voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:49

Buitenzinnig schreef:
Chaos schreef:
Okee, maar dat moet dan wel gepast worden of aangemeten oid? :)

Welnee joh - en ze hebben ook een basic - zonder wrongen en toestanden.
[ Afbeelding ]
Citaat:
Ik heb een Trekker Luxus maar ligt toch niet helemaal goed op mijn paardje helaas Komt teveel op de schouder te liggen. Baal wel, eens bedenken wat voor zadel het dan gaat worden...
. Foto's????

Helaas geen foto's. Met het opzadelen ligt het zadel perfect en met stap ook maar met draf komt het zadel een paar cm naar voren. We hebben besloten om het inrijden nog een jaartje te laten liggen en we gaan voorbereiden op het mennen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:32

Dat kan je manier van aansingelen zijn, de positie van de kussens, de gebruikte pad en je manier van rijden. Kortom - foto's en liever nog een filmpje *-:)

AngelofLove

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:34

@Buitenzinnig, Bert van Skyriding is 2 keer wezen kijken, na de 2de keer heeft hij gezegd dat we het gewoon even moesten proberen omdat het 'schouderprobleem' enkel in draf is (galop nog niet geprobeerd, paardje zijn we aan het inrijden). Ik neem aan dat Bert er wel verstand van heeft. Nu ik het zadel een aantal keer geprobeerd heb (ook met grandeur pad) ben ik er toch niet tevreden over helaas.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:38

Bert kan - net als ik - iets over het hoofd zien. Foto's en filmpjes zijn onontbeerlijk als je mensen mee wilt laten kijken zonder dat je half zadelpassend België en/of Nederland op je erf moet uitnodigen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:18

Ik blijf helaas een schuifend zadel houden.
Mijn pommel er los opgelegd en die lijkt goed, dubbele inlages, enkele inlages, andere singel, zadel verder naar achter, hij blijft naar voren komen. Ik zie ook wel waarom, als ik het zadel er los opleg zie ik al dat de singelstoten ver naar achteren wijzen, mijn singel ligt veel verder naar voren en neemt het zadel dus mee.
Hij komt niet in haar nek maar wel op de schouders.
Ik heb er nu 2 keer opgezeten en wil heel graag verder gaan in/door rijden nu, maar als het zadel al schuift bij het longeren vind ik het toch niet erg fijn.
Zit echt te dubben nu.
Het zal denk ik nog door haar bouw komen, ronde buik, bespiering, iets overbouwd.

Zijn er zadelpassers voor boomloos? Ik wil graag dit zadel houden maar zie zelf niet hoe ik dit passend moet gaan krijgen. Ik geloof niet dat pony er last van heeft maar fijn is het toch niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:15

Ragdollcat schreef:
De laatste keer was 4 jaar geleden en dan van t merk barefoot en nog een ander merk waarvan ik de naam niet meer weet.

Diverse mensen klagen er vaak over, je kent ze niet dus ik ga hier niet een heel verhaal over uitweiden over wie wie is en wie wat zegt en welk paard er last van heeft.

Zelf heb ik geen westernzadel hoor. veels te groot en te lomp en te zwaar en te lang maar qua rugoppervlakte wel de beste rugverdeling, en dat heb je met de meeste boomloze zadels ook alleen is een westernzadel niet boomloos.

Ik rijd vaak zonder zadel met mijn paard en hij is heel braaf of met mijn massimo Trek, maakt hem niets uit en hij is al 15 en nooit rugproblemen gehad en zelfs niet een drukkingen of wat dan ook gehad en ik heb hem al van jaarling af aan gehad.

een goed zadel is een passend zadel.
of dat nu boom dressuur vzh sping western australian spaans boomloos een der tig sub soorten is
maakt niet uit
zolang het maar past op paard , ruiter en gebruiksdoel (en financieel is ook ieder anders)

Rij zelf graag op western zadels , allerliefste een stock met knop :o
maar huidige is een boomloos , en dat ligt aan mijn paard

een paard tussen zeg de 7 en 16 jr is in de regel aardig stabiel qua bouw
en kan het zijn dat je de gehele periode met het zelfde boomzadel afkan

soms kan je onregelmatigheid (denk aan een bu pad of soms sterrenkijkend paard dus extra mous oid)
met een dek / pad / onderlegger / soort kussen vulling etc etc
al dan niet tijdelijk oplossen

heb je een paard die door groei of oudheid of weide gang of onregelmatig trainen/rijden moeilijke bouw etc etc
niet stabiel is in vorm is een goed druk verdelende flexibel zadel vaak een fijnere oplossing
en ook daar zijn maar een paar honderd? verschillende in

Leuk voorbeeld .. paar weken terug hadden we hier een klant voor een boom zadel
want boomloos daar deed hun pony het niet zo goed op

