[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:33

Het komt ook niet snel voor dat het buiten de lange rugspier valt maar het kan zeker. je wil niet dat het zadel op de ribbenboog drukt omdst deze juist niet goed dragend zijn maar die spieren in de rug juist de boel sterkt maakt. de ribben hangen eigenlijk maar wat als er geen spieren zouden zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:45

De ribben zitten aan de bovenkant vast aan de ruggengraat en worden beschermd door de langslopende spieren en de vetjes (bij het ene paard meer aanwezig als bij de ander). De aanhechting van de ribben aan de ruggengraat is vanwege de daar lopende zenuwen een plek die uiterst gevoelig is en kwetsbaar. Dát is de reden dat de ruggenvrijheid niet té smal mag zijn. Te breed heeft geen zin omdat de boel die omhoog gehouden moet worden juist in kan zakken en díe plek raken die je juist vrij van druk wilt hebben.
Zo breed maken dat je buiten die spier komt kan gewoon niet.
Overigens zijn het de buikspieren die er voor zorgen dat het ruitergewicht goed gedragen kan worden, zonder de opwaartse druk die ze uitvoeren zou elk paard een ingezakte rug hebben.

Casayu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:44

hoefijzer schreef:
Een tijdje geleden adviseerde iemand mij een 3-punts verbinding naar de singel van mijn ghost te maken om het naar achter schuiven bij een paard met holle rug tegen te gaan. Dit was echt top tip! *\o/* Ik heb nu aan beide zijde een strotouwtje naar de achterste ring om de singelstoten naar achteren te houden. Het zadel blijft nu prachtig op zijn plek en ligt mooi stabiel. Paard is ook weer helemaal happy met het zadel.

Dit is na een rit van 1,5 uur:
[ Afbeelding ]

Mijn zadeltasje is alleen niet zo blij dat hij het ringetje op de kussens moet delen en wil niet meer recht hangen. :')

Mag ik vragen hoe dit driepuntsysteem dan bevestigd is? Want mijn Ghost schuift ook teveel naar achter en ik heb de ideale oplossing nog niet gevonden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:21

Normaal een stille meelezer maar ik ben naast stille meelezer ook een ruiter op een ghost (Firenze, normale maat is paard/zadel van m'n vriendin en ik zit beter in de picollo maar dat is voor mezelf nog toekomstmuziek). Afgelopen week even flink over een groot veld gescheurd met onze draver en wauw! Wat bleef het allemaal fantastisch liggen. Ik ging echt behoorlijk hard een bocht door (wel een grote bocht maar dan nog) en nog geen cm verschoven. Ik heb er trouwens een pad met katoenen onderkant onder. Was overigens ook erg blij met de (niet weggewerkte!) pommel want had wel beetje moeite om in dat tempo m'n balans te houden (en denk deels omdat het zadel toch wat te groot voor mij is) :=

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:06

Maartje1990 schreef:
Normaal een stille meelezer maar ik ben naast stille meelezer ook een ruiter op een ghost (Firenze, normale maat is paard/zadel van m'n vriendin en ik zit beter in de picollo maar dat is voor mezelf nog toekomstmuziek). Afgelopen week even flink over een groot veld gescheurd met onze draver en wauw! Wat bleef het allemaal fantastisch liggen. Ik ging echt behoorlijk hard een bocht door (wel een grote bocht maar dan nog) en nog geen cm verschoven. Ik heb er trouwens een pad met katoenen onderkant onder. Was overigens ook erg blij met de (niet weggewerkte!) pommel want had wel beetje moeite om in dat tempo m'n balans te houden (en denk deels omdat het zadel toch wat te groot voor mij is) :=

Hahaha ik heb ook expres een zadel met "handvat" uitgekozen voor dat soort dingen :') Tof dat het lekker ging!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:54

@Casayu: Ik heb even de uitleg opgezocht van de bokker die mij dit aanraadde.
Wij hebben overigens beide paarden met een vrij holle rug.

