Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:12

Hoihoi, kan iemand mss met me meekijken of mijn micklem multi zo goed zit? Ik heb maat extra full besteld omdat buj mijn paard van de meeste full hoofdstellen de neusriem niet dicht kan :o

Hij zit nu zo:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie zien kan de keelriem net dicht, terwijl de bakstukken bijna op zijn kortst zijn. Zit de neusband zo goed? En wat vinden jullie van de kinriem? Het gespje zit wel ver onder de kin vind ik...

Dabo

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:00

Ik denk dat hij wel goed zit hoor, mooi om het jukbeen heen, en niet te laag of te hoog op de neus. Ik zou wel de kaakriem 1 gaatje losser doen.
Dat het gespje onder de kin zit is toch niet erg? Zo zit hij bij bij mij ook. :)

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 11:37

Ok, thnx! Ik overweeg nog een langere frontriem omdat deze nu wat krap aanvoelt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 12:16

Ja dat wel, deze is ook wel een beetje saai he ;)

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:15

Ik ben er zo fan van geworden... Heb er voor mijn andere paard nu ook een gekocht! :-)

Op stal staan twee paarden die ik les geef ( ruiters), mensen zijn er ook zo over te spreken dat ze er ook voor beide een hebben gekocht! Alle paarden lopen en top op, wij zijn nu echt een "micklem familie"!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 14:49

Bij ons op stal ook al 3 paarden met een micklem, en de 4e is onderweg! :)
Moet zeggen ik ben er ook fan van geworden door stalgenootje Mandy die er over vertelde (toen ze hem besteld had) Nadat ik er (heel veel) info over heb gelezen en de filmpjes gezien heb ben ik ook fan geworden haha :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:52

Iedereen op mijn stal vind mijn hoofdstel spuuglelijk :D Er is slechts één iemand wel geïnteresseerd vanwege de werking.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 16:50

Ach, laten we wel wezen, ze zijn ook echt lelijk :') Maar nondeju wat is peerd blij met hoe fijn haar Micklem zit, dus hoe het eruit ziet zal me worst wezen. Gelukkig is Miepie knap genoeg van zichzelf :D

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 17:50

Ik vind ze mooi :o Eerst niet.. lelijk vond ik ze nou ook weer niet, maar mooi zeker niet, maar ik ga ze met de dag (gewenning) mooier vinden, dan heb ik het wel over de competition trouwens, ik vind de multi wat lomper..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 19:01

Ik ben er inmiddels ook wel aan gewend inderdaad :j In het begin vond ik ze echt niet om aan te zien :o Vind ze qua leer trouwens wel top (iig de Competition, de Multi nooit in handen gehad), echt wel kwaliteitsspul. Mijn tuigfetisj kan daar wel mee leven :D :')

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:28

Het leer van de competition vind ik ook heel fijn, lekker soepel en licht, zo lekker simpel en logisch.
Laatst deed ik bij een ander paard een gewoon hoofdstel aan, dát was pas raar, vooral die dubbele neusriem, had echt het idee dat ik 'm beperkte in z'n kaakbewegingen, terwijl ik toch echt niks te strak had zitten.
Vandaag merkte ik wel dat het hoofdstel na een x aantal weken gebruiken toch nog weer wat ruimer lijkt te zijn geworden, het bit leek wat laag in de mond te liggen en paard liep er telkens op te knauwen. Morgen maar eens kijken of het met een gaatje korter op de bitriempjes of bakstuk beter zit.

Edit: bij ons op stal zijn er ook steeds meer die een Micklem kopen, zijn er allemaal enthousiast over.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:28

Over dat ruimer worden heb ik ook al iemand hier gehoord. Teken dat het ECHT leer is denk ik? Dus geen karton/leer, wat je bij sommige hoofdstellen ook wel ziet... :D

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 00:51

Mijn micklem is ook ruimer geworden, heb hem idd ook al bij moeten stellen.

Ik vind hem oprecht mooi en idd pony loopt er zoveel fijner op, echt een happy pony. Mijn instructeur vond hem ook lelijk en was de eerste keer echt sceptisch maar na mijn les was hij tot een positief oordeel gekomen. Ik ben nu aan het sparen voor nog 1 voor mijn andere paard, die past deze niet nl

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 10:23

Bij mij zijn de kaakriem en neusriem wel ruimer geworden, maar heb ze niet strakker gedaan. Heb ze liever wat losser. Rij altijd met vrij losse riempjes.

Denk dat voor dit paard de full net iets te klein is wat betreft het gebogen stuk over de neus. Maar loopt er goed op, ga er niet teveel aan sleutelen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:46

Afbeelding
Stalgenootje Mandy en ik, team Micklem haha

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:28

Afbeelding

Hier mijn haf met de Micklem maat paard. De keelriem zit op t laatste gaatje en dus aardig strak, hoop wel dat dat nog iets losser wordt!

Hoe vinden jullie hem verder zitten?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:34

De keelriem hoort meer naar beneden 'te hangen' op 45graden, las ik ergens. jouwe zit meer tegen de 90graden aan... ik hoop dat die inderdaad nog ff uitrekt, gaatje bijprikken geen optie?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:08

@Liesje: je mag je bakstukken wel verlengen, nu zijn deze echt te kort, ik verwacht 2 gaatjes langer, dan zit je neusriem ook beter en je keelriem ook.

@Dabo, op jouw foto zou de rechter ook de neusriem mogen laten zakken, foto is wel wat donker en daardoor niet goed te zien, maar ook die lijkt de bakstukken te kort te hebben.

@Gwahir, zou je een foto kunnen laten zien met je bakstukken 1 gaatje lager, denk dat het dan nog net mooier ligt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:27

@ Josie, de neusriem moet toch boven de inhammen van de neusvleugels liggen? Dan kan ik de bakstukken niet 2 gaatjes langer doen ben ik bang. Ik ga morgen nog wel even prutsen :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:35

Misschien heb ik wat gemist, maar kan het nu niet goed terugvinden, al weet ik wel dat het de afgelopen pagina's besproken is.

Ik weet dat je met de multi bitloos kunt rijden, maar dit kan dus ook met de competition? Ik meende dat de neusriem daar te zwak voor was?

Zou wel mooi zijn als het wel kan!

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:57

Gelukkig staan ze bij die van mij erg mooi!
Moet heel eerlijk zijn dat ze niet bij alle paarden mooi staan, maar dat is denk ik met al het materiaal wat je voor paarden kunt kopen :-)... Wij dragen ook niet allemaal dezelfde schoenen toch?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:40

josie schreef:
@Dabo, op jouw foto zou de rechter ook de neusriem mogen laten zakken, foto is wel wat donker en daardoor niet goed te zien, maar ook die lijkt de bakstukken te kort te hebben.
Ik heb hem expres 1 gaatje hoger gedaan omdat ik vandaag bitloos ging rijden, en de neusriem ligt net ff onder het harde deel van de neus... Met bitrijden geen probleem, dan komt er geen druk op, maar het leek me met bitloos dus beter dat hij 1 gaatje hoger kwam te hangen...

SuperLiesje schreef:
@ Josie, de neusriem moet toch boven de inhammen van de neusvleugels liggen? Dan kan ik de bakstukken niet 2 gaatjes langer doen ben ik bang. Ik ga morgen nog wel even prutsen :)
Ja dat dus... ;)

Peppertree schreef:
Misschien heb ik wat gemist, maar kan het nu niet goed terugvinden, al weet ik wel dat het de afgelopen pagina's besproken is.

Ik weet dat je met de multi bitloos kunt rijden, maar dit kan dus ook met de competition? Ik meende dat de neusriem daar te zwak voor was?

Zou wel mooi zijn als het wel kan!
Zie mijn foto een paar posts hierboven. Ik heb de competition, en heb er vandaag bitloos mee gereden (als sidepull) Dat ging prima!!
Zou de neusriem te zwak zijn? Hoezo dan?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 10:59

Hey,

Ik wil al een tijdje een rambo Micklem kopen, de werking lijkt me aangenamer dan een gewoon hoofdstel. En daar paardjelief gisteren haar hoofdstel volledig naar de maan geholpen heeft, denk ik om nu te investeren in een micklem (want goedkoop zijn ze toch nog steeds niet..)
Het enige probleem dat ik nu heb is dat ik niet weet welke kleur...
Mijn borsttuig is bruin, maar ik weet niet wat voor een bruin :p
weten jullie welke Micklem kleur er hier bij past ?

Afbeelding
http://nl.tinypic.com/r/5z4h3q/8

In het donker ziet het er gewoon donkerbruin uit, in het licht/de zon is het een soort roodbruin
Tobacco gaat te licht zijn denk ik, en darkhavana = standaardbruin bij Micklem (?) te donker (denk ik)

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:13

Ik denk dat je uitkomt op de havanna.... Heeft die van mij ook, mooi donker bruin.
Tabacco zou ik zeker niet doen, dit is echt veel te licht..

Het "standaard bruin" is idd het donkere havanna

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 14:58

Ik heb ook de Multi en mij bevalt het prima. Heb de Multi aangeschaft, omdat je hem ook als kaptoom kunt gebruiken en dat werkt heel prettig.
Alleen de bit-clips gebruik ik niet. Ik had ze een keer geprobeerd maar ze leken veel te lang en daardoor hingen ze er gewoon bij en hadden niet echt een functie. Die heb ik dus snel weer eraf gehaald.
Alleen wrijft Lenny nog steeds zijn hoofd aan de voorbenen na het rijden. Iemand een idee hoezo?