[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:14

Ik vraag me af of iemand hier wel eens echte cutting gezien heeft :)
Voor de liefhebber
https://www.youtube.com/watch?v=-Ao-pKW_ukE
FYI de ruiter mag dus níets doen met handen en benen zolang het paard 'op de koe' is. Hij mag hem er alleen naar toe leiden en terughalen als de actie voldoende punten heeft opgeleverd of de koe niet echt meewerkt en er dus geen eer te behalen valt.

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:24

DubbelDun schreef:
Voor de liefhebber
FYI de ruiter mag dus níets doen met handen en benen zolang het paard 'op de koe' is. Hij mag hem er alleen naar toe leiden en terughalen als de actie voldoende punten heeft opgeleverd of de koe niet echt meewerkt en er dus geen eer te behalen valt.

Jaa leuk is dat joh :D
Ik weet nog niet precies wat ik met de koeien wil gaan doen met mn paard maar eerst maar eens bij wendy van osch gaan testen dit jaar.

Al gaan we nu wel erg ver off topic ben ik bang :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:25

DubbelDun schreef:
Voor de liefhebber

Heb het regelmatig gezien bij ons op stal, zou het met een van mijn BMs ook echt wel hebben aan gedurfd :j

Maar niet met een barefoot of de freemax :=

Sweetiee

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:26

Haha dan moet ik misschien toch maar meer richting boomzadel gaan dan voor op lange termijn. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:29

Ik zou het met mijn BM ook wel aandurven, maar ik heb dan wel een paard met een stevige schoft en ovale ribben.
Overigens verwacht ik niet dat ik het uit zit maar er bij de 2e of 3e zijdelingse beweging gewoon naast lig :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:09

DubbelDun schreef:
Voor de liefhebber

Heb dit wel vaker gezien en zo vlug is mijn paard ook wel eens en mijn barokke zadels hebben mij menigmaal goed geholpen door stevig te blijven liggen en dat ik stevig kon blijven zitten door de galerijen voor en achter.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:27

DubbelDun schreef:
Voor de liefhebber

Geweldige sport. Heb ooit eens met een quarter gedaan. Hoefde ook weinig te doen, want dat dier had een gigantische cowsense. Maar je moet wel zelf een goede balans hebben

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:44

Wij hadden vandaag Suzanne en collega over de vloer. De Hidalgo viel helaas af maar we hebben nu een Ghost uitgezocht voor een pasweek. Ik geloof de Roma, maar ik ben niet zo thuis in de Ghost zadels dus ik weet het niet meer zeker. Wat een verademing in vergelijking met m'n andere zadel! Zo blij dat het toch gelukt is om een zadel naar wens te vinden

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:18

Ik heb een vraag, die hopelijk hier beantwoord kan worden! Ik heb sinds een tijdje een heerlijk freemax zadel voor mijn grote pony. Nou loop ik tegen het probleem aan dat ik snel last heb van mijn knie (ongeval, geopereerd etc) en ik heb dit zadel juist gekocht ter comfort tijdens lange bosritten. Op mijn veelzijdigheidszadel heb ik licht verende beugels van Tekna, die erg goed helpen. Ik heb de barefoot softstep beugels gezien en vroeg mij af of dit zou kunnen helpen. En zijn er wellicht nog andere merken die soort gelijke western beugels verkopen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:38

belindaap88 schreef:
Ik heb een vraag, die hopelijk hier beantwoord kan worden! Ik heb sinds een tijdje een heerlijk freemax zadel voor mijn grote pony. Nou loop ik tegen het probleem aan dat ik snel last heb van mijn knie (ongeval, geopereerd etc) en ik heb dit zadel juist gekocht ter comfort tijdens lange bosritten. Op mijn veelzijdigheidszadel heb ik licht verende beugels van Tekna, die erg goed helpen. Ik heb de barefoot softstep beugels gezien en vroeg mij af of dit zou kunnen helpen. En zijn er wellicht nog andere merken die soort gelijke western beugels verkopen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Voor het ontlasten van je knieën zijn inderdaad speciale westernbeugels. Cashel heeft 'crooked' beugels, "Aluminium schuine beugel ontworpen zodat de volledige voet vlak in contact met de beugel blijft voor een grotere stabiliteit en balans. Door dit ontwerp wordt de belasting verminderd in de knieen en de rug van de ruiter." (Cashel zal allicht niet de enige zijn, maar deze wist ik toevallig nog uit mijn hoofd ;) )
Daarnaast zijn er ook beugeldraaiers, die kunnen helpen doordat ze de beugel al een kwartslag draaien zodat jouw voet/beenligging dat niet hoeft te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:47

Die beugeldraaiers prikken vaak in je voet omdat ze teveel uitsteken.

