voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:44

Nee, niks bekend verder.
't Is echt afwachten, zodra er nieuws is zet ik het op de site ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:23

@duhelo

heb jij een baefoot zadel?
want daar kan zowel een dressuur als een vzh singel onder
en dan is er een 110cm vzh voorgevormd/banaan met elastiek aan beide zijden

voorgevormd , ongeveer zelfde ligging als banaan (singel/singelstoot verschil)
gesp lekker hoog / paard heeft er dan iig achter het been geen last van
elastiek beide zijden dus voor het paard en niet (alleen) voor de ruiter
niet te strak aansingellen , gewoon zoals normaal , vlakke hand moet er tussen kunnen

ze zijn er iets kleiner/korter , uit ervaring zelfde kwaliteit echter , nog duurder :o
en deze is al 129,95

weet niet hoe je paard er uitziet , heb je evt foto van de zijkant
zodat ik kan (proberen) in te schatten of de "afwijking" voldoende is ..

weet niet hoe t in de rest van nederlnd is , maar vind t maar kkkkkoud..
"vroeguh"hadden ze nog een smily met een sjaal om
maar die zie ik niet meer...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:10

Aan de kennishouders: zijn de halfpads nog verkrijgbaar met volledig wollen onderzijde? Dus zonder helft sympanova?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:15

Kun je het beste vragen aan Natas van Barefoot België denk ik, die zal ze sowieso wel zo kunnen laten maken door Grandeur :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:31

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:24

nickyu schreef:
@duhelo

heb jij een baefoot zadel?
want daar kan zowel een dressuur als een vzh singel onder
en dan is er een 110cm vzh voorgevormd/banaan met elastiek aan beide zijden

voorgevormd , ongeveer zelfde ligging als banaan (singel/singelstoot verschil)
gesp lekker hoog / paard heeft er dan iig achter het been geen last van
elastiek beide zijden dus voor het paard en niet (alleen) voor de ruiter
niet te strak aansingellen , gewoon zoals normaal , vlakke hand moet er tussen kunnen

ze zijn er iets kleiner/korter , uit ervaring zelfde kwaliteit echter , nog duurder :o
en deze is al 129,95

weet niet hoe je paard er uitziet , heb je evt foto van de zijkant
zodat ik kan (proberen) in te schatten of de "afwijking" voldoende is ..

weet niet hoe t in de rest van nederlnd is , maar vind t maar kkkkkoud..
"vroeguh"hadden ze nog een smily met een sjaal om
maar die zie ik niet meer...

ik heb de barefoot london maat 2 mét vps (en met hkm pad)
de singel klinkt erg interessant, maar 130 euro is wel een serieuze som (wat helaas effe niet in mijn budget past. volgende maand komt de tandarts dus grapje zal me ook 160 euro kosten :\ )
ik kijk even of ik een foto heb, anders maak ik er zaterdag een!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:37

Ik heb gisteren de barefoot pad binnen gehad. Had deze nog nooit echt gezien, alleen op de plaatjes :)
Maar WOW! Ik schrok eerst van de prijs maar snap nu wel waar de prijs vandaan komt.

Echt knappe kwaliteit, schoftuitsparing, nette bandjes om vast te maken aan het zadel, goede antisliplaag bovenop en super zacht aan de onderkant. Ik vond hem bijna te mooi om op mijn pony te leggen hihi.
Heb hem wel even opgelegd en het zag er een stuk netter uit meteen. Ook even wat rondjes mee gestapt, met mijn vorige pad schoof het zadel daar al wat bij, met deze pad bleef het zadel keurig liggen.

