op de foto klik krijg ik een zwarte pagina. Kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:28

hey,die hidalgo saddles kon ik al nergens meer terugvinden op internet...
leuk dat ze nu (weer?)te koop zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:45

Safiera schreef:
Heb even gekeken naar die Hidalgo zadels, dat is ook interessant zeg! Alleen werkt de website niet helemaal, als ik op de foto klik krijg ik een zwarte pagina. Kan dat?

Raar? Ik zal een even checken - heb het er net opgezet - bedankt voor de waarschuwing. * edit, bij mij doet hij ht - als je op "speel dia voorstelling af" klikt, krijg je een zwarte pagina waar automatisch alle foto's voorbij komen en wanneer je op 1 foto klikt, moet hij groter worden....
J
a, DC - ik wil er mee beginnen, is weer eens iets anders in boomloos land ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:50

ik vind het gave zadels.
heb er 2 jaar terug eentje gepast,die helaas nog wat te wijd was.
toen kwamen ze uit duitsland volgens mij??
de spaanse modelletjes vind ik wel leuk!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:53

Oostenrijk.... Ik zie ook liever Spaans dan dressuur, maar heel veel mensen willen nu eenmaal een gewoon dressuurzadel....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:57

hahahatsjoe schreef:
Nou pmarena, het is ook alleen maar positief :-) dus kan niets anders zeggen. Is het ook mogelijk om via jou een pad London maat 0 te bestellen en is die ook in bruin?

Altijd fijn om te horen :)

In het bruin zal niet lukken, zwart maat 0 misschien nog wel, zou ik speciaal moeten bestellen.
Heb er hier nu ook 1 liggen maar die is in principe verkocht.

Maar als je een bruine wilt dan zul je hem via Grandeur moeten (laten) bestellen want die heeft Barefoot echt niet.

Hidalgo zadels zijn wel geinig inderdaad :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-06-12 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:57

ohja oostenrijk kan ook.
ben benieuwd hoe ze bevallen,ga je ze zelf testen?
komen ze ook als testmodel dan?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:09

Ja, dat staat op de factuur ;)

Uiteraard ga ik er zelf ook op zitten - heb alleen niets met zo'n dressuurmodel
Ja, ze komen ook als testmodel, maar niet alle modellen in alle prijsklassen, dat is me te gortig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:15

bedenk me net dat het zadel wat ik gepast heb Innova was...niet hidalgo...
dus ken ze niet.
ben wel benieuwd naar de leerkwaliteit en ruggegraatvrijheid..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:21

Ik vraag me ook wel af of dat niet een beetje hetzelfde is qua oorsprong...? BZ? :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:28

De oorsprong is - voor zover ik op dit moment weet - niet dezelfde als de Innova zadels. De mevrouw + meneer van Innova zijn in elk geval niet dezelfde als de mevrouw van Hidalgo. Mogelijk dat de meneer van de Innova zadels (en Startrekk) ook het bed en de ideeën heeft gedeeld met de Hidalgo dame (en laten we de BF niet vergeten :+ :P) Dus als ik lieg, komt dat omdat ik niet over de juiste informatie beschik :o

De Budgetlijn van Hidalgo is wel in grote lijnen eender aan Innova, maar ik vind de Hidalgo net iets beter afgewerkt. De twee duurdere lijnen worden (zo wordt gefluisterd) o.a. door Sommer zadels geproduceerd. En tja - een dressuurzadel is een dressurzadel, een Spaanse een Spaanse en die zullen dus altijd aan ongeveer dezelfde uiterlijke kenmerken voldoen, of ze nou Hidalgo, Startrekk of Kieffer heten....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:23

Hihi, dat van dat bed zou me niet eens verbazen *kuch* Eeeeeeeeehm *kuch* maargoed :P

Ik bedoel meer als in dat het een beetje hetzelfde type zadeltje lijkt (die goedkopere dan sowieso) dat gewoon uit verweggistan komt, inderdaad :)

