voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:43

Safiera, tja - ik ervaar het niet als eng en ik kan je een filmpje laten zien van mensen die gigantisch in veiligheidsbeugels blijven hangen! :o (als ik hem terug kan vinden
En ik ben een knudderige opstapper, zoals een kennisje me aan de hand van het filmpje mededeelde (van je vrienden moet je het maar hebben :+ )
De opstap hulp kan nog wel kleiner/korter worden gemaakt, maar of hij dan kort genoeg is voor een klein C-tje...??? Hoe hoog is ie?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:56

Buitenzinnig: waar je op het filmpje op gaat zitten, is dat een Iberica? Wat zijn de verschillen tussen trekker en dat ding? Ben nu wat meer zadelloos aan het proberen, goed voor mijn zit. Maar ik krijg blauwe plekken van de beugels van mijn voltigesingel. Waar jij nu op zit lijkt mij boomloos, beugelloos maar wel steun gevend en meer contact nog met paard dan met trekker zadel. Welke zitmaat heeft het of zijn er verschillende maten van! En de prijs? En als ik er zo een wil testen ga je er dan ook zo'n opstaphulp erbij doen voor uit te testen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:32

Zilfstar schreef:
Buitenzinnig: waar je op het filmpje op gaat zitten, is dat een Iberica? Wat zijn de verschillen tussen trekker en dat ding? Ben nu wat meer zadelloos aan het proberen, goed voor mijn zit. Maar ik krijg blauwe plekken van de beugels van mijn voltigesingel. Waar jij nu op zit lijkt mij boomloos, beugelloos maar wel steun gevend en meer contact nog met paard dan met trekker zadel. Welke zitmaat heeft het of zijn er verschillende maten van! En de prijs? En als ik er zo een wil testen ga je er dan ook zo'n opstaphulp erbij doen voor uit te testen?

Ja, dat is een Iberica.
De Iberica is een dubbele lamsvacht op een katoenen pad met 1,5cm dikke foam er in (geperst latex) het is zacht, volgt je paard aan alle kanten, hindert hem nergens. Er loopt een topic op Bokt over de Iberica -de mensen waarschuwen elkaar daar er voor - wanneer je er eenmaal op zit, kom je er niet meer vanaf :+
Er zijn een Pony maat en een Warmbloed maat - de zitmaat van de pony loopt minstens tot maat 42/44. Zie mijn site voor verdere info of dit

De opstaphulpjes zijn nu in de maak en dat duurt nog een paar weekjes, maar ik kan eventueel wel een prototype mee sturen (we hebben er nog 1 met metalen gespen, die wegen een kilo 't stuk, wel degelijk maar als dat onverhoopt gaat zwaaien, sla je de gaten in je zelf of je paard!!!)

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:16

Blijf het filmpje geniaal vinden.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:26

Haha die muziek eronder, inderdaad een geniaal filmpje! Lijkt me een heerlijk ding, die Iberica.

Vandaag weer met de London gereden, begin er al goed aan te wennen. Hij zit heerlijk!
Ik heb veel meer steun en minder wiebelbenen dan met mijn Cheyenne. Kan haar galop nu ook beter uitzitten.
Heb mijn eigen, soepele Thorrowgood beugels eraan gehangen, een stuk beter. Ik kan niet echt omgaan met de beugels die er aan zaten, beugelriem moest dubbelgeklapt en dan onder zo'n leren stukje, niks voor mij. :+

Foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Het testzadel lijkt nog erg nieuw trouwens. Weten jullie (mensen die al langer op de London rijden) of het zitvlak nog wat minder hoog/stijf wordt? Wat meer inzakt? Paard kan trouwens makkelijk een maat 2 hebben zie ik, dit is de maat 1. Misschien dat ik die ook nog wel wil testen, puur om te kijken hoe ik er zelf op zit qua maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:30

dat zadel gaat echt nog zakken,je zitvlak(de seat zeg maar)wordt op den duur ook echt een kuipje waar je inzit.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:58