Kon hem helaas niet goed testen nog, mijn pony is behandeld en moet 3 dagen op rust. Van het weekend een dag testen met de banaansingel en een dag met de barefoot singel, ben erg benieuwd hoe dat gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:17

Hopen maar dat die eerste indruk doorzet a_b :)

Zulke recensies heb ik nodig op de website, hihi. Niemand plaatst een recensie op de artikelen.... ;(

Ik zet mijn geld op de banaansingel ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:18

Hebben hier mensen ervaring met het los verkrijgbare voorboogje voor het Ghost zadel?
Is het makkelijk in gebruik, de bevesteging? Werkt het ook daadwerkelijk, dat de schoft vrijer blijft?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:29

pmarena schreef:
Hopen maar dat die eerste indruk doorzet a_b :)

Zulke recensies heb ik nodig op de website, hihi. Niemand plaatst een recensie op de artikelen.... ;(

Ik zet mijn geld op de banaansingel ;)

Ik wil wel even een recensie op je site zetten hoor vanmiddag :)
Ik gok ook de banaansingel, hoe jammer ik dat ook vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:35

Dat zou heel erg tof zijn, gebruikers-ervaringen en kwaliteits-omschrijvingen (positief of negatief) zijn heel erg fijn voor andere bezoekers van de website :j

D: ik heb jaren geleden zo'n boogje gehad, was wel goed te doen hoor en zet het zadel in de voorkant meer in een punt, dus wat dat betreft werkt het wel. Voor mijn paardje prikte hij echter teveel in de zijkanten van de schoft dus ik ben hem niet "echt" gaan gebruiken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:53

Ik heb niet helemaal gevolgd wat jullie over de verschillende banaansingels schreven hier een paar pagina's terug. Heb teruggelezen, maar een antwoord op de volgende vraag nog niet gevonden:
Welk merk banaansingel (of sterk anatomische singel) raden jullie aan? Wat is een beetje te doen qua prijs/kwaliteit?

Wij hebben de banaansingel van Agradi, maar die vind ik a. niet krom genoeg, en b. gaan de singelstoten bij het flapje bovenaan toch er naast zitten op de huid zeg maar. Verder is het elastiek erg fijn in de singel, en is hij wasbaar, wat ik ook op prijs stel. Ook betaalbaar, trouwens :P

Nu wil ik voor mijn eigen pony graag een andere singel. Heb nu een FRA singel die nét te lang is (beide kanten bovenste gaatje). Ook vindt mijn pony het niet helemaal fijn heb ik het idee.
Wel wil ik erg graag weer elastiek aan/in een singel. Of jullie moeten zeggen dat zonder beter is en het zadel daar ook minder van schuift? Andersom toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:59

ik vind rossner een fijne singel...maar misschien niet anatomisch genoeg voor je.
in elk geval zeer zacht leer,soepel en sterk.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 03:19

ik ben even nieuwschierig welke types BF een hogere Cantle hebben buiten de Lexington om...
Het mooiste vind ik de drytex Cheyenne maar volgens mij hebben deze nog steeds een lage Cantle.
(ben gewend aan de BF Lexington maar gezien deze niet lekker op de fjorden ligt zoek ik een zadeltje met een beetje opgesloten zit die beter geschikt is voor fjordjes.

Mijn 1ste zadel was een Cheyenne maar voelde me zelf wel een stuk zekerder in de Lexington.... Zou de London wat zijn? de barrydale valt voor ons af...

heb ook wat info gelezen over de dijwrongen, is dat een eventuele optie ?(iemand ervaring mee?)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 07:22

@safiera , "die van agradi" - denk toch eens kijken..
ze hebben er 2 , welke bedoel je ?

ze hebben de neopreen van pfiff , goedkopere singel , fijn , redelijk zacht , voor als je het nog niet zeker weet of het werkt bv
maar prijs=kwaliteit , gaat geen 10jr mee , gewoon leuk basic singeltje

de knightrider hebben wij in het assortiment gehad ,
de afwijking is zeker in de kleine maten nihil , gewoon de langere maar dan na de bocht korter
van de 20 verkochte singels zeker 16 klachten gehad over de kwaliteit (leder) dat
het te stug/hard was , wondjes / irritatie gaf, afwijking te weinig was
het ondanks vetten etc etc etc te hard/stug bleef
beetje te veel ontevreden kopers

daarom hebben we m weer uit het assortiment gehaald
(ben blij dat ik ze na zo lange tijd eindelijk kwijt was :o )

mocht dit ernstig verbeterd zijn , verneem ik dat uiteraard graag ! ...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:30

