[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 07:49

hoefijzer schreef:
Een tijdje geleden adviseerde iemand mij een 3-punts verbinding naar de singel van mijn ghost te maken om het naar achter schuiven bij een paard met holle rug tegen te gaan. Dit was echt top tip! *\o/* Ik heb nu aan beide zijde een strotouwtje naar de achterste ring om de singelstoten naar achteren te houden. Het zadel blijft nu prachtig op zijn plek en ligt mooi stabiel. Paard is ook weer helemaal happy met het zadel.

Dit is na een rit van 1,5 uur:
[ Afbeelding ]

Mijn zadeltasje is alleen niet zo blij dat hij het ringetje op de kussens moet delen en wil niet meer recht hangen. :')

Wauw wat mooi <3

Hier mijn nieuwe Ghost met Kifra pad. Moet er wel nog even aan rommelen, kussens liggen toch niet helemaal lekker en het zadel was iets naar achter gekomen. Zitverkleiner lag ook nog niet helemaal fijn. Dus de gaan weer even lekker plakken :)

Afbeelding

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:50

Mooi gemaakt hoefijzer die pad!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:28

De Ghost op de fries is inderdaad een quevis :j

woepsie90 schreef:
Ziet er goed uit! Welk pad heb je eronder als ik vragen mag?

Er lag op de foto een goedkope agradi/kerbl boomloos pad onder. Ik vind de inlagen van dat dekje niet ideaal, ze voelen heel hoekig, maar het zou alleen voor longeren zijn.

Ik was bang dat het quevis dekje "te kort" zou zijn, waardoor het paard de beugelriemen langs haar buik voelde klapperen. Daarom had ik deze pad eronder gedaan. Maar later bleek dat ze het korte dekje ook prima kon handelen.

Zadel lag tot nu toe erg mooi. Ik ben benieuwd of de persoon die haar herbeleerd het wat vindt om ook op haar te gebruiken met rijden. Ze moet natuurlijk wel goed kunnen blijven zitten als er iets gebeurt :P

En dan tzt zelf ook testen, want dat heb ik nog helemaal niet kunnen doen. Ja, op de bank, maar dat is toch iets anders dan een paard hè :+

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:27

Iemand misschien nog enig idee wat ik hier aan kan doen? Ik rijd met een barefoot Cheyenne op mijn Paint. Helaas kraakt hij heel erg, ik had het idee dat het door mijn fenders kwam, dus die elke keer voor het rijden ingevet en dan gaat het goed. Nu was ik het wel zat om elke keer mijn fenders voor het rijden in te vetten dus heb ik het met talkpoeder geprobeerd. Nu kraken mijn fenders niet, maar begint het bij de pommel te kraken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:31

Pippaa schreef:
[ [url=m/zaTvP6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fries met Ghost *\o/*
.

Hé bekende omgeving, das bij ons op stal. Helemaal gemist dat friesje ook een ghost heeft. Dan ben ik niet meer de enige tussen alle barefoots, hihi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:39

Friesje kijkt er niet heel gelukkig bij, houdt die niet van nat & koud ofzo :D

De Barefoot is ook de jongste niet lijkt het? Zit er een zachte pommel in?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:52

Pippaa schreef:
Zadel lag tot nu toe erg mooi. Ik ben benieuwd of de persoon die haar herbeleerd het wat vindt om ook op haar te gebruiken met rijden. Ze moet natuurlijk wel goed kunnen blijven zitten als er iets gebeurt :P

Staat zeker goed!
En misschien helpt het als je die persoon verteld dat ik een jonge PRE hengst met een florac heb beleerd en door gereden :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:55

hoefijzer schreef:
Nou, een 'don't try this at home' pad :D Nee zonder dollen: het is een zelfgemaakte pad zonder inlagen. Hij bestaat uit een kant rendierhuid en de andere zijde is een goede kwaliteit lamsvel met daar tussen een laag vilt. Ik heb dit aanvankelijk gemaakt voor onder mijn barebackpad maar onder het zadel bevalt hij ook perfect.