Femek2902 schreef:
Ik heb dit op gelost door de v van de singel zover mogelijk naar achter te schuiven en dan aan te singelen. Dit werkte best wel goed, alleen na een kwartiertje rijden schoof dit naar voren en dan kwam het zadel weer naar achteren. Dus ik heb nu een strotouwtje aan het achterste ringetje van dat flapje met de singelstoten en aan het achterste ringetje aan het zadel gemaakt.
Hierdoor wordt de druk van het aansingelen veel meer over het achterste deel van het zadel verdeeld en mijn zadel heeft sinds ik dit heb gedaan niet meer geschoven *\o/*

(Ik zal zo even kijken of ik in paint kan laten zien wat ik heb gedaan :) )
Tadaa:

[ Afbeelding ]
Dus het blauwe zover mogelijk naar achter, en dan met een touwtje vast zoals de rode lijn :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:43

Hoefijzer: Super fijn dat het ook bij jou zo goed werkt!

Iets om wel op te letten met dit systeem is dat er dus veel meer druk op de achterkant van het zadel komt.. Mijn pony is vrij kort in zijn rug en ik heb het idee dat hij iets gevoelig werd aan de achterkant van het zadel.

Nu rijden we op het moment eigenlijk niet ivm een stuiterende pony van de overtollige energie en het gebrek aan een goede rijbak waardoor de pony zijn energie niet kwijt kan. Dus ik ben er nog niet mee bezig geweest om te checken of het echt teveel drukt of dat ik me dingen verbeeld.
Maar ik wou het toch even gezegd hebben.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:33

hoefijzer schreef:
@Casayu: Ik heb even de uitleg opgezocht van de bokker die mij dit aanraadde.
Wij hebben overigens beide paarden met een vrij holle rug.

Femek2902 schreef:
Ik heb dit op gelost door de v van de singel zover mogelijk naar achter te schuiven en dan aan te singelen. Dit werkte best wel goed, alleen na een kwartiertje rijden schoof dit naar voren en dan kwam het zadel weer naar achteren. Dus ik heb nu een strotouwtje aan het achterste ringetje van dat flapje met de singelstoten en aan het achterste ringetje aan het zadel gemaakt.
Hierdoor wordt de druk van het aansingelen veel meer over het achterste deel van het zadel verdeeld en mijn zadel heeft sinds ik dit heb gedaan niet meer geschoven *\o/*

(Ik zal zo even kijken of ik in paint kan laten zien wat ik heb gedaan :) )
Tadaa:

[ Afbeelding ]
Dus het blauwe zover mogelijk naar achter, en dan met een touwtje vast zoals de rode lijn :)

Hier zelfde probleem maar dat blauwe schuif je dus zo ver mogelijk naar links (als je naar de foto kijkt ?')

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:45

Nou niet zo ver mogelijk. Want dan komt er echt een hoop druk op de ribbenboog en is ook helemaal niet fijn. Bij mij helpt gewoon een klein stukje al. 5cm verder naar achter ongeveer dan de meest ver naar voren getrokken stand.

Goed dat je het zegt Femek. Het beste zou misschien wel zijn dat de singelstoten gewoon direct vanuit het zadel komen zonder dat verschuifbare plaatje. Dan heb je denk ik die achterste verbinding niet nodig. Wellicht dat ik dat op ten duur nog wel ga proberen. Dat plaatje kan je er zo afschroeven en dan een paar stoten aan de ringen uit het zadel zetten.