Foija schreef:
vind hem prachtig!
ligt netjes voor mijn gevoel

Ja he, ik vind het model ook erg mooi.

nickyu schreef:
ja .. zeker bij nieuw BF heb je echt een OP het paard liggend geheel
zeker voor het zicht
voor die echt soepel is ben je paar rij uur verder
voor het gevoel gaat het gelukkig sneller

ziet er naar uit dat die lekker ligt
singel trekt zadel iets naar voren (is ook wat kort voor je paard)
ligt voorgevormde (geen banaan maar bv zoals de hkm , die lijkt op de oude model BF singel )
is denk voldoende voor iets meer comfort
(ben altijd "zeikerd" wat paarden comfort betrefd.. ligt ook aan het feit dat ik 1 miepert heb :D )

heb je geen last van je beugelriemen zo?

als je de gesp/verdikking beneden doet bij de beugel
en dan gesp naar paardzijde , dus precies andersom aan je zadel dan wat je nu hebt
als je dan de beugel aanhebt steekt die niet in jou of je paard
en minder onder je benen

Inderdaad, hij is nog erg stijf en nieuw, had ik niet verwacht bij een testzadel maar hij lijkt echt gloedjenieuw.
De singel is idd wat te kort voor haar, even kijken naar een wat grotere binnenkort. Welke van HKM bedoel jij?
Enne.. wat paardencomfort betreft kun je wat mij treft niet genoeg zeiken hoor ;) ik ben er ook zo'n een!

Ik had inderdaad last van de beugelriemen, bleef er maar mee klungelen. Zo zaten ze aan het testzadel.
Kreeg ze niet zoals ik wou dus heb mijn eigen beugels er aan gehangen, heerlijk! Zie de foto's hierboven.

Safiera schreef:
edit: Glitch: zadel zal nog wel meer gaan inzakken wanneer het meer gebruikt wordt. Eerst hadden wij ook heel erg het "ligt er bovenop als een toren" idee. Bij mijn zgan tweedehands Cherokee duurde het een aantal weken (1-2 x p/w rijden), bij de Cheyenne drytex van mijn zusje beduidend langer.

Maar ook bij dat zadel ging het op begeven moment mooi vormen naar de rug van het paardje en het zitvlak van de ruiter.
Eigenlijk kan ik dus twee nadelen noemen van BF: de drytex vormt niet zo snel, en zadels zijn imo niet helemaal geschikt om op meerdere paarden te gebruiken. Al moet ik er bij zeggen dat BF's nog altijd een stuk beter op meerdere paarden te gebruiken zijn dan menig boomzadel!

Vind het zadel bij jouw paard/jullie wel erg mooi staan hoor :j Ligt erg netjes!

Fijn om te horen dat hij nog meer zal inzakken, verwachtte het al wel, maar goed om te weten. Bedankt!! :)

Anoniem schreef:
dat zadel gaat echt nog zakken,je zitvlak(de seat zeg maar)wordt op den duur ook echt een kuipje waar je inzit.

Dat 'kuipjesgevoel' miste ik inderdaad, had ik op mijn Cheyenne wel heel erg. Fijn dat dat nog zal komen.

Weten jullie trouwens van wat voor soort leer de London gemaakt is?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:15

Volgensmij is het bij Barefoot toch echt de bedoeling dat de gespen van je beugels beneden zitten. Anders voel je hem onder je bovenbeen bij lang rijden. Bij een boomzadel is er in de boom ´inkeping´ gemaakt waar de gespen in zitten. Bij je BF is dat niet zo en ga je er last van krijgen omdat ze erop liggen en niet erin.
Heb je de pommel ook gepast? Is er in meer maten. Als hij te smal ik ligt je zadel ook te hoog erop. Voor tips voor het passen kun je op de site kijken van Barefoot

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:35

Buitenzinnig schreef:
Safiera, tja - ik ervaar het niet als eng en ik kan je een filmpje laten zien van mensen die gigantisch in veiligheidsbeugels blijven hangen! :o (als ik hem terug kan vinden

Hoe kun je nu in veiligheidsbeugels blijven hangen ? Aan de Barefoot beugels zit een elastiek dat los moet schieten als het goed is, toch ?