Ik ben begonnen met een engelpad met christ-inlagen. Dus lamsvel met inlagen erop. Bevalt goed, maar niet heel dik. Mijn paard valt altijd wat in in de winter en hiermee lag het zadel ook op ten duur vrij slap. Ik mistte wat stevigheid.
Ik heb toen een tijdje een ghost pad gebruikt, die is dikker. Maar wanneer ik meerdere dagen achter elkaar reed werd mijn paard gevoelig op de rug wat bleek te komen doordat de ruggengraat niet vrij ligt achter de schoft. (Ruggengraat ligt wat hoog moet ik erbij zeggen.) Tenzij ik mijn kussens extreem breed zet, maar dan ligt het hele zadel weer ruk. De pad heeft namelijk geen ruggengraadvrijheid ingebouwd en wanneer ik hem in het tussenkanaal trek vult hij die helemaal op. Voor mij geen uitkomst dus.

De rendierpad laat de ruggengraat mooi vrij en heeft net wat meer body dan de engelpad.
Ik zal dit alleen nooit zomaar aanraden omdat een rendierhuid behoorlijk omslachtig is. Het is ontzettend moeilijk een mooie volle huid te vinden die je tot twee exact gelijkmatige stukken kan verdelen en mooi blijft. Ik weet ook niet of dit onder je boomloze zadel op lange termijn een goede optie is. Daarbij ben ik een vrij lichte ruiter die alleen af en toe vrij korte niet intensieve buitenritten maakt. Vandaar dat ik het wel durf te proberen en vooral goed naar mijn paard probeer te luisteren.

Maar niet dat ik straks een paar lezers op het idee breng hun verharende ikea rendier onder hun boomloze zadel te gooien. Want dat gaat sowieso problemen opleveren.

Dit is dus precies wat er denk ik bij min ghost ook gebeurd

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:58

Naaaaah Viola, dat meen je niet dat je daar staat! Wat leuk zeg :D ze zei al dat iemand op stal een Ghost had :j

Tja buitenzinnig, als ze het niks vindt moet ze het natuurlijk niet doen :P maar ze zou het zadel eens proberen op een "brave".

Haha pmarena, friesje vindt vooral nat niet leuk en het is allemaal nog wel een klein beetje spannend hoor :(:)
De almond had ze via jou gekocht zei ze gisteren, is van 2008 ofzo? Ze is sowieso vaste koper bij je haha :P Er zit wel een "vaste" pommel in, maar welke weet ik zo niet. Maar het zadel is in ieder geval flink ingereden. Het is eigenlijk het zadel van een ander paard, maar onze eigen VPSloze London paste helemaal niet lekker, dus het is even zo opgelost. Nu de Ghost als probeersel en anders misschien tzt een barrydale.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:23

Pippaa schreef:
Tja buitenzinnig, als ze het niks vindt moet ze het natuurlijk niet doen :P maar ze zou het zadel eens proberen op een "brave".

Uiteraard! Bij het (her) beleren moet de ruiter zich ook op zijn/haar gemak voelen, anders is het ook erg vervelend!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:24

Joh is het wel een echte Fries...? :P De Friezen die ik heb gekend waren allemaal van het slag dat bij het in de wei laten in een rechte lijn op de eerste de beste plas af ging om daar eens even lekker in te gaan liggen :D Ook in de winter :brr:

Hihi ik dacht al dat het over M. ging, daar gaat Friesje het vast goed krijgen hoor met een fijne ervaring :)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:33

Is er toevallig iemand die een setje westernbeugels van Barefoot te koop heeft in het bruin?

Wil mijn Mono T beugelriemen toch verruilen voor de endurance fenders...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:22

pmarena schreef:
Hihi ik dacht al dat het over M. ging, daar gaat Friesje het vast goed krijgen hoor met een fijne ervaring :)

Ja inderdaad, we zijn ook erg blij dat ze daar staat :j

Nu alleen dus nog kijken of het ghost of barefoot wordt :P

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:37

Pippaa schreef:
pmarena schreef:

Ja inderdaad, we zijn ook erg blij dat ze daar staat :j

Nu alleen dus nog kijken of het ghost of barefoot wordt :P

Mag ik vragen waar je staat pippa, omdat het zo bevalt?

(Ben soms wel eens op zoek naar iets anders ;-) )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:46

Ik heb de kussens onder mijn ghost vrij breed staan. Echter als het testzadel toekwam stonden die kussens echt héél smal (met amper ruimte ertussen). Hoeveel ruimte dient er eigenlijk tussen de kussens te zitten?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 07:27

Duhelo schreef:
Ik heb de kussens onder mijn ghost vrij breed staan. Echter als het testzadel toekwam stonden die kussens echt héél smal (met amper ruimte ertussen). Hoeveel ruimte dient er eigenlijk tussen de kussens te zitten?