Wij hebben af en toe een goedkoop zadel voor tijdelijk in de shop
Voor die opa met trekpaard waarvan het kleinkind in de zomer vakantie 2 weekjes komt logeren
en opa dan toch iets extra (veiligheids idee) op het paard wil hebben liggen

Fok merries die eerst weer even een beetje in vorm moeten komen

Pubers waarvan ook nog niet zeker is of het / dit paard wel blijft als ze dadelijk naar voortgezet gaan
etc etc etc

Goedkope tijdelijke zadels dus , gaan dus ook geen 10jr mee
en ook hiervoor geld .. hoe ga je er mee om

Maar zo'n zadel hadden ze dus 2e hands gekocht ,kunstleder , goedkoopste type mogelijk zo ongeveer
herkende het zadel , denk 5jr oud en versleten
een te wijde pommel zitmaat ruim 2 in vergelijk met een barefoot terwijl op de rug van de pony
en billen ruiter een maat 1 ruim voldoende was
met daar onder een normaal dekje

geen inlages oid , wel hoofdzakelijk lichtrijden springen echt lekker in de beugels staan

hummm begreep wel waarom de pony in kwestie niet zo reageerde op dit zadel
zoals ze hadden verwacht .. :o

maar boomloze zadels hadden dus definitief afgedaan , naar aanleiding van die ervaring :D

Heb hier mijn oude western nog liggen , van mijn vorige paard , nieuwprijs kaal € 2300 , past niet, nu niet, never niet op huidige
had voor hem oa een western gekocht , dacht dat die wel even stabiel zou zijn , heeft 1 maand gepast
toen was die alweer niet meer passend (ook niet te krijgen) , die gelukkig door kunnen verkopen

tja nu hebben western zadels het UITERAARD helemaal afgedaan bij mij :')

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:10

@Anne-Bento; heb je foto's? Die in je profiel kan ik niet zien.
Ja er zijn zadelpassers voor boomloos. Het punt is dat ik vind dat iedere zadelpasser ook boomloze zadels zou moeten kunnen beoordelen, net zoals ik vind dat ik (boomloos zadel mens) ook de ligging van een boomzadel enigszins moet kunnen beoordelen. Maar de gemiddelde zadelpasser/verkoper vindt boomloos een inferieur iets en weigert daar iets over te leren. :(

En dan nog een keer: de combinatie zadel-paard gaat over het algemeen pas fout zodra er een mens op gaat zitten..... 8-)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:56

Dobel schreef:
ik zie weer heel veel zadels van MP (die gekleurde van 190 euro) weer terug verschijnen wegens 'niet passen'.. blij dat ik dat niet gekocht heb! Ik zoek eigenlijk een maatje 1 2ehands voor 150 compleet.. onmogelijk of niet?

Ik heb zo'n gekleurd zadel teruggestuurd, vond het helemaal niets.
Maar wilde wel eerst zelf kijken of het echt niets was, dus had ik hem besteld.

En ja het is mogelijk om voor dat bedrag een goeie tweedehandse te kopen, je moet wel geduld hebben en een beetje mazzel natuurlijk.
Ik heb een paar dagen geleden een barefoot cherokee van 2 jaar oud kunnen kopen voor dat bedrag, helemaal compleet met ook nog 2 pommels erbij, dus kan hem voor mijn beide paardjes gebruiken, dus ik ben helemaal blij........... *\o/* *\o/* *\o/*

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:58

Buitenzinnig schreef:
@Anne-Bento; heb je foto's? Die in je profiel kan ik niet zien.
Ja er zijn zadelpassers voor boomloos. Het punt is dat ik vind dat iedere zadelpasser ook boomloze zadels zou moeten kunnen beoordelen, net zoals ik vind dat ik (boomloos zadel mens) ook de ligging van een boomzadel enigszins moet kunnen beoordelen. Maar de gemiddelde zadelpasser/verkoper vindt boomloos een inferieur iets en weigert daar iets over te leren. :(

En dan nog een keer: de combinatie zadel-paard gaat over het algemeen pas fout zodra er een mens op gaat zitten..... 8-)

Ik zal vanavond fotos maken van begin tot eind, van het opzadelen tot het punt dat hij schuift. Heb momenteel dan 1 setje inlages eruit gehaald zodat er nog maar 1 inzit. Zal ook als ik het niet vergeet foto maken van de pommel los.

Het gaat bij mij dus al fout voor ik erop zit en ik zie dus ook wel waarom, weet alleen geen oplossing -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:02

Ik ben benieuwd Anne-Bento
maar als je weet wàt er fout gaat, kan ik je misschien helpen met zoeken naar de oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:43

Ik kom ook even binnenvallen.. Heb heel wat pagina's achter de kiezen nu maar ik ben toch maar even lastig dat ik een vraagje stel..

