voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:25

Het is inderdaad de positie van de singelstoten die het probleem veroorzaken.

Is de onderkant van de pad erg stroef? De bovenkant lijkt glad. Dan blijft de pad als een huis liggen en schuift het zadel over de pad - je kunt beter een pad hebben met inlagen, een anti schuif laagje bovenop en geen anti schuif onderkant, want dat kan irriteren op de huid.

Hoe loopt je paard met deze positie van het zadel en hoe zit je zelf?

anne_bento

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:54

Daar had ik nog niet aan gedacht! Pad is inderdaad stroef onderop en glad bovenop. Is de standaard barefoot pad wel geschikt? Of moet ik echt een speciale pad?

Pony loopt niet anders dan zonder zadel.
Ik heb er pas 2 keer op gezeten, waarvan meest gestapt en 2 rondjes gedraafd, dat ging goed maar ik kan niet zeggen of het goed reed of niet, ze is net onder het zadel en nog niet goed in balans. Durf eerlijk gezegd ook niet erg door te rijden nu met het zadel zo..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:04

Typisch een pony voor een banaansingel :j

Pad is een Hi-Tech pad, goed vergelijkbaar met een HAF-pad.

De nieuwere London zou hier wel beter voor zijn, die heeft een V-systeem aan de singelstoten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:42

Oké, dus een banaansingel en De standaard pad zouden al iets moeten helpen.
Wel zonde van mijn net nieuwe Barefoot singel die pas 2 keer gebruikt is! Hopelijk kom ik daar nog vanaf..

Ik ga het proberen en zal het resultaat in dit topic melden voor het geval anderen eens tegen hetzelfde probleem aanlopen :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:32

Ha PM :wave: hebben ze daar WiFi?

Anne B, er is in principe niks mis met die Hi tech pad, maar als je zadel over de pad schuift, is het geen goede combinatie. En wat pmarena zegt, de andere singelstoten zouden ook al een hele verbetering zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:47

Tja helaas heb ik daar nu weinig aan, wil dit zadel echt graag houden, voorlopig in ieder geval. Om deze nu weer te verkopen en een nieuwer model terug te kopen zou wel kunnen, maar denk dat ik het eerst zo maar probeer :) of zijn de singelstoten ergens aan te passen, bij een zadelmaker?

Zal de nieuwe pad zo bestellen en de banaansingel komt er ook aan, zo eerst maar eens proberen :) ik hoop ook dat mijn pony wat af gaat vallen en wie weet ligt het dan ook al wat beter?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:00

Op de vraag of de singelstoten aan te passen zijn, moet ik het antwoord schuldig blijven. Daar kan pmarena beter op antwoorden. Over het algemeen is dat bij dergelijke zadels erg moeilijk, omdat het helemaal in elkaar zit en niet ergens los bungelt.

Zolang je paard niet aangeeft er last van te hebben, zou ik er voorlopig maar niet al te moeilijk over doen.

En een kleiner pensje is voor je paard beter :)

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:09

@anne , welke maat is jou singel? Ik heb er nu 1 van 85 cm maar die is te groot voor mijn paard. Dus als jij een kleiner maatje hebt en die kwijt wilt hou ik me tot zover aanbevolen ;)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:31

Mijn singel is maat 55. Waarschijnlijk te klein voor jou paar denk ik?
Ik wacht even op de banaansingel en pad, als de banaansingel niet werkt hou ik deze namelijk, maar dat zal ik na het weekend wel weten :-)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:23

Heeft er iemand ervaring met de drytex zadels van Barefoot? Er is een kans dat ik een barefoot ga kopen en omdat ik toch niet zoveel rij (3 keer per week of minder) leek Drytex wel voordelig.

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:40

ik heb 2 drytex zadels (maat 1 en maat 2 cheyenne, voor mn dochter en voor mezelf)
bevallen prima. heerlijk in onderhoud!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:54

Hier een drytex stella,
heerlijk zadel met wrong,willen niks anders meer :D

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:02

@ anne nou de 85 is re groot (allebei de kanten hoogste gaatje) dus denk dat hij die wel.gaat passen :-) iig succes met uittesten bananensingel! En de pad

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:13

amenicora schreef:
@ anne nou de 85 is re groot (allebei de kanten hoogste gaatje) dus denk dat hij die wel.gaat passen :-) iig succes met uittesten bananensingel! En de pad

Mocht het met de banaansingel beter gaan en ik deze verkoop dan laat ik het je weten! :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:26

Anne-Bento: wat jij hebt had ik met onze pony dus ook met onze Barefoot Stella Limited.

Dit is dochter Kirsten op onze Kato. De BF is ook te groot voor het kind, maar het vervelendste was dus idd het schuiven naar voren van het zadel. Kato haar bouw is echt een bolle buik en tussen de benen al sterk oplopende borst naar de hals. Neem daarbij ver naar achteren doorlopende schouderbladen en je hebt een probleem :+ Banaansingel hielp iets maar niet afdoende.
Afbeelding

Ennnn Kirsten en Kato met hun nieuwe zadel, de Trekker Classic PONY! Deze heeft de stoten een stuk meer naar voren liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Banaansingel blijft handig en nodig. Maar zadel blijft een stuk beter liggen. Nu zitten er nog stootteugels aan dus als Kato haar neus naar de grond doet komt dat zadel toch wat naar voren. De kussens onder het zweetblad zitten met klittenband vast dus die hebben we iets naar achteren gezet zodat de schouderbladen vrij blijven. Volgens sommigen ligt het nog niet optimaal maar pony bijt niet meer met opzadelen en aansingelen en loopt ontzettend fijn. Dochter past hier ook een stuk beter in.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:45

Zilfstar: de trekker ziet er een stuk fijner uit, komt echt wel een stuk minder op de schouders! Perfect is het nog niet maar zolang pony en ruiter geen last hebben moet je dat maar voor lief nemen denk ik dan.
Het blijft een rotprobleem. Mijn vorige haflinger had hetzelfde probleem en die had ik toen met een Sensation zadel met skito pad en die blijf super netjes liggen! Vond het ook heerlijk zitten maar dat vind mijn portomonee nog niet zo leuk :D

Misschien moet ik in de toekomst gewoon geen haflinger meer kopen, niks wat rond is in ieder geval :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:54

Het grappige metr die Trekker is dus inderdaad dat het zadel wat naar voren ligt maar de schouders eronder geheel vrij zijn. Dankzij de verplaatsbare kussens dus. :D Dus onder op het lijf lig ie anders dan dat je nu bovenop ziet haha.

Heb helaas geen foto waar je dat goed op kan zien. Wel de ruggegraadvrijheid :D (dit is zonder ruiter, met zakt ie nog in want het is een semi boomloos)

Afbeelding

Iemand had het ergens over een touw er onderdoor kunnen halen... Hier past mijn hele arm zoweat in whoehahaha...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:43

Ik begrijp wat je bedoelt Zilfstar. Erg mooi zadeltje is dat ook, de Trekker PONY :) Zou er ook wel een willen voor de shet die ik in de toekomst voor mijn ponykindjes koop :o *droomt verder*

Anne-Bento: foto's geven toch een hoop duidelijkheid. Deel één van probleemoplossen is duidelijk krijgen wat het probleem is. Misschien dat een nieuwe BFpad inderdaad kan helpen het zadel op z'n plek te houden. En anders een extreme banaansingel?

Buitenzinnig: Dat ziet er interessant uit! Wat kost jullie BuitenZinnige Opstaphulp?
Vinden paarden het niet vervelend, de druk bij hun been? Want er staat wel een heel coole Fjord op het filmpje geloof ik.
Plus de vraag of het veilig is, je kunt met je voet toch blijven hangen in die lus? Dat vind ik een beetje eng. Heb een pony die wel vaker begint te drentelen bij het opstappen. Al lijkt de hulp me ideaal voor opstappen bij mijn schuivende zadel als ik alleen zou zijn, en natuurlijk ook voor zonder zadel of met BBP rijden.
Welke BBP hebben jullie daar op dat filmpje? Vind 'm erg mooi en zou zoiets best wel eens willen testen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:42

Ik heb mijn banaansingel al binnen, ben erg benieuwd maar kan morgen pas testen!
Nieuwe pad is ook besteld, die komt volgende week.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:29

ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de banaansingel
ik heb het zelfde probleem met mijn rondgeribte schouder/schoftloze pony

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:14

Mijn London testzadel is binnen! Ik schrok wel even, wat veeel zadel! :+
Vooral toen hij voor het eerst op mijn paard lag, wat een enorm hoog en groot pakket!

Afbeelding
Dit bedoel ik, het zadel ligt er naar mijn mening te veel bovenop.

Afbeelding
Hoog!

Afbeelding
Toch zit 'ie wel erg lekker :D

Afbeelding

Afbeelding

Mooi ingezakt wel na het rijden, vind hem nu veel mooier aansluiten.

Wat denken jullie??

