voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan1982

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:42

haha en qua zitmaat... ligt er ook nog aan hoe groot de billen waren die er eerder mee gereden heeft he... beetje als uitlopen van schoenen :-)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:08

Bedankt voor alle tips en opmerkingen!! Vind de Barrydale bij nader inzien toch niet helemaal bij mij en mijn paard passen. De Lexington is het ook niet helemaal.

Ik heb bij Equixantos een testzadel London maat 1 aangevraagd en bij Becidor de Cherokee maat 1. Ben benieuwd!! Op de Cherokee moet ik nog 2 weken wachten dus hoop dat de London er eerder is. En dat ik dan eindelijk een keus maak zodat mijn zadel straks lekker mee op trektocht kan van de zomer :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:20

Welke zomer? :P

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:23

Ik ben nog steeds positief (probeer het!) en gelukkig is het pas in augustus dus we hebben nog even :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:32

Het begon zo mooi - zit nu weer met fleece trui en dikke sokken :\

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 23:11

hahah, ik maakte nog een grapje vorige week, toen de kids lekker in het zwembad zaten. zo, we hebben nu zomer, zeker deze ene week? en ja hoor... idd Buitenzinnig, ik heb het verrekte koud, zat te denken de verwarming maar weer aan te zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:22

Ik had al heel enthouisiast een van de dekens uit het vierseizoenen dekbed gehaald. Kon hem er midden in de nacht weer terug in gaan stoppen, ventje vroor bijna dood zei hij. ^)

Oké, dat word zittingen opmeten dus. :P
Budget versies ben ik niet zo van, ik heb van die rare plastic stella al een trauma opgelopen. :o Ben echt wel fan van dat nubuck leer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:08

Hey! Ik was benieuwd of er al foto's zijn van de nieuwe Look a like line (het spaanse zadel) en dan op het paard! Ben zeer benieuwd...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:13

Heb je het nu over Barefoot...?

Er is maar 1 Look-like zadel en daar blijft het ook bij denk ik.....dat is de Spaanse Sevilla en daarvan staan ook foto's op het paard erbij op de website...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:38

De Sevilla is een uniek zadel voor Barefoot. Dit is het eerste zadel in de Barefoot "Look-Like" lijn waaronder Barefoot de komende jaren een aantal zadels wil uitbrengen die boomloos zijn, maar daarbij hun traditionele uiterlijk zoveel mogelijk behouden.

volgens mij blijkt daar uit dat er nog meer komen?
En er staan 2 foto's op welke ik geen een duidelijk vind.. Maargoed dat zal dan aan mij liggen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:46

Hee, die tekst had weg moeten zijn omdat het er voorlopig niet aan zit te komen dat er nog meer look-like zadels komen vanwege hun beperkingen qua pasvorm. Ga ik meteen weghalen :)

Maar 2 foto's.....? Er staan er toch echt 7 hoor :P

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... efoot.html

Of bedoel maar 2 op het paard?
Die zijn vrij duidelijk toch :o

Maar de Sevilla is al jaren verkrijgbaar, er is weinig nieuws aan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:51

Ik hou niet van boomloos, want ze schuiven als je opstijgt en is niet zo fijn voor de rug als je veel lichtrijdt.

Liever gewoon een goede zadel met boom met groot oppervlakte voor de rug dat het nergens de spieren van je paard blokkeert en of indrukt.

Eigenlijk is een westernzadel het beste voor een paardenrug, tenminste dat vind ik, alleen wel behoorlijk zwaar in vergelijking met een dressuur/veelzijdig en springzadel, want het rust op de hele rug behalve ruggengraat en schoft.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:55

:-) Kom je voor het eerst op deze forum? zo ja, kun je het beste eerst even lezen hoe een (goede) boomloos zadel in elkaar zit. Je kunt niet alle 'merken' over een kam scheren, dit ook zo bij boomzadels en westernzadels, als ze niet goed liggen, kun je je paardenrug ernstig beschadigen.En zeker ook Westernzadels!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:58

Ik heb genoeg boomloze gezien en ik vind het niks, en ze klagen allemaal dat het schuift met het opstijgen en er zijn paarden met drukwonden van het lichtrijden enz. enz. ik vind het mal uitzien en speelgoedachtig overkomen.

Zelfs speciaal gepast en op maat.

Voor alle zadels geldt dat het moet passen, anders richten ze veel schade aan ook bij westernzadels of wat dan ook.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:00

@Ragdollcat: dan heb je vast een niet-passend boomloos zadel gehad.
Ik ben het dan ook niet met je eens.
Ook een westernzadel kan niet passen. Misschien toch maar eens wat meer lezen over boomloos?

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:00

Maar goed, ieder zijn mening gelukkig he

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:17

Nou, die is inderdaad wel behoorlijk kort door de bocht ragdollcat...er zijn mensen / paarden die niet overweg kunnen met sommige zadels, of dat nu boomloos is of een boomzadel. Van beide types zijn er natuurlijk heel veel verschillende vormen, maten, merken en modellen en als een bepaalde combinatie met een bepaald zadel niet werkt, zegt dat nog weinig over andere modellen :)

Je hoort heel veel ellende over boomzadels, ook over westernzadels, en die schrijf je toch ook niet meteen af...?

Het is natuurlijk niet zomaar dat zoveel mensen voor een boomloos zadel kiezen, vaak gaat daar heel veel ellende met allerhande boomzadels en vaak grote namen van merken en zadelpassers aan vooraf....

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:19

gelukkig verschillen mensen en mogen ze ook ieder hun eigen mening hebben.
Niet alleen ik ben heel erg blij met onze boomloze barefoot Cheyenne maar ook ons paardje van 22!
er pastte geen 1 boomzadel netjes op en ze liep vreselijk.
nu we met de barefoot rijden zie je gewoon hoe ze geniet! ze loopt heel erg netjes, achterhand eronder (wat ze nog nooit heeft gedaan met een boomzadel) en zo lekker relaxed. Paardje blij maar ik ook enorm blij. Ook al was het enorm wennen voor mijn dochter. Toch zou ik het boomloze zadel nooit meer kwijt willen!

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:23

Ach Pmarena, ik denk dat Ragdollcat niet goed weet waar hij/zij over spreek, vandaar misschien het beste voor Ragdollcat gewoon mee te lezen en leren. Voorkeuren zijn er altijd, als je het uiterlijk niet mooi vind, ok, smaken verschillen, dat ze op speelgoed lijken, nah, waarschijnlijk niet in het echt gezien. Come on! bekijk de Arizona Nut eens of the Missoula, dat zijn toch chique zadels!
Maar dat boomzadels (grotere oppervlak???) of westernzadels (die veelal te lang zijn..) direkt gelijk beter moeten zijn... nee. absoluut niet! Ja, als het perfect past, maar wanneer is dit zo? Veel ruiters hebben niet eens door dat hun zadel niet goed past, maar ... wat zijn die paarden toch 'vervelend'.. (lichaamstaal)

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:25

Zie Foija, dat zijn toch geweldige verhalen, de paarden laten het je wel weten. Mooi Foija, heel veel plezier ermee!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:25

@Ragdollcat;
boomzadels willen ook wel eens schuiven met opzadelen.
Ook drukplekken kun je krijgen met een boomzadel.
Dus het zegt helemaal niks he ;)

Mijn paardje heeft iig nog nooit zo lekker gelopen als onder onze boomloze zadel :)
Nog nooit geen last gehad van drukplekken en opstijgen met een krukje.
En nooit geen gezeik dat het zadel weer eens niet past omdat het paard weer eens wat ronder is als anders.
Zadel past zich mooi aan het paard aan.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:39

@ragdollcat, ik heb dus ook een boomloos[ barefoot] en van het begin af aan heeft mijn zadel nooit geschoven, en dat nog wel op een rond geribte fjord.
Een boomzadel is prima hoor niks mis mee, mits hij ook goed past en daar schort het nog al eens aan, met het probleem, wat jij dus aan geeft bij boomlooszadels te hebben, ook western zadels zijn prima zadels, maar ze moeten wel passen en ook daar geldt voor er liggen zat westernzadels op een paard die voor geen meter liggen.

Maar ook niet ieder boomloos zadel past op ieder paard en ook daar moet je je in verdiepen, het is niet maar even een zadel er op gooien en rijden ook niet met boomloos.
Dus waarschijnlijk heb jij een boomloos zadel gehad die niet op jou paard paste.

ik zou dus zeggen, verdiep je er eerst even in voor je gaat rond lopen tieren dat een boomloos niks is.Wat van boomloos zadel[s] heb je zelf gehad?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:36

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Foija

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:58

yankeestar schreef:
Zie Foija, dat zijn toch geweldige verhalen, de paarden laten het je wel weten. Mooi Foija, heel veel plezier ermee!

zeker weten, Polka laat het zeker wel weten!!!!
afgelopen vrijdag heeft ze een hele lange rit gemaakt en die afdruk dan van haar ruggegraatvrijheid, dat maakt me altijd zo blij om te zien dat die zo heerlijk vrij ligt!!!!
Nee zeker weten dat ze genieten, Zowel Polka als mn dochter!
en ook ik vind het zadel zelf heerlijk zitten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:58

Ik was ook afkerig van boomloos, maar ben tot nadere inzichten gekomen. Hoe meer ik weet, hoe meer ik inzie dat boomzadels moeilijk altijd blijven passen (veranderingen rug, bespiering, scheefheid paard...).
Vooral voor m'n jonge paarden heb ik beslist om boomloos te rijden. Als ze nog wat scheef zijn (elk paard is scheef en dat krijg je er niet altijd even snel uit gewerkt door rechtrichten) dan is rijden met een boomzadel geen goed idee als ik dit artikel lees: http://dierwaardig.hotgoo.net/t108-zadels-met-boom-of-boomloos
Nog even ter vergelijk, onderste test is een druktest van een westernzadel, vergeleken met boomloos, nogal een confronterend plaatje:
http://www.das-sattelhaus.de/Druckmessung.html