[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:26

Jij past toch gemakkelijk in een 1 ?
Nog wel in een 0 ook, denk ik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:28

Yepp.. T was eigenlijk als ruil voor m'n boomzadel van m'n vorige paard, maar had dus niet gezien dat het om een maat 2 ging.. Dus die 2 doen we maar niet :+
Verder heb ik geen idee hoe die zadels qua zitruimte vallen dus ik denk dat ik me binnenkort eens ga wagen aan wat testzadels nu ik zeker weet dat ik voor boomloos wil gaan :) dan alleen dus de vraag welk model :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-02-14 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:36

Even aanhakend op de post over endurance / TREC:

TREC is sowieso geen probleem, het stikt van de mensen die boomloos / flexibel lange afstanden rijden en dat kan gewoon prima als je een fijne set van zadel, pommelmaat, pad en singel hebt die goed bij jou en je paard past :j

Ik krijg vooral in de zomer heel regelmatig giechelend blije mails van mensen die trektochten rijden, dat zij en hun paard aan het eind van de dag nog wel verder willen met hun Barefootje maar de rest van de groep een houten reet heeft gekregen :D

Endurance is het pittigste dat er is, als je echt lange afstanden echt op snelheid wilt gaan rijden :j

Zo rond 2005-2006 waren er meerdere ruiters die (een enkeling zelfs t/m klasse IV) heel bewust met Barefoots reden omdat zij en de paarden die fijner vonden dan een boomzadel, en dat waren toen dus nog veel simpelere zadeltjes dan de BF van nu. Hadden nog niet eens ingebouwde kussentjes, laat staan het VPS :)

Jammer genoeg kregen we rond die tijd ook de Grandeur pads met Sympanova onderkant.
Die leken heel erg fijn omdat ze luchtiger en meer anti-slip waren.

Maar jammer genoeg konden sommige paarden hier niet tegen en zeker bij Endurance door de intensieve belasting kreeg een aantal paarden van de Sympanova structuur een geïrriteerde huid wat resulteerde in witte plekken. Soms ook echt behoorlijk lelijk: gewoon hele strepen langs de ruggenraat of zelfs de gehele inlagevakken die je in het wit op een bruin of blond paard zag staan :oo

Kwam vooral vrij veel voor bij Haflingers, Fjorden en Arabiertjes -O-

Ik ben toen dat bleek direct gestopt met de verkoop van die pads, maar het kwaad was al geschied: men gaf de zadels de schuld en begon met het verspreiden van verhalen dat BF niet geschikt was voor endurance want paarden kregen er drukplekken onder.

Terwijl het dus duidelijk om irritatieplekken / schuurplekken ging door de pad.... -O-

Als je nu aan endurance-ruiters vraagt of "boomloos" geschikt is zal je nog steeds te horen krijgen dat ze het afraden omdat ze "iemand" of "verschillende voorbeelden" kennen van paarden die er drukplekken van kregen.... en als je doorvraagt dan kom je er vrijwel altijd achter dat het dus om een boomloosje met een Sympanova pad of veels te krappe pommel ofzo ging -O-

Als mensen überhaupt nog de details weten, want het is zachtjes aan natuurlijk gewoon een praat-elkaar-maar-na spookverhaal geworden in de categorie hackamores zijn gemeen want daarmee kun je de neus breken :roll:

Sowieso: vraag voor de grap ook eens hoeveel boomzadels de meeste (endurance) mensen al gehad en weer weggedaan hebben omdat ze problemen gaven :P

De grap is dat als je 20 man spreekt, de meesten van hen wel weet door te vertellen dat "boomloos drukplekken geeft" en je daar dus niet voor moet kiezen :n

Maar er even niet bij vertelt hoeveel problemen ze al hebben gezien en ervaren onder boomzadels :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:43

TanteFlavie schreef:
Hebben jullie deze mail ook gevonden in jullie mailbox?
http://www.daanauctions.com/NL/Auction/ ... kys-Keet#6

Het doet me toch wel wat.... Ik heb véél aan haar uitleg gehad, was er ook klant...