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:13

vind hem prachtig!
ligt netjes voor mijn gevoel

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:29

ja .. zeker bij nieuw BF heb je echt een OP het paard liggend geheel
zeker voor het zicht
voor die echt soepel is ben je paar rij uur verder
voor het gevoel gaat het gelukkig sneller

ziet er naar uit dat die lekker ligt
singel trekt zadel iets naar voren (is ook wat kort voor je paard)
ligt voorgevormde (geen banaan maar bv zoals de hkm , die lijkt op de oude model BF singel )
is denk voldoende voor iets meer comfort
(ben altijd "zeikerd" wat paarden comfort betrefd.. ligt ook aan het feit dat ik 1 miepert heb :D )

heb je geen last van je beugelriemen zo?

als je de gesp/verdikking beneden doet bij de beugel
en dan gesp naar paardzijde , dus precies andersom aan je zadel dan wat je nu hebt
als je dan de beugel aanhebt steekt die niet in jou of je paard
en minder onder je benen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:13

Safiera schreef:
Buitenzinnig: Dat ziet er interessant uit! Wat kost jullie BuitenZinnige Opstaphulp?
Vinden paarden het niet vervelend, de druk bij hun been? Want er staat wel een heel coole Fjord op het filmpje geloof ik.
Plus de vraag of het veilig is, je kunt met je voet toch blijven hangen in die lus? Dat vind ik een beetje eng. Heb een pony die wel vaker begint te drentelen bij het opstappen. Al lijkt de hulp me ideaal voor opstappen bij mijn schuivende zadel als ik alleen zou zijn, en natuurlijk ook voor zonder zadel of met BBP rijden.
Welke BBP hebben jullie daar op dat filmpje? Vind 'm erg mooi en zou zoiets best wel eens willen testen.

Wie nu intekent op de BuitenZinnige Opstap Hulp heeft hem voor € 42,50 in huis.(dus geen extra verzendkosten)
Het is aan te bevelen om je paard even te laten wennen aan het gevoel van die band om hun been en over de rug, dan langzaak de druk opvoeren. De druk komt - in tegenstelling tot wat je verwacht - op de rug en niet rond het been. We hebben dat op onszelf getest. Ik kan Ron niet optillen, maar Ron mij wel, dus Ron heeft de band om zijn been gedaan en over zijn rug gelegd en dan via de schouder naar voren en vervolgens ben ik in de lus gaan staan - dat was gevoeliger op de rug, niet in zijn lies. Vandaar dat we ook aanbevelen om hem altijd te gebruiken in combinatie met barebackpad of zadel. (of een bontje om de band te doen waar hij over de wervel ligt) Bedenk ook dat je niet een half uur aan het opstappen bent - maar slechts een paar tellen.
Je kunt met je voet ook in de beugel blijven hangen. Het voetbed is van dik nopjes rubber, dat maakt dat je er niet in (of uit) schuift en dat de lus open blijft staan. Direct na het opstappen maak je de opstap hulp los van het paard en van je eigen been. Vervolgens open je beide gespen en dan heb je een lang eind, waarvan de uiteinden in elkaar passen. Dat kan je om je lijf wikkelen, om de hals van het paard (extra handvatje) of uiteraard in een rugzakje of zadeltasje doen. Het weegt niks en neemt niet heel veel plek in.
Drentelen is iets wat je je pony af zou kunnen leren en misschien doet hij/zij dat minder zodra je met de opstap hulp opstapt?
Wij hebben de Christ Iberica en er kan getest worden - kijk maar op de site.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:23

Bedankt Buitenzinnig voor de info! Vind het een beetje eng idee nog steeds. Heb een veiligheidsbeugel om het risico van blijven hangen te verminderen, zo'n lus en dan nog op zo'n kritiek moment... Begrijp dat je er niet in blijft staan met rijden natuurlijk.
Al zal opstappen nog wel even een kritiek moment blijven bij mijn pony.

Ook heb ik er door het te weinig doen de afgelopen jaren weinig handigheid in. Maar alla.

Nog één vraagje: past de opstaphulp ook op pony's? (wij hebben een klein C-tje staan)

edit: Glitch: zadel zal nog wel meer gaan inzakken wanneer het meer gebruikt wordt. Eerst hadden wij ook heel erg het "ligt er bovenop als een toren" idee. Bij mijn zgan tweedehands Cherokee duurde het een aantal weken (1-2 x p/w rijden), bij de Cheyenne drytex van mijn zusje beduidend langer.

Maar ook bij dat zadel ging het op begeven moment mooi vormen naar de rug van het paardje en het zitvlak van de ruiter.
Eigenlijk kan ik dus twee nadelen noemen van BF: de drytex vormt niet zo snel, en zadels zijn imo niet helemaal geschikt om op meerdere paarden te gebruiken. Al moet ik er bij zeggen dat BF's nog altijd een stuk beter op meerdere paarden te gebruiken zijn dan menig boomzadel!

Vind het zadel bij jouw paard/jullie wel erg mooi staan hoor :j Ligt erg netjes!