belindaap88 schreef:Ik heb een vraag, die hopelijk hier beantwoord kan worden! Ik heb sinds een tijdje een heerlijk freemax zadel voor mijn grote pony. Nou loop ik tegen het probleem aan dat ik snel last heb van mijn knie (ongeval, geopereerd etc) en ik heb dit zadel juist gekocht ter comfort tijdens lange bosritten. Op mijn veelzijdigheidszadel heb ik licht verende beugels van Tekna, die erg goed helpen. Ik heb de barefoot softstep beugels gezien en vroeg mij af of dit zou kunnen helpen. En zijn er wellicht nog andere merken die soort gelijke western beugels verkopen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Voor het ontlasten van je knieën zijn inderdaad speciale westernbeugels. Cashel heeft 'crooked' beugels, "Aluminium schuine beugel ontworpen zodat de volledige voet vlak in contact met de beugel blijft voor een grotere stabiliteit en balans. Door dit ontwerp wordt de belasting verminderd in de knieen en de rug van de ruiter." (Cashel zal allicht niet de enige zijn, maar deze wist ik toevallig nog uit mijn hoofd
)
Daarnaast zijn er ook beugeldraaiers, die kunnen helpen doordat ze de beugel al een kwartslag draaien zodat jouw voet/beenligging dat niet hoeft te doen.