Qua beugels zijn er diverse merken en er is verschil tussen crooked/slanted en twisted. Die ik heb (fa. Walls) hebben beide.

Deze zijn alleen schuin (crooked)
Afbeelding

Deze zijn en schuin én gedraaid (twisted)
Afbeelding

Probleem bij boomloze zadels is dat de 'neck' (waar de beugels aan de fender hangt) vaak smaller is als de standaard 3" en ze dus iets gaan glijden.

Daarom heb ik de Wall's omdat die dus ook in 2/2,5" te koop zijn
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:51

Dieuwke_ schreef:
Wij hadden vandaag Suzanne en collega over de vloer. De Hidalgo viel helaas af maar we hebben nu een Ghost uitgezocht voor een pasweek. Ik geloof de Roma, maar ik ben niet zo thuis in de Ghost zadels dus ik weet het niet meer zeker. Wat een verademing in vergelijking met m'n andere zadel! Zo blij dat het toch gelukt is om een zadel naar wens te vinden

Dat klopt, het was de roma :)

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:57

Kom ik weer met de vraag hoor :+ iemand hier een mandriana/toscana die die “kwijt” wil?
Ik had een mooi aanbod gekregen, alleen helaas had mijn man toen geen winstdeling gekregen en het vakantiegeld was al “op”(moest mijn ouders terug betalen). In de tussentijd zag ik dus dat het aanbod op marktplaats was gezet en uiteraard heel snel weg was |( en ik dus weer naast de pot pies -O- . Nu krijgt mijn man 1 deze dagen winstdeling uitbetaald!! Dus dacht vraag het hier maar weer.
Of iemand heeft een nieuwe op voorraad?
Anders wordt t gewoon bestellen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:30

Bedankt Skippy01 en Dubbeldun, ik ga kijken naar jullie tips!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:43

Samantha89 schreef:
Kom ik weer met de vraag hoor :+ iemand hier een mandriana/toscana die die “kwijt” wil?
Ik had een mooi aanbod gekregen, alleen helaas had mijn man toen geen winstdeling gekregen en het vakantiegeld was al “op”(moest mijn ouders terug betalen). In de tussentijd zag ik dus dat het aanbod op marktplaats was gezet en uiteraard heel snel weg was |( en ik dus weer naast de pot pies -O- . Nu krijgt mijn man 1 deze dagen winstdeling uitbetaald!! Dus dacht vraag het hier maar weer.

Nee, helaas, niets op voorraad. De levertijd is ongeveer 6-8 weken momenteel. Als je meer info wilt, mail gerust!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:41

Buitenzinnig schreef:
Samantha89 schreef:

Nee, helaas, niets op voorraad. De levertijd is ongeveer 6-8 weken momenteel. Als je meer info wilt, mail gerust!

Ik mail je als het :$ erop staat! Dan weet ik wat ik precies te besteden heb, want misschien dat ik er dan 1 in maat shet erbij bestel voor mijn dochtertje en haar pony.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:04

Goede morgen!
Als stille mee-lezer kom ik even binnenvallen :). Ik heb nu een aantal jaar een Ghost Flamenco, en hoewel mijn pony er prima onder loopt en kan ontspannen, bleek gisteren tijdens een behandeling van een paardenmasseur dat ie toch wel last heeft op de plek waar de beugelophanging zit. Deze plekken (zowel rechts als links) blijven ook opvallend droog. Nu opperde zij dat hij mogelijk zoveel spiermassa ontwikkeld heeft, dat het zadel daar is gaan knellen. Kussens verder uit elkaar zetten kan niet, dichter bij elkaar plakken is i.v.m. ruggengraat vrijheid ook geen optie. Pony is erg rond en heeft een diepliggende ruggengraat.
In mijn pad zitten op dit moment moosgummi inlages van 12 mm die ik zelf op maat geknipt heb. Zou het een uitkomst zijn om dunnere inlages te gebruiken? Rest van de rug was niet gevoelig en hij ontwikkelt zich mooi qua bespiering, alleen op die plekken reageerde hij gevoelig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:12

Als je toch zelf inlages maakt, kun je dan niet een gat maken waar de beugelophanging ligt. Dan heb je daar iets minder druk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:16

Oh dat lijkt me echt naar, ik zou er een zadelpasser bij halen denk ik.