Ja ik kreeg deze mail ook net.

Wist het al een paar weken geleden van Martin (man van Nicky) zelf.
Is een heel wel-overwogen besluit geweest hoor, niet zielig ofzo :)

Natuurlijk wel even slikken maar ik denk ergens ook wel een lekkere frisse start, een baan in loondienst geeft toch ook wat meer rust en continuïteit dan een webshop waarbij je altijd maar af moet wachten of er nog een beetje bestellingen binnenkomen :)

Maar daar komen ook de kassakoopjes bij mij op de site vandaan, en de rest is naar die veiling gegaan.
Ik duim voor Martin en Danny dat de veiling zoveel mogelijk op gaat leveren, is toch nog aardig wat spul zeg :oo

Wel zonde van de Barefoots die lage prijs, en dan gaat er ook nog een deel naar de organisatie van de veiling natuurlijk...ben benieuwd voor welk bedrag ze uiteindelijk weggaan.

Wel beetje jammer dat men alles voor het gemak maar "westernzadels" noemt :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:03

Ja er staat een Londen tussen en ik dacht: he dat is toch geen western zadel?! En de prijs is momenteel 100 euro, maar die zal wel niet zo blijven helaas :+

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:06

Dank je wel pmarena voor je uitgebreide antwoord. Ik zie namelijk zelf door de boom en boomloze het bos niet meer. Ik wil namelijk het beste voor mijn merens, maar niet ten koste van haar rug. Wat ik bij een boomzadel sowieso aan zie komen. Ze krijgt straks meer bespiering en moet denk ik nog 50kg kwijt, dus aanpassen in den treure. Ik laat mijn fysio ook even kijken naar de verschillende opties. Heb voor mezelf de keuze tussen justadjust, nouva (permicavello), trekker of toch boom. Dit omdat ze niet zo heel veel ruimte heeft op haar rug en een vrij hoge doorlopende schoft. Ik vond de cayenne te lang en teveel zadel. En ik heb zelf toch echt een maat 2 nodig. Ook de london zat ik aan te denken, maar ik ben zelf maar 1.60m. En de london is toch al gauw weer 55cm.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:14

het is een lexington op de veiling.
Als hij niet te veel meer in prijs stijgt, gaan wij een gok wagen. :+

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:42

Keandra schreef:
het is een lexington op de veiling.
Als hij niet te veel meer in prijs stijgt, gaan wij een gok wagen. :+

Hoe berekenen ze eigenlijk die 21 en 16 % enig idee?

Zadel b.v. 200 euro dan de 21 % btw en daarna de 16 % opgeld?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:57

200 euro, dan 16 % en dan 21 % (je betaald ook BTW over de veilingskosten!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:21

Hier ook de mail van de veiling gehad, had het gisteren al ergens gelezen en gekeken, staan best interessante dingen bij, maar ik heb al zoveel ... :+ Ik probeer dus maar niet te kijken :Y)

(hoe zou dat eigenlijk werken als je iets koopt? Waar moet je het gaan ophalen of kan het ook verzonden worden of hoe werkt dat?).

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:23

[***] Je moet de spullen zelf gaan ophalen voor zover ik had gelezen.

Romyloverrr dank voor de uitleg.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:01

Kan iemand mij vertellen hoe de onderkant van een barefoot arizona uitziet? Is die net zoals de cheyenne volledig van wol? Heb op google gezocht maar kan niks vinden :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:05