En over de Iberica: heb je daar een beetje steun als als je paard een zijsprong neemt o.i.d.?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:57

TinePine schreef:
Volgensmij is het bij Barefoot toch echt de bedoeling dat de gespen van je beugels beneden zitten. Anders voel je hem onder je bovenbeen bij lang rijden. Bij een boomzadel is er in de boom ´inkeping´ gemaakt waar de gespen in zitten. Bij je BF is dat niet zo en ga je er last van krijgen omdat ze erop liggen en niet erin.
Heb je de pommel ook gepast? Is er in meer maten. Als hij te smal ik ligt je zadel ook te hoog erop. Voor tips voor het passen kun je op de site kijken van Barefoot

Dankje. Ik rijd al best een poos met BF, heb mijn beugelgespen altijd bovenaan gehad, net als de anderen op stal, nooit last van gehad. Vooral bij deze niet, omdat de flap die er overheen valt goed dik is. Maar ik wil nog wel kijken naar mooie zwarte dressuur beugelriemen, met de gesp beneden inderdaad.

De pommel in het testzadel is een maat M, ligt naar mijn mening goed om haar schoft. Ga hem nog wel even los op haar passen, dus alleen de pommel. Misschien ook even een L proberen, kijken hoe die ligt.

Adviseren jullie mij trouwens om ook de London maat 2 te testen? Ik test hierna sowieso nog de Cherokee maat 1.
Ik vraag me af of het voor de rug van mijn paard uitmaakt (qua zitoppervlak van mij) of er een maat 1 of 2 op ligt. Of is dit alleen voor het comfort/ zit van de ruiter? Ik heb overigens broekmaat 38, pas mijns inziens wel goed in de maat 1. Zie foto vorige pagina.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:25

Glitch, maat 2 is voor broekmaat 42 en meer. Weet niet hoe groot of klein jouw achterste is ? Maat 1 is t/m maat 40. Het is dus maar wat jouw achterste het beste past ;-).

Trouwens, ik zou ook eens een Barrydale proberen, zalig zadel als je een zadel wilt voor dressuur of endurance.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:56

@glitch ik sie op de site van bf trouwens dat hij de lexington de beugelgespen wel boven zitten. En een lusje op het zweetblad voor het uiteinde van de riem. Misschien dat ze daar bij dat model nog meer de traditionele dressuur look wilden hebben. Bij mijn london heb ik ook even gespen boven gehad maar na twee uur rijden rode plek op mijn bovenbenen en leer seatsaver lelijk op de plek.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:00

hahahatsjoe schreef:
Buitenzinnig schreef:

Hoe kun je nu in veiligheidsbeugels blijven hangen ? Aan de Barefoot beugels zit een elastiek dat los moet schieten als het goed is, toch ?

En over de Iberica: heb je daar een beetje steun als als je paard een zijsprong neemt o.i.d.?[/qu

Je kunt elke willekeurige beugel aan een barefoot hangen. Voor je eigen veiligheid kun je het beste veiligheidbeugels eraan hangen. Maar dat is eigen voorkeur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:15

Glitch: dat zadel ziet er inderdaad nog hartstikke nieuw uit, daarom is het materiaal (in verhouding) nog wat stijfjes :j

Het is wel leuk dat je in jouw foto-serie ziet dat hij op de laatste foto al een stuk meer is gaan zakken :)

Deze maat lijkt goed voor jou, alleen mag je wel iets minder in stoelzit gaan zitten, dus iets meer rechtop zitten en wat langere beugels, en dan moet hij volgens mij prima zijn, lijkt het vanaf die ene foto :)

London is van Softleder, zie ook de productomschrijving op mijn website, voor zeker 9 van de 10 vragen die ik hier langs zie komen staat het antwoord gewoon bij mij op de website, bij de artikelomschrijvingen of veelgestelde vragen ;) :P

Wat een rare pad ligt er onder....die donkerblauwe....? :)

