Joepju schreef:jasmijn78 schreef:Grappig... Ik ben nu in Costa Rica, ik ga morgen naar huis. Ik heb hier paardgereden. Bijna alle paarden worden hier bitloos gereden. De paarden hier heb ik ook bitloos gereden. Fijne paarden, fijn gereden. Mooi zou je denken, zeker na deze ´verontrustende´berichten over hoe slecht een bit wel niet is. Voor degene die door deze berichten tunnelvisie gaan ontwikkelen heb ik nog een paar leuke foto´s van verschillende paarden die zonder bit gereden worden, maar waarvan de neus, en soms ook de onderkaak helemaal schraal, kapot en wit van de drukplekken is. Ik zal ze in dit topic zetten wanneer ik terug ben. Even ter relativering.![]()
(even ter info, ik ben niet pro of anti bitloos. ik wordt slechts wel eens moe van die verheerlijking van bitloos. Mijn mening is dat de ruiterhand bepaald hoe hard of zacht een optoming inwerkt, met bit of bitloos)
Jasmijn; er is in dit topic al veel aangekaart dat bitloos (vooral hackamore) zeker niet altijd vriendelijk is, vooral niet bij een verkeerde ruiter. Lijkt me ook vrij logisch, aangezien de druk bij een hackamore ook erg hoog kan oplopen bij verkeerd gebruik. Dus wat mij betreft hoef je de foto's niet te plaatsen hoor.Wat ik me wel afvraag; gaan ze enigzins "diervriendelijk" om met de paarden in Costa Rica?
Waarom niet? Zoals er al 100x is gezegd: om een goede mening te vormen moet je ook de nadelen en risico's van je keuze kennen.
Waarom altijd wel foto's van bit-martelingen... en als een persoon een keer hetzelfde heeft gezien bij bitloos, willen we het opeens niet meer zien?

Ik voelde weer een oogkleppen opmerking opborrelen maar laat die ditmaal even achterwege ter bewaking van de goede orde

Er staat in haar stuk ook niets over een hack?

En dat wordt wel meteen aangenomen

Dus tsja... kom maar op met de foto's