Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:20

Joepju schreef:
jasmijn78 schreef:
Grappig... Ik ben nu in Costa Rica, ik ga morgen naar huis. Ik heb hier paardgereden. Bijna alle paarden worden hier bitloos gereden. De paarden hier heb ik ook bitloos gereden. Fijne paarden, fijn gereden. Mooi zou je denken, zeker na deze ´verontrustende´berichten over hoe slecht een bit wel niet is. Voor degene die door deze berichten tunnelvisie gaan ontwikkelen heb ik nog een paar leuke foto´s van verschillende paarden die zonder bit gereden worden, maar waarvan de neus, en soms ook de onderkaak helemaal schraal, kapot en wit van de drukplekken is. Ik zal ze in dit topic zetten wanneer ik terug ben. Even ter relativering. Knipoog

(even ter info, ik ben niet pro of anti bitloos. ik wordt slechts wel eens moe van die verheerlijking van bitloos. Mijn mening is dat de ruiterhand bepaald hoe hard of zacht een optoming inwerkt, met bit of bitloos)

Jasmijn; er is in dit topic al veel aangekaart dat bitloos (vooral hackamore) zeker niet altijd vriendelijk is, vooral niet bij een verkeerde ruiter. Lijkt me ook vrij logisch, aangezien de druk bij een hackamore ook erg hoog kan oplopen bij verkeerd gebruik. Dus wat mij betreft hoef je de foto's niet te plaatsen hoor.Wat ik me wel afvraag; gaan ze enigzins "diervriendelijk" om met de paarden in Costa Rica?

Waarom niet? Zoals er al 100x is gezegd: om een goede mening te vormen moet je ook de nadelen en risico's van je keuze kennen.
Waarom altijd wel foto's van bit-martelingen... en als een persoon een keer hetzelfde heeft gezien bij bitloos, willen we het opeens niet meer zien? Dromen
Ik voelde weer een oogkleppen opmerking opborrelen maar laat die ditmaal even achterwege ter bewaking van de goede orde Clown

Er staat in haar stuk ook niets over een hack? Verward misschien is dit het wel geweest... maar ze heeft het niet beschreven.
En dat wordt wel meteen aangenomen Clown

Dus tsja... kom maar op met de foto's Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:40

Roosje1987 schreef:
Dat is apart...Dus zelfs al zou het goed zijn voor je paard, zou je het uit principe niet doen? Goed hoor Knipoog

Ik geloof niet dat het beter is...
Daar komt bij dat bitloos net zo goed nadelen aan kleven, vind jou redenatie een beetje vreemd overigens. Maar goed blijf vooral zwart wit denken zou ik zo zeggen, het zegt dan meer over jou dan over mij Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:49

MISTRAL94 schreef:
Roosje1987 schreef:
Dat is apart...Dus zelfs al zou het goed zijn voor je paard, zou je het uit principe niet doen? Goed hoor Knipoog

Ik geloof niet dat het beter is...
Daar komt bij dat bitloos net zo goed nadelen aan kleven, vind jou redenatie een beetje vreemd overigens. Maar goed blijf vooral zwart wit denken zou ik zo zeggen, het zegt dan meer over jou dan over mij Knipoog

idd... waaruit blijkt dat het beter is?
Nergens is er significant bewijs voor terug te vinden Verward
Ja de verhalen dat het paard er zo veel beter op loopt... kan voor die combi is bitloos ws een goede keuze.
Maar niet dat het voor alle paarden en combinaties altijd beter is

Ik blijf het niet begrijpen, imo zijn beide gelijk... beide kunnen goed zijn, per paard en ruiter bekeken.
Maar toch blijft het bitloos heilig verklaard worden door sommige en met bit veroordeeld door dezelfde.
Wat imo gehele acceptatie en opname van bitloos rijden tegen werkt. (bv in de dressuurring bij knhs Lachen )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:07

Zowel bitloos als met bit kan voordelen en nadelen hebben. Ik denk dat iedereen die één van deze "stijlen" volgt en in het algemeen een open kijk heeft, het daarover eens is. Iets goed maakt iets anders niet per definitie slecht. Waarom kunnen we niet het goede in alles accentueren? Waarom hebben we telkens weer de neiging om ons aan 1 ding vast te klampen en het ander te veroordelen?

