Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:28

Mijn paard loopt heel erg stug en stijf met een normaal engels hoofdstel. Ben echt nog steeds ontzettend blij met mn Micklem.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:36

Mijn Miep wordt ook nog steeds erg blij van haar Micklem :) Van paard dat nooit haar mond open wilde doen voor het bit is ze er nu een die enthousiast "HAP" doet als ik het hoofdstel voorhoud :D Echt boven verwachting positief!

Begin ook langzaamaan aan de aanblik te wennen :')
Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:40

Leuk om te lezen Vientje!
Alvaro doet ook hap als ik hem het hoofdstel voorhoud, alleen het enige probleem is, dat is bitloos rijd. :')

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:19

Karla_1999 schreef:
.

Maar nu vraag ik me dus af welke maat ik moet hebben. Ik denk zelf dat ik gewoon maar paard moet hebben, maar ben bang dat deze ook te groot is. Maar als ik dan op zoek ga naar een cob, is hij misschien weer veel te klein :\

Ik weet het dus echt niet meer, heeft iemand een idee of een maat paard gaat op passen op een paardje met maat grote cob/kleine full?

Als ik zo naar je paard kijk zou ik zeker maat paard nemen..

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:30

Ik meld mij hier ook even. Ik ben geïnteresseerd in het hoofdstel vanwege de goede pasvorm, van horen zeggen, en het ringetje op de neusriem. Op die manier kan ik het hoofdstel gebruiken voor longeren zonder dat ik mijn paard in de weg zit met de longeerlijn.

Ik lees gewoon lekker mee met de ervaringen. :)

Kleine vraag: is de Multi Bridle ook te verkrijgen met zilverkleurige gespen? Ik vind het ringetje op de neus namelijk zo handig... Maar nu ik zoveel erover lees denk ik dat ik er ook maar eens mee wil rijden. :o

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:47

Raamzicht schreef:
Karla_1999 schreef:
.

Maar nu vraag ik me dus af welke maat ik moet hebben. Ik denk zelf dat ik gewoon maar paard moet hebben, maar ben bang dat deze ook te groot is. Maar als ik dan op zoek ga naar een cob, is hij misschien weer veel te klein :\

Ik weet het dus echt niet meer, heeft iemand een idee of een maat paard gaat op passen op een paardje met maat grote cob/kleine full?

Als ik zo naar je paard kijk zou ik zeker maat paard nemen..

Nu breng je me weer aan het twijfelen. Ik dacht dat ik nu gewoon op zoek moest gaan naar een cob, omdat veel mensen zeiden dat hij groot viel. Maar nu weet ik het dus echt niet meer :/ .

Zijn er meer mensen met een paard met kleine full/grote cob en die een foto hebben van hun paard met een maat cob of full/paard?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:05

Hij valt niet groot maar klein. Heb zelf een pony met hoofd tussen cob en full maat in en full is echt beter. Helemaal met flinke kaaklijn. Dat is mijn ervaring iig. En als je terugkeest zie je wslk dat meer mensen vinden dat hij kleiner uitvalt?

Edit maar was er niet een winkel waar je een testweek kon nemen? Misschien wat voor jou? Of twee maten bestellen 1 terugsturen kan ook op veel plekken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:10

Voor Karla_1999
Hier twee voorbeeld foto's, allebei maat full bij twee hele verschillende paarden.

Irish Cob, 1,40 hoog ongeveer. Er zitten nog twee gaatjes boven het bakstuk, is dus niet helemaal op de kleinste stand. Neusriem heeft nog twee gaatjes ruimte. Toen het hoofdstel nieuw was, was de neusriem te strak en heb ik er een gaatje bij moeten maken. Nu kan ie dus op het tweede (originele) gaatje.
Afbeelding

1,63 hoog ongeveer. Er zitten nog twee gaatjes onderaan het bakstuk. Neusriem heeft hier ook nog twee gaatjes ruimte.
(niet de meest intelligente foto van mijn paard :D )
Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:38

Hoe zit het met jullie met de bitriempjes? Zijn die bij jullie ook niet veel te kort? Ik heb het nu al op het langst (van de fullsize) maar wil nu eens met een kneveltrens rijden en dat kan niet omdat die ringen klein zijn en de bitriempjes dus te kort :\

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:52

Er zitten toch 2 setjes bitriempjes bij? kortere en langere? Ik heb de langere eraan omdat die wat soepeler zijn dan die korte.. maar die passen er bij mij qua lengte makkelijk aan!?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:09

Bij de mijne passen de langere ook maar net met bovenstaande trens, met kneveltrens zou dat ook niet meer lukken. Paard met relatief lang snoetje :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:13

Ja ik heb de lange eraan (zoals ik al zei net de fullsize :) )

Maar het gaat met een gewone bustrens net aan, met een kneveltrens zijn ze gewoon te kort. Dan trek ik z'n hele mondhoeken omhoog! Helaas verkopen ze geen extra lange van wat k op het internet kan vinden, zie sowieso overal alleen maar de multi bit straps, dus met goudkleurige gespen ipv de zilveren gespjes.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:57

Nou vandaag clinic gereden met gewone hoofdstel. Niks aan de hand...
Maw micklem gaat eruit!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:03

Raamzicht schreef:
Hij valt niet groot maar klein. Heb zelf een pony met hoofd tussen cob en full maat in en full is echt beter. Helemaal met flinke kaaklijn. Dat is mijn ervaring iig. En als je terugkeest zie je wslk dat meer mensen vinden dat hij kleiner uitvalt?

