[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:06

Nee hoor, ook als testzadel, geen probleem :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:04

Kom ik weer met een vraag over Ghost.. Ik heb een Ghost quilty en die bevalt echt super maar ik vind m eigenlijk niet zo mooi.. Eigenlijk wil ik een Roma of Veneto (laatst uitgeprobeerd, beviel ook prima).. Ben aan het sparen. Maar nu zag ik laatst een foto van de Lipica, die is helemaal gaaf! Is die ook te testen en in Picollo uitvoering? En kan ik ervan uitgaan, dat als mijn paard de Ghost Quilty fijn vindt, hij alle Ghost zadels fijn vindt omdat de basissen hetzelfde zijn? Hij loopt zo goed onder de Quilty, wil dat echt niet anders.. Dat het goed zit vind ik veel belangrijker dan dat het mooi staat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:12

Solistar schreef:
Kom ik weer met een vraag over Ghost.. Ik heb een Ghost quilty en die bevalt echt super maar ik vind m eigenlijk niet zo mooi.. Eigenlijk wil ik een Roma of Veneto (laatst uitgeprobeerd, beviel ook prima).. Ben aan het sparen. Maar nu zag ik laatst een foto van de Lipica, die is helemaal gaaf! Is die ook te testen en in Picollo uitvoering? En kan ik ervan uitgaan, dat als mijn paard de Ghost Quilty fijn vindt, hij alle Ghost zadels fijn vindt omdat de basissen hetzelfde zijn? Hij loopt zo goed onder de Quilty, wil dat echt niet anders.. Dat het goed zit vind ik veel belangrijker dan dat het mooi staat.

Mooier is een kwestie van smaak ;)

De basis is inderdaad, maar de Lipica heeft een dubbel zweetblad, dus dat zal anders aanvoelen voor jou.... en wanneer jij anders zit, kan het zijn dat je paard daar op reageert - maar als BuitenZinnig of 1 van de andere mensen een Lipica heeft liggen, dan zou ik het zeker proberen :j Dan weet je het zeker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:15

Mijn advies: hou de gouden regel aan dat je je "oude schoenen" niet weg doet voordat je de nieuwe goed hebt uitgeprobeerd...want je zou de eerste niet zijn die reikhalzend uitkijkt naar een nieuw zadel, de oude vast verkocht heeft (want ja dat is kostentechnisch wel fijner natuurlijk := ) en dan blijkt de nieuwe toch heel anders aan te voelen.....

En die oude is dan weg = pech, en daar zit je dan met je heimwee en "had ik die nog maar" :(:)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:20

pmarena schreef:
Mijn advies: hou de gouden regel aan dat je je "oude schoenen" niet weg doet voordat je de nieuwe goed hebt uitgeprobeerd...want je zou de eerste niet zijn die reikhalzend uitkijkt naar een nieuw zadel, de oude vast verkocht heeft (want ja dat is kostentechnisch wel fijner natuurlijk := ) en dan blijkt de nieuwe toch heel anders aan te voelen.....

En die oude is dan weg = pech, en daar zit je dan met je heimwee en "had ik die nog maar" :(:)

Inderdaad!
Ik had een hele fijne roma, maar in het bruin, en ik haat bruin. Maar tweedehands voor leuke prijs gekocht.
Dus ik heb een roma in mooi zwart gladleer laten maken, helemaal tevreden mee. En ik kon er niet op zitten :+.

Uiteraard was de bruine al weg, dus de roma is een tijd later ook weggegaan. Ondertussen heb ik wel de lipica (piccolo), en daarin zit ik nog beter dan in de bruine roma, dus uiteindelijk kwam het wel goed.
Moest je in de buurt wonen (West-vlaanderen, België), zou je de mijne gerust mogen testen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:49

O echt Duhelo, dat is wel bijzonder dat het beide Roma zadels waren, maar toch anders. Ja dat is een goed idee, om sowieso de oude aan te houden..

Ja klopt, is zeker een kwestie van smaak wat mooi is, vandaar dat ik zei: ik vind :-) vind hem ook niet heel lelijk hoor, maar de Roma of Lipica wel mooier.

Dank je voor het aanbod, maar dat is erg ver voor mij.. Wat is voor jou het verschil dat deze fijner is? Merk je ook verschil bij je paard, of zijn ze voor hem allemaal prima?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:05

Voor paard maakt het niet zo heel veel uit.
Ik heb een heel breed paard met grote bewegingen, ik vind de wrongen die iets lager zitten wat fijner en het iets meer "gesloten" zitgevoel vind ik ook wel aangenaam, zonder dat het mij te erg in een houding drukt (want mijn heupen kunnen de "perfecte" dressuurhouding in combi met uber breed paard niet aan.)

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:33

Ik kom even binnenvallen hoor!

Kort geleden een zadelpasconsult gehad met Kitty.
Daar kwamen we tot de conclusie dat mijn Cherokee scheef ging liggen doordat paard scheef is/mij scheef zet. Nu wil ik dus kijken of we aan de linkerkant de pad iets kunnen opvullen zodat die niet meer scheefzakt.We hebben nu al dubbele inlages in de pad zitten, meneer geeft daar de voorkeur aan.
Uiteraard als tijdelijke oplossing totdat we het scheefdheids probleem enigzins hebben gecorrigeerd. Ik heb Kitty al gemaild maar ben heel benieuwd wat jullie zouden aanraden?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:58

Aangezien Ghost in maat normaal een gelijkwaardig zitgedeelte zou hebben aan mijn huidige Edix zadel kom ik toch even binnenvallen met een vraag :)

Is er al ergens een Ferrara om te testen? Ik ben op slag verliefd geworden op dat model!

Mijn Libre is zelfs met hipsaver toch nog wat te breed voor mijn bekken. Ik krijg na een tijdje een slapend en krampend been en kan sowieso mijn benen niet vanaf de heup indraaien om ze aan m'n paard te leggen -O-

Om nieuwe teleurstellingen te voorkomen wil ik toch graag eerst gaan testen :+ De Libre was een heel lief cadeau, maar helaas niet zo veel plezier van als gewenst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:05

@Wodamen: eenzijdig iets meer opvullen zou een optie kunnen zijn, maar idd wel 'onder begeleiding' én ik zou er een fysio oid naar laten kijken om te zien of er idd nog iets aan gedaan kan worden en met welke oefeningen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:38

Dioxide schreef:
Aangezien Ghost in maat normaal een gelijkwaardig zitgedeelte zou hebben aan mijn huidige Edix zadel kom ik toch even binnenvallen met een vraag :)

Is er al ergens een Ferrara om te testen? Ik ben op slag verliefd geworden op dat model!

Ja ik heb een ferrara normale maat om te testen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:45

Buttera is helemaal goedgekeurd inmiddels, hoop dat de normale maat niet ineens te groot gaat zijn wel :+

Vandaag een ontstuimige rit achter de rug, enorme bokken (zadel zit lekker stevig := ) en sprintjes. Ze galoppeert ineens veel vlakker met dit zadel. Zat zelf net iets te breed maar de gespen naar beneden gedaan en dat is ook opgelost nu.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:54

Fijn Azmay..... (niet dat bokken uiteraard :o )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:04

Kwetal schreef:
Fijn Azmay..... (niet dat bokken uiteraard :o )

Nee dat bokken had niet gehoeven maar wel goed om te weten dat ik (een soort van) kan blijven zitten :Y)

Moest ook noodgedwongen van de grond op stappen en zelfs dat ging :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:09

Heeft iemand enig idee wat een 2e hands Burioni (engels) pad voor boomloos mét inlages nog waard is ??

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:24

DubbelDun schreef:
Heeft iemand enig idee wat een 2e hands Burioni (engels) pad voor boomloos mét inlages nog waard is ??

Zelfde vraag, maar dan zonder inlages :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:34

Minder... denk ik :)

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:02

Hallo lieve bokkers,
Ik heb een vraagje. Voor mijn dochter wil ik een bambino zadeltje aanschaffen van Harry's Horse. Ze gaat 'zitten' op een kleine welsh. Maar wat voor shabrak zal ik hiervoor het beste aan kunnen schaffen ?
Liefs Marina

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:45

Hey allemaal,

De pad met inlages begint enorm te stinken naar zweet wat niet goed opgedroogt is door dit klamme weer. Hoe wassen jullie deze pad? Is er een manier om hem schoon te maken zonder dat de inlages eruit moeten? Ik heb namelijk 2 inlages erin zitten die ik er liever niet weer uit haal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:06

De inlages hoeven er sowieso niet uit hoor, die kunnen prima tegen water en normaal zeep / sop :)

Bij een westernpad pakken mensen het schoonmaken op verschillende manieren aan. Vaak toch een beetje tobben vanwege het formaat..... maar dan onder de douche of in de badkuip ofzo. Lekker insoppen en heel goed (!) uitspoelen. Of de hogedrukreiniger er op zetten hoor je ook wel. Lijkt me zelf wel een beetje eng want sommige HDR spuiten misschien zo hard dat je de gaten er in spuit :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:51

Een HDR hoef je niet keihard te zetten, hij kan ook met minder druk werken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:07

Uiteraard, maar het is wel iets om over na te denken, dat ik straks niet aan mijn fiets heb hangen dat iemand dwars door een pad heen spuit met een professionele HDR op standje zandstralen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:15

Ja, dat 'gezond verstand' moet steeds vaker vastgelegd worden. Net als in Amerika bij drogers staat dat je de kat er niet in mag doen.... 8-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:18

DubbelDun schreef:
Ja, dat 'gezond verstand' moet steeds vaker vastgelegd worden. Net als in Amerika bij drogers staat dat je de kat er niet in mag doen.... 8-)

Je porselein ook niet :D En zéker niet samen met de kat :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 11:20

LOL.... arm beest