Ragdollcat schreef:De laatste keer was 4 jaar geleden en dan van t merk barefoot en nog een ander merk waarvan ik de naam niet meer weet.
Diverse mensen klagen er vaak over, je kent ze niet dus ik ga hier niet een heel verhaal over uitweiden over wie wie is en wie wat zegt en welk paard er last van heeft.
Zelf heb ik geen westernzadel hoor. veels te groot en te lomp en te zwaar en te lang maar qua rugoppervlakte wel de beste rugverdeling, en dat heb je met de meeste boomloze zadels ook alleen is een westernzadel niet boomloos.
Ik rijd vaak zonder zadel met mijn paard en hij is heel braaf of met mijn massimo Trek, maakt hem niets uit en hij is al 15 en nooit rugproblemen gehad en zelfs niet een drukkingen of wat dan ook gehad en ik heb hem al van jaarling af aan gehad.
een goed zadel is een passend zadel.
of dat nu boom dressuur vzh sping western australian spaans boomloos een der tig sub soorten is
maakt niet uit
zolang het maar past op paard , ruiter en gebruiksdoel (en financieel is ook ieder anders)
Rij zelf graag op western zadels , allerliefste een stock met knop
maar huidige is een boomloos , en dat ligt aan mijn paard
een paard tussen zeg de 7 en 16 jr is in de regel aardig stabiel qua bouw
en kan het zijn dat je de gehele periode met het zelfde boomzadel afkan
soms kan je onregelmatigheid (denk aan een bu pad of soms sterrenkijkend paard dus extra mous oid)
met een dek / pad / onderlegger / soort kussen vulling etc etc
al dan niet tijdelijk oplossen
heb je een paard die door groei of oudheid of weide gang of onregelmatig trainen/rijden moeilijke bouw etc etc
niet stabiel is in vorm is een goed druk verdelende flexibel zadel vaak een fijnere oplossing
en ook daar zijn maar een paar honderd? verschillende in
Leuk voorbeeld .. paar weken terug hadden we hier een klant voor een boom zadel
want boomloos daar deed hun pony het niet zo goed op
Wij hebben af en toe een goedkoop zadel voor tijdelijk in de shop
Voor die opa met trekpaard waarvan het kleinkind in de zomer vakantie 2 weekjes komt logeren
en opa dan toch iets extra (veiligheids idee) op het paard wil hebben liggen
Fok merries die eerst weer even een beetje in vorm moeten komen
Pubers waarvan ook nog niet zeker is of het / dit paard wel blijft als ze dadelijk naar voortgezet gaan
etc etc etc
Goedkope tijdelijke zadels dus , gaan dus ook geen 10jr mee
en ook hiervoor geld .. hoe ga je er mee om
Maar zo'n zadel hadden ze dus 2e hands gekocht ,kunstleder , goedkoopste type mogelijk zo ongeveer
herkende het zadel , denk 5jr oud en versleten
een te wijde pommel zitmaat ruim 2 in vergelijk met een barefoot terwijl op de rug van de pony
en billen ruiter een maat 1 ruim voldoende was
met daar onder een normaal dekje
geen inlages oid , wel hoofdzakelijk lichtrijden springen echt lekker in de beugels staan
hummm begreep wel waarom de pony in kwestie niet zo reageerde op dit zadel
zoals ze hadden verwacht ..
maar boomloze zadels hadden dus definitief afgedaan , naar aanleiding van die ervaring
Heb hier mijn oude western nog liggen , van mijn vorige paard , nieuwprijs kaal € 2300 , past niet, nu niet, never niet op huidige
had voor hem oa een western gekocht , dacht dat die wel even stabiel zou zijn , heeft 1 maand gepast
toen was die alweer niet meer passend (ook niet te krijgen) , die gelukkig door kunnen verkopen
tja nu hebben western zadels het UITERAARD helemaal afgedaan bij mij