voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:40

Cambiar schreef:
Waauw, die link in je onderschrift, zalig huisje!!

Mijn vader ontwerpt ze, en ik woon in huis amber.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

"Een westernzadel" is net zo min goed als dat "een boomloos zadel" slecht is :)

Dat je toevallig fijne ervaringen hebt met westernzadels maakt het natuurlijk niet zo dat "een westernzadel" altijd het fijnste is voor elk paard. Natuurlijk bestaan er ook klachten over boomloze zadels, maar dat maakt de hele zadelgroep an sich nog niet slecht, net zoals je ook enorm veel slechte ervaringen hoort over westernzadels, dat maakt die zadels nog niet slecht :)

Over alle spullen vind je gewoonweg goede en slechte ervaringen.

Bij de Barefoots is de beugelophanging alweer een poosje verplaatsbaar. Maar voordat deze verplaatsbaar was, hoorde je (geschat) 80% van de mensen niet klagen over de positie van de beugelophanging, terwijl je 15% hoorde zeggen dat de beugels te ver naar voren zaten (stoelzit) en 5% klaagde dat de beugels juist te ver naar achteren zaten.

Wie heeft er dan gelijk...? :)

Kortom: je kunt niet met goed fatsoen zeggen dat er een bepaald iets mis is. De beugelophanging zat bijvoorbeeld helemaal niet te ver naar achteren. Misschien wel voor jou persoonlijk, dat kan, net zoals zadel A op paard X met toebehoren Z niet goed kan werken. Of juist wel erg goed :) Terwijl het paard B weer totaal anders is.

Maar dan is het nog niet zo dat je dit als algemene waarheid kunt verkondigen.

Bij het paard dat je omschrijft, waar een westernzadel de oplossing voor was, was "een westernzadel" waarschijnlijk helemaal niet de oplossing, maar wel DAT specifieke westernzadel toevallig :)

Had je er een andere op gehad die niet zo goed had gewerkt bij dat paard...dan had je nu wellicht wel heel negatief gepraat over westernzadels :P

Dat is iets te simpel natuurlijk :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:01

Wat is het lastig om afscheid te nemen van barefootje zeg :| zojuist mijn geliefde barefoot cherokee verkocht.

Zijn er mensen die een boomlooszadel op een zeer hoog opgooiend paard heeft? Welk merk werkte het beste voor jou?
Ik reed eerst en kwpn met de barefoot wat helemaal geweldig was en heeft ook toen haar pijnlijke rug veholpen. Maar nu rijd ik een friesje die gigantische hoog opgooid en nog eens erger onder de barefoot omdat ze meer kon bewegen er onder. En dit werkte voor mij echt niet (er zijn weinig mensen die normaal op haar door kunnen zitten heel erg dus) ik ben nu wel weer beetje aan het rondkijken naar wat dan misschien wel kan werken voor ons.

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:13

@Pmarena: Ik zat je nieuwe site eens te bekijken (mooi trouwens!) en heb nu een vraag over de inlages.
Bij inlages staat dat in principe de standaard pad met zachte inlages het beste uit een test voor drukverdeling kwam. Maar nu zijn er ook de heavy-duty inlages, waarvan wordt gezegd:'voor omstandigheden waarbij extra bescherming en drukverdeling gewenst is'.

Zijn de heavy duty inlages dan beter qua drukverdeling dan de gewone zachte inlages?
Zijn er tests gedaan waarbij de drukverdeling van deze twee inlages vergeleken is? Of is de test gedaan voordat de heavy duty inlages er waren?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:58

Daphe met veel ee's : heb je geprobeerd om met wat meer padding onder je zadel te rijden, zodat je wat meer schokdemping hebt...?

Blijheid: de Heavy Duty inlages bestaan nog maar net, zijn zo nieuw dat ze nog steeds amper leverbaar zijn (helaas).

Ten tijde van de introductie van het VPS heeft Barefoot d.m.v. allerlei drukmetingen testen gedaan om het beste materiaal voor de inlages te kiezen. En die zachtere inlages bleken de beste resultaten te geven onder de Barefoots met VPS, tijdens gewoon normaal gebruik, zeg maar een uurtje dressuurmatig in de bak rijden met alle gangen er op en er aan.

Maar dat is natuurlijk wat anders dan wanneer je een zwaardere ruiter hebt, of wanneer mensen flink gaan springen of verre ritten rijden waarbij ze veel in de beugels in verlichte zit staan. Omdat je dan op een gegeven moment wat te veel en te lang op een kleinere oppervlakte gaat belasten, zijn er dan de H.D. inlages, waar ook nog een extra drukverdelend plaatje in zit. Onnodig onder normale omstandigheden, maar extra beschermend in het geval van een langdurige puntbelasting door de ruiter.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:13

pmarena schreef:
Daphne met veel ee's : heb je geprobeerd om met wat meer padding onder je zadel te rijden, zodat je wat meer schokdemping hebt...?

Ik had al dubbele inlages er in zitten maar mocht geen verschil maken. Maar de bewegingen van dit paardje zijn ook wel gewoon heel extreem. Bijv zelfs met boomzadel kunnen maar weinig ruiters normaal doorzitten op haar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:15

Aha, jammer :)

Met een boomzadel wordt een extreme beweging vaak juist nog moeilijker om uit te zitten, omdat je al snel als een pingpongballetje op een batje omhoog gestuiterd wordt door de hardheid ervan :=

Over het algemeen is het dan het makkelijkst om die schokken op te vangen met zachte / veerkrachtige materialen, bvb. datzelfde pingpongballetje stuitert niet omhoog als je het op een zacht kussen laat vallen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:42

@Pmarena: Dankjewel, helder :)
Dan ga ik misschien toch maar eens een barefoot proberen, dat heb ik tot nu toe niet aangedurfd omdat ik inderdaad wel eens ritten maak met veel verlichte zit.

Overigens, voor de geinteresseerden, ik ben nu een Ghost aan het testen. Bevalt goed qua liggen en qua zit voor mijzelf, alleen hij is wel te lang. Nou zie ik aan de afdrukken wel dat op het achterste deel geen druk komt, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit of ik het zo wil of niet. Komt bij dat ik al bijna een half jaar aan het zadelzoeken ben, en dus nauwelijks rijd, pony moet dus ook weer inkomen en dat maakt zijn reactie wat moeilijker inschatten. Gelukkig mag ik het zadel van Bert nog wat langer houden en testen, want zoals het nu is twijfel ik nog behoorlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:32

Heb je ook foto's van de Ghost te paard ? :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:35

Hallo,

Ik ga er maar even vanuit dat ik mijn vraag hier in het topic mag plaatsen.

Ik wil graag iets hebben om zonder zadel mee te rijden. Ik maak nu nog buitenritten zonder zadel/dekje etc. maar ik rij mezelf elke keer helemaal open en ik vind het zonder zadel rijden nu niet leuk meer. :+ Echter voor de ontspanning op buitenrit en in het bos wil ik zo min mogelijk om/aan mijn paard hebben.

Een dekje met longeersingel heb ik al geprobeerd, krijg hele blauwe bovenbenen van de singel. Heb het zelfs al geprobeerd met mijn voltigeersingel, maar die handvaten zitten in de weg om lekker te kunnen rijden. Heb het ook geprobeerd met dekenssingels, maar dan verloor ik mijn dekje.

Nu zoek ik dus een vervanging van een zadel, dat absoluut niets van een zadel weg heeft.
Ik wil dus geen wrongen/beugels etc.

Nu heb ik ooit eens ergens een schapenvacht gezien. Die werden verkocht met singel, was een hele dikke vacht en verder niks. Kan alleen nergens meer die webshop vinden.

Zoiets zoek ik nu eigenlijk.

De meeste BBP's voldoen ook niet aan hetgeen ik wil, en vind het vaak nog teveel zadel. Ik zoek het niet voor de steun, puur voor het behoud van mijn billen. Heb ook met Barefoot gereden maar da's ook niks. Dan kan ik net zo goed met mijn normale zadels rijden.

Groetjes, Nikki

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:41

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:47

Ik wil niet de geperforeerde anti-slip neopreen onderlaag. :o :o

Paard met gevoelig huidje en wil er geen dekje onder leggen. Maar bedankt! Vind het verder een mooi ding.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:54

ruiterstad in oirschot heeft ze, toevallig vandag nog zien liggen met onderdaad bont eronder en singel. zelfs zadeltasjes eraan haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:03

Je bedoelt denk ik de schapenvellen met singels van Umaki, die worden niet meer gemaakt zover ik weet :)

Maar waarom koop je dan niet gewoon een Christ Fellsattel? Super zacht en soepel :j

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:14

ik zie weer heel veel zadels van MP (die gekleurde van 190 euro) weer terug verschijnen wegens 'niet passen'.. blij dat ik dat niet gekocht heb! Ik zoek eigenlijk een maatje 1 2ehands voor 150 compleet.. onmogelijk of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:23

pmarena schreef:
Heb je ook foto's van de Ghost te paard ? :)

Nee, geen foto's nog, maar het is wel overduidelijk.
Het is geen 3 cm te lang, maar eerder 10. Ooit heb ik een weekje met een barefoot cheyenne maat 1 gereden op hem (geleend van een vriendin), die was al wat lang, en de Ghost is nog wel een stukje langer.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:37

Ragdollcat schreef:
De laatste keer was 4 jaar geleden en dan van t merk barefoot en nog een ander merk waarvan ik de naam niet meer weet.

Diverse mensen klagen er vaak over, je kent ze niet dus ik ga hier niet een heel verhaal over uitweiden over wie wie is en wie wat zegt en welk paard er last van heeft.

Whahahaha! "Ja, mensen klagen erover, mijn eigen mening is gebaseerd op één ervaring 4 jaar geleden, en ik ventileer ook even andermans mening waarbij ik geen achtergrond kan geven."

Ahem... Juist. Gelukkig schrijf je dit in een topic met 200+ pagina's aan tevreden boomloos rijders, met onderbouwde meningen en serieuze gebruikerservaringen.

