voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:30

jij hebt nu de espaniola toch?bevalt die je nog goed?
of had je nou (ook?) een trekker?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:43

Bedankt Cambiar, voor die linkjes - ik roep het al jaren en ik weet dat er meer mensen zijn met dezelfde bevindingen, goed om die hier eens terug te vinden.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:51

wat een goede link zeg! ik ken alleen geen duits dus blijft het bij plaatjes kijken..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:55

cindybijl schreef:
wat een goede link zeg! ik ken alleen geen duits dus blijft het bij plaatjes kijken..

Daar zijn vertaalprogramma's voor - maar dan moet je ook goed Nederlands kunnen, want het resultaat is om te gillen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 01:34

Anoniem schreef:
jij hebt nu de espaniola toch?bevalt die je nog goed?
of had je nou (ook?) een trekker?

De trekker heb ik terug verkocht. Eigenlijk was het me vooral te doen om het systeem eens te bekijken (ik vond het vooral...eh...lelijk met dat boogje vooraan :o )
Op m'n brede paard lag de Trekker fantastisch, op m'n smalle PRE was het niet leuk zitten met de trekker. De zitting heeft precies te weinig vorm en de twist is te breed vind ik, ik vond m'n plaats er niet in.
Ik vind het zadel vooral heel erg geschikt voor ronde tonnen qua pasvorm. Graag zou ik de true talent eens proberen, of die steviger zit op m'n PRE. Las dat de twist smaller was.
De Espaniola is echt super. Ik heb altijd al een boontje gehad voor dit zadel en vind het stom dat ik zo lang getwijfeld heb. Ik vind het veel geld voor een boomloos zadel dat eigenlijk maar een stom lap leder is, maar vind ze heel lekker zitten. Ook dat aanpasbare sprak me enorm aan.
Ik ben een enorme twijfelaar en het moet perfect zijn voor zowel m'n paarden als ik. Heel moeilijk, maar met de espaniola heb ik m'n ding gevonden denk ik. Ik heb er nu een corrector pad onder gelegd en vind het ideaal liggen zo, het christ pad vond ik wat stug aanvoelen en vormde zich precies niet zo mooi naar de rug als de corrector.
Ik twijfel nu nog om een ultra flex te kopen, maar die zadels liggen zo hoog op de rug. Ze liggen erg stabiel, maar nu ik dit gelezen heb denk ik dat ik beter de paarden eerst opleer met een boomloze espaniola....

@Buitenzinnig, jij hebt naar ik meen ook Startrekk verkocht. Klopt dit? Waarom ben je ermee gestopt? Waarom vind jij bvb de trekker beter dan de espaniola? Of komt het gewoon omdat trekker prijs/kwaliteit gunstiger is?
Ik zit beetje verveeld met het feit dat de espaniola wat scheef kan gaan liggen en de trekker niet. Klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:36

Leuk, die zadeldrukmetingen :j
Wat ik wel gek vind is dat bij geen van de zadels er helemaal geen druk op de ruggegraat is, bij alle zadels zitten er blauwe en groene/gele stukken, terwijl ik zou verwachten dat de ruggegraat helemaal vrij blijft van druk, dus een wit gebied.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:40

bij de startrekk dressuur is t t meest ruggegraatvrij toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:46

Voor zover ik zie wel ja :j maar ook daar zie je niet de hele tijd een witte streep in het midden.

Overigens, ik bedoel niet dat dat bij boomzadels wel zo is, die geven vast weer andere drukpunten, maar t viel me wel op als je ziet hoe erg er altijd wordt gehamerd op ruggegraatvrijheid :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:02

Kan dat niet de "druk" van de pad zijn? Bovendien vond ik dat je bij de ST dressuur de kussens toch wel steeds flink opgelicht zag, dus verhoudingsgewijs meer druk per cm2 op die plek. Maar lang niet verkeerd, al die uitslagen.

Overigens kan de uitslag dmv aanpassingen in het computerprogramma een beetje rooskleuriger afgeschilderd worden dan hij in werkelijkheid is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:03

@Buitenzinnig: Dat zou inderdaad ook nog kunnen ja, dat ze de pad strak over de rug gelegd hebben :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:04

er ligt "iets" en dat "leest" de drukmeting ook

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:18

:+ Er kwam een zadelmaker op stal, en omdat ik mijn kussens verder uit elkaar wil had ik me ook ingeschreven. Maar meneer nam niet eens de moeite om naar mijn zadel te kijken, wist meteen te vertellen dat hij daar het gereedschap niet voor had (euh, om zadels op te vullen?) en dat hij mij dus niet kon helpen.

Toen ik aandrong dat het gewone kussens waren, die gewoon opgevuld konden, bleek dat hij gewoon niets met boomloos deed.

Och, meneer, dan breng ik m'n geld toch naar iemand anders? Misschien sowieso maar beter, aangezien deze zadelmaker daar standaard komt, en mijn paard tot nog toe de enige is, die niets van zadeldwang vertoond := (Dat zadel past prima --> nee, die rug past prima, er staat letterlijk een dressuur-zadel-vorm in die rug :oo)

Vervolgens was ik wel m'n geduld kwijt, heb ik zelf 'n imbussleutel gepakt om die kussens los te schroeven. Ik moest echt stiksel loshalen om wol eruit/erin te kunnen doen, en ja, daar heb IK echt het gereedschap niet voor. Maar ik kon wel een beetje de kussens weer in de goede vorm kneden, en daarna de imbus weer vast --> probleem opgelost :D
Waarschijnlijk maar voor eventjes, maar hey, al moet ik 't elke week even doen, 't is nauwelijks moeite en gratis ook!

[edit] ik heb een startrekk dressuur :)
Laatst bijgewerkt door Hester op 05-06-12 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:31

over welk zadel heb jij het nou dan, Hester?

Cambiar, ik heb ook wat moeite met mijn draai vinden op Trekker....
Maargoed, pony verandert gelukkig nu erg van vorm en spier, dus als ik weer mag rijden zou het best kunnen dat ik er wat lekkerder op zit....
we gaan het zien.
Voorboogje vind ik ook lelijk maar het is wel erg handig! :D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:33

leuke filmpjes! valt me ook op dat bij de barefoot er toch in draf best wel rode punten zijn (dvan de beugelophanging? denk ik)
verder idd ook die ruggengraat vrijheid.

zou zo ook heel graag zelfde soort filmpjes willen zien van verschillende standaart boomzadels.

verder vond ik het jammer dat niet getest is met het zelfde paard. aangezien toch elk paard anders in elkaar zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:35

Ja, die voorboog is echt fantastisch! Jammer dat je maar kan weten of iets goed is als je er eens een paar ferme buitentochtjes mee hebt afgelegd.
Ik heb het al paar keren gevraagd, maar niemand heeft er blijkbaar ervaring mee...is er ergens een vergelijkingstest te vinden tussen de trekker en de startrekk? Iemand die deze twee zadels al geprobeerd heeft?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:55

Crazyshar, ik zie niet zo gek veel rode punten eigenlijk...? Vind het sowieso erg meevallen als je ziet hoe de ruiter achterop de cantle hangt te hotseklotsen :oo

Dat jullie dat voorboogje van de Trekker allemaal zo lelijk vinden, ik vindt het niet zo storend eigenlijk...en die verstelbare voorboogjes van Trekker zijn natuurlijk wel 100x makkelijker dan die irritante pommels van Barefoot die een drama zijn om te verwisselen :=

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:07

pmarena schreef:
Nou, die is inderdaad wel behoorlijk kort door de bocht ragdollcat...er zijn mensen / paarden die niet overweg kunnen met sommige zadels, of dat nu boomloos is of een boomzadel. Van beide types zijn er natuurlijk heel veel verschillende vormen, maten, merken en modellen en als een bepaalde combinatie met een bepaald zadel niet werkt, zegt dat nog weinig over andere modellen :)

Je hoort heel veel ellende over boomzadels, ook over westernzadels, en die schrijf je toch ook niet meteen af...?

Het is natuurlijk niet zomaar dat zoveel mensen voor een boomloos zadel kiezen, vaak gaat daar heel veel ellende met allerhande boomzadels en vaak grote namen van merken en zadelpassers aan vooraf....

Zelf heb ik geen boomloze en nooit gehad ook en ik begin er ook niet aan. wel veel van gezien. En ook zelf ff eropgezeten op een ander paard dat boomloze zadel had.

En over westernzadels............ zitten heerlijk en de paarden ontspannen ervan en zelfs mijn ex paard, een draver, deed het erg goed.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:11

Ik denk dat het van paard tot paard verschillend is waar ze goed mee zijn. Ragdollcat, misschien zou jouw paard het helemaal niet leuk vinden om onder boomloos te lopen omdat er teveel beweging doorkomt en ben je inderdaad beter af met een western boomzadel....
Je kan niet zeggen: dit zadel, systeem.... is het beste. Ik denk dat niets 100% goed is voor een paard, het zadel is een noodzakelijk kwaad. Stel: je draagt van kinds af aan van die platte, slappe schoentjes à la all star. Je voeten zitten er comfortabel in, het knelt nergens, maar na X aantal jaren gaat je voetboog zakken, krijg je daardoor rugproblemen (ik spreek van ervaring) en moet je steunzolen gaan dragen. Het proces zet zich jarenlang door, tot plots het probleem zich begint te manifesteren. Ik hoop dat dat niet het geval is met boomloos rijden.
Het blijft echt uittesten, ene reageert beter op dit, andere paard op iets anders....wel kostelijk en zeer tijdrovend, maar dat moet je er voor over hebben als je op de rug van je paard wil gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-06-12 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:13

Ik ben juist heel blij met dat voorboogje..
Het is me al goed van pas gekomen als poown ineens besluit resoluut van richting te veranderen }:0

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:17

De laatste keer was 4 jaar geleden en dan van t merk barefoot en nog een ander merk waarvan ik de naam niet meer weet.

Diverse mensen klagen er vaak over, je kent ze niet dus ik ga hier niet een heel verhaal over uitweiden over wie wie is en wie wat zegt en welk paard er last van heeft.

Zelf heb ik geen westernzadel hoor. veels te groot en te lomp en te zwaar en te lang maar qua rugoppervlakte wel de beste rugverdeling, en dat heb je met de meeste boomloze zadels ook alleen is een westernzadel niet boomloos.

Ik rijd vaak zonder zadel met mijn paard en hij is heel braaf of met mijn massimo Trek, maakt hem niets uit en hij is al 15 en nooit rugproblemen gehad en zelfs niet een drukkingen of wat dan ook gehad en ik heb hem al van jaarling af aan gehad.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:21

Westernzadel, oppassen, beste drukverdeling....een zadel met bars is zooo link, als de bars niet passen, wordt het een calvarie voor de paardenrug.
Een massimo schijnt een heel goed zadel te zijn.
Een barefoot zou ik ook niet durven kopen na al wat ik gehoord heb, maar de trekker en de startrekk schijnen toch een goeie oplossing te zijn als overgangs zadel, ik ga ze daarom testen.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-06-12 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:21

De barefoot, ik heb er eens opgezeten en ik moet zeggen zat niet lekker qua beenzetting, erg gedwongen naar achteren, krijg er pijn van in me heupen en de eigenaresse ook en het was spiksplinternieuw en op maat.

Ik wil wel meer over weten hoor wie weet zijn er wel erg mooie en betere op de markt gekomen. zodat ik de personen die erover klagen en of problemen mee hebben erop kunnen aanwijzen.

Vroeger toen ik een draver had en die had last van zijn rug bij de vorige eigenaar en ik kocht hem en t ging niet lekker tot ik een westernzadel liet komen passen en echt hij ging weer helemaal van ontspannen en nooit meer problemen gehad en kreeg zelfs flinke bespiering op de rug die eerst armbespierd was, nu heb ik geen westernzadel meer want deze paard heb ik niet meer is naar een goed tehuis tot aan overlijden verkocht.

zoals wat ik hier al zei het moet zeker passen en op maat zijn anders doet het meer kwaad dan goed.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:25

randolls. al eens bij de christzadels (of barebackpad, het zit ertussen in) gekeken?
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 05-06-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:30

Ik vraag me af, zit een christ velzadel niet breed? Of is er iets verwerkt in de zitting zodat je niet te breed zit? Ga je niet rapper in stoelzit zitten op zo'n velzadel?
Waauw, die link in je onderschrift, zalig huisje!!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:39

In het topic ervaringen christ iberica plus BBP staat er meer dan genoeg. De laatste pagina is iet wat of topic, dus ik raad je aan die over te slaan.
Minpunten waarover ik gelezen heb: beugels van de iberica soms te ver naar voren, en je kan niet lichrijden op de foute manier (als je kan lichtrijden zonder beugels gaat het waarschinlijk wel :+)
Paarden gaan er beter mee lopen, en het is héél confortabel. (gevaarlijk, want daardoor is iemand in korte broek gaan rijden en heeft zich verbrand ^^)
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 05-06-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt