[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:20

pmarena schreef:
Het enige verschil dat ik me zo kan bedenken is dat er volgens mij een aantal Stella's een wat minder lomp zweetblad heeft gekregen, maar voor de ligging en zitgevoel zal dat niet echt iets uit moeten maken, het is meer voor het zicht :)

VPS was er al, er bestaan geen Stella's zonder VPS. Wel is er in de loop dar jaren nog wat geschaafd aan de afwerking van het VPS maar dat zou geen grote verschillen moeten maken.

Wat je natuurlijk wel altijd hebt is het risico dat een zadel scheef geworden is door gebruik / niet netjes weghangen. En slijtage natuurlijk.

Dank je wel.
Dat laatste is natuurlijk waar, staat wel bij "nauwelijks gebruikt" en goed onderhouden etc maar dat is toch afwachten natuurlijk. Op de foto's ziet het wel netjes uit lijkt mij.

Ik twijfel verder :Y)

Azmay

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:22

Ik heb besloten dat ik Diva in ga rijden met een Cheyenne, als ze eenmaal echt vaker gereden word komt er voor haar ook een Freemax maar die zijn me te prijzig om zomaar aan te schaffen.

Nu lekker marktplaats in de gaten houden, staan nu vooral maat 2 op en heb een 1 nodig en die zijn toch goed aan de prijs als ik ze zo eens vergelijk. Ik heb de tijd :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:12

Azmay schreef:
Ik heb besloten dat ik Diva in ga rijden met een Cheyenne, als ze eenmaal echt vaker gereden word komt er voor haar ook een Freemax maar die zijn me te prijzig om zomaar aan te schaffen.

Nu lekker marktplaats in de gaten houden, staan nu vooral maat 2 op en heb een 1 nodig en die zijn toch goed aan de prijs als ik ze zo eens vergelijk. Ik heb de tijd :)

Waar twijfel je aan? :D Want de fork is te verwisselen, of je kiest voor het gebruik van de edges. Dan kun je voor 2 tientjes je fork een maat groter of kleiner maken :-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:55

Kitty_ schreef:
Azmay schreef:

Waar twijfel je aan? :D Want de fork is te verwisselen, of je kiest voor het gebruik van de edges. Dan kun je voor 2 tientjes je fork een maat groter of kleiner maken :-)

Ik twijfel niet aan het zadel, heb er al een voor haar moeder maar die scheelt zeker 2 fork maten met haar. Het gaat meer om de huidige draagkracht van mijn bankrekening :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:22

Ik ga me hier toch ook eens melden zodat ik actiever mee kan lezen. :)

Mijn extreem korte en tonnetje ronde D pony gaat begin dit jaar beleerd worden. Tot dusver gebruiken we steeds mijn Wintec dressuur met brede boom (de witte uit mijn hoofd). Lekker licht en simpel, maar niet ideaal. Daarbij heb ik zelf (recreatief) western aspiraties en is het doel met mijn pony dus ook western. Echter is hij te kort voor de meeste boomwesternzadels, en zeker met zijn breedte en gebrek aan schoft zal hij een hele lastige worden een geschikt (boom)zadel te vinden. Daarnaast spreekt boomloos me ook aan, mits het goed ligt natuurlijk. Qua modellen ben ik nog helemaal niet thuis, zeker niet in modellen die op zo'n korte rug passen.
Dus ik ga hier fijn meelezen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 13:56

Kijk eens op silverado.de onder baumlos. Die hebben westernzadels vanaf 54 cm en alle soorten kussens en pommels om het zadel voor elk paard geschikt te maken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:06

Interessant :j is daar ook een nederlandse distributeur van en mogelijkheid tot passen? Ik ben volledig ervaringloos wat betreft boomloos dus ik wil graag iemand die net me meekijkt en niet zomaar iets aanschaffen via internet. Zeker qua inlages en dergelijke: ik heb geen benul. :)
Ziet er uit als erg mooie en stevige zadels! Mijn Duits is niet geweldig maar als ik zo kijk zou ik op een Extra korte en dan tot maximaal 15.5 inch uitkomen, en dan hopen dat ik er zelf ook nog in pas := maar dat geldt voor ieder kort zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 14:14

Ik heb er 4 gehad w.o. een maat 15,5 en met mijn broekmaat 40 paste ik daar met gemak in. Zelfs in een 14,5 heb ik ruimte genoeg, maar ik heb dunne beentjes :D
Nederland heeft helaas geen verkooppunt, maar nieuwe zadels kunnen alleen besteld worden nadat je met een mal de rug van je paard hebt opgemeten en aan hen hebt opgestuurd (mal is 2e hands en nieuw te koop). Zij bepalen dan welke fork/pommel en kussens er bij je paard horen. Verder heb je ook een aantal weken teruggave recht. Dus behoorlijk veilig om die gok te nemen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:24

@DubbelDun Ja jouwe waren al verkocht inmiddels zag ik. Die mal is best een handig ding, en niet extreem duur. Als ik voldoende gespaard heb wil ik deze waarschijnlijk als extra aanschaffen. Wil nog heel graag een westernoutfit. Mogelijk ook nog wel een geschikt zadel voor de Dpony die ik nu in training heb staan, vrij rond en weinig schoft.
Maar sturen zij nu ook naar NL? Want daar werd ik niet helemaal wijs uit...
En ik vind deze ook qua systeem mooier dan de freemax...al is dat zeker een goede 2e op mijn wishlist haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 15:45

Ze sturen wel naar Nederland.
Ze zijn in Duitsland ook wel 2e hands te koop, maar dan moet je eigenlijk wat meer thuis zijn in de maten van de wat oudere zadels. Er is nl wel wat veranderd aan de maatvoering in 3 jaar.
En als je er eentje 2e hands koopt om vervolgens een nieuwe pommel/fork of kussens nodig hebt om het zadel passend te maken dan kun je beter een nieuwe kopen :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:17

Ik ga me er eens in verdiepen maar hoor sowieso graag nog meer ervaringen met boomloos en korte ronde ruggen :D

Ter illustratie, het gaat om deze pony (145 hoog):
Afbeelding

Afbeelding

Echt heel weinig ruimte dus. Nu ook nog wat last van vetjes.

Ik heb broekmaat 38 en heb korte, niet hele smalle pootjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:19

Stevig dier, maar wel leuk :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:25

Dankje! Hij is inderdaad lekker stevig (nu mede doordat hij aan de dikke kant is, gelukkig al wel wat afgevallen na het weideseizoen). Ik hoop maar dat er uiteindelijk een fijn zadel te vinden is :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:42

Met korte ruggen heb ik wel ervaring: Welsh van 1.22.. heb na een pasconsult de Ghost roma piccolo aangeschaft, hij loopt er heerlijk onder!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:20

Wat een gave pony, Leo !

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:24

Wat een mooi paardje, Leo! Prachtig! Wat voor iets is het?

Mijn pony (van 1.40) heeft ook een korte en ronde rug en ik rijd nu al bijna een jaar met veel plezier op een ghost piccolo. Zit smal genoeg en is kort genoeg :)

Met ghost kun je ook heel wat knutselen met het uiterlijk, maar je kunt ook makkelijk de zit versmallen e.d., waardoor je dus bijvoorbeeld meer in het midden van het zadel kunt komen waardoor je weer de druk van het achterste deel van de kussens haalt.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:13

Ghost heeft ook een western model maar met een gewoon model en westernlook dekje eronder kom je er ook :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:34

Ha Leo! Je bent hier ook met je Barock Pinto. Heel mooi opgedroogd!

Ik heb een korte, rondje fjord en rij dasrmee ook een Ghost piccolo. Ik heb ook maat 38 en zit prima. Sjaak heeft ook een korte rug, maar een hoge smalle schoft (boommaat 27). Daar reed ik ook met de ghost op, maar hij vond m ineens niet leuk meer. Nou heeft hij dat vaker als het kouder wordt, dus ik wacht even af of dat in het voorjaar weer goed gaat, of dat hij toch een ander zadel moet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:52

Bedankt! :o het is een kruising Barock Pinto (vader) en moeder was een mengelmoesje waar iig New Forest en mogelijk Welsh Cob in zat. We weten het niet precies, maar het resultaat is leuk :D

Hmm ik zal me ook eens verdiepen in Ghost. Niet eerder gedaan omdat ik de zadels optisch niet zo mooi vind :o maar als het past op zo'n rug is dat natuurlijk ver ondergeschikt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 19:55

Je hebt tegenwoordig heel wat soorten en maten bij Ghost. Daar is vast wel iets te halen. En ze zitten heerlijk!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 20:53

Als je erop zit, zie je er bijna niets meer van :D. Dus als een Ghost past zou ik daarvoor gaan...

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 23:25

Ik ben zó happy!
Ik heb vandaag mijn Barefoot Cherokee gekocht en hij is prachtig.
Morgen ga ik er even een rondje mee rijden en ik ben echt in love met dit zadel! <3
Wel ben ik nog opzoek naar een barefoot pad en morgen rij ik met de pad van een kennis.
Maar als iemand nog een tweedehands Cherokee pad heeft liggen hoor ik het heel graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:38

Meelezer breekt even in...

Kun je de pads van kifra (die wollige, burioni)ook onder vps zadels gebruiken?
en hoe lossen jullie t op als een boomloos qua lengte niet in je zadelkast past.?

ik wil een cheyenne erbij...waarschijnlijk gewoon drytex.

JolijnAila12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:55

ik ga dit topic ook even volgen. Sinds kort ben ik op zoek naar een boomloos zadel voor mijn paardje. Ik las op de site van barefoot dat hun zadels ook heel fijn werken voor als je rugproblemen hebt. Nu ben ik wel benieuwd of dit ook echt zo is, zit er ook over na te denken een testzadel aan te vragen.
Heeft iemand ervaring met rugproblemen en het barefoot (arizona) zadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:59

@JolijnAila12: Rugproblemen kun je niet over één noemer gooien. Wat voor de ene zijn rugprobleem goed werkt zal bij de ander negatief uitpakken.

@darkchrystal: diepere/bredere kast nemen ;)