Wat mij stoort is dat er mensen zijn die het tot in het extreme drijven en alleen zien wat ze willen zien. Door door te drijven, zorgen ze er bij anderen voor dat het beeld van dat extreme doorgetrokken wordt over alle aanhangers van zo'n stijl of principe. En dat is onterecht. De hele naturals-groep of bitloos-groep wordt door sommigen als 'extreem' of ... beschouwd, terwijl het slechts enkele individuën zijn die extreem zijn.

Door door te drijven in je argumentatie en "bewijs" dat gekleurd is, zorg je er niet voor dat mensen iets gaan inzien. Je stoot hen nog meer af om open te staan voor een stijl of principe.

Ik krijg nogal een kruistocht gevoel bij bepaalde topics van de ts. Ik wil gerust openstaan voor wetenschappelijk bewijs, maar niet voor bewijs zonder enige wetenschappelijke basis. Dat is niet eens bewijs. Mijn advies aan de ts: probeer minder te 'verkondigen', maar meer de open dialoog aan te gaan. Zoek echt bewijs en bekijk bewijs dat anderen aanbrengen over hetgeen waar jij zo tegen bent. Wie weet kan met een open kijk jouw mening of die van anderen veranderen. Dat zal vast voor meer begrip zorgen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:23

Tieneke schreef:
Ik krijg nogal een kruistocht gevoel bij bepaalde topics van de ts. Ik wil gerust openstaan voor wetenschappelijk bewijs, maar niet voor bewijs zonder enige wetenschappelijke basis. Dat is niet eens bewijs. Mijn advies aan de ts: probeer minder te 'verkondigen', maar meer de open dialoog aan te gaan. Zoek echt bewijs en bekijk bewijs dat anderen aanbrengen over hetgeen waar jij zo tegen bent. Wie weet kan met een open kijk jouw mening of die van anderen veranderen. Dat zal vast voor meer begrip zorgen.

Afgod
Het verkondigen van 'de waarheid' wekt alleen maar weerstand op, wat averechts werkt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:10

WesseLady schreef:
Tieneke schreef:

Afgod
Het verkondigen van 'de waarheid' wekt alleen maar weerstand op, wat averechts werkt.

Precies Cool

'wacht eigenlijk ook nog op de foto's'

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:58

Nadya schreef:
Sturen naar links of rechts gebeurt via het bit in de vragende vorm. Wil de ruiter het paard langzamer laten lopen, dan wordt de druk op de lagen verzwaard tot aan de zogeheten pijngrens.

Dan vraag ik me af wat er met een 'bitloze' optoming gebeurd als je wilt sturen en/of remmen.. Hoe doen jullie dat??
Wordt er bij een 'bitloze' optoming niet op de zit gereden? (het is een vraag geen aanname!)

Nou.. openbaring: ruiters met bit rijden wellicht evengoed op zit! Ik rem niet door aan mijn bit te hangen, ik rem met mijn zit. Ik stuur niet met mijn teugels, maar ik stuur met mijn benen/bekken en door draaien van mijn lichaam!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:04

@Merrieveulen, ik vind dat jij supergoed verwoordt wat je bedoeld. Het gekke is dat jij een mooi stuk schrijft waarop een enkeling maar reageert. Ik zou Arabesk(waar is die overigens gebleven?), Nadya en nog wat overtuigd-bitlozen willen vragen het stuk van merrieveulen op de vorige pagina te lezen en hier eens op te reageren!
Want hoe jij het omschrijft: dat vind ik nou paardenhouden, los van je principes kijken naar de behoeften van je dier!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:10

c_alsemgeest schreef:
Joepju schreef:
Jasmijn; er is in dit topic al veel aangekaart dat bitloos (vooral hackamore) zeker niet altijd vriendelijk is, vooral niet bij een verkeerde ruiter. Lijkt me ook vrij logisch, aangezien de druk bij een hackamore ook erg hoog kan oplopen bij verkeerd gebruik. Dus wat mij betreft hoef je de foto's niet te plaatsen hoor.Wat ik me wel afvraag; gaan ze enigzins "diervriendelijk" om met de paarden in Costa Rica?