Ik heb een zadel op het oog, namelijk deze:

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... xtree.html

Is er iemand die ervaringen heeft met dit zadel? Moeten hier nog speciale pads onder of mag hier ieder dekje onder? Of een andere onderlegger nog ertussen? Ben er nog niet super ervaren in dus ik win eerst maar een flinke dosis informatie in voordat ik er halsoverkop een bestel :) Alvast bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:05

Chelle Dora, zie de post van Marjootje 2 posts boven de jouwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:13

Oh oeps, beetje lomp.. Heb zoveel gelezen dat ik er een beetje suf van werd.

Dan wordt het nog maar even doorzoeken helaas :(

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:41

Buitenzinnig schreef:
Ik ben benieuwd Anne-Bento
maar als je weet wàt er fout gaat, kan ik je misschien helpen met zoeken naar de oplossing?

Dat zou top wezen want ik zou het zonde vinden dit zadel weer weg te moeten doen.
Zal vanavond mijn best doen met foto's, maar als het zo blijft regenen zal dat wat lastiger worden. Dan komen ze morgen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:03

wordt maat 2 voor een haflinger niet te lang voor dr rug? Ik heb zelf maat 2 niet nodig, wellicht pas ik nog wel in een kinderzadeltje? maarja maat 2 wordt zoveel aangeboden!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:07

Dobel, dat hangt van je Haflinger af.
Persoonlijk zie ik liever een te lang zadel, waar de ruiter tussen pommel en cantle past, dan een zadel dat netjes is qua paardenmaat, maar waarbij de ruiter op de cantle leunt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:58

Dobel schreef:
wordt maat 2 voor een haflinger niet te lang voor dr rug? Ik heb zelf maat 2 niet nodig, wellicht pas ik nog wel in een kinderzadeltje? maarja maat 2 wordt zoveel aangeboden!

Dat hangt inderdaad per haflinger af. Voor mijn kleine haflinger vind ik maat 1 al best groot eerlijk gezegd, maar we hebben op stal ook een haflinger die in mijn ogen makkelijk maat 2 zou kunnen hebben. Even uitproberen denk ik?

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:14

ik heb een haflinger die kan ook maat 2 op

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:39

Zelfs mijn fjordje heeft een maat 2 :)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:04

@anne_bento: Heb je al een bananensingel geprobeerd? Die zie ik namelijk niet terug in je rijtje, daar zijn dacht ik goede ervaringen mee?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:15

Mag ik even wat onder jullie aandachtbrengen :o

Dit werkt ook als je zadel schuift bij het opstappen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:21

Ziet er handig uit! :j

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:29

Hester schreef:
@anne_bento: Heb je al een bananensingel geprobeerd? Die zie ik namelijk niet terug in je rijtje, daar zijn dacht ik goede ervaringen mee?

Nee dat nog niet, ik kon er geen vinden die precies is zoals ik wilde en nog betaalbaar ook dus dacht, ik probeer eerst de barefoot singel.
Ik heb een hoop foto's gemaakt, zal ze zo plaatsen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:38

Hierbij de rits met foto's, heb er veel gemaakt om het probleem zo duidelijk mogelijk te maken!

Als eerst een foto van mijn pony zelf, zodat haar bouw goed te zien is. Ze is net 4 en heeft nog lekker jong mogen zijn, ze is pas sinds zo'n 6 weken weer aan het werk opbouwend dus haar bouw is flink aan het veranderen.

Afbeelding

Dan het zadel er los op, hier dus met enkele inlages, en op de plek die in mijn ogen goed is, achter de schouders.
Hier zie ik al een beetje waar het mis gaat, als je kijkt waar de singelstoten uitkomen, is haar buik daar nog bol. De singelplek is meer naar voren en trekt mijn zadel dus mee, zoals je verderop kunt zien.

Afbeelding
Afbeelding

Nu met de singel vast, voor ik nog iets gedaan heb verder. De singel meer naar achteren is niks, die komt dan heel raar te zitten en schuift vanzelf meteen naar voren toe.

Overigens heb ik hierna nog meer aangesingeld, de uiteinden van de singel komen nog wat hoger richting het zadel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onder het werken 1 foto:

Afbeelding

En dan na het longeren -O- goed aangesingeld. Zoals je ziet blijft het dekje wel liggen maar het zadel niet, ondanks dat het dekje goed vast zit.

Afbeelding
Afbeelding

Dan nog even los de pommel erop. De roze is de maat L, de witte de maat M. De M past overduidelijk niet. De L lijkt mij passend? Ik denk dat een grotere pommel niet werkt in verband met haar schoft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan nog 1 vraagje nu jullie toch bezig zijn :D ik vraag me af welke pad ik bij mijn zadel gekregen heb, dit is de binnenkant:

Afbeelding

Het zijn er nogal wat geworden maar ik wilde het probleem zo duidelijk mogelijk weergeven. Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen en ideeen erover :) Bedankt alvast voor het kijken en meedenken!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:25

Op bokt staat toevallig een banaansingel te koop, dan wel geen leer maar ik ga het toch proberen, voor dat bedrag is het het proberen waard :-)