Ik ben wel benieuwd of die duurdere wat zijn. Voor mij is het sowieso niks, ik wil gewoon een goed Fellsattel :P maar het is wel leuk als het een serieuze concurrent is voor de Startrekk-range bijvoorbeeld :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:33

Joehoe :wave:

Ondertussen heb ik mijn nieuwe BF al een tijdje. Niet al te veel gereden, pukkie zit nog steeds midden in de groei (wil iemand hem even vertellen dat hij in juli 5 wordt? ^) ) en als het geen 28 graden was dan regende het wel :roll:
Maar! Zadel begint zich te vormen en ik kan éindelijk echt lekker gaan zitten. En heb ook eindelijk geen zere plekken meer van de seatsaver. Die heeft letterlijk een litteken op mijn dij achtergelaten := :=
Zadel ligt er nog steeds wel heel erg op maar goed, het inzakken heeft ook zo z'n tijd nodig. En ik moet hem ook niet blijven vergelijken met mijn platgereden oude BFje :))
Grandeurpad bevalt ook goed, maar Flynn zweet er wel fors onder.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 18:38

Voor eventuele geïnteresseerden, mijn bruine cheyenne maat 2 staat officieel te koop: http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... ind=4&fs=1
nickyu schreef:
de knightrider hebben wij in het assortiment gehad ,
de afwijking is zeker in de kleine maten nihil , gewoon de langere maar dan na de bocht korter
van de 20 verkochte singels zeker 16 klachten gehad over de kwaliteit (leder) dat
het te stug/hard was , wondjes / irritatie gaf, afwijking te weinig was
het ondanks vetten etc etc etc te hard/stug bleef
beetje te veel ontevreden kopers

daarom hebben we m weer uit het assortiment gehaald
(ben blij dat ik ze na zo lange tijd eindelijk kwijt was :o )

mocht dit ernstig verbeterd zijn , verneem ik dat uiteraard graag ! ...
Hmmz... Ik heb een anatomische singel van KR bij agradi besteld, heb je het over deze http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4300010/33 ?
Want ik ben er best wel blij mee :) Het leer is wel stugger dan hoofdstelleer, maar niet vervelend stug ik denk ongeveer zadelleer? De singel vormt zich prima naar het paard. Ik zou ook niet weten wáár het paard er wondjes van zou moeten krijgen? Maar wie weet, ik heb 'm nu 'n maand denk ik? En ben er nog erg blij mee. Nou heeft mijn paard ook geen bananensingel nodig denk ik, zo'n beetje rondige is zat.

@BZ: Telt die Caracas II special als dressuurzadel of als spaans zadel? Want die vind ik nou comfortabel en mooi ogen. Tenminste een beetje nuttige vorm, 't zweetblad loopt precies zoals een been zou lopen.

Ga je de (bruine) Alicante II (ze heten allebei II? ;)) als testzadel nemen? Want die zou ik echt wel willen testen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:16

Ik ben vooral wel benieuwd naar die duurdere modellen van Hidalgo...die rond de 900 euro's...
die goedkope lijken me kwalitatief niet zo...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:20

De Venice en Mallorca vind ik mooi van Hildago :j
Wat is precies het verschil tussen de versies I, II en II special? De afwerking/het leer? Of het binnenwerk en de kussens ook? Ben erg benieuwd ook naar foto's van onder ed.

Ooit komt er nog een keer dat ik voor een Trekker of Hildago ga, en dan mogen jullie komen passen, BZ :)
Voor nu moet ik het doen met mijn BF Cherokee vind ik. Al krijg ik nog steeds last van mijn liezen met/na het rijden. Gaat dat nog over?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:02

hier hebben we inmiddels een aantal keer gereden met de london.
ook hier zitten de singelstoten vrij ver naar achteren en zou een banaansingel geen verkeerde keus zijn maar stom genoeg verplekt het zadel geen milimeter.
wij zijn dik tevreden. +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 20:40

Citaat:
Hihi, dat van dat bed zou me niet eens verbazen *kuch* Eeeeeeeeehm *kuch* maargoed