Trouwens over hoe breed je kussens staan. Ik sluit me aan bij het verhaal van Dubbeldun. Ik heb mijn kussens nu exact afgesteld zonder pad en 1000x opnieuw gechecked over hoe ze liggen en overal gelijk zitten. Wanneer je de ghostpad daar tussen zou trekken, wat noodzakelijk is wanneer de ruggengraad wat er boven op ligt, zou je 2x2cm vernauwing krijgen. Wanneer ik mijn kussens die afstand wijder ga zetten valt het zadel inderdaad meer over zijn rug en komt gevaarlijk dicht bij de schoft. Bovendien gaat het zadel dan een stuk breder zitten en ik heb op normale stand al moeite met hoe breed het is.
Ik heb hem normaal op ongeveer 8cm breed staan. Schoft breder. Zo uit mijn hoofd hoor. De zelfde breedte als mijn boomzadel had.

Met de Engel pad had ik dit probleem niet. Die heeft bijna 10cm ruggengraat vrijheid tussen de lam en de inlagen. (Mijn reden om geen christ te nemen, omdat die de wol over de ruggengraat heeft.)
10cm is eigenlijk een beetje veel, ik heb er lusjes op gemaakt zodat hij voor en achter mooi hoog blijft maar niet in het tussenkanaal zit. Doe ik die niet vast zakt de pad wat naar beneden. Niet zo zeer op de ruggengraad, maar dan zitten de kussens niet meer helemaal op de inlagen.

Mijn rendierpad heeft ook ruggengraadvrijheid, ongeveer evenveel als kussens. Die kan ik ook vast zetten maar dat is eigenlijk nooit nodig. Het is ook maar een halfpad dus wordt niet naar beneden getrokken. Met zadelen trek ik hem bij de schoft wat omhoog en zorg dat hij precies recht onder de kussens ligt en daar blijft hij ook heel netjes.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 01:39

Ik dat blauwe in de eerste instantie dus wel zo ver mogelijk naar achter gedaan. Mogelijk komt daar dus de vermeende gevoeligheid vandaan. Maar dat is dus wel nog iets om even mee te puzzelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:30

als het past, willen jullie eens een foto maken van de onderkant van jullie ghostjes? Dat maakt het mss gemakkelijker om te vergelijken?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:57

Dat vind ik ook wel erg interessant :j

Ik ben me beter gaan inlezen op Ghost en word al wat enthousiaster :j toch lijkt het me beter om eerst een consult aan te vragen dan meteen een test zadel, zeker om te bepalen of de normale lengte zou passen of dat ik toch een piccolo nodig heb. En ik ben echt een noob met boomloos dus zelf experimenteren met de kussens lijkt me niet verstandig.
Weet iemand toevallig een zadelpasser die in Zuid Holland komt die Ghost kan passen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:26

Exact de reden dat ik haar laat komen.
Kost wat maar zelf klungelen vind ik niks.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:30

Mijn Ghost Firenze op mijn breeeeede fjord x tinker
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:08

Ik kom hier nog eens binnenvallen als dat mag ;)

Ik ben op zoek naar een (semi-)boomloos westernzadel voor mijn Tinker(s). In principe zou dit zadel vooral voor mijn ruin zijn, maar aangezien die nu nog niet klaar is om bereden te worden, zou ik er tijdelijk mee rijden op mijn andere paard. Moest het zadel me zodanig goed bevallen, dan opteer ik zelf om 2 dezelfde zadels aan te schaffen op termijn.

Ik ben niet echt ontevreden over mijn Trekker Ultimate Luxury, maar ik heb het gevoel dat ik weinig balans lijk te hebben in dit zadel? Ik rijd momenteel wel niet super veel, dus kan gewoon puur aan mij liggen. Toch zoek ik nét iets comfortabeler. Mijn doeleinden liggen namelijk bij de langere buitenritten en af en toe eens aan de bak, maar niet heel intensief.

Ik vond westernzadels altijd al prachtig en het begint nu toch weer te kriebelen om over te schakelen naar western. Dit lijkt mij ook aangenamer voor de trektochten en een westernzadel zit lekker comfortabel. Nu is het grote probleem de korte ruggen van mijn paarden. De Trekker past perfect. Die is 45,5 cm lang.