Hier zit ik momenteel ook even mee. Ik had eerder in dit topic gelezen dat 6cm genoeg zou moeten zijn, maar dat lijkt toch best smal, vooral aan de voorkant. Ik heb de kussens dus toch al wel een stukje wijder, helemaal aan de voorkant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:03

Maar die 6 cm haal bijna ik niet eens bij mijn zadel. Ik heb er nu effectieve kussenbreedte van een goede 5-6 cm denk ik, maar de kussens plakken al maar half meer aan mijn basis :P.
Nu is mijn zadel wel al ietsjes ouder (onder de singelstoten zit nog een hard plasticachtig vierkantje inplaats van die nieuwe neopreen matjes.), maar toch ...

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:03

Is het niet zo, net zoals bij boomzadels, dat je de breedte van de ruggengraat van je paard moet meten en daar je kussenkanaal op moet aanpassen? Drie vingers breedte ruggengraat is dan 3 vingers breedte kussenkanaal. Het is een mythe dat breed altijd goed is: Te breed brengt onherstelbare schade aan aan het niet- dragende deel van de rug.
Veel zadelpassers vergissen zich daar in, ze zien een breed: lees te dik, dier, en willen daar een breed kussenkanaal op leggen, terwijl de ruggengraad waar het op aangepast zou moeten zijn helemaal niet zo breed is. Met als gevolg: je zadel gaat schuiven.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:14

Ik snap m niet. Het gaat toch om ruggegraadvrijheid? Dan moet het toch aangepast worden aan de ruggegraad en niet aan hoe breed het paard is? En nou zal de ruggegraad bij verschillende paarden vast iets schelen (slanke welsh A of Belg), maar toch geen cms? Maar zoals ik al zei: ik snap get dus niet.
:P

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:17

Fabster schreef:
Ik snap m niet. Het gaat toch om ruggegraadvrijheid? Dan moet het toch aangepast worden aan de ruggegraad en niet aan hoe breed het paard is? En nou zal de ruggegraad bij verschillende paarden vast iets schelen (slanke welsh A of Belg), maar toch geen cms? Maar zoals ik al zei: ik snap get dus niet.
:P

Ja die breedte van die ruggengraad kan enorm schelen, centimeters. zelfs binnen een ras heb je daar verschillen in. Veel mensen denken dat er in een breed paard automatisch een brede ruggengraad zit en dat is dus niet zo. De breedte van je kussenkanaal zou dus aangepast moeten aan de breedte van de ruggengraad van het paard en niet, zoals velen doen, zo breed mogelijk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:56

O echt waar? Is dat wat mensen altijd noemen: zware botten? ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:20

dianaw33 schreef:
..Te breed brengt onherstelbare schade aan aan het niet- dragende deel van de rug..
Deze vraagt ook om wat uitleg? Want ik begrijp dat als een geul/ruggegraatvrijheid té breed wordt de boel kan doorzakken en alsnog op de ruggengraat zakken. Maar te breed ligt toch nog steeds gewoon óp de ribben wat dus het dragende deel van de rug is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:24

DubbelDun schreef:
dianaw33 schreef:
..Te breed brengt onherstelbare schade aan aan het niet- dragende deel van de rug..
Deze vraagt ook om wat uitleg? Want ik begrijp dat als een geul/ruggegraatvrijheid té breed wordt de boel kan doorzakken en alsnog op de ruggengraat zakken. Maar te breed ligt toch nog steeds gewoon óp de ribben wat dus het dragende deel van de rug is.

De rug van het paard heeft de lange rugspier die langs de ruggengraat loopt. Dit is de plek waar een zadel op gedragen kan worden. Maar te ver de kussens uit elkaar dan landen de kussens op het deel naast de lange rugspier en drukt het op de ribbenboog aanhechting en drukt dan op de verkeerde plekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:26

De ribbenboogaanhechting aan wat ??
Want dat de kussen op een spier liggen is leuk, maar dat is alleen stootkussen want een spier heeft geen draagkracht, dát hebben toch echt de ribben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:28

Als ik zie hoe breed de lange rugspier is dan zal een te breed kanaal echt niet voorbij die spier komen
Afbeelding