Beugelriemen adviseren we altijd met de gesp naar beneden te gebruiken om te voorkomen dat de gesp een vervelende bobbel vormt op zadel / paard en onder de ruiter. Het hoeft natuurlijk niet per-sé problemen te geven maar beter voorkomen dan genezen :)

De Softleder beugelriemen hebben geen hoesje,maar wel een extra platte gesp / verwerking waardoor die wel met de gesp naar boven gebruikt kunnen worden, en dan idd. bij de Lexington door het lusje op het zweetblad gehaald kunnen worden voor de traditionele "looks" :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:37

Buitenzinnig: C-pony is maar een kleintje, meet 1,32 :)

Glitch: geloof dat er ook al foto's voorbij zijn gekomen van meer gebruikte Londons hier. Dan zie je echt veel meer een plat stuk waar je zit. Dit zadel lijkt inderdaad zgan.
Degene die mijn London heeft overgekocht vond het in het begin ook heel anders zitten dan het testzadel dat ze gehad had. Bleek dat dat testzadel al goed ingereden was, en mijn tweedehandse nog niet.
Geloof dat het bij haar wel snel beter werd.
Ik zou trouwens geen maat 2 proberen, als jij gewoon goed past lijkt het me zonde geld. Kun je beter een ander model nog testen :j

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:26

Vandaag aan de wandel geweest met mijn paardje, in m'n tweedehandse vps-loze Cheyenne, en met een stalgenootje in mijn Barrydale.
Stalgenootje is helemaal om en wil graag een drytex Cheyenne als wandelzadel voor haar oude merrie met een hoge schoft...
Ik vind het best, rijdt heerlijk!
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/403387_3774090425031_235827985_n.jpg

Weet iemand trouwens welk hoofdstel qua kleur aansluit bij de bruine Barrydale?

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:24

hahahatsjoe schreef:
Glitch, maat 2 is voor broekmaat 42 en meer. Weet niet hoe groot of klein jouw achterste is ? Maat 1 is t/m maat 40. Het is dus maar wat jouw achterste het beste past ;-).

Trouwens, ik zou ook eens een Barrydale proberen, zalig zadel als je een zadel wilt voor dressuur of endurance.

Mijn achterste is maat 38, ik zit nu in de maat 1 (foto op vorige blz). Maar zoals Pmarena al zei, ik moet inderdaad mijn beugels wat langer doen en minder in stoelzit gaan zitten. Dan zit ik ook niet zo naar achteren in het zadel. De Barrydale is inderdaad ook nog een optie, maar ik wil eerst kijken hoe de London en Cherokee bevallen. Bedankt voor je tip!

TinePine schreef:
@glitch ik sie op de site van bf trouwens dat hij de lexington de beugelgespen wel boven zitten. En een lusje op het zweetblad voor het uiteinde van de riem. Misschien dat ze daar bij dat model nog meer de traditionele dressuur look wilden hebben. Bij mijn london heb ik ook even gespen boven gehad maar na twee uur rijden rode plek op mijn bovenbenen en leer seatsaver lelijk op de plek.

Ja, ik zie het inderdaad, meer de traditonele look. Wat vreemd trouwens, ik rijd al een jaar met de gespen boven op mijn Cheyenne, nergens plekken, niet op mij, op paard of op het zadel. Maar ik hoorde dat de London wat soepeler en dunner leer heeft dus dan ga ik inderdaad kijken naar beugelriemen met de gespen beneden.

pmarena schreef:
Glitch: dat zadel ziet er inderdaad nog hartstikke nieuw uit, daarom is het materiaal (in verhouding) nog wat stijfjes :j

Het is wel leuk dat je in jouw foto-serie ziet dat hij op de laatste foto al een stuk meer is gaan zakken :)

Deze maat lijkt goed voor jou, alleen mag je wel iets minder in stoelzit gaan zitten, dus iets meer rechtop zitten en wat langere beugels, en dan moet hij volgens mij prima zijn, lijkt het vanaf die ene foto :)