Afbeelding
^Op mijn merrie
Afbeelding
^Op mijn ruin (Toen de Classic, maar is qua lengte hetzelfde)

Ik vond de Freemax helemaal geweldig. Semi-boomloos, zag er mooi uit, oké prijs, .. Maar die is 62 cm -O- Veel en veel te lang dus.

De Bob Marshall zadels vond ik ook interessant, maar hoe ik het zo op foto kan zien, vind ik het wel heel weinig zadel (op de zitting) tussen ruiter en de rug van het paard? Of lijkt dit gewoon zo?

De Ghost western vind ik heel knap. Maar ik twijfel over het merk Ghost in het algemeen wegens negatieve ervaringen van een goede vriendin die ik hier ook nog in het topic heb zien voorbij komen.. :=

Een goede vriendin van me verdeelt Barefoot. Ik heb ooit op een Barefoot Nevada gereden op een brede haflinger en dat zat echt verschrikkelijk vond ik. Vandaar dat ik een beetje terughoudend ben wbt Barefoot. Nu is er wel die hip safer op de markt en zou ik eerder voor de Arizona Nut gaan, die toch wel wat anders is qua model. Dus ik mag bij haar eens een zadel testen.. Ben alvast benieuwd.

De modellen van Startrekk en Freeform heb ik ook bekeken. De Startrekk Comfort Western zou qua lengte net gaan met zijn 48 cm kussenlengte. Prijs is wel de max voor mij, omdat er ook nog een aangepaste pad en singel bij moet. Dat betekent gelijk ook dat ik nog tot deze zomer moet wachten aangezien ik dan pas vakantiewerk kan doen :P Van de Freeform western vind ik geen ruglengte, maar de prijs is véél te hoog voor me.

Iemand nog ideeën qua zadelmerken en zadelpassers (die naar België komen)? :) Eisen zijn dus
- Lengte tussen 45 à 50 cm
- Niet te zwaar (ik ben niet de grootste)
- Ruim aanpasbaar
- Max. 1400 euro
- Mogelijkheid voor korte fenders
- Fijne zitting (A-zit of dergelijke)
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 11-01-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:23

Jackytje schreef:
De Bob Marshall zadels vond ik ook interessant, maar hoe ik het zo op foto kan zien, vind ik het wel heel weinig zadel (op de zitten) tussen ruiter en de rug van het paard? Of lijkt dit gewoon zo?

Dat lijkt zo :D De BM is gebouwd op een dikke neopreen pad met wol aan de onderkant en suede/leer aan de bovenkant. Die 'pad' druk je echt niet in met je vingers :)
Onder het zadel komt natuurlijk nog een pad geschikt voor boomloos (met ruggengraatvrijheid) en dat geheel zorgt er voor dat je paard op de rug goed beschermd is.

Als 'engelse' ruiter ben je gewend aan korte zadels, terwijl westernzadels echt wel een stukje langer zijn. De BM is minimaal 62 cm (bovenlangs gemeten). Maar bij dit zadel is het geen probleem als het iets op de schouder komt te liggen omdat er geen harde delen zijn waar die tegen aan kan komen tijdens het bewegen.
Wat wel een punt is is de singelplaats, díe moet wel op de juiste plek liggen anders zal het zadel zijn eigen plek gaan zoeken (schuiven). Maar dat is bij een boomzadel niet anders.