Edit maar was er niet een winkel waar je een testweek kon nemen? Misschien wat voor jou? Of twee maten bestellen 1 terugsturen kan ook op veel plekken.
In het begin las ik ook veel dat hij wat klein viel, alleen de laatste tijd hoor ik ook van veel mensen dat hij juist groot viel. Vandaar dat ik erg aan het twijfelen was.

Akecheta schreef:
Voor Karla_1999
Hier twee voorbeeld foto's, allebei maat full bij twee hele verschillende paarden.

Irish Cob, 1,40 hoog ongeveer. Er zitten nog twee gaatjes boven het bakstuk, is dus niet helemaal op de kleinste stand. Neusriem heeft nog twee gaatjes ruimte. Toen het hoofdstel nieuw was, was de neusriem te strak en heb ik er een gaatje bij moeten maken. Nu kan ie dus op het tweede (originele) gaatje.
[ [url=m/mBXn2S.png]Afbeelding[/url] ]

1,63 hoog ongeveer. Er zitten nog twee gaatjes onderaan het bakstuk. Neusriem heeft hier ook nog twee gaatjes ruimte.
(niet de meest intelligente foto van mijn paard :D )
[ [url=m/UeVoik.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel erg bedankt! Ik ga dan idd toch voor de full/paard, zoals ik eerst al had gedacht. Alle twijfel voor niks blijkbaar :+

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:25

even :micklem maten" googelen (afbeeldingen) en dan krijg je een matentabel!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:47

ik ben mij aan het verdiepen in bitloze hoofdstellen, maar de rambo micklem multi lijkt mij een heel fijn hoofdstel vanwege de anatomische vormgeving.

Nu is het mij niet helemaal duidelijk, je kan hem kaakgekruist gebruiken, als sidepull en tevens als versterkte sidepull zie ik op internet.

Is dat versterkte sidepull hetzelfde als kingekruiste hoofdstellen?
Zo niet, wat houdt het nou precies in want ik begrijp niet goed hoe dat zit en werkt?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:11

Na vele pagina's in dit topic te hebben gelezen heb ook ik besloten om een rambo micklem multi bridle aan te schaffen. Ik heb twee paardjes, eentje waar recreatief mee wordt gereden en eentje die ik in de lente ga inrijden. Ik hoop natuurlijk dat ik in het begin 1 multi bridle voor beide kan gebruiken.

Sinds twee dagen heb ik de multi bridle, maat full / standard horse. Ik weet alleen niet helemaal zeker of het nou goed zit. Bij paardje 1 is die vrij groot, al kan de neusriem en alles nog wel strakker, bij paardje twee kan de keelriem net dicht, al heb ik het idee dat bij beide de keelriem niet zit waar die zou moeten zitten. Ook sluit de neusriem bij beide niet netjes aan, maar dit kan natuurlijk ook komen omdat het leer nog wat stug is. Ik ga de bridle voornamelijk als bitloos hoofdstel gebruiken.

Wat vinden jullie?

Paardje 1 (ik heb nu het idee dat die misschien te hoog zit, al loopt die wel netjes onder het jukbeen)

Afbeelding

Afbeelding

Paardje 2

Afbeelding

Afbeelding

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:56

Gaatje lager doen is beter denk ik! Vooral bij de 3e foto zit de neusriem erg hoog.
En je frontriem zit binnenstebuiten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:05

Heb het gevoel dat voor het tweede paard de frontriem ook vrij krap is.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:25

Nu ik zo naar de foto's kijk heb ik inderdaad het idee dat die naar beneden moet.
Hoe vinden jullie hem op paardje 1 zitten? En bij beide sluti de neusriem niet lekker aan, aan de bovenkant, is dit gewoon omdat het leer nog stijf is of heeft dat ook met maten te maken?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:54

neusriem moet nog wat soepeler worden denk ik!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:39

Weet iemand of de kwaliteit van het leer van de Multi is aangepast?

Ik voelde gisteren een Competition en was verbaasd over hoe zácht dit leer was. Het leek wel onderlegd met zacht leer. Een schril contrast met de Multi die ik had en verkocht heb omdat de hardheid van het leer voor wondjes op de lippen zorgde.

Als de Multi tegenwoordig ook zo onderlegd is, dan zou ik die toch weer willen aanschaffen. Weet iemand dat?

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:49

Ik heb mijn Multi in oktober gekocht en die van mij was ook nog met het "harde" leer. Ik had voordat ik hem kocht alleen de competition in handen maar omdat ik het ook als kaptoom wou gebruiken toch de Multi online gekocht. Was inderdaad ook heel erg teleurgesteld van de kwaliteit van het onderlegde leer.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:56

Dat vermoeden had ik al toen ik naar de foto's hierboven keek. Had wel gelezen dat de competition fijner leer had, maar dat het verschil zó groot was?!?

Zou dat met stevigheid te maken hebben ivm gebruik als kaptoom?

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:30

Dat zou misschien wel kunnen, maar helemaal zeker weet ik het ook niet. Wat mij wel opviel tijdens het schoonmaken de laatste keer is dat de metalen pinnen van de gespen aan de bakstukken verbogen zijn. Nu heeft mijn paard nog wel eens rare puberstreken aan de longe (bijvoorbeeld in galop plotseling de andere kant op en zo), maar ik had eigenlijk niet verwacht, dat dit zo'n impact zou hebben op die gespen. Ik kan ze nog wel gebruiken hoor, maar bij zo een prijs had ik toch eigenlijk iets meer verwacht. Nog iemand van jullie met dezelfde ervaring?