Daarover gesproken, vandaag is de dag voor mij *\o/*. Ik vind het helemaal spannend- eerste keer dat ik erop ga sinds ze van mij is, sowieso eerste keer weer rijden voor haar in 2,5 week. Maar als ik eenmaal bezig ben met haar is het wel weer goed denk ik

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:33

Nathachou schreef:
Goede morgen!
Als stille mee-lezer kom ik even binnenvallen :). Ik heb nu een aantal jaar een Ghost Flamenco, en hoewel mijn pony er prima onder loopt en kan ontspannen, bleek gisteren tijdens een behandeling van een paardenmasseur dat ie toch wel last heeft op de plek waar de beugelophanging zit. Deze plekken (zowel rechts als links) blijven ook opvallend droog. Nu opperde zij dat hij mogelijk zoveel spiermassa ontwikkeld heeft, dat het zadel daar is gaan knellen. Kussens verder uit elkaar zetten kan niet, dichter bij elkaar plakken is i.v.m. ruggengraat vrijheid ook geen optie. Pony is erg rond en heeft een diepliggende ruggengraat.
In mijn pad zitten op dit moment moosgummi inlages van 12 mm die ik zelf op maat geknipt heb. Zou het een uitkomst zijn om dunnere inlages te gebruiken? Rest van de rug was niet gevoelig en hij ontwikkelt zich mooi qua bespiering, alleen op die plekken reageerde hij gevoelig.

Hoe heb je de beugelriemen er aan? Gespen bij de beugels, of bovenaan?
Hoe wijd staan je kussens uit elkaar?

PB met foto mag naar mij of naar BuitenZinnig

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:25

Nathachou schreef:
Goede morgen!

Je geeft aan dat je het zadel al een aantal jaren hebt. Kan het zijn dat de kussens ondertussen wat (te) slap zijn geworden?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:17

Heeft er iemand een Ghost met Julia leer? Is dit wat?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:09

Zo nou we hebben het zadelpas avontuur gehad! We zijn super geholpen. Het ghostzadel heeft Mel ernstig afgekeurd, met wat aanmoediging wou ze er nog net mee stappen maar toen ik draf zei dacht ze.. Of je stopt of we gaan vliegen _O-. Toen ben ik er maar afgegaan, wel aan de hand gedraaft en dat wou ze gewoon weer graag dus dat was duidelijk. Tweede zadel was een trekker, Mel had daar niks tegen maar het was geen match voor mij.
En toen een trekker Aussie :D. Perfect. Paard meteen kauwen, lekker stretchen in draf en ik kon er ook goed in rijden. Heel grappig was dat toen ik klaar was met rijden, we erachter kwamen dat de singel nog los zat :x je kunt iig wel zeggen dat het goed stevig lag want het was hooguit een centimeter verschoven.

Dus deze hebben we op proef! Yaayy

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:21

Sintara schreef:
Zo nou we hebben het zadelpas avontuur gehad! We zijn super geholpen. Het ghostzadel heeft Mel ernstig afgekeurd, met wat aanmoediging wou ze er nog net mee stappen maar toen ik draf zei dacht ze.. Of je stopt of we gaan vliegen _O-. Toen ben ik er maar afgegaan, wel aan de hand gedraaft en dat wou ze gewoon weer graag dus dat was duidelijk. Tweede zadel was een trekker, Mel had daar niks tegen maar het was geen match voor mij.
En toen een trekker Aussie :D. Perfect. Paard meteen kauwen, lekker stretchen in draf en ik kon er ook goed in rijden. Heel grappig was dat toen ik klaar was met rijden, we erachter kwamen dat de singel nog los zat :x je kunt iig wel zeggen dat het goed stevig lag want het was hooguit een centimeter verschoven.

Dus deze hebben we op proef! Yaayy

Leuk!
Ik heb een tijd met een trekker gereden. Ben wel benieuwd wat de trekker ausie zo anders voor je maakte, zo te zien is alles hetzelfde behalve het zweetbad?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:24

Er zit een (flexibele) wrong op :D ik weet ook niet welk soort de andere trekker was hoor