Safiera schreef:
Ik heb niet helemaal gevolgd wat jullie over de verschillende banaansingels schreven hier een paar pagina's terug. Heb teruggelezen, maar een antwoord op de volgende vraag nog niet gevonden:
Welk merk banaansingel (of sterk anatomische singel) raden jullie aan? Wat is een beetje te doen qua prijs/kwaliteit?

Wij hebben de banaansingel van Agradi, maar die vind ik a. niet krom genoeg, en b. gaan de singelstoten bij het flapje bovenaan toch er naast zitten op de huid zeg maar. Verder is het elastiek erg fijn in de singel, en is hij wasbaar, wat ik ook op prijs stel. Ook betaalbaar, trouwens :P

Ik heb nu ook die van Agradi liggen. Ik vind hem best fijn maar heb hetzelfde probleem, dat de singelstoten van het flapje glijven en op de huid komen te zitten.
Heb wel verder gekeken maar ik vind ze nog aardig duur! Heb hele mooie voorbij zien komen van leer, met elastiek en een goede kromming erin, maar dan zit je zo op € 130. Dat vind ik dan toch minder grappig eerlijk gezegd, vond die van Barefoot al duur! -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:42

Ollytje schreef:
ik ben even nieuwschierig welke types BF een hogere Cantle hebben buiten de Lexington om...
Het mooiste vind ik de drytex Cheyenne maar volgens mij hebben deze nog steeds een lage Cantle.
(ben gewend aan de BF Lexington maar gezien deze niet lekker op de fjorden ligt zoek ik een zadeltje met een beetje opgesloten zit die beter geschikt is voor fjordjes.

Mijn 1ste zadel was een Cheyenne maar voelde me zelf wel een stuk zekerder in de Lexington.... Zou de London wat zijn? de barrydale valt voor ons af...

heb ook wat info gelezen over de dijwrongen, is dat een eventuele optie ?(iemand ervaring mee?)

Op zich hebben alle Barefoots een even hoge cantle...op de Missoula Nut en Virginia Rose na, die hebben een lagere.

Die van de Lexington lijkt misschien hoger omdat de hele achterkant dikker VPS heeft maar de cantles op zich moeten allemaal hetzelfde zijn hoor.

De allereerste Barefoots (toen was alleen de Cheyenne er nog maar) hadden lagere cantles, totdat de Nevada kwam, die kreeg een hele fijne hoge cantle. Die is wat later ook op de Cheyennes gekomen. Alle modellen die na de Nevada en Cheyenne er nog bij zijn gekomen, zijn van begin af aan met een hoge cantle geleverd :)

Dijwrong-seatsaver is ideaal :j Geen bredere zit zoals bij kniewrongen, en je dijbeen wordt echt heel goed gestabiliseerd, veel steun bij klimmem, dalen en springen...en je wordt er niet meer afgekatapulteert bij een noodstop of geintje van paardlief :P

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:58

pmarena schreef:
Ollytje schreef:

Op zich hebben alle Barefoots een even hoge cantle...op de Missoula Nut en Virginia Rose na, die hebben een lagere.

Die van de Lexington lijkt misschien hoger omdat de hele achterkant dikker VPS heeft maar de cantles op zich moeten allemaal hetzelfde zijn hoor.

De allereerste Barefoots (toen was alleen de Cheyenne er nog maar) hadden lagere cantles, totdat de Nevada kwam, die kreeg een hele fijne hoge cantle. Die is wat later ook op de Cheyennes gekomen. Alle modellen die na de Nevada en Cheyenne er nog bij zijn gekomen, zijn van begin af aan met een hoge cantle geleverd :)

Dijwrong-seatsaver is ideaal :j Geen bredere zit zoals bij kniewrongen, en je dijbeen wordt echt heel goed gestabiliseerd, veel steun bij klimmem, dalen en springen...en je wordt er niet meer afgekatapulteert bij een noodstop of geintje van paardlief :P

aha, duidelijk. Vind de Cantles bij de lexington en London iets hoger ogen. Ik heb 2 jaar geleden een Cheyenne gehad en die had voor het gevoel en oog een veel lagere Cantle als de lexington.

Ben nog aan het twijfelen of en wellke barefoot we moeten doen .... De Lexington is het niet voor ons... Manlief heeft nu net een nieuwe Drytex , deze ligt veel beter op onze fjordenpowers als de Lexington.. Het word in iedergeval een Startrekk of een Barefoot. Krijg zelf alleen erg veel pijn in de Startrekk omdat ik aan de brede zit van de Bf gewend ben.. paardlief loopt er wel enorm goed onder....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:20

Is dat geen kwestie van wennen, aan de Startrekk...?

Ik vindt die zadels niks omdat ze zo stug zijn en ik mijn paardje er onder kwijt ben, maar als je hem verder wel fijn vindt zitten en last van bvb. je spieren het enige nadeel is, dan is gewenning misschien wel gewoon het antwoord ? :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 16:59

@ Nickyu: Ik bedoel de neopreen banaansingel.

anne_bento schreef:
Ik heb nu ook die van Agradi liggen. Ik vind hem best fijn maar heb hetzelfde probleem, dat de singelstoten van het flapje glijven en op de huid komen te zitten.
Heb wel verder gekeken maar ik vind ze nog aardig duur! Heb hele mooie voorbij zien komen van leer, met elastiek en een goede kromming erin, maar dan zit je zo op € 130. Dat vind ik dan toch minder grappig eerlijk gezegd, vond die van Barefoot al duur! -O-

En anne_bento, ik ben het dus totaal met je eens! Hoef niet persé een leren singel te hebben, neopreen kan tenminste gewoon in de was :j
Ook rijd ik geen honderden kilometers per jaar, dus ze gaan lang genoeg mee bij mij.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:32

echt we houden het al jaren in de gaten , vele merken en soorten geprobeerd

maar we hebben nog steeds niks kunnen vinden tussen de
€ 24,95 dunne neopreen uitvoering en de € 87,99 lederen uitvoering
goedkoper leder was met recht goedkoper en naar onze mening nog te duur
en de duurdere bleken niet beter van kwaliteit, dan de eerder genoemde

het schijnt dat ze de patin iets verbeterd hebben
die kunnen we binnenkort nog wel een keer testen

je zou verwachten dat daar tussen nog wel een neopreen versie te vinden zou zijn
maar de enige is de wintec

de neopreen van wintec is wel goed drukverdelend !, makkelijk te reinigen ,
net zoiets als de busse gel ,de basis kwalitatief het zelfde maar dan dus banaan vorm ,
breed onderop! op de buik zeg maar , en dan dus ook meer gel ruimte en bekende naam
ook in vzh verkrijgbaar , maar echt erg breed , 1/3 van de prijs = merknaam
ze zijn behoorlijk duur :o
(ze moeten volgens wintec 143 euro kosten .. dat iedereen die prijs duikt is een 2e
maar kost dan nog iets van 130 ..)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:00

pmarena schreef:
Dat zou heel erg tof zijn, gebruikers-ervaringen en kwaliteits-omschrijvingen (positief of negatief) zijn heel erg fijn voor andere bezoekers van de website :j

D: ik heb jaren geleden zo'n boogje gehad, was wel goed te doen hoor en zet het zadel in de voorkant meer in een punt, dus wat dat betreft werkt het wel. Voor mijn paardje prikte hij echter teveel in de zijkanten van de schoft dus ik ben hem niet "echt" gaan gebruiken.

Heb 3 beoordelingen geplaatst, voor de Barrydale, de pad en de stijgbeugels, hoop dat je dat een beetje helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:07

Ik heb momenteel de Christ Iberica BBP (ponymaat) op proef. Het zit inderdaad heerlijk zacht en ponymans loopt er best lekker onder (zonder beugels, met durf ik toch niet helemaal aan)
Raar vind ik de plaats en lengte van de singelstoten. Die zitten vrij in het midden van de pad en zijn voor een dressuursingel erg kort, ergens halverwege zijn buik eindigen ze al. Gevolg daarvan is dat de gespen van je singel vrij hoog zitten, en omdat de singelstoten ook vrij in het midden van de pad zitten, zit ik er de hele tijd met mijn been op. Heb al een singel van 75 cm geprobeerd, zodat ik wat lager kan aansingelen, en een van een meter zodat ik hem op het kortst vast kan zetten, maar ideaal vind ik het bepaald nog niet.
Voor een rondje boswandelen zal het niet uit maken, dan heb je het grootste deel van de tijd toch je been er ontspannen af hangen, maar met wat serieuzer rijden (veel overgangen, figuren, wijken, sb) waarbij je je been net wat meer nodig hebt vind ik het nog niet echt handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:26

Hahahatsjoe: hee, bedankt !! En nog hele positieve reviews ook, dat is natuurlijk extra leuk :P

Super +:)+

Blijheid: het blijft inderdaad tobben met die ophanging van de Fellsättel...dat heb ik dus ook....

Butterfly zit heerlijk maar schuift naar voren omdat de singelstoten te ver in het midden zitten, wanneer die singelstoten in de singelgroeve van Rena terecht komen, ligt het zadel te veel op de schoft en daar ligt het minder stabiel waardoor het schuiverig ligt (en toch al te ver naar voren ligt natuurlijk...). De beugelophanging (zelfde positie) zit echter wel netjes op de juiste plaats.

Bij de Iberica zat de ophanging een stuk verder naar voren, waardoor de singelstoten heel netjes uit kwamen en het zadel dus wel gewoon heel netjes correct gepositioneerd op de rug lag....maar omdat de beugelophanging dan op dezelfde plek zit, zit die te ver naar voren waardoor je weer last krijgt van een enorme stoelzit en slechte balans tijdens een sprongetje ofzo (want ik wil hem echt als zadel gebruiken, met functionele beugels dus).

Maar ik had een WB maat Iberica, met een wat langere zitting dan de maat Pony, dus ik dacht: laat ik dan een Pony bestellen, met die in verhouding kortere zitting kom je ook wat minder ver van die voorkant van het zadel (en dus de beugelophanging) af te zitten....wie weet is dàt dan de oplossing *duim-duim*

Maar toen hadden ze dus ineens de positie van de ophanging veranderd, waardoor deze op de Iberica nu niet meer helemaal aan de voorkant zit...maar bijna in het midden :P

Dat werkt dus voor geen meter, bij mij kwam die Iberica zo nog verder naar voren op de schoft te liggen, dan de Butterfly....zucht.

Ik zal zo mijn aangepaste Butterfly nog eens proberen, met de singelophanging wat verder naar voren gezet. Kijken of dat werkt....

Het zit echt zalig die zitting van de Fellsättel....mijn nog veels te nieuwe en dus wat stugge Barefoot red het daar niet bij, maar die ophanging van singelstoten en beugels dat deugt gewoon nog niet helemaal :o

(voor zowel Rena als de Fjord)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:30

Ik moet zeggen dat hij bij mij niet schuift, ondanks dat de singel zo ver in het midden zit. Hij loopt inderdaad wel verder naar achteren dan waar je zou willen, maar omdat mijn pony dit jaar eindelijk mooi slank is gebleven ondanks hele dagen op de wei ( *\o/* ) is dat verder niet heel vervelend.