Aan je lijstje kun je ook de Silverado's toevoegen; silverado.de onder baumlos vind je daar modellen vanaf 52/54 cm.
Dit merk heeft pommels/forks die makkelijk te vervangen zijn in 4 breedtes en ook kussens die in diverse modellen voor elke rug passend te bestellen zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:41

Thanks DubbelDun voor de reactie ;)

Ik heb hier voor wel een western zadel met boom gehad voor mijn ruin. Daar heb ik ook een topic over geopend en dacht dat jij ook gereageerd had dat die niet netjes paste. De singelophanging was bij dat zadel dus niet ideaal. De singel schoof meteen in zijn oksel waardoor hij heel snel singelwondes kreeg. Dat zadel heb ik uiteraard niet meer. Die vond ik achteraf gezien eigenlijk ook wel aan de lange kant. Ik kan helaas nergens de lengte van dit zadel vinden (was een EE Saddlery zadel).
http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... 1004_o.jpg

Een BM van 62 cm zou volgens jou in principe dan wel kunnen? Ik wist wel dat ze vaak gebruikt werden op arabieren in de endurance ook. Dus vond het al gek waarom dat op mijn paard die groter en steviger gebouwd is niet zou passen? :+ Uiteraard wil ik het zadel sowieso laten nakijken door iemand en ben ik niet van plan eenders wat te kopen. De merrie is 1m45 en de ruin gok ik op 1m50 à 1m55.

De Silverado zadels zien er ook heel interessant uit. :j Heb je toevallig enig idee of iemand ze verdeeld in NL of BE?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:43

Dat moet qua lengte niet zo'n groot probleem opleveren Jackytje. Mijn merrie is 1.44 (of zo) en daar paste de Bob Marshall ook heel mooi op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:53

Helaas is er van Silverado geen dealer in NL/BE en die van Duitsland zit er 'diep' in Duitsland en een 2e verkoper zit erg noorderlijk (richting Groningen).
Maar ze hebben een goede service en je moet een pasmal opsturen (bij hun 2e hands te koop) en dan geef je model en zitmaat op en zoeken hun de juiste pommel en kussens er bij.
Mocht het zadel niet bevallen dan heb je teruggave recht binnen 2 weken - meen ik - maar mijn duits is ook weer niet zo goed :D

Overigens zijn die hele korte BM's nogal uitzonderlijk. Meestal zitten ze rond de 65/66 cm.
Ik was ook blij verrast om eentje van 62 tegen te komen (en die heb ik niet aan me voorbij laten gaan ;) )

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:55

Wat ik wel weet is dat je van een BM heel gemakkelijk een stukje kunt afhalen: ze snijden dan zo een stukje van de achterkant eraf. Het is toch alleen maar leer :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:57

Ik had ook een Bob marshall van ongeveer 62 cm, hij was heel kort ook in zitting. mijn paardje heeft ook maar een draagvlak van 47 cm en daar paste het netjes op! western valt toch altijd wel groter door de niet dragende skirts.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:57

Ik weet niet of ik het wel durf hoor, zoiets duur bestellen via internet :o Mijn vriend is ook al verschillende dingen van waarde kwijtgeraakt door de post. Ik heb liever toch iemand die fysiek de zadels komt passen, zodat je ze kan zien en voelen voordat je er geld aan uitgeeft.

Begrijp me niet verkeerd - ik blijf ze interessant vinden. Heb je zelf ervaring met deze zadels DubbelDun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:59

@ Daphneeeej : O ik weet niet of dat wel mooi wordt/blijft, want de 'pad' is toch wel afgewerkt.
Hier mijn 'nieuwe' netjes opgepoets en de zitting wat opgeschuurd) ... er komen ook nog andere concho's op.
Dit is een volwaardige 16" (18" engels).

Afbeelding

@ Jackytje : ik heb er 4 gehad en die waren heel snel doorverkocht :D
De bedoeling was om er eentje zelf te houden, maar 2e hands kon ik niet zo makkelijk de juiste kombi die ik wilde hebben vinden (kleur net niet goed, zitting te groot of geen suede).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:02

Hij is wel mooi hoor, Dubbeldun, die BM. :j Hoeveel verdelers zitten er daarvan in BE/NL? Ik kwam één Nederlandse website tegen.. :P

Wel fijn dat je ze snel hebt kunnen doorverkopen. Ik wacht nog even af en ga eerst eens een paar andere zadels bekijken/proberen denk ik.