Waarom niet? Zoals er al 100x is gezegd: om een goede mening te vormen moet je ook de nadelen en risico's van je keuze kennen.
Waarom altijd wel foto's van bit-martelingen... en als een persoon een keer hetzelfde heeft gezien bij bitloos, willen we het opeens niet meer zien? Dromen
Ik voelde weer een oogkleppen opmerking opborrelen maar laat die ditmaal even achterwege ter bewaking van de goede orde Clown

Er staat in haar stuk ook niets over een hack? Verward misschien is dit het wel geweest... maar ze heeft het niet beschreven.
En dat wordt wel meteen aangenomen Clown

Dus tsja... kom maar op met de foto's Tong uitsteken

Reageer je altijd zo vriendelijk alsemgeest? En ik oogkleppen op? Best wel bijdehand om dat gelijk te lopen roepen....heb je mij horen zeggen dat ik anti-bit ben? dacht het niet he alsem....
Dat jij hier zo fanatiek reageert, bewijst alleen maar weer dat jij ook weer zo'n figuur bent die gelijk in de verdediging schiet omdat je met een bit rijd...beetje triest. Wie had hier ook alweer oogkleppen op? Ach gut
En die foto's...die intereseren mij gewoon niet, omdat het vrij logisch is dat er genoeg prutsers zijn in de wereld die nog geeneens met een bitloze optoming kunnen rijden, en daardoor schade aan het paard toebrengen. Oud nieuws....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:10

Enigste spijtig dat mensen in de dressuur het bit zo verkeerd gebruiken, onder de teugel vastzetten en benen geven.... krijg je lekkere passage
Laatst bijgewerkt door lesilla op 16-03-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:12

Uh, kan je dat even vertalen want ik begrijp die zin niet helemaal Katiavl?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:33

Merrieveulen, ik denk dat jij wel weet hoe ik over jouw aanpak denk, toch? Knipoog
En ik weet wel zo ongeveer hoe jij over de mijne denkt. Lachen
Maar goed, dat kunnen andere bokkers niet weten, vermoed ik. Tong uitsteken

Overigens heb ik een behoorlijk lange zoektocht gehad naar een echt fijne bitloze optoming. Heb ik al zo vaak gezegd. Ik vond het ook allemaal tegen vallen, juist omdat ik echt graag iets paardvriendelijks voor mijn jonge paard wilde (oooooh, daar gaan we weer Clown Haha! ), maar ook iets wilde waarmee ik mijn lessen klassieke dressuur e.d. mee kan volgen. En niet om in de toekomst wedstrijden te gaan doen (no thanks Tong uitsteken , not my cup of tea!!!), maar om het 'werken' met mijn paard af te kunnen wisselen. Mijn hart ligt meer bij buiten in de natuur rijden samen, eventueel endurance in de verre toekomst. Mijn paardje is bijna 4 jaar, dus nog erg jong.

Ik geloof dat ik die fijne bitloze optoming nu gevonden heb Go jij! Go jij! . Niks geen kwellende riempjes, ruis in de communicatie en ook geen druk op de kaken (is namelijk niet fijn als je paard aan het wisselen is) en achter de oren . Ik kon dit hoofdstel overigens niet terug vinden op bitloos.nl of bij de bitloze optomingen op bokt. Of hij moet er nu wel bij staan, heb de laatste tijd niet meer gekeken.

Als andere mensen menen zich te moeten afvragen of ik wel naar de behoeftes van mijn paard kijk, kan ik alleen maar in de lach schieten eigenlijk. Ja

En Zap; ja, ik stuur, stop en laat mijn paard lopen op zit. Ik doe aan centered riding, waar dat nogal belangrijk is Tong uitsteken . En ik geloof best dat er bit-ruiters zijn die ook op zit rijden, maar inmiddels heb ik het idee dat het overgrote deel dat niet meer doet als ik in het dagelijks leven om me heen kijk.

Overigens had ik dat stuk van de website van een bekende manege. Zat even te googlen gisteravond Knipoog .
Wil dus niet zeggen dat ik ook zo rij of denk of wat dan ook. Knipoog

PS; en over ''oud nieuws'' op bokt over de onderzoeken over ruimte in de paardenmond; ik zit niet sinds 2000 of 2004 op bokt, hoor, ben er veel later bij gekomen.Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 16-03-08 16:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:35

Hij staat er sinds gisteren bij Nadya Knipoog (zag ik toevallig net)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:50

nadya, welk hoofdstel heb jij als ik vragen mag?
ik krijg morgen mijn eerste les 'antoine de bodt' en wil ook de overstap maken naar bitloos, maar er zijn er zoveel op internet en ik heb er het verstand nog niet bepaald van!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:52

@ Nadya: ik kan me helemaal vinden in je streven het 'paardrijden' op een volkomen andere manier te benaderen.
Om te 'vragen' ipv van 'af te dwingen', en dat dan niet te doen dmv allerlei dwangmiddelen en hulpstukken... maar zo 'bloot' en 'eerlijk' mogelijk.
Nu is het echter wel zo dat jij een jong paard hebt, je kunt het samen van de grond af opbouwen. Daarbij krijg je ook een stukje hulp van mensen die hier al langer mee bezig zijn. Je rijdt nog niet heel vaak, kunt het rustig opbouwen op je eigen manier in je eigen tempo.
Er zijn echter ook een flink aantal mensen met paarden die ingereden zijn met bit, en jaren lang gereden zijn met bit. Los daarvan bestaat bij veel mensen nog steeds het idee dat een bit 'een rem' zou zijn. Of de eigenaar van het paard wil graag dat het paard met bit gereden wordt.
Jij hebt, net als ik, ook jarenlang paarden met bit gereden, en ik denk dat je niet per definitie 'onvriendelijker' was voor het paard, het paard meer geweld hebt aangedaan. Het heeft waarschijnlijk altijd al in je gezeten alles op een mildere manier aan te pakken.
En nu je je eigen paard hebt, kun je al die dingen doen die je niet hebt kunnen doen op volwassen paarden van andere mensen.
Dat moet een heerlijk gevoel zijn.
Toch gaat het me te ver te stellen dat iedereen die het met bit doet niet net zo mild kan en wil zijn. Zelf hebben we immers altijd met bit gereden, en ik ben altijd 'het lieve type' geweest Haha!
Natuurlijk zou het een mooi streven zijn iedereen ertoe aan te sporen met steeds minder hulpmiddelen hetzelfde doel te bereiken.
Door te laten zien hoe het ook kan, wat steeds meer gebeurt, gaat het vanzelf kriebelen bij mensen om het ook eens te proberen. Bij mij werkt dat ook zo.
Maar het is altijd jammer dat er zo'n strikte tweedeling lijkt te ontstaan, en de discussie altijd op het scherpst van de snede gevoerd wordt. Mijn gevoel is dat mensen zich dan meer bezig houden met het winnen van de discussie, dan met zich openstellen.
Liever informeren, dan overreden......

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:54

Roosje1987 schreef:
merrieveulen schreef:
nogmaals, het páárd is degene die bepaalt welke optoming hij fijn vindt, niet de ruiter. het is aan de ruiter om de juiste keuze voor het dier te maken, imo is de enige juiste dan om te kiezen voor de keuze van het paard, en niet voor die van jezelf, de KNHS of wie dan ook.

Precies, maar dan moet iedereen het wel eens geprobeerd hebben; bitloos. En niet 1 keer, maar een aantal keren. Je moet het wel een eerlijke kans geven. Ik rij alleen in de bak bitloos, als mijn instructrice nooit gezegd had dat mijn paard veel ontspannender loopt zonder bit, reed ik nog steeds in de bak met bit. En gaat het een keer moeizamer, dan pak ik het bit erbij om even de hulpen te verfijnen. Heel wat soorten bitten hebben de revue gepasseerd. Hoofdschudden, panisch gedrag, vluchten, mond star dichthouden bij aanbieden van het bit; allerlei dingen die oa bij mijn paard door het bit kwamen. Bij mij komt zo'n bit er geen tweede keer in. Met bit en zonder bit is heel goed af te wisselen en niet altijd verwarrend voor je paard. Ik heb wel stiekem de hoop ooit helemaal zonder bit te rijden, maar sinds ik met Myler bit level 1 rij maak ik er niet zo'n groot probleem van, omdat mijn paard vrolijk is en erg goed reageert op het bit. Net als vele anderen in dit topic. Zonder bit is er meer ontspanning in de rug en hals, maar buiten zijn we er gewoon nog niet klaar voor. Mijn paard reageert super op een leren meroth bit, maar helaas gaat het bit niet erg lang mee, zoals een ijzeren bit, en wordt wat sneller vies. Toch een heel goed alternatief voor sommige paarden! Het is alleen maar goed dat mensen er over na denken. Er hoeven helemaal geen discussies te ontstaan, tussen wel of geen bit toch? als je maar echt naar je paard wil luisteren. Volgens mij wordt dit een oneindig topic Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:57

CindyUniek, kijk eens op http://www.paardenmetplezier.eu
Hij is wel prijzig, maar ik heb er hele goede verhalen over gehoord van gebruikers. Hier op bokt, heb ik ook niet 1 negatief verhaal gehoord (ben er ooit een topic over begonnen). Ik vind een goed bitloos hoofdstel, zowel voor mijn paard als voor mij, zeer belangrijk en dan interesseert het mij niet wat 'ie kost. Kwestie van even sparen als je het niet hebt. Knipoog

Als jij wat verder bent in de dressuur is model 2 de aanrader, geloof ik, maar ik zou eerst even met degene die deze hoofdstellen aanbiedt overleggen, omdat een hoofdstel iets heel persoonlijks is. Ik heb zelf model 1, omdat ik mijn jonge paard nog aan het beleren ben en nog niet heel ver ben in de dressuur. Lachen

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:59

RedPassion schreef:
Hij staat er sinds gisteren bij Nadya Knipoog (zag ik toevallig net)

Nadya; heb jij het toevallig over de nekring? (cordeo) Ik ben ook van plan mijn bijrijpaardje daar binnenkort mee te gaan rijden. Op welke manier heb jij het je paard geleerd? Ik dacht zelf om eerst het bitloze hoofdstel om te doen zonder teugels, en dan met de cordeo langzaam opbouwen, zodat de overgang niet te groot is, totdat ze de nieuwe hulpen doorheeft, en dan zonder hoofdstel. Ben benieuwd hoe jij het gedaan hebt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:02

@ Nadya: dat hoofdstel van Josien is inderdaad erg mooi en lijkt erg comfortabel te zitten... ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
Hebben jullie misschien ook tips voor een 'beginnerssetje' om je eerste schreden op het 'bitloos' pad te zetten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:03

Ninx, ja, je beschrijft dat heel goed. En ik denk dat je helemaal gelijk hebt Knipoog . Wat dat betreft, denk ik dat we best veel gemeen hebben, als ik jou zo lees. Ja Lachen
En ik denk eigenlijk dat juist doordat op bokt zo'n tweedeling is ontstaan, ik zo fel naar de andere kant gegaan ben.
Of dat helemaal terecht is ten opzichte van de eerlijke bitruiters? Ach..... Ik kan daar nog een heel verhaal aan wijden hier op bokt, maar dat lijkt me geen goed plan.Haha!

Ik zeg maar zo; ik ben goed bevriend met veel meiden die met bit rijden en fijn met hun paarden omgaan. Mensen die het wezen paard respecteren. Maar ik ben zwaar allergisch voor heel veel paardenmensen, die de andere kant gekozen hebben. Ieder mag voor zichzelf bepalen waar hij/zij bij hoort, hoor....Tong uitsteken

En als ik dan een ''weet-ik-veel-wat'' genoemd wordt door DIE mensen, lig ik daar niet zo wakker van..... Duivel

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:11

Nadya schreef:
Ninx, ja, je beschrijft dat heel goed. En ik denk dat je helemaal gelijk hebt Knipoog . Wat dat betreft, denk ik dat we best veel gemeen hebben, als ik jou zo lees. Ja Lachen
En ik denk eigenlijk dat juist doordat op bokt zo'n tweedeling is ontstaan, ik zo fel naar de andere kant gegaan ben.
Of dat helemaal terecht is ten opzichte van de eerlijke bitruiters? Ach..... Ik kan daar nog een heel verhaal aan wijden hier op bokt, maar dat lijkt me geen goed plan.Haha!

Ik zeg maar zo; ik ben goed bevriend met veel meiden die met bit rijden en fijn met hun paarden omgaan. Mensen die het wezen paard respecteren. Maar ik ben zwaar allergisch voor heel veel paardenmensen, die de andere kant gekozen hebben. Ieder mag voor zichzelf bepalen waar hij/zij bij hoort, hoor....Tong uitsteken

En als ik dan een ''weet-ik-veel-wat'' genoemd wordt door DIE mensen, lig ik daar niet zo wakker van..... Duivel

Tja, ik heb heel weinig meegekregen de laatste jaren van rijkunsten van derden....
Ik reed altijd alleen, het betreffende paardje stond lekker ergens in de natuur.... en ik zag en hoorde eigenlijk nooit iets.
Nu kom ik af en toe wel eens op een pensionstal, en ja... er is veel gebeurd tijdens mijn afwezigheid.
Kauwgomkauwende meiden met dikke lagen make-up die bozig zitten te prikken met te lange sporen in een paard dat bijelkaar gebonden is met allerlei hulpteugels, en een uurtje in de martelstand mag lopen met een scherp bit in, en dan nog 2 uurtjes (met een beetje geluk) in een paddock zijn reet drie keer mag keren.
Dan wordt ik zooo verdrietig van. Ik was liever nog iets langer naief gebleven.
Maar ik ben bang dat veel van deze mensen het gewoon zo geleerd hebben. Dus moeten ze instructeurs maar eens bijbrengen met dit soort mensen van de grond af opnieuw te beginnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:14

Joepju schreef:
Nadya; heb jij het toevallig over de nekring? (cordeo) Ik ben ook van plan mijn bijrijpaardje daar binnenkort mee te gaan rijden. Op welke manier heb jij het je paard geleerd? Ik dacht zelf om eerst het bitloze hoofdstel om te doen zonder teugels, en dan met de cordeo langzaam opbouwen, zodat de overgang niet te groot is, totdat ze de nieuwe hulpen doorheeft, en dan zonder hoofdstel. Ben benieuwd hoe jij het gedaan hebt!

Nee hoor, ik rij nog niet met nekring. Haha!
Is op mijn Sam nog niet echt een aanrader, hahaha..... Ja, misschien een rodeo met nekring. Knipoog
Nee, effe serieus, ik zou het niet durven nog. Sam reageert al aardig goed, maar ik denk dat we nog wat verder in de africhting moeten zijn, om zoiets te doen. Is absoluut een doel!

Nee, ik heb het echt over het bitloze hoofdstel. Ik heb mijn paard vooral beleerd vanaf de grond met voornamelijk lichaamstaal en van daaruit er op gaan zitten (toen hij de leeftijd had). Sam moest zich nog echt leren op de mens te richten, want het was me er eentje met eigen initiatief, zeg maar. Als je daar vanuit het niets bitloos op gegaan was (en ik denk idem dito met bit), had er een strijd kunnen ontstaan. Die ben ik voor geweest en er is nooit een moment van strijd/verzet of wat dan ook geweest. Sam werkt heel graag samen tegenwoordig, hij vindt het geweldig. Die nekring hoop ik in de toekomst zeker te doen, ooit. Tot nu toe heb ik gereden met touwhalster en sidepull. Ook nog even de kruislingse versie van de ruitersportshop geprobeerd, maar dat vond Sam een rampending. De release van de neusriem was slecht en de druk op zijn kaken niet fijn, omdat hij nog aan het wisselen is/was. Dus die heb ik 2x gebruikt en was exit.

Ik heb les in centered riding en ik heb het geluk dat ik een hele talentvolle paardenvrouw als instructrice heb. Ik kan het niet zo 1, 2, 3 op internet uitleggen, maar we doen altijd een sessie grondwerk en dan gaan we rijden. Juist doordat we op de grond al zo met lichaamstaal bezig zijn, snapt Sam het op zijn rug eigenlijk al heel snel.

Ben benieuwd hoe het jou vergaat met die nekring!!! Interessant, hou me op de hoogte.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:15

Ninx, op mijn stalling zie ik vergelijkbare zaken. En op de maneges en andere stallingen hier in de omgeving sta ik ook niet te lachen..... Maar ja, misschien gebeurt dat alleen in onze omgeving? Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:19

Nadya schreef:
Ninx, op mijn stalling zie ik vergelijkbare zaken. En op de maneges en andere stallingen hier in de omgeving sta ik ook niet te lachen..... Maar ja, misschien gebeurt dat alleen in onze omgeving? Clown

Ja, die kans is groot... het beperkt zich waarschijnlijk alleen tot 't Gooi Clown
Moet er wel aan toevoegen dat er ook genoeg mensen lopen die MET bit rijden, maar met een zeer zachte hand en milde wijze van rijden. Deze mensen, en ik ook, proberen dat andere volk wel een beetje te ontlopen.
Want de 'agressieve' ruiter is ook vaak 'de roddelaar' op dit soort plekken. En om nu de harsnagels van een boze Anita in mijn rug te krijgen wanneer ik er iets van zeg.... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:19

Haha!