London is van Softleder, zie ook de productomschrijving op mijn website, voor zeker 9 van de 10 vragen die ik hier langs zie komen staat het antwoord gewoon bij mij op de website, bij de artikelomschrijvingen of veelgestelde vragen ;) :P

Wat een rare pad ligt er onder....die donkerblauwe....? :)

Beugelriemen adviseren we altijd met de gesp naar beneden te gebruiken om te voorkomen dat de gesp een vervelende bobbel vormt op zadel / paard en onder de ruiter. Het hoeft natuurlijk niet per-sé problemen te geven maar beter voorkomen dan genezen :)

De Softleder beugelriemen hebben geen hoesje,maar wel een extra platte gesp / verwerking waardoor die wel met de gesp naar boven gebruikt kunnen worden, en dan idd. bij de Lexington door het lusje op het zweetblad gehaald kunnen worden voor de traditionele "looks" :P

Ja, echt gloedje nieuw! Had ik niet verwacht, zo'n nieuw zadel als testzadel. Ik wil elke keer voor en na het rijden foto's maken, voor mezelf qua vergelijking met de andere (test)zadels straks. En zo kan ik (en jullie) ook goed zien hoe het ligt en of hij is gaan schuiven etc. Voor zover ik tot nu toe heb gemerkt schuift hij echt nihil. Ligt als een huis op m'n paard. :j

Je hebt gelijk over mijn zit, ik zat ook erg kort gezien ik nog behoorlijk moest wennen aan het zadel, vooral met lichtrijden. Ik zat gister al langer (2 gaatjes) en aan mijn houding wordt gewerkt! De pad die er onder ligt is een zelfgemaakte door een stalgenootje, met inlagevlakken. Maar is voor het Cheyenne model dus ligt niet mooi onder de London, vandaar dat ik ook de andere pad eronder heb gegooid vanaf nu (zie foto's). Bedankt voor je antwoorden!

Safiera schreef:
Buitenzinnig: C-pony is maar een kleintje, meet 1,32 :)

Glitch: geloof dat er ook al foto's voorbij zijn gekomen van meer gebruikte Londons hier. Dan zie je echt veel meer een plat stuk waar je zit. Dit zadel lijkt inderdaad zgan.
Degene die mijn London heeft overgekocht vond het in het begin ook heel anders zitten dan het testzadel dat ze gehad had. Bleek dat dat testzadel al goed ingereden was, en mijn tweedehandse nog niet.
Geloof dat het bij haar wel snel beter werd.
Ik zou trouwens geen maat 2 proberen, als jij gewoon goed past lijkt het me zonde geld. Kun je beter een ander model nog testen :j

Ik ga nog even het topic doorspitten op zoek naar gebruikte Londons, ben benieuwd! Denk dat ik inderdaad geen maat 2 hoef te proberen, vooral omdat het voor het paard geen verschil maakt. Ik pas mi goed in de maat 1. Wil idd nog wat andere modellen testen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:08

Ik hoor via via (vriendinnetje van mij die iemand kent die mag testen) dat er een nieuw model barefoot aan zit te komen, waarbij meerdere dingen verstelbaar zouden zijn...?
Iemand die hier al meer over weet?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:01

Is er ook al wat bekend over die ride on pad met lamvel van barefoot?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:27

ik heb een barefoot cheyenne, ben er erg tevreden over. maar springen is echt een ramp! heeft iemand tips om steviger te zitten bij het springen?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:40

Welk probleem heb je dan?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:13

Buitenzinnig schreef:
Safiera, tja - ik ervaar het niet als eng en ik kan je een filmpje laten zien van mensen die gigantisch in veiligheidsbeugels blijven hangen!

ja , nog wel gekkere dingen dingen gezien , ben zelf nog wel eens blijven hangen in korfjes :o
(verkeerd profiel onder mijn schoenen)
moet eerlijk zeggen dat ik mijn western beugels en voorheen de MH beugels wel een heel fijn gevoel geven / gaven

Wendy_Chewie schreef:
Weet iemand trouwens welk hoofdstel qua kleur aansluit bij de bruine Barrydale?

en wat had je gehad willen hebben?
maat? western? engels? hoge/lage neusriem , halsterhoofdstel ? etc ....
er zijn legio aan keuzes !