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:05

Sussanne schreef:
Dank je wel pmarena voor je uitgebreide antwoord. Ik zie namelijk zelf door de boom en boomloze het bos niet meer. Ik wil namelijk het beste voor mijn merens, maar niet ten koste van haar rug. Wat ik bij een boomzadel sowieso aan zie komen. Ze krijgt straks meer bespiering en moet denk ik nog 50kg kwijt, dus aanpassen in den treure. Ik laat mijn fysio ook even kijken naar de verschillende opties. Heb voor mezelf de keuze tussen justadjust, nouva (permicavello), trekker of toch boom. Dit omdat ze niet zo heel veel ruimte heeft op haar rug en een vrij hoge doorlopende schoft. Ik vond de cayenne te lang en teveel zadel. En ik heb zelf toch echt een maat 2 nodig. Ook de london zat ik aan te denken, maar ik ben zelf maar 1.60m. En de london is toch al gauw weer 55cm

Andere zadels kunnen nu ook met verplaatsbare cantle (zoals adjust) worden besteld, is sinds kort bekend gemaakt door pmarena. Wellicht nog een optie?

Ik heb wel hard gelachen om die zin over door de bomen het bos niet meer zien :D

Ik kan zelf de matentabel van de barefoot zadels niet meer vinden op de site? Ben ik nou zo kippig? Had één link gevonden maar dan kom ik op het hoofdmenu van de zadels uit. Wil namelijk graag de maat weten van de madrid (maat 1). Ik heb namelijk het gevoel dat zo'n nevadapad er ver onder uit gaat steken?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:06

M_hartje_M schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe de onderkant van een barefoot arizona uitziet? Is die net zoals de cheyenne volledig van wol? Heb op google gezocht maar kan niks vinden :)

Ik weet niet hoe de moderne Cheyenne eruitziet/aanvoelt, maar mijn Arizona heeft een dikke laag wol aan de onderkant ja :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:07

Phillipa schreef:
Ik kan zelf de matentabel van de barefoot zadels niet meer vinden op de site? Ben ik nou zo kippig? Had één link gevonden maar dan kom ik op het hoofdmenu van de zadels uit. Wil namelijk graag de maat weten van de madrid (maat 1). Ik heb namelijk het gevoel dat zo'n nevadapad er ver onder uit gaat steken?

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels/

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:09

Kirsha schreef:
M_hartje_M schreef:

Ik weet niet hoe de moderne Cheyenne eruitziet/aanvoelt, maar mijn Arizona heeft een dikke laag wol aan de onderkant ja :j

Ik leg het een beetje verkeerd uit denk ik!

Hij heeft idd wol aan de onderkant maar loopt dit net zoals bij de cheyenne helemaal door of stopt het op een bepaald punt? Dus helemaal bekleed met wol of deels

:D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:12

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:15

M_hartje_M schreef:
Kirsha schreef:

Ik leg het een beetje verkeerd uit denk ik!

Hij heeft idd wol aan de onderkant maar loopt dit net zoals bij de cheyenne helemaal door of stopt het op een bepaald punt? Dus helemaal bekleed met wol of deels

:D

Eh jemig :D Mijn Arizona heeft gewoon overal wol ja, zou niet weten waar het moet stoppen? Ik hoop dat ik nu geen onzin uitkraam, heb geen studie van de onderkant gemaakt :=

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:15

Ik kan niet de hele onderkant zien :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:18

M_hartje_M schreef:
Ik kan niet de hele onderkant zien :(

Afbeelding

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:19

Oke want het zadel wat ik ga aanschaffen ziet zo uit aan de onderkant:

http://files.rakuten.de/66dc0ae2e18f533 ... 8018_3.jpg

Ziet er een beetje vreemd uit. Weet niet of je die 2 opgehoogde stukken nog eraf kan halen ofzo...

Er komt iig een pad onder met flinke dikke inlages, denk een haf pad met HD inlages ofzo :) tot die tijd gebruik ik misschien eventjes de pad van de cheyenne.. zal geen gezicht zijn maar dan heb ik iets voor in de tussentijd

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:20

Thanks shirley :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:21

Die panelen zitten vast met klittenband en kun je verplaatsen of verwijderen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:21

Wat apart. Lijken wel een soort panelen te zijn, een soort verplaatsbare kussens. Ik zou wel goed informeren of die los kunnen ofzo, lijkt me wat onpraktisch anders...