Ik bedoel meer als in dat het een beetje hetzelfde type zadeltje lijkt (die goedkopere dan sowieso) dat gewoon uit verweggistan komt, inderdaad

Ik ben wel benieuwd of die duurdere wat zijn. Voor mij is het sowieso niks, ik wil gewoon een goed Fellsattel maar het is wel leuk als het een serieuze concurrent is voor de Startrekk-range bijvoorbeeld

Dat van dat bed delen heb ik van meneer zelf, nu kan het zijn dat hij daarover gelogen heeft, want het staat tenslotte leuk op je cv ... :')
Je kunt hier in Europa niet de mensen vinden die voor dat geld een net zadel in elkaar knutselen...dus daar moet je niet de wereld van verwachten, maar het is een net zadel, van nette kwaliteit voor dat geld.
De duurdere zijn echt heel mooi gemaakt, verder kan ik er nog weinig over eggen, heb er nog niet op gereden. Heb wel een zeer kritische collega >;) uit Australië en die heeft ze eerst 6 maanden getest, eer ze dit merk heeft opgenomen in haar shop. En niet iedereen wil een BF of een Fellsattel, dus dit is wat mij betereft een mooie aanvulling van wat er al op de markt is.
Citaat:
@BZ: Telt die Caracas II special als dressuurzadel of als spaans zadel? Want die vind ik nou comfortabel en mooi ogen. Tenminste een beetje nuttige vorm, 't zweetblad loopt precies zoals een been zou lopen.

Ga je de (bruine) Alicante II (ze heten allebei II? ) als testzadel nemen? Want die zou ik echt wel willen testen

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de FEI/KNHS daar voor regel op los laat - IK vind het een dressuurzadel - "men" is tenslotte op zo'n zadel begonnen toen er dressuur gereden werd. Het moderne dressuurzadel is veel later ontwikkeld. Ik denk dat je de Mallorca eerder als dressuurmodel kunt gebruiken...

Even voor de beeldvorming over de l en de ll achter de namen; eerst hebben ze de basis versie gemaakt - het voordelige zadel en dat is serie l (1) vervolgens hebben ze hem verbeterd en dat was dan serie ll (2) tenslotte hebben ze die ook nog wat meer luxueus gemaakt en dat is dan ll(2) Special. De 1e serie is wat breder dan de 2e serie en de dressuur van de speciaal is echt enorm smal.

Ik heb de Venice (dressuur) in Special, de Caracas in kwaliteit 1 en de Valencia in kwaliteit 2 (maar zonder special) Geen Alicante - eerst maar eens zien wat het doet....
Citaat:
Ik ben vooral wel benieuwd naar die duurdere modellen van Hidalgo...die rond de 900 euro's...
die goedkope lijken me kwalitatief niet zo...

Dat valt reuze mee - de serie 2 en 2 special zijn niet echt heel anders qua kwaliteit, de serie 1 zie je wel....

Safiera, inderdaad is van iedere prijsklasse de kwaliteit iets anders - maar de kussens van serie ll kunnen ook heel mooi onder ll special, als dat beter bij de vorm van je paard past.... Meer -zelfgemaakte - foto's volgen, maar ik heb niet alle modellen en alle bijpassende kussens

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:12

Hey BZ, jij verkocht Startrekks eerst he? Dat witte geval onder de beugelophanging, die kun je eronder uit halen vertelt 't verhaal, maar kunnen ze er ook terug in als mèt toch beter werkte?

En zo'n springzadel zou ik graag testen, jammer dat je die nog niet hebt. Ik denk dat ik trouwens de Mallorca ook bedoelde, en in de war was met naam boven of onder het plaatje :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:27

ben er wel benieuwd naar...met name valencia .

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 21:37

Ik ook, vraag me af hoe de pasvorm voor paard en de zit voor de ruiter is.
Ik vind dit Hidalgo zadel gewéldig mooi bewerkt:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MR4OD3P3.jpg
Wou metéén ook zo'n zadel, maar de vraag is natuurlijk of de kwaliteit wel voldoende is om er jonge paarden mee te rijden...
Zijn de zadels al beschikbaar om te testen?