@Glitch , nieuw zadel heeft ongeveer 30 rijuren nodig om soepel te worden ..
op de site van barefoot.nl kan je mooi zien hoe snel een zadel vormt

heb je de pommelmaat niet gemeten voordat je het testzadel aangevraagt hebt?
op de voorgenoemde site kan je ook een pommelmeter downloaden
en kan je zien hoe je je paard moet meten voor de juiste maat singel

zodoende (en met klein beetje overleg) kan de geen waar je een testzadel vandaan hebt weten wat die mee sturen moet
zodat je gelijk een goede combi hebt een reeel beeld kan krijgen

zonde dat de beugels verkeerd om zaten , kan nooit lekker geweest zijn dat pakket leder onder je been
voorbehoud van je zadel en bovenbeen is de gesp onderop echt fijner en voor je schenen : gesp aan de andere zijde
dus van je been af..

de london is van een softleder , zal wel koe zijn ,
andere dieren worden nog maar zelden gebruikt en meestal dan ook wel speciaal meld als het van een ander dier komt

met de HKM singel bedoel ik de lederen voorgevormde dressuur met deze en de gelsingel van busse hebben wij de beste ervaringen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:23

Nickyu, ik zoek een hoofdstel als de Devon, engels dus. Maar ik vind maar niks in notenbruin?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:18

Nickyu: wat is de langste maansingel dat je kunt leveren?
ik heb nu een lederen van kentaur, super kwaliteit, gaat ondertussen al een jaar of 6 mee, alleen is het dingetje voor de singelstoten in te steken geknapt, en nog een paar stiksels losgekomen, maargoed.
alleen begint paard sterker en sterker te reageren op het aansingelen (eenmaal in gang geen probleem meer)
(heb de london maat 2 met vps + hkm pad met protector inlages + een paar zachte inlages, ik kwam van de london maat 1 zonder vps, waar je een dukspad had samengesteld met dubbeldikke inlages en een paar zachte inlages)
ze is wss iets verzwaard oid, want het brede deel van de singel komt eigenlijk vlak aan de elleboog terecht bij haar, en misschien reageert ze daarop, ik weet het niet, maargoed. voor het mooie mag de singel wel wat langer zijn eigenlijk ook.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:26

@wendie- wij noemen dat donkerbruin ,
bedenk ook dat de basis kleur van het leder het zelfde moet zijn maar gegarandeerd veranderd
met de verzorging / vetten / olieen / regen / reinigen etc .
zal nooit 100% het zelfde blijven

ben zelf erg gecharmeerd van de braided
daar kan de sperriem ook onzichtbaar van af en zacht achter de oren
niet de goedkoopste wel goede kwaliteit
Afbeelding
Afbeelding

@duhelo - singel net achter de elleboog zijn paarden in de regel niet zo blij mee idd
ene reageert daarop de ander niet , zou idd best kunnen dat ze daar dus op reageert
we hebben hier verschilende merken in verschillende prijsklasses gehad , we houden de pfiff , goedkoop alternatief
voor mensen die het nog niet weten of dit wel de oplossing is
voor de lederen versie geeindigd met de busse , de duurdere waren niet beter en goedkopere daar kon
je vlgns klanten na 10x olieeen nog de buurman mee doodslaan zo hard
de busse is iig verkrijgbaar t/m 75cm per 5cm op/aflopend , dacht de pfiff tot 70

duhelo even voor de zekerheid , de zachte inlages heb je aan paard zijde? hoelang heb je de hkm al? inlages nog goed?

okee na ongeveer 10 schrijffoutjes verwijderen vertrouw ik er op dat het nu leesbaar is
de zuster is er net dus ik ga weer achter de comp vandaan
bij zakelijke vragen en je wilt snel antwoord kan je het beste mailen ,
ben niet vaak en zeker niet regelmatig achter de comp
meestal reageerd er dan iemand anders , maar dan krijg je iig "snel" antwoord