@ Daphneeeeeeeeeeeeeeeeej:
Mijn paard gooit zo hoog op dat beginners eraf vallen als ie in draf de bocht om gaat :+ en hij loopt heerlijk onder m'n Startrekk Dressuur + HKM protectorpad. (Officieel kan een Startrekk Dressuur met 'n gewoon dekje, maar mijn paard vind met protectorpad leuker, dus doen we dat.) Maar misschien dat ik toch nog een Barefoot Lexington ga proberen, omdat dat toch flexibeler is. Dit zadel kan wel gebogen worden in de lengterichting, maar niet gevouwen, zoals de Barefoot, snappie?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:16

pmarena schreef:
Je bedoelt denk ik de schapenvellen met singels van Umaki, die worden niet meer gemaakt zover ik weet :)

Maar waarom koop je dan niet gewoon een Christ Fellsattel? Super zacht en soepel :j

Zijn dat die met die hoge voor- en achterkanten? :)
Moet ik me dan weer zorgen maken of het wel past enzo? Das het voordeel van zo'n velletje past altijd!

Hmm. Umaki klinkt niet bekend, ga ff Googlen. Zou jammer zijn als ze niet meer gemaakt worden.

En ik ga ff kijken of die winkel in Oirschot een webshop heeft, is errug ver rijden. :P

Thanx so far!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:20

Ja, met die verhoogde voor-en achterkant :j

Bij BuitenZinnig.nl kun je ook de Fellsättel testen volgens mij, dan kun je hem eerst proberen :)

Ik vind het een geweldig concept, heerlijk zacht zitten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:21

Okee, maar dat moet dan wel gepast worden of aangemeten oid? :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:28

om nog eens terug te komen op de HKM dressuurpad.
in het begin toen ik mijn london met vps had , heb ik hem eens gebruikt op een stockzadel pad, een dikker, stugger zadeldoek.
na het rijden zag ik precies waar de stijgbeugelophanging gelopen had, vulling was helemaal weg op die plaats. (ik rij altijd licht, paard is enkel uit te zitten in een verzamelde nageeflijke draf, zeker buiten gooit ze alle kanten op en is het amper te doen)
nu gebruik ik de HKM pad met de protectorpad, en een zachte inlage. echter heb ik het vermoeden dat het ietwat teveel is (paard is wat dikker geworden, zadel zou durven schuiven door de pad, op mijn driejarige net zo)
oudste paard begint haar singelnijd weer erg te uiten, en ik heb een vermoeden dat de pak gewoon te dik is.
dan heb ik zitten denken om de protectorpad eruit te laten, en gewoon de zachte inlages te gebruiken, maar die passen niet netjes in de hkm pad, en laten téveel ruggegraatvrijheid over, waardoor de VPS inlages er niet netjes opliggen, maar een van de randjes van de inlage in de rug te duwen.
Zou je denken: gebruik dan alleen de protectorpad, maar ik vrees dat dit niet beschermend genoeg is, na het effect op de stockzadelpad te zien.

wie gebruikt de hkm pad met enkel de protectormoussen erin (die ik overigens érg zacht vind) of heeft een oplossing voor me?
de originele BF pads gebruik ik niet, ruggegraatvrijheid is niet breed genoeg voor mijn trekpaard, en ik vind de pads te warm, daarnaast gaat het bont glijden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:28

Ik heb een Trekker Luxus maar ligt toch niet helemaal goed op mijn paardje helaas :( Komt teveel op de schouder te liggen. Baal wel, eens bedenken wat voor zadel het dan gaat worden....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:39

Chaos schreef:
Okee, maar dat moet dan wel gepast worden of aangemeten oid? :)

Welnee joh - en ze hebben ook een basic - zonder wrongen en toestanden.
Afbeelding
Citaat:
Ik heb een Trekker Luxus maar ligt toch niet helemaal goed op mijn paardje helaas Komt teveel op de schouder te liggen. Baal wel, eens bedenken wat voor zadel het dan gaat worden...
. Foto's????

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:33

He Buitenzinng, die foto wilde ik ook laten zien! :D

Ik denk dat deze BBP/dek/zadelvervanger echt wat voor jou is met het doel wat je beschrijft. Zonder zadel rijden, maar jezelf niet open rijden. Ding is echt heel erg zacht en vormt zich heel lichtjes naar jou en je paard. (eens bij iemand geprobeerd, heb er zelf geen).
Geen wrongen zoals op sommige andere pads van Christ... Gewoon een singel er aan, ding glijdt iig een stuk minder dan een stuk schaap met een singel. Dat laatste heb ik eens zelf gefabriceerd (-kun je ook nog doen) maar dat bleef niet echt zitten. Ook heb je dan dat je maar aan een kant bont hebt zitten natuurlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:37

Hmm. Die basic vind ik echt lelijk. :o
Zou dan eerder voor Iberica gaan, al word het dan een lange termijn idee. :P
Laatst bijgewerkt door